Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Kollar man bara på den totala försäljningen så ingår tjänstebilar vilket blir missvisande om man skall se vad "Svensson" betalar.
Statistiken för bilar registrerade på fysiska personer ser lite annorlunda ut.
De 30 vanligaste modellerna kostade i genomsnitt 418k 2023.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/sv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att när jag följde eventet i somras så var det ingen som gjorde något galet men det har varit någon tidigare år som spexat till det för att göra det bästa av det. De allra flesta sätter sig i bilen och kör men under åren har det funnits enstaka personer som gjort massa saker mest på skoj.

Som sagt håller jag med dig om att elbilarna som är bra på långresa idag kostar en del, men det blir billigare med tiden. När jag köpte min Model S för drygt 6 år sedan så var det mycket dyrare än idag för vad man fick vad gäller räckvidd och laddtid (och det är trots inflationen och svagare krona), förhoppningsvis fortsätter det på den vägen. Tycker helt enkelt att det som krävs för att en klar majoritet ska bli nöjda är att trycka ner den hårdvara vi redan har i pris, inte att vi måste få fram bättre hårdvara.

Nu börjar dessutom begagnatpriserna bli mer normala för elbilarna vilket gör att det blir vettigt att köpa sådana vilket såklart kommer göra det mer tillgängligt. Men frågan är väl också vad en Svensson-bil är år 2024, den mest sålda bilen förra året var ju en Model Y så en ”normal” nybil verkar vara rätt dyr idag.

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

När det gäller nybilsförsäljningen får man ju ha i beaktande att det är företag och leasing som står för majoriteten av inköpen.
Och gissningsvis är privatleasas inte jättemånga Model Y då kostnaden ligger på 8000kr/månad.

Som sagt, diskussionerna blir ju helt uppåt väggarna om man bara kan jämföra nybilsförsäljning och LR (läs bilar för höginkomsttagare).

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Kör man bara företagsbil (tjänste/förmån etc. o.dyl) så behöver man ju inte bry sig det minsta.

Men normala Svensson har lite mer att fundera över och har inte lika stort kapital att röra sig med som vissa här intråden verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

När det gäller nybilsförsäljningen får man ju ha i beaktande att det är företag och leasing som står för majoriteten av inköpen.
Och gissningsvis är privatleasas inte jättemånga Model Y då kostnaden ligger på 8000kr/månad.

Som sagt, diskussionerna blir ju helt uppåt väggarna om man bara kan jämföra nybilsförsäljning och LR (läs bilar för höginkomsttagare).

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Kör man bara företagsbil (tjänste/förmån etc. o.dyl) så behöver man ju inte bry sig det minsta.

Men normala Svensson har lite mer att fundera över och har inte lika stort kapital att röra sig med som vissa här intråden verkar ha.

Mig veterligt drar inte en stark elmotor mer än en svag vid given belastning - såvida den inte bara har permanentmagneter. Men jag kan ha fel.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl det sämsta av två världar. Dyr. Tung. Dåligt utnyttjade utymmen. Tråkig, bullrig förbränningsmotor, litet batteri med klen elmotor. Hög servicekostnad och en massa rörliga delar som går sönder.

Precis min åsikt, och erfarenhet.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur menar du när du skriver att det är många bilar som klarar sträckan Ystad-Haparanda på under 3h laddning?
Det är inte många olika modeller på SECC’s hemsida och hälften 2023 (7 av 14) var Tesla.

Sedan kör de med mindre fälgstorlek än normalt, avstängd AC, lättade bilar samt i vissa fall fyllt upp baksätet med madrasser för att inte behöva värma upp så mycket luft????

Låter långt ifrån ett jämförligt ”test”.

Tittar man sedan på de bilar som du nämner borde klara 17+17 -10 så pratar vi bilar för 630’ - 1,2M.

Dina exempel hör ju bara till entusiaster och höginkomsttagare.
Ska man snacka bilar för Svensson får man väl ändå anpassa urvalet av exempel.

Svårt att föra en diskussion om mn jämför äpplen med päron.

Om du kan hålla med om att google maps beräkning av körtid brukar stämma ganska hyfsat (har gjort det för mig när jag testat) så kan du kolla på 2022 års topplista här.
https://alltomelbil.se/ystad-haparanda-med-elbil-lika-snabbt-...

google map anger att det tar 17,5 timmar med nonstop körning i gällande hastighet, det innebär att alla under 20,5 timmar har klarat resan med mindre än 3 timmars laddning.

En anna sak från detta är att sträckan Ystad - Stockholm klarades med endast 8 minuters laddning, man måste inte ladda fullt varje gång man laddar

Har man laddmöjlighet på slutdestinationen (vilket många har) behöver man ladda mer än att man kommer dit, sen laddar man upp medans bilen står parkerad och man själv gör annat.

Allt eftersom infrastrukturen för laddning växer blir det lättare och lättare med elbil eftersom man kan ladda medans man göra annat, försök få bilen tankad (på annat ställe än en mack) medans du göra annat

Ja det går fortfarande snabbare att tanka en vanlig bil, men laddtiderna för elbilar minskar mer och mer och om tekniken fortsätter utvecklas som den borde är vi snart nere på mycket korta tider för att ladda fullt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

En ICE-motor har typiskt sin maximala effektivitet vid ~70 % av peak-effekt. Den typ av elmotorer som används i elbilar har tydligen (fick läsa på om det, har dålig koll på tekniken här...) sin topp vid ~30 % av peak-effekt.

Så ur den anledning finns en poäng att använda rätt kraftiga elmotorer, framförallt blir regenerering mer effektiv med större motorer då det oftare handlar om större effekt vid inbromsning (om man nu inte kör som om man befinner sig på LeMans...).

Det kanske delvis förklarar varför man ser så många elbilar med ICE-mått mätt galet många hästkrafter. Men känns ändå rätt suboptimalt att normalkonfiguration ska ha så hög effekt. Uppenbarligen är det dåligt för säkerheten, elbilar är iblandade i betydligt mer olyckor.

Precis som den amerikanska undersökning jag länkade ovan har liknande slutsats gjorts i Schweiz

"Electric cars cause around 50 % more collisions with self-inflicted damage on the road than conventional passenger cars, and the high-performance ones even more than twice as many."

"The risk here is not in reducing speed, but rather in accelerating. The so-called overtapping effect is often underestimated. Electric cars have a very high torque, which is immediately noticeable when the pedal is pressed, so that there is often unintended and jerky acceleration that is no longer controllable. This effect is likely to be the cause of increased damage frequency, among other things. In an initial crash in which a Tesla driver supposedly presses the pedal only briefly and loses control due to the strong acceleration. As a result of the rollover and the impact, there is sever damage to the underbody of the car, which brings up the next topic: the underbody."

Hur mycket effekt man kan få ut är långt mer en effekt av storleken på batteriet än något annat. Sen behöver saker som hjulupphängning, däck, bromsar, etc dimensionernas efter peak-effekt. Även där är det galet att ha massor med effekt som förval, det kräver dyrare bromsar och däckdimensioner som ger högre pris och sämre räckvidd.

Fördelen med elbilar är att man rätt enkelt kan begränsa effekten och än mer effekt-kurvan med programvara. Tror/hoppas man framåt kommer kunna något över de enklaste modellerna utan att automatiskt få 400-500 hp på köpet.

Massor med hästkrafter kan absolut vara kul, i rätt bil och när man själv valt att ta kostnaden det medför i försäkring, reservdelar, etc. Men känns bara korkat att trycka in "svensson-åk" bara för att det går, statistiken ovan visar att det inte heller gynnar säkerheten på vägarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

När det gäller nybilsförsäljningen får man ju ha i beaktande att det är företag och leasing som står för majoriteten av inköpen.
Och gissningsvis är privatleasas inte jättemånga Model Y då kostnaden ligger på 8000kr/månad.

Som sagt, diskussionerna blir ju helt uppåt väggarna om man bara kan jämföra nybilsförsäljning och LR (läs bilar för höginkomsttagare).

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Kör man bara företagsbil (tjänste/förmån etc. o.dyl) så behöver man ju inte bry sig det minsta.

Men normala Svensson har lite mer att fundera över och har inte lika stort kapital att röra sig med som vissa här intråden verkar ha.

Storlek påverkar inte effektivitet på det viset, om något är "större" motorer effektivare likt en större PSU i datorn vid last.
Det som skulle kunna göras annorlunda är att ha växlar, men det är rätt dumt overall.
Kanske man skulle gimpa effekten på motorn och därmed slippa aktiv kylning... men batterierna behöver redan det så rätt dumt det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Nu kan jag för lite om effektiviteten i elmotorer, men det som skulle uppskattas av mig är längre räckvidd och mindre effekt.
Varför ska en elbil behöva göra 0-100 på under 4s?

Kan man inte göra en mindre motor, som drar mindre el, och därmed kommer längre på samma batteripack?

Där kan jag hålla med dig, även om min Q4 ger mig tillräckligt med räckvidd så hade jag inte haft något emot att få ännu mer.
Sen är det ju inte alla elbilar som gör 0-100 så snabbt, min ligger väl på 8,5 sekunder vilket även det är fullt tillräckligt för mig.

Citat:

När man så kommer in på begagnatmarknaden så kommer tankarna till hur länge batterierna håller och vad det skulle kosta att behöva byta ut dem?
Hur länge håller motorerna i vårt klimat och vad kostar dessa att byta?

Batterierna har ju visat sig hålla betydligt bättre än vad man först trott och dom flesta har väl runt 8 års garanti på batterierna med en max förlust av 20%, den förlusten tror jag ingen lyckats komma upp i om det inte blivit något fel på batteriet.

Motorerna tror jag inte är ett problem, tror dom håller bättre i vårt klimat än en förbränningsmotor, sen tror jag inte dom är dyrare än en ICE motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Får man fråga vad för elbil det var? Vi har kört Stockholm - Göteborg ToR relativt ofta och det är inte tal om några vidare långa laddstopp även om vi är sådana som kör fort. Men det finns helt klart elbilar som inte är lika bra på långresa och kräver lång laddning.

Audi Q4 40.

Sträckan är mestadels 70-80 km/h med inslag av 90/110 så dieselbil alltid 30km/h över hastighetsbegränsningen men mycket omkörning, gas och broms. Därav en dåre mindre på vägarna.

Med elbilen farthållare nära hastighetsbegränsningen då räcker det med ett laddstopp om 30-40 min.

Funderade alltid på att jag upplevde att alla Teslor körde så långsamt med tanke på prestandan på många modeller tror nu jag förstår varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindson:

Audi Q4 40.

Sträckan är mestadels 70-80 km/h med inslag av 90/110 så dieselbil alltid 30km/h över hastighetsbegränsningen men mycket omkörning, gas och broms. Därav en dåre mindre på vägarna.

Med elbilen farthållare nära hastighetsbegränsningen då räcker det med ett laddstopp om 30-40 min.

Funderade alltid på att jag upplevde att alla Teslor körde så långsamt med tanke på prestandan på många modeller tror nu jag förstår varför

Okej ja då förstår jag varför. Ja vi kör oftast precis under ”bli av med kortet” och Stockholm - Göteborg har legat kring 15-30 minuter laddning de senaste åren beroende på vilken bil vi haft.

Tror knappast de som kör Tesla kör långsamt för att spara energi då för t.ex. en Model 3 så går A till B tiden ner ju snabbare man kör upp till rätt höga hastigheter just för att bilen laddar så pass snabbt i antal verkliga km/min.