Nintendo stämmer utvecklarna av Switch-emulatorn Yuzu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Jepp de bör gå sönder iom balanserat för det, finns randomizers som jag bara sett gameplay från, verkar göra botw bättre/mer spännande överlag iaf om man får för sig att spela om det (typ random events som händer och massor av grejer).

On topic, så tror jag det blir vinster och förluster på olika punkter om något, men slamdunk förnintendo tror jag inte på.

Ska inte gå för Off-Topic, men tycker absolut att vapnen går sönder gör spelet mycket roligare och mer slumpmässigt så att det inte blir lika linjärt

Fortsatt på on-topic, känns som Nintendo har en stor chans att vinna eller åtminstone förlika till deras fördel. De har ju varit genom tiderna rätt stenhårda på att använda karaktärer och assets i mods, fan-creations etc.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Fortsatt på on-topic, känns som Nintendo har en stor chans att vinna eller åtminstone förlika till deras fördel. De har ju varit genom tiderna rätt stenhårda på att använda karaktärer och assets i mods, fan-creations etc.

Jag tror inte Nintendo kan få rätt i denna fråga, Yuzu använder ingen kod eller assets som ägs av Nintendo vad jag vet.
Det känns lite som att jag inte skulle få åka i slalombacke med mina längdskidor utan tillåtelse från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Problemet handlar inte om emuleringen i sig, utan ett verktyg som medföljer som kan generera säkerhetsnycklarna som krävs för att starta spelen samt potentiellt hur dom monetizar det hela. Yuzu är fullkomligt fucked och antagligen rätteligen så, men emulering i sig är inte.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Problemet handlar inte om emuleringen i sig, utan ett verktyg som medföljer som kan generera säkerhetsnycklarna som krävs för att starta spelen samt potentiellt hur dom monetizar det hela. Yuzu är fullkomligt fucked och antagligen rätteligen så, men emulering i sig är inte.

Vad är det för verktyg som medföljer som kan skapa säkerhetsnycklar? Mig veterligen finns inte något sådant till Yuzu, säkerhetsnycklarna får användarna hitta själva, av uppenbarliga skäl.

Förövrigt så är målet att förbjuda emulering i sig. Skulle nu Yuzu fällas så är en ny version en fork bort eller så satsas kraften istället på Ryujinx eller någon "ny" emulator (det är ju öppen källkod i båda, så saker kommer att återanvändas.) Alltså hjälper det inte för Nintendo om Yuzu stoppas, det kommer en ny. Och en ny. Och en ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förövrigt så är målet att förbjuda emulering i sig. Skulle nu Yuzu fällas så är en ny version en fork bort eller så satsas kraften istället på Ryujinx eller någon "ny" emulator (det är ju öppen källkod i båda, så saker kommer att återanvändas.) Alltså hjälper det inte för Nintendo om Yuzu stoppas, det kommer en ny. Och en ny. Och en ny.

Vilket skulle vara katastrofalt då det i princip innebär (eller åtminstone tillåter i förlängning) ett förbud mot tredjepartsmjukvaror helt och hållet.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nintendo kan ju göra som Sony och släppa PlayStation spel till PC också istället för att försöka simma mot strömmen. Det tycks ju fungera bra för Sony, själv väntar jag på Horizon Forbidden West och har gjort det ett bra tag nu utan att ens ha tanken på att kolla på PlayStation emulatorer. Finns ju inte en chans att jag köper en Switch för flera tusen för att jag vill kunna spela 2-3 spel, och jag utgår från att jag inte är ensam om det. Däremot skulle jag utan att tveka köpa Zelda-spelen och Mario Odyssey om jag kunde få tag på dem till PC. Kanske hittar jag även andra jag är intresserad av om jag vet att de finns tillgängliga, för jag sitter ju inte och letar spel till system som jag inte har. De behöver ju knappt ens lägga pengar på att porta dem: anställ de som utvecklar emulatorer och sälj dem tillsammans med spelen. Emulatorerna kommer ju finnas oavsett, men det finns säkert en stor marknad för ett enkelt och lagligt sätt att använda dem, med officiellt stöd och kanske lite extra optimering om Nintendo själva är med och bidrar.

Permalänk
Medlem

Baserat på detta agerande från Nintendo får man ju en lätt känslan av att Switch 2.0s relation till Switch kommer vara samma som Wii till Gamecube, där man rakt av kan säga att Wii var 2 st Gamcubes ihopsatta fast ändå krympt i formfaktor, dvs Wii var mer eller mindre samma plattform bara med dubbel prestanda. Då är Yuzu och liknande mjukvara ett riktigt problem för Nintendo, varesig dom har lagen på sin sida eller inte så gör dom ju vad dom kan för att stoppa det med enbart ekonomiska intressen i åtanke.
Personligen ser jag Nintendo som en problematisk del utav marknaden där priserna på kvalitetsspelen aldrig sjunker, där dessa spel inte ens uppnår 30/60 fps och konsumenterna länge önskat sig en pro/2.0 variant vad det gäller prestanda...istället fick folk en OLED att se spel hacka fram i under 30 fps på.
Alla Nintendofanboys bli inte upprörda, spelen är fantastiska i sin kreativitet och ambition på det estetiska planet, gameplay är också oftast top-notch men det enda stället dom gör sig rättvisa är i en emulator på PC.
Och om jag vore Nintendo skulle det svida riktigt hårt...

Permalänk
Medlem

Dels har väl emulatorerna blivit bättre, men jag tror också Nintendo vill kunna gå hårdare åt försäljningen av färdiga paket där emulatorn är en del, piratkopiorna av spelen en annan. Lättare att gå på emulator-folket än piratkopierarna (menar nu folk/företag som gör business av piratande).

Ska bli intressant om man på Switch 2 fortsatt kan spela spel off-line, eller om speltillverkare kan välja att endast starta online, med inloggat konto, etc, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Förutom piratkopiering, vad har emulatorer för användningsområde?

privatkopiering.

Fullt lagligt och faktiskt något vi betalar avgift för att ha rätt till, därav copyswede

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Är inte precis insatt i det hela, då jag (nästan) aldrig spelat Nintendo spel. Fast det hela låter ju rätt absurt om det är som jag får intrycket av; att svaret på frågan "Hur man bäst spelar Nintendo-spel" är: "På nästan all möjlig hårdvara...utom deras egen".

Man tycker dom lätt kunde använda Sony som förebild. Så vitt jag förstår, så har dom tjänat storkovan genom att släppa på exklusiviteten och släppa sina spel även till PC. Vet inte om det finns några faktorer som gör Nintendos situation annorlunda?

Om de släpper på PC blir det svårt att rereleasa det igen om några år för fullpris.

Nintendo känns så fruktansvärt gammeldags och giriga.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Jag tror att ett stort problem är att dom har en Patreon. Dom tjänar pengar på det.
Ryujinx t.ex är vad jag vet helt open source och gratis, och har ingen Patreon eller liknande.

Det är ju mycket märkligt att dom har en Patreon. När man gör något sådant som Emulering och just mot Nintendo hårdvara borde man kunna inse att det är som att rita en måltavla på ryggen.

Permalänk
Medlem

Jag har precis spelat ut BOTW i Cemu och jag är helt tagen av hur bra upplevelsen var.
Spelade i både 120hz 4k på tvn och i ultra wide 3440x1440 i 120hz på datorn.
Helt flawless, grafikuppskalningen är galet bra och spelet är så snyggt och bra.
Det är sjukt vad bra modsen gör detta spel. Istället för att spela i 20-30 fps på en switch.
Dualsense handkontroll eller switch handkontroll så funkar motion perfekt också.
Ambiio kan man emulera också om man känner för det.

Man får trimma lite inställningar för att få det perfekt.
Den enda nackdelen är att man vid ett par tillfällen får ställa ned fps till 30 då ett fåtal saker går för snabbt i spelet om man kör det i högre fps.

Jag äger även spelet fysiskt och köpte en Nintendo Switch Pro controller enkomt för att spela det här spelet. Så Nintendo förlorar inte direkt pengar på mitt emulerande.

Hoppas att yuzu inte stoppas, jag köper gärna Nintendos spel, men deras konsoller vill jag inte ha.

Permalänk
Medlem

RIP yuzu och citra. Hoppas de kan skrapa ihop de 2,4M Nintendo vill ha i settlement.
Sad day for emulation.

Permalänk
Medlem

Och nu är även hemsidan nedtagen. Kände teamet att dom skulle förlora detta case och agerade i all hast?

Tråkigt beslut.

Permalänk

Positiv utveckling. De visste vad de gjorde & förhoppningsvis avskräcks andra från att göra något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Positiv utveckling. De visste vad de gjorde & förhoppningsvis avskräcks andra från att göra något liknande.

Nej, fruktansvärt negativ utveckling

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Vidrigt av Nintendo. Aja njut av att alla gamla spel kommer vara ospelbara möjligtsvis finnas på en eshop som digital only nerladdning och sen försvinna så du behöver köpa om det till nästa konsoll släpp. Idioter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Vidrigt av Nintendo. Aja njut av att alla gamla spel kommer vara ospelbara möjligtsvis finnas på en eshop som digital only nerladdning och sen försvinna så du behöver köpa om det till nästa konsoll släpp. Idioter.

Ja, se fram mot Yuzu-kodbasen som grund för att kunna sälja Switch-spel igen på någon framtida Nintendo-konsol...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

J*vlar vad windows kommer åka dit när det visar sig att folk spelar piratade spel på deras OS...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

J*vlar vad windows kommer åka dit när det visar sig att folk spelar piratade spel på deras OS...

Du menar att microsoft devs har en discord där de sitter och piratar spel som de distribuerar innan de släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du menar att microsoft devs har en discord där de sitter och piratar spel som de distribuerar innan de släpps?

Vilket inte heller verkar nämnas i de texterna som rör stämningen som du postade (jag förutsätter att texten som säger "fucked" inte är ett officiellt dokument), och punkterna 71. 72. och 65. rör bara att Yuzu skulle användas för piratade spel, inte att devsen är delaktiga i spridandet.
Vilket också verkar stämma med rapporterna kring detta; Nintendo stämmer inte dem för att de sprider piratkopierade spel, utan istället att Yuzu ökar användandet av dessa genom att det är möjligt att spela piratkopierade spel på deras emulator.

Jag tycker det är helt befängt att denna stämning ens tillåts...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Vilket inte heller verkar nämnas i de texterna som rör stämningen som du postade (jag förutsätter att texten som säger "fucked" inte är ett officiellt dokument), och punkterna 71. 72. och 65. rör bara att Yuzu skulle användas för piratade spel, inte att devsen är delaktiga i spridandet.
Vilket också verkar stämma med rapporterna kring detta; Nintendo stämmer inte dem för att de sprider piratkopierade spel, utan istället att Yuzu ökar användandet av dessa genom att det är möjligt att spela piratkopierade spel på deras emulator.

Jag tycker det är helt befängt att denna stämning ens tillåts...

Hmm, ligger något i det du säger, ungefär som att i förlängningen så är det internetleverantören som enablear det, vilket såklart är helt absurt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dumbullen:

privatkopiering.

Fullt lagligt och faktiskt något vi betalar avgift för att ha rätt till, därav copyswede

Frågan är väl hur användbar privat-kopiering i praktiken är för något som konsolspel.

Förstår den lagstiftningen har jag rätt att kringgå skydd som hindrar mig från att använda en produkt jag köpt på en enhet på en för mig lämplig utrustning.

Men det är specifikt just min kopia av verket jag får kringgå skyddet hos. Om jag köper ett Switch-spel får jag inte ladda ner ett ROM för det spelet, det är fortfarande pirat-kopiering av flera orsaker.

Och då blir helt plötsligt en emulator som Yuzu rätt värdelös för en förkrossande majoritet av användarna, för de har varken kunskapen eller HW för att kunna extrahera sin informationen från sin egen inköpta kopia.

Just den delen av lagstiftningen verkar vara rätt snarlik här hemma som i USA och en rad andra västländer.

Fattar egentligen inte hur Copyswede fortfarande får ta ut sin avgift, för möjligheten till korrekt gjord privat-kopiering är väldigt låg idag och Copyswede är ju noga med att påpeka att avgiften inte innefattar pirat-kopiering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är väl hur användbar privat-kopiering i praktiken är för något som konsolspel.

Förstår den lagstiftningen har jag rätt att kringgå skydd som hindrar mig från att använda en produkt jag köpt på en enhet på en för mig lämplig utrustning.

Men det är specifikt just min kopia av verket jag får kringgå skyddet hos. Om jag köper ett Switch-spel får jag inte ladda ner ett ROM för det spelet, det är fortfarande pirat-kopiering av flera orsaker.

Och då blir helt plötsligt en emulator som Yuzu rätt värdelös för en förkrossande majoritet av användarna, för de har varken kunskapen eller HW för att kunna extrahera sin informationen från sin egen inköpta kopia.

Just den delen av lagstiftningen verkar vara rätt snarlik här hemma som i USA och en rad andra västländer.

Fattar egentligen inte hur Copyswede fortfarande får ta ut sin avgift, för möjligheten till korrekt gjord privat-kopiering är väldigt låg idag och Copyswede är ju noga med att påpeka att avgiften inte innefattar pirat-kopiering.

Jag förstår det på samma sätt, ska man spela rom av ett spel så måste man själv extrahera den

Permalänk
Medlem

Påminner lite om "mediaspelare", som oftare användes för nedtankat material än egenrippade dvd eller blu-ray.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7