Märker man verkligen skillnad på dom flesta spel ifall man har 100 vs 200 fps ?

Permalänk
Medlem

Märker man verkligen skillnad på dom flesta spel ifall man har 100 vs 200 fps ?

Funderar på att köpa en ny dator. Men känns som man vill invänta nästa generations GPUer och CPUer.
Men sen tänker jag, ifall jag ska spela 1440p, kommer jag verkligen märka skillnad ifall jag sitter på 100 fps på typ en 3070 eller 200 fps på en 3080 ti ? Och förmodligen ännu högre fps med nästa generations grafikkort.

Var är minimun FPS man behöver ifall man helt enkelt vill att spela ska ''flyta på'' ?

Permalänk
Medlem

Nästan lite hur långt är ett snöre, svår fråga då det beror både på hur känslig du är, vilka spel du spelar och om du har hög uppdateringsfrekvens och/eller variabel sådan.

Det finns spel som klarar sig galant och känns som att det flyter helt fantastiskt vid 60fps, andra vill du över 100. I CS är det många som vill ha ännu mer än så. Det jag har svårast för är dipparna ner under den lägstanivå jag tycker behövs. Då har jag hellre ett grafikkort som kan pumpa ut 200fps även om min önskade nivå är 100, mindre risk att det dippar under.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att det inte spelar någon roll hur många FPS datorn kan klämma ut om du har en skärm som inte klarar av det. 200 FPS är ganska bortkastat på en skärm som går i 60Hz.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nästan lite hur långt är ett snöre, svår fråga då det beror både på hur känslig du är, vilka spel du spelar och om du har hög uppdateringsfrekvens och/eller variabel sådan.

Det finns spel som klarar sig galant och känns som att det flyter helt fantastiskt vid 60fps, andra vill du över 100. I CS är det många som vill ha ännu mer än så. Det jag har svårast för är dipparna ner under den lägstanivå jag tycker behövs. Då har jag hellre ett grafikkort som kan pumpa ut 200fps även om min önskade nivå är 100, mindre risk att det dippar under.

Hmm jag det har du rätt i. Om jag ska försöka formulera det lite lättare så kanske man kan säga att finns det något spel just nu som inte ett 3070ti klarar av att spela på ''bra'' fps i 1440p?

Visst, jag får mer fps om jag köper ett 3080ti eller väntar till 4000- men kommer jag verkligen märka så stor skillnad i 1440p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Glöm inte bort att det inte spelar någon roll hur många FPS datorn kan klämma ut om du har en skärm som inte klarar av det. 200 FPS är ganska bortkastat på en skärm som går i 60Hz.

Jo det vet jag, sitter på en 144hz 1080p just nu. Men en sak jag funderat på som du kanske kan svara på är:
Är 60 fps på en 144hz skärm samma som 60fps på en 60hz skärm? Alltså kommer dom upplevas likadant eftersom det är samma fps? Även fast hz på skärmarna är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jo det vet jag, sitter på en 144hz 1080p just nu. Men en sak jag funderat på som du kanske kan svara på är:
Är 60 fps på en 144hz skärm samma som 60fps på en 60hz skärm? Alltså kommer dom upplevas likadant eftersom det är samma fps? Även fast hz på skärmarna är olika.

Ska inte säga helt säkert här men har skärmen VRR så ska det inte vara någon skillnad. Är den låst till 144Hz så gissar jag att det kan bli en del oönskade effekter.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Glöm inte bort att det inte spelar någon roll hur många FPS datorn kan klämma ut om du har en skärm som inte klarar av det. 200 FPS är ganska bortkastat på en skärm som går i 60Hz.

Värt att nämna är dock att om man kör 200fps på en 60Hz skärm så kommer spelet kännas responsivare ändå.
Jobbiga är bara att man kan få tearing.

https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA&ab_channel=LinusT...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Jo det vet jag, sitter på en 144hz 1080p just nu. Men en sak jag funderat på som du kanske kan svara på är:
Är 60 fps på en 144hz skärm samma som 60fps på en 60hz skärm? Alltså kommer dom upplevas likadant eftersom det är samma fps? Även fast hz på skärmarna är olika.

Nej, 60 fps på en 144Hz skärm är mycket behagligare än 60 fps på en 60Hz skärm.
Samma gäller i windows och program.

För bästa spelupplevelse är det följande formel som gäller.
Hög Hz på skärmen. Det har du.
Ställ in fps lite under din lägsta fps du får i spelen. Så din fps alltid är konstant.
Bättre att ligga på 70 fps hela tiden än att den pendlar mellan 75 och 100.
Samt att grafikkortet går svalare och tystare.

Jag använder RTSS som kommer med MSI Afterburner till just detta.
Om inte spelen har det inbyggt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

60fps räcker till vissa spel men om man ser till mer krävande och snabba spel så är 90-100fps lite av en magisk gräns där det börjar flyta riktigt bra. Finns en anledning till att VR satsade på 90fps.

Permalänk
Medlem

När jag gick från 60 till 100 märkte jag garanterat skillnad, allting var bra mycket mer smooth men sen när jag gick till 165 märkte jag ärligt talat inte något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Funderar på att köpa en ny dator. Men känns som man vill invänta nästa generations GPUer och CPUer.
Men sen tänker jag, ifall jag ska spela 1440p, kommer jag verkligen märka skillnad ifall jag sitter på 100 fps på typ en 3070 eller 200 fps på en 3080 ti ? Och förmodligen ännu högre fps med nästa generations grafikkort.

Var är minimun FPS man behöver ifall man helt enkelt vill att spela ska ''flyta på'' ?

Den magiska punkten enligt mig är ungefär runt 90-100 fps för absolut flesta spel.

Det enda spelet jag kan tänka spontant på där 100 fps är rentav dåligt och känns märkvärt är CSGO. Och där klarar du dig med en 3050.

Det är som alltid när det gäller frågan "ska jag köpa nu eller vänta": Kan du vänta, vänta. Vill du börja spela nu, köp nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Den magiska punkten enligt mig är ungefär runt 90-100 fps för absolut flesta spel.

Det enda spelet jag kan tänka spontant på där 100 fps är rentav dåligt och känns märkvärt är CSGO. Och där klarar du dig med en 3050.

Det är som alltid när det gäller frågan "ska jag köpa nu eller vänta": Kan du vänta, vänta. Vill du börja spela nu, köp nu.

Det är absolut det som är svårast. Kan i princip endast spela LoL nu av typ alla spel. Har börjat komma in på många battle royale spel på senaste tiden men datorn klarar knappt av det vilket är tråkigt. Visst, jag KAN vänta, men min spelupplevelse är extremt tråkig atm. Dock så skulle det inte heller kännas kul att köpa nytt nu sen om 6 månader så har värdet sjunkit enormt på datorn och kan få så mycket mer för pengarna om jag väntar lite.

Man vet ju inte heller hur hög efterfrågan det kommer vara på CPUer och GPUer till höst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det är absolut det som är svårast. Kan i princip endast spela LoL nu av typ alla spel. Har börjat komma in på många battle royale spel på senaste tiden men datorn klarar knappt av det vilket är tråkigt. Visst, jag KAN vänta, men min spelupplevelse är extremt tråkig atm. Dock så skulle det inte heller kännas kul att köpa nytt nu sen om 6 månader så har värdet sjunkit enormt på datorn och kan få så mycket mer för pengarna om jag väntar lite.

Man vet ju inte heller hur hög efterfrågan det kommer vara på CPUer och GPUer till höst...

Så som du skriver så känns det som köp nu. Ingen vet ju ens när nästa generation cpu och gpu kommer komma exakt samt vilken pris/prestanda nivå de kommer ligga på. Samt om det ens kommer vara möjligt att köpa dem säg första 5 månaderna med tanke på tillgång etc.

Så mycket som är oklart, kanske skulle du kunna få en "bättre" deal genom att vänta. Men det kan också bli pannkaka och höga priser/brist. Så köper du nu vet du vad du får och kan köra direkt. CPU och GPU blir ju alltid "en dålig deal" när nästa generation kommer. Inte alltid man kan pricka in sitt behov med uppgraderingscykler hos företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det är absolut det som är svårast. Kan i princip endast spela LoL nu av typ alla spel. Har börjat komma in på många battle royale spel på senaste tiden men datorn klarar knappt av det vilket är tråkigt. Visst, jag KAN vänta, men min spelupplevelse är extremt tråkig atm. Dock så skulle det inte heller kännas kul att köpa nytt nu sen om 6 månader så har värdet sjunkit enormt på datorn och kan få så mycket mer för pengarna om jag väntar lite.

Man vet ju inte heller hur hög efterfrågan det kommer vara på CPUer och GPUer till höst...

Mja, det är typ fallet alltid om man inte köper direkt vid launch, och då är det inte heller de bästa priserna.

Köp nu om det är jobbigt nu, det kommer hålla länge, och du kommer ha glädje de närmaste 6 månaderna.

Eller vänta 6 månader och köp något otroligt dyrt vid launch. Om det ens kommer finnas tillgång.

Personligen försöker jag alltid köpa när det finns behov utan att gå helt galen. Därmed 3080Ti för 13 000 SEK för över ett år sedan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara idag?

Om du ska välja ett nytt grafikkort för både nuvarande spel och kommande skulle jag rekommendera att först komma fram till vilka spel du vill spela. Sedan sök på grafikkortet på YT. Finns massor av benchmark videor. Sedan är det plånboken som bestämmer. Du kommer inte bli "gladare" av ett 3080ti om du ändå har 200fps i LoL med ett 3060ti eller liknande. Dåligt optimerade spel kommer nog ändå inte spela så stor roll i valet av kort. Ta DayZ till exempel. Även med ett 3090 så blir det hack i prestandan. Men spel som Pubg är ju väldigt mycket bättre nu än vad de var 2-3år sen.

Eller betala dubbla för ett 3080ti. 4080 kommer inte vara "billigare" än 3080ti. Snarare 15k är nog att räkna med minimum.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3070-Ti-TU...

är ju ett ok köp idag.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Många goda råd härinne. Det rimliga och mest jordnära är nästan att utgå ifrån att ny hårdvara är en dålig investering i grunden, och sen handlar det om att försöka minimera sina psykiska umbäranden över det på diverse sätt. Ligger du mer sömnlös över spenderade pengar eller dålig datorprestanda? Om jag satt vid min dator och suckade mig igenom alla spel för att allt ser ut som skit, då hade jag inte mäktat med ett halvår till av det.

Vad det gäller ny utrustning, så ska du nog tänka lite på om du vill harva vidare med den skärm du har idag och vilka spel som är aktuella. Det är inget fel i att lira i 1080 och 144Hz är inte dåligt alls, men beroende på spel behöver du kanske inte gå i personlig konkurs för att få tag i ett fläskigt grafikkort. Då kanske vi ska bränna lite mer stålar på en bra processor.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk

Lyfter gammal tråd. Hur stor skillnad i fps behövs för att få en märkbart bättre upplevelse.
70 - 80
80 - 90
90 - 100
eller behövs det större steg
70 - 90
80- 110
150 - 180
När man läser tester är ju ett kort som levererar 10% högre fps mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Lyfter gammal tråd. Hur stor skillnad i fps behövs för att få en märkbart bättre upplevelse.
70 - 80
80 - 90
90 - 100
eller behövs det större steg
70 - 90
80- 110
150 - 180
När man läser tester är ju ett kort som levererar 10% högre fps mycket bättre.

Be någon hjälpa dig att klocka upp/ner befintligt gtafikkort några gånger så att du gör ett blindtest. Se om du kan pricka rätt vilken omgång som hade den höre/lägre uppdateringsfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Lyfter gammal tråd. Hur stor skillnad i fps behövs för att få en märkbart bättre upplevelse.
70 - 80
80 - 90
90 - 100
eller behövs det större steg
70 - 90
80- 110
150 - 180
När man läser tester är ju ett kort som levererar 10% högre fps mycket bättre.

Intressant fråga! Jag märker absolut skillnad på 60 - 144 fps. Tror inte jag skulle märka skillnad på 120 - 144 fps dock

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Lyfter gammal tråd. Hur stor skillnad i fps behövs för att få en märkbart bättre upplevelse.
70 - 80
80 - 90
90 - 100
eller behövs det större steg
70 - 90
80- 110
150 - 180
När man läser tester är ju ett kort som levererar 10% högre fps mycket bättre.

beror helt på spelet och grafik inställningarna men dem som spelar CS på högsta nivå har svårt att se skillnad på 144fps/hz och 240fps/hz så, nånstans efter 144fps finns det ingen anledning att gå högre.

men i vissa spel ser du ingen skillnad på 40-60 fps och 144fps

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Det är helt upp till dig, faktiskt.
Vi kan inte veta hur du upplever fps osv.

Detta var bra. Gör det. (CS är inget bra spel att testa detta i)
"Be någon hjälpa dig att klocka upp/ner befintligt gtafikkort några gånger så att du gör ett blindtest. Se om du kan pricka rätt vilken omgång som hade den höre/lägre uppdateringsfrekvensen."

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

"Hur långt är ett snöre?"
Jag brukar ta till så det räcker. Ber om ursäkt om jag uttryckt mig oklart men det var mera en generell fundering om fenomenet.Det är väl ingen tvekan om att man upplever en skillnad från 20 till 30 fps. 10 Bildrutor men 50 en procentig höjning. Men vad händer när man flyttar längre upp på skalan, ex. 80 till 90 fps återigen 10 bildrutor men bara 12 procent höjning. Så frågan är när slutar fps vara ett vettigt mått och man istället behöver gå över och titta på någon annan mätenhet. Eller är det som med Helge, det känns mer och bättre med en hög posent.