Krönika: AI-chip och kändischefer: Här är vad vi har att se fram emot 2024

Permalänk
Melding Plague

Krönika: AI-chip och kändischefer: Här är vad vi har att se fram emot 2024

Evelina Galli siar om vad de stora trenderna inom tech och gaming kommer bli under året som kommer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ai kommer bli som internet. Många med mig prövade på internet redan omkring år 1995 och vi såg direkt att det skulle floppa. Jag själv har helt ärligt aldrig använt internet sedan år 1999 och jag har klarat mig så bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai kommer bli som internet. Många med mig prövade på internet redan omkring år 1995 och vi såg direkt att det skulle floppa. Jag själv har helt ärligt aldrig använt internet sedan år 1999 och jag har klarat mig så bra ändå.

När jag använde internet första gången så tänkte jag precis tvärtom. Var väl mesta boomers som trodde på flop.

Du använder internet hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du använder internet hela tiden...

Helt klart förtal att sprida sådana rykten utan belägg. Varför tror du hen använder internet?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Coolt att Evelina Galli jobbar här tycker jag

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Coolt att Evelina Galli jobbar här tycker jag

Ingen aning om vem personen är, men det är säkert coolt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ser gärna fler inlägg av Evelina här under 2024. 🙂

Permalänk
Medlem

Mer Evelina brukar kolla när hon är på tv och snackar teknik.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Evelina <3

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ingen aning om vem personen är, men det är säkert coolt

Även jag hade gärna sett en presentation av en person jag verkar förutsättas veta vem det är men dessvärre aldrig hört talas om tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Även jag hade gärna sett en presentation av en person jag verkar förutsättas veta vem det är men dessvärre aldrig hört talas om tidigare

Är det vanligt att skribenterna presenteras? Jag tror inte jag har sett det här på SweC de senaste åren i alla fall?

Permalänk
Medlem

Trodde det bara var en one-time thing med att Evve postade här?
Fin artikel!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Gästskribent

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Rockstjärnor har vi redan, bortgågne Jobs var det definitivt och Jen-Hsun är det helt klart och känns naturlig i den rollen oxå, man måste ha nån form av karisma som inte alla har och det är inget som går att stajlas till heller.

När det gäller AI så måste det ju bli nån form ROI som kan visas upp och det som synts för mig har inte visat på mycket av den varan, det känns mer som IT-bubblan för 20 år sen. Många flufford som flyger i luften men lite substans. Det finns mycket inom tech som inte flugit trots massa publicitet och förutspåelser från människor som är god vän med ord.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Helt klart förtal att sprida sådana rykten utan belägg. Varför tror du hen använder internet?

Förtal? Det vet väl alla att man inte kan begå brott på internet? Så nej det är en omöjlighet... Har jag hört i alla fall. Jag vet inte. Jag har aldrig använt internet själv men det vore kul att testa tycker jag. Lite retro-känsla liksom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det här med kändisprofiler i spelvärlden tror jag absolut kommer att växa. Att göra som CDPR och plocka in Idris Elba och Keanu Reeves i sitt spel är ju ett PR-mässigt genidrag. Samtidigt ger sig ju kryddiga filmskapare också in i branschen, fast då bakom spakarna. Jordan Peele är väl det hetaste som hänt skräckfilmsgenren på 30 år, och nu ska han göra gemensam sak med Hideo Kojima. Om de viftar en tillräckligt stor pengapåse framför någon jävligt hipp skådis, typ den omvittnade spelnörden Timothee Chalamet (som har tre gånger så många Instagram följare som Elba), då har man skaffat sig rätt bra försprång bara vad gäller typ marknadsföring.

För skådisar har väl datorspel blivit det som teveserier var för 15 år sen - någonting en gång otänkbart som nu är en självklar del av populärkulturen.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Är det vanligt att skribenterna presenteras? Jag tror inte jag har sett det här på SweC de senaste åren i alla fall?

Beror väl på ifall dom är kända här sen tidigare eller inte, vilket hon åtminstone inte är för mig. Messi behöver förmodligen inte presenteras på Fotbolls-VM men kanske om han besökte en bokklubb för baklängespoesi i Säffle.

Permalänk
Medlem

Kul med Evelina här också! Hon var väl journalist på IDG innan hon gick över till Pricerunner?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Mer Evelina brukar kolla när hon är på tv och snackar teknik.

"TV" är ju sånt som bör undvikas så långt det går.

Swec får bjuda in henne *host* till fredagspanelen då. ( Vars är fredagspanelen? )

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

"TV" är ju sånt som bör undvikas så långt det går.

Swec får bjuda in henne *host* till fredagspanelen då. ( Vars är fredagspanelen? )

Åh! Det är ju faktiskt en riktigt bra idé

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Surdeg 🍞

Kul med Galli på Swec! Är också sjukt nyfiken på vad Apple Vision gör med AR/VR-marknaden. Har älskat VR i evigheter men det känns ju lite som att det aldrig lossnar (minns ni vår satsning VRGeeks.se redan 2016?).

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Coolt att Evelina Galli jobbar här tycker jag

Med tanke på att hon är "gästskribent" så misstänker jag att hon dessvärre inte jobbar här på Swec, vilket helt klart är synd

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Bra med gästskribenter, men, vadå "vi nördar"? Måste man vara nörd för att vara intresserad av teknik? (rättar till mina starka glasögon) Överanalysera eller -tolka nu inte min kommentar, men förhoppningsvis blir då 2024 året när teknik avdramatiseras och får mer mainstreamtäckning i media. Utan nördflation. Det är dock bra att nörderi rent allmänt tycks aningen mer accepterat idag än förr.

/återgår till att trimma datorns startup så jag sparar 2 sekunder varje gång jag bootar om, lätt värt att lägga 5 timmar på

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bra med gästskribenter, men, vadå "vi nördar"?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Bra med gästskribenter, men, vadå "vi nördar"? Måste man vara nörd för att vara intresserad av teknik? (rättar till mina starka glasögon) Överanalysera eller -tolka nu inte min kommentar, men förhoppningsvis blir då 2024 året när teknik avdramatiseras och får mer mainstreamtäckning i media. Utan nördflation. Det är dock bra att nörderi rent allmänt tycks aningen mer accepterat idag än förr.

/återgår till att trimma datorns startup så jag sparar 2 sekunder varje gång jag bootar om, lätt värt att lägga 5 timmar på

nörd til the day I die bruh

Visa signatur

Ny här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bra med gästskribenter, men, vadå "vi nördar"? Måste man vara nörd för att vara intresserad av teknik? (rättar till mina starka glasögon) Överanalysera eller -tolka nu inte min kommentar, men förhoppningsvis blir då 2024 året när teknik avdramatiseras och får mer mainstreamtäckning i media. Utan nördflation. Det är dock bra att nörderi rent allmänt tycks aningen mer accepterat idag än förr.

/återgår till att trimma datorns startup så jag sparar 2 sekunder varje gång jag bootar om, lätt värt att lägga 5 timmar på

Teknik har varit avdramatiserat i media sedan många år tillbaka, ja den har i vissa sammanhang fått en framskjuten position till och med. Aldrig hört talas om Iphone? El-bilar? Et cetera.