Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Jag förstår inte vad du menar. Vad menar du med hårdare?

Högre förväntan/krav på att det finns.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tror att programmerare är de första som ersätts av AI. En person kommer kunna göra jobbet som fyra gjorde innan.

Och dagens unga kommer ta AI som lika naturligt som vi tar internet. Så det blir svårt att konkurrera med dem när det söks programmerare med AI-kompetens.

Jag skulle satsa på något annat. Testautmatisering t.ex? Fortfarande programmering men mer tillämpat. Eller systemadministratör? Nätverkstekniker?

Vad gör du idag? Vad har du för erfarenheter?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kan någon reda ut begreppet frontend och backend för mig? Vad jag läser är frontend användargränssnitt, språk som html och css. Och backend är databas, språk som sql, php och asp. Java ska tydligen vara för enterprise, mig veterligen är det fler volym license för organisationer. Var placeras java som då? C# används tydligen för backend för websidor vad det nu innebär samt windows applikationer - är det då frontend ? Javascript är tydligen både frontend och backend?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Kan någon reda ut begreppet frontend och backend för mig? Vad jag läser är frontend användargränssnitt, språk som html och css. Och backend är databas, språk som sql, php och asp. Java ska tydligen vara för enterprise, mig veterligen är det fler volym license för organisationer. Var placeras java som då? C# används tydligen för backend för websidor vad det nu innebär samt windows applikationer - är det då frontend ? Javascript är tydligen både frontend och backend?

Frontend är det som presenteras till dig på websidan. Där ingår javascriptkod som t.ex kan göra valideringar av inmatningsfält eller dynamiskt presentera data (som dagens datum och tid t.ex.). Formulär (FORM) används för att skicka tillbaka data/förfrågningar till webservern som POST eller GET anrop. En senare variant av detta är AJAX-anrop via javascript.

Backend är gamla tekniker som t.ex CGI-scripts som svarar på ovan nämnda GET och POST anrop, progam eller scripts (i valfritt språk som kan köras direkt på datorn som C,PHP,Javascript,Phyton,Bash et.al) kan användas. Dessa kan i sin tur anropa databaser eller göra beräkningar för att sedan sända tillbaka antingen en hel websida med resultatet, eller bara den data-mängd som skall presenteras (AJAX).

Det jag nämner ovan är historia från webbens barndom, men de kanske används än idag?

Om du är bekväm med någon typ av script-programmering (BASH, Perl, Phyton) så är ett kul hobbyprojekt att börja skriva en enkel web-server. Det finns sidor om detta på internet och de ger en god förståelse om vad som händer bakom chrome/firefox/... Web-anropen är formaterade som mail-trafik med en header och en body, dessa avgränsas av en blank rad som är viktig att få till korrekt. (Detta är INTE riktigt samma sak som head och body i html.)

De första trösklarna är:
1. Vara bekväm med något script-språk.
2. Lära sig hur man sätter upp trafik mot en nätverksport på din dator. (80)
3. Börja formattera och förbereda ett svar på ett nätverksanrop i form av en websida.
4. Anropa http://127.0.0.1:80/
5. Förundras! (Studera det som kommer in från browsern)

Eller så läser du bara artikeln, även om du inte kan Linux och Bash. Det är lite pratigt i början med nätverk och så..
https://dev.to/leandronsp/building-a-web-server-in-bash-part-...

Permalänk
Medlem

Kan man säga något om hur lång tid det tar att bli bekväm med ett språk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror att programmerare är de första som ersätts av AI. En person kommer kunna göra jobbet som fyra gjorde innan.

Och dagens unga kommer ta AI som lika naturligt som vi tar internet. Så det blir svårt att konkurrera med dem när det söks programmerare med AI-kompetens.

Jag skulle satsa på något annat. Testautmatisering t.ex? Fortfarande programmering men mer tillämpat. Eller systemadministratör? Nätverkstekniker?

Vad gör du idag? Vad har du för erfarenheter?

Chat GPT är ganska bra på grundläggande saker, men komplexiteten i större projekt har så många delar som måste passa ihop precis rätt. Utan att gå in på för mycket detaljer så är tex backend-utveckling oerhört komplext och inget som AI kan hantera idag.

Jag tror, som många andra, att AI kommer vara ett superbra verktyg för programmering och inte minst en hjälpande hand, men att människor skulle ersättas av AI inom systemutveckling först tvekar jag starkt på. Det man måste förstå att för att ens skapa något AI-relaterat så krävs en människa och skulle man tex vilja vidareutveckla AI så kommer mänsklig intelligens krävas, alltid. Det finns många faktorer som pekar på att programmeringsjobben med största sannolikhet är sist i att ersättas. Att få AI att förstå logiken och komplexiteten i större system/applikationer kommer att ta flera år att utveckla.

Tror jag att AI kan minska arbetskraften som krävs i framtiden?
Absolut, men vi är väldigt långt från det. Vi pratar säkert 15+ år innan vi ens är i närheten av en någorlunda fungerande version där man kan låta AI programmera fritt utan någon mänsklig varelse som måste hålla koll.

Min slutsats är att utvecklare inte kommer att bli ersatta, utan att utvecklare kommer att behöva anpassa arbetssättet med hjälp av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Frontend är det som presenteras till dig på websidan. Där ingår javascriptkod som t.ex kan göra valideringar av inmatningsfält eller dynamiskt presentera data (som dagens datum och tid t.ex.). Formulär (FORM) används för att skicka tillbaka data/förfrågningar till webservern som POST eller GET anrop. En senare variant av detta är AJAX-anrop via javascript.

Backend är gamla tekniker som t.ex CGI-scripts som svarar på ovan nämnda GET och POST anrop, progam eller scripts (i valfritt språk som kan köras direkt på datorn som C,PHP,Javascript,Phyton,Bash et.al) kan användas. Dessa kan i sin tur anropa databaser eller göra beräkningar för att sedan sända tillbaka antingen en hel websida med resultatet, eller bara den data-mängd som skall presenteras (AJAX).

Det jag nämner ovan är historia från webbens barndom, men de kanske används än idag?

Om du är bekväm med någon typ av script-programmering (BASH, Perl, Phyton) så är ett kul hobbyprojekt att börja skriva en enkel web-server. Det finns sidor om detta på internet och de ger en god förståelse om vad som händer bakom chrome/firefox/... Web-anropen är formaterade som mail-trafik med en header och en body, dessa avgränsas av en blank rad som är viktig att få till korrekt. (Detta är INTE riktigt samma sak som head och body i html.)

De första trösklarna är:
1. Vara bekväm med något script-språk.
2. Lära sig hur man sätter upp trafik mot en nätverksport på din dator. (80)
3. Börja formattera och förbereda ett svar på ett nätverksanrop i form av en websida.
4. Anropa http://127.0.0.1:80/
5. Förundras! (Studera det som kommer in från browsern)

Eller så läser du bara artikeln, även om du inte kan Linux och Bash. Det är lite pratigt i början med nätverk och så..
https://dev.to/leandronsp/building-a-web-server-in-bash-part-...

Kan du förklara lite om skillnaden i användningsområde mellan java och c# ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Kan du förklara lite om skillnaden i användningsområde mellan java och c# ?

Steg ett för samtliga programmerare är att lära sig googla efter svar på väldigt grundläggande frågor.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Steg ett för samtliga programmerare är att lära sig googla efter svar på väldigt grundläggande frågor.

Som jag skrev innan, "Java ska tydligen vara för enterprise, mig veterligen är det fler volym license för organisationer. Var placeras java som då? C# används tydligen för backend för websidor vad det nu innebär". Inte helt entydigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Kan du förklara lite om skillnaden i användningsområde mellan java och c# ?

Använder inte någon av de språken. Kan tänka mig att C# är mer Windows-centrerad medans java lätt kan flyttas mellan olika operativsystem. Googlade "c# vs java".
Här beskrivs flera skillnader: https://www.bairesdev.com/blog/c-sharp-vs-java/

Om du tänker på skillnaden mer specifikt för backend så är det upp till hur smidigt du kan lösa de tre grunduppgifterna: Att ta emot och tolka ett anrop, att utföra din uppgift och att sända tillbaka ett svar till browsern. Nästan alla språk klarar detta med bravur. Det du bör fundera på är hur bekant är du med språket, hur pass stöder det dig att lösa din uppgift(*), hur pass portabelt är det om du har sådana krav.

* T.ex C# har tydligen inga pekare vilket kan vara en för- eller nackdel beroende på uppgift. C är ett ganska lågnivåspråk vilket kan kräva en massa kod för att utföra saker som är enkla i andra språk. Å andra sidan så är C lämpligare om du skall jobba detaljerat med ditt data. Ett viktigt val är tillgången av bibliotek för de uppgifter du skall lösa, det kan vara avgörande för val av språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Använder inte någon av de språken. Kan tänka mig att C# är mer Windows-centrerad medans java lätt kan flyttas mellan olika operativsystem.
Här beskrivs flera skillnader: https://www.bairesdev.com/blog/c-sharp-vs-java/

Kan du förklara lite om det där med enterpeise gällande java och web development gällande java och c# ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Kan du förklara lite om det där med enterpeise gällande java och web development gällande java och c# ?

Nej, det kan jag inte. Jag har inte den kunskapen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sum:

Det man måste förstå att för att ens skapa något AI-relaterat så krävs en människa och skulle man tex vilja vidareutveckla AI så kommer mänsklig intelligens krävas, alltid.

Låter som det där kan bli "famous last words" för olika AIs att skratta åt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Kan du förklara lite om skillnaden i användningsområde mellan java och c# ?

C# är i stort sett ”Microsofts Java” (oavsett vad dess skapare påstår…). De bygger på samma fundamentala principer både vad gäller språken själva samt hur koden faktiskt körs i slutändan. De har på det stora hela samma användningsområden, med undantaget att C# är större för allt det står ”Microsoft” på samt i spelindustrin då det används i spelmotorn Unity. Java är i överlag större, men det varierar från plats till plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

C# är i stort sett ”Microsofts Java” (oavsett vad dess skapare påstår…). De bygger på samma fundamentala principer både vad gäller språken själva samt hur koden faktiskt körs i slutändan. De har på det stora hela samma användningsområden, med undantaget att C# är större för allt det står ”Microsoft” på samt i spelindustrin då det används i spelmotorn Unity. Java är i överlag större, men det varierar från plats till plats.

Jag förstår inte hur du menar om större språk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Jag förstår inte hur du menar om större språk

Använt av fler företag och utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Använt av fler företag och utvecklare.

Det jag menade var vilket och när, fick inte ihop det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Låter som det där kan bli "famous last words" för olika AIs att skratta åt i framtiden.

Hade varit superhäftigt om AI kunde "utveckla" sig själva.
Vi får väl se!

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Det jag menade var vilket och när, fick inte ihop det.

Man väljer det som är mest lämpat för systemet man ska bygga, och för det valet krävs kunskap och erfarenhet. Idag är det oftast få skillnader mellan dessa två språk, men det finns fortfarande vissa skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Man väljer det som är mest lämpat för systemet man ska bygga, och för det valet krävs kunskap och erfarenhet. Idag är det oftast få skillnader mellan dessa två språk, men det finns fortfarande vissa skillnader.

Om jag förståt det korrekt så är java större totalt globalt och c# i sverige?

Permalänk
Medlem

Ingår det för frontend utvecklare att också utföra grafisk design i verktyg som photoshop och coreldraw?

Permalänk
Medlem

Nej. Normalt sett har man UX-designers som gör design som sedan frontend-utvecklaren kan utgå ifrån.
Jag hade då inte klarat av att göra design då jag inte har någon som helst känsla för det - vilket nog är vanligt bland de flesta programmerare. Är man duktig och brinner för båda bitarna så kan man nog få en roll som gäller både och dock.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Nej. Normalt sett har man UX-designers som gör design som sedan frontend-utvecklaren kan utgå ifrån.
Jag hade då inte klarat av att göra design då jag inte har någon som helst känsla för det - vilket nog är vanligt bland de flesta programmerare. Är man duktig och brinner för båda bitarna så kan man nog få en roll som gäller både och dock.

Var i bilden kommer då ui designer in, om den rollen ens förekommer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Var i bilden kommer då ui designer in, om den rollen ens förekommer då?

User eXperience och User Interface designers har tekniskt sett olika uppgifter men överlappar varandra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

User eXperience och User Interface designers har tekniskt sett olika uppgifter men överlappar varandra också.

Förstod det som att web designer och frontend utvecklare är samma sak och att ux designer sköter den strategiska delen och web designer är en bredare roll än ui designer. Ui designer uppfattade jag tog hand om typografi och färgschema och knappar. Och att överlappningen mellan ux och ui är prototypen. Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasagno:

Förstod det som att web designer och frontend utvecklare är samma sak och att ux designer sköter den strategiska delen och web designer är en bredare roll än ui designer. Ui designer uppfattade jag tog hand om typografi och färgschema och knappar. Och att överlappningen mellan ux och ui är prototypen. Rätta mig om jag har fel.

Det finns ju många nivåer och är inte helt svart på vit.

Men medans en web designer bara beskriver en person som designar websidor, så beskriver en frontend utvecklare inte nödvändigtvis att den personen designar något, utan någon som följer en färdig design eller någon som gör både och.
På samma sätt så en UI designer kan beskriva någon som jobbar med web design, meny design i en mobil app, spel UI etc. men inte någon som designar vart knapparna sitter i en bil, men en UX designer skulle kunna jobba med allt det och även hjälpa till med designen av en datormus.

Specifikt i web så som du säger så kanske en UI designer bestämmer färgschema och designar element som knappar och info rutor, och även hela sidor, men en UX designer vill att knappen för "kontakta oss" eller webshoppen är den första man ser på första sidan så besökarna enkelt hittar dit.

Tycker att det ofta är svårt att veta vad någon gör beroende på titel eller vilken titel man använder för dagen eller sammanhang. Om jag vill att min jobbtitel ska låta imponerande så kan jag säga att jag är en embedded software engineer, för alla förstår ingenjör och tycker att det låter proffsigt och avancerat på engelska. Men också systemutvecklare, mjukvaruutvecklare, embedded utvecklare, linux utvecklare, embedded linux utvecklare, utvecklare av inbyggda system, programmerare, osv.

Permalänk
Medlem

Åldern är inte ett jätteproblem. Visst, det finns "unga företag" (d.v.s. med låg snittålder på de anställda) och där den som rekryterar måhända kan tänka att någon som ligger utanför åldersspannet i teamet kanske inte får så lätt att passa in, men ärligt talat, är det ett bolag man vill jobba på i vår ålder? Knappast, så ingen större förlust. Jag har inte heller fått intrycket att det är ett stort problem här i Sverige, inte minst då de flesta vet att en ung nyutexad i branschen är någon man får vara glad om man kan behålla i fem år, så att någon är 40+ eller ens 50+ är inte ett problem i sig.

Men, som fler i tråden antytt så är det en marknad som just nu är inne i en svacka och när (om?) den svackan vänder är det ingen som vet. Så att få anställning som nykläckt (oavsett ålder) kan bli tufft, och konsulter är de första som ryker när budgeten bantas. Så att gå in för att bli egenkonsult direkt efter avslutad utbildning är inget jag helhjärtat skulle rekommendera ens den mest driftige.

Men, om du tänker sikta på det för att det är något du genuint brinner för och tror att du kan bli bra på kvickt, då tycker jag absolut att du ska satsa på en utbildning inom programmering. Det kommer att behövas människor inom gebitet under överskådlig framtid, AI or not, men det kommer att bli en tuffare marknad på ett eller annat vis.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Använder inte någon av de språken. Kan tänka mig att C# är mer Windows-centrerad medans java lätt kan flyttas mellan olika operativsystem. Googlade "c# vs java".
Här beskrivs flera skillnader: https://www.bairesdev.com/blog/c-sharp-vs-java/

Om du tänker på skillnaden mer specifikt för backend så är det upp till hur smidigt du kan lösa de tre grunduppgifterna: Att ta emot och tolka ett anrop, att utföra din uppgift och att sända tillbaka ett svar till browsern. Nästan alla språk klarar detta med bravur. Det du bör fundera på är hur bekant är du med språket, hur pass stöder det dig att lösa din uppgift(*), hur pass portabelt är det om du har sådana krav.

* T.ex C# har tydligen inga pekare vilket kan vara en för- eller nackdel beroende på uppgift. C är ett ganska lågnivåspråk vilket kan kräva en massa kod för att utföra saker som är enkla i andra språk. Å andra sidan så är C lämpligare om du skall jobba detaljerat med ditt data. Ett viktigt val är tillgången av bibliotek för de uppgifter du skall lösa, det kan vara avgörande för val av språk.

Så innan man väljer språk gäller det att hitta en micro niche.

En utgångspunkt för att hitta en micro niche är tydligen att se efter näringsgren med krafigt tillvöxt eller omfattande förändringar. Någon som kan ge lite mer tips på tillvägagångssätt för att finna en micro niche?

Permalänk
Medlem

Jag skolade om vid 38-ish års ålder (är nu snart 41) men med lite genvägar (kommer till det), å så ja gjorde var att jag tog nån lös kurs först för se om det var något ja tyckte va kul, å när ja fann det intressant tog ja å läste 3x kurspaket under 2 terminer (första term 2x 50% på distans å andra terminen 50%, båda samtidigt som jag arbetade 100%).
Genvägen jag fått ta är att jag jobbat som tekniker på samma företag senaste 5 åren, där jag bland annat jagat å rapporterat buggar i samma kod jag nu förvaltar som utvecklare.
Har def glidit på en räkmacka i den bemärkelsen att jag har stark felaökningsbakgrund samt mycket kunskap om hur kunderna jobbar å tänker plus att jag har lätt för att sätta mig in i användarnas skor. All denna domänkunslap har gett mig enormt försprång även som utvecklare.

Jag hade gett dig rådet att kör på, om det verkar kul å du trivs är det bara att köra.
Du behöver dock vara ärlig med om du känner att det inte är din grej.

Jag kanske är ensam om den åsikten att det är en enorm fördel att ha nån form av bokstavskombo som liten skvätt av ocd när man utvecklar, då slarvar man inte 😅
Sen är det oerhört viktigt att veta vem kunden är, intern som extern, å ha en löpande dialog med dem under utvecklandets gång.

Permalänk
Skrivet av Lasagno:

Om jag förståt det korrekt så är java större totalt globalt och c# i sverige?

Så kan det mycket väl vara, jag har inga siffror på det.