Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Behövde köpa en ny toasits under mellandagarna och kom hem och skulle öppna kartongen. "Inspired by nature" stod det på den och där nånstans så kände jag att jag inte kunde ta reklamflosklerna längre.

Vad i hela h-e är inspirerat av naturen på en toasits i mjukplast?

Utformad så att man ska kunna sitta på ett naturligt sätt mens man skiter??

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Utformad så att man ska kunna sitta på ett naturligt sätt mens man skiter??

Så den har plana och lite bredare delar att ha fötterna på så att du kan sitta på huk? Föredömligt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Så den har plana och lite bredare delar att ha fötterna på så att du kan sitta på huk? Föredömligt!

Då behöver man ju inte ens en sits! Menade nog en sittställning som krävde någon form av stöd.

Får mig att minnas en dam jag träffade en gång för länge länge sen. Under en skogspromenad blev hon kissnödig och hon bad mig hålla vakt mens hon kissade. Jag ställde mig föredömligt med ryggen vänd mot damen och hon drog ner byxorna och satte sig på huk. Jag sade till henne att "det kommer någon" och hon svarade "skoja inte", jag i min tur sade att "det är inte ett skämt, det kommer två män" varpå hon upprepade att jag inte skulle skämta. Jag sade att "nu är de strax här" och hon svarade att "sluta, det är inte roligt, säg bara till om det verkligen kommer någon". Jag sade att "det kommer verkligen två män och nu är de här". Hon tittade upp på de två männen som tittade ner på henne och den ene av dem utbrast "vilken trevlig utsikt". Hon höll ju på att kissa så att bara dra upp byxorna gick naturligtvis inte. Rodnande av förtret kissade hon färdigt, drog upp byxorna och marscherade iväg röd i ansiktet av ilska och förlägenhet. Jag skyndade efter och försökte få henne att tagga ner lite men hon hävdade att det var mitt fel som inte insisterat tillräckligt kraftfullt på att det verkligen kom någon.

Permalänk
Medlem

Varför sitter folk på så konstiga saker?
Grafikkort, processorer och datorer.
Jag sitter oftast på en stol eller i soffan, vad jag kan minnas har jag aldrig suttit på en dator 🤓

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Blir fan inte jobbat idag. Motorvägen mellan HBG & Malmö är stängd vid landskrona & man vågar inte ge sig ut och hamna i samma sits som dom i Hörby...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Snusfri

Bussen var ca 8 minuter sen imorse och sedan körde tanten som en galning för att köra in lite tid, hon körde så pass vilt att när hon skulle stanna vid några hållplatser så gled bussen bara förbi så folk fick gå typ 10 meter extra och kliva på, inte så att hon kunde backa tillbaka eller köra något lugnare..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bussen var ca 8 minuter sen imorse och sedan körde tanten som en galning för att köra in lite tid, hon körde så pass vilt att när hon skulle stanna vid några hållplatser så gled bussen bara förbi så folk fick gå typ 10 meter extra och kliva på, inte så att hon kunde backa tillbaka eller köra något lugnare..

Har varit med om liknande. Är rätt otäckt när man känner att bussen tappar fästet i kurvorna för att dom kör som galningar för att köra in tid. Det där med att inte kunna stanna i tid vid hållplatserna känner jag också igen. Känner mig oftast väldigt lugn och säker under bussresor, men inte när sånt här händer. Har även varit med om motsatsen, d.v.s. att dom är livrädda och kryper fram, men jag tror jag föredrar det om jag måste välja ett alternativ.

Permalänk
Medlem

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/12/region-anv...

Alltså, är det här ett skämt? Det kan väl på sin höjd kräva en ursäkt och att någon rättar till journalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/12/region-anv...

Alltså, är det här ett skämt? Det kan väl på sin höjd kräva en ursäkt och att någon rättar till journalen?

Nej, det är Sverige i nutid. Även kallat absurdistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/12/region-anv...

Alltså, är det här ett skämt? Det kan väl på sin höjd kräva en ursäkt och att någon rättar till journalen?

Märker att jag börjar bli för gammal för svenska samhället, men vad fan är det som händer egentligen?
Vilket lidande har personen utstått för att det ska bedömas värt 15000 för att det står fel pronomen i en journal?
Går ju inte att göra någonting utan att någon blir kränkt nu för tiden.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrSvamp:

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2023/12/region-anv...

Alltså, är det här ett skämt? Det kan väl på sin höjd kräva en ursäkt och att någon rättar till journalen?

Ooh, här finns pengar att tjäna - jag kommer byta pronomen dagligen.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Märker att jag börjar bli för gammal för svenska samhället, men vad fan är det som händer egentligen?
Vilket lidande har personen utstått för att det ska bedömas värt 15000 för att det står fel pronomen i en journal?
Går ju inte att göra någonting utan att någon blir kränkt nu för tiden.

Som far till en biologisk dotter som identifierar sig som pojk vill jag bara flika in att könsinkongruens är otroligt allvarligt. Att känna att man är född i fel kropp låter kanske väldigt märkligt men ägnar man en stunds tanke åt det så kanske man kan börja förstå hur det påverkar hela ens väsen.

Självklart ska staten använda rätt pronomen.

Med det sagt hade jag aldrig stämt/bett om ersättning för min grabbs skull om jag trodde att det berodde på ett misstag. Hade de gjort det medvetet så hade saken legat annorlunda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Som far till en biologisk dotter som identifierar sig som pojk vill jag bara flika in att könsinkongruens är otroligt allvarligt. Att känna att man är född i fel kropp låter kanske väldigt märkligt men ägnar man en stunds tanke åt det så kanske man kan börja förstå hur det påverkar hela ens väsen.

Självklart ska staten använda rätt pronomen.

Med det sagt hade jag aldrig stämt/bett om ersättning för min grabbs skull om jag trodde att det berodde på ett misstag. Hade de gjort det medvetet så hade saken legat annorlunda.

Självfallet om man kam undvika det, ibland gör man fel och det borde inte va värre än att man rättar felet.
I det här fallet kan det ju va uppsåt eller en riktig tabbe som förtjänar det, vi har ju rätt lite information att gå på.

"Han påpekar låglumbal smärta", ändra journalen, no harm done
Väldigt annorlunda från: "Han tror att han är en hon, vilken korkad homofil" sedan satt en psykiatrisk diagnos som kod.

Angående rätt pronomen:
Jag skriver aldrig han/hon/hen i journalen. Mitt förslag är att inte ha värderingar i journaltexten och kalla patienten för patienten om man måste nämna denne (det måste man nästan aldrig då hela texten handlar om patienten, det är normalt sett relevant om man är fler personer i rummet och behöver klargöra vem som exempelvis säger vad, annars inte) då könstillhörighet i personens egna text normalt sett inte är relevant.
Journalen handlar om patienten, inte om mig eller mina värderingar/åsikter.

För snabb på avtryckardingrer
Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Nej, det är Sverige i nutid. Även kallat absurdistan.

Inte bara Sverige, den här idiotin sker över hela västvärlden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Självfallet om man kam undvika det, ibland gör man fel och det borde inte va värre än att man rättar felet.
I det här fallet kan det ju va uppsåt eller en riktig tabbe som förtjänar det, vi har ju rätt lite information att gå på.

"Han påpekar låglumbal smärta", ändra journalen, no harm done
Väldigt annorlunda från: "Han tror att han är en hon, vilken korkad homofil" sedan satt en psykiatrisk diagnos som kod.

Angående rätt pronomen:
Jag skriver aldrig han/hon/hen i journalen. Mitt förslag är att inte ha värderingar i journaltexten och kalla patienten för patienten om man måste nämna denne (det måste man nästan aldrig då hela texten handlar om patienten, det är normalt sett relevant om man är fler personer i rummet och behöver klargöra vem som exempelvis säger vad, annars inte) då könstillhörighet i personens egna text normalt sett inte är relevant.
Journalen handlar om patienten, inte om mig eller mina värderingar/åsikter.

Väl formulerat :tumme upp:

Skriver själv ofta journalnotat, och beslut efter SoL, och det är ett hantverk som tar ett par år att mästra väl.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Som far till en biologisk dotter som identifierar sig som pojk vill jag bara flika in att könsinkongruens är otroligt allvarligt. Att känna att man är född i fel kropp låter kanske väldigt märkligt men ägnar man en stunds tanke åt det så kanske man kan börja förstå hur det påverkar hela ens väsen.

Självklart ska staten använda rätt pronomen.

Med det sagt hade jag aldrig stämt/bett om ersättning för min grabbs skull om jag trodde att det berodde på ett misstag. Hade de gjort det medvetet så hade saken legat annorlunda.

Vad hade du gjort om de medvetet kallat ditt barn för "han" och detta lett till barnets död då en allvarlig livmodersinfektion lett till sepsis men viftats bort som magont eftersom män inte har någon livmoder?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Vad hade du gjort om de medvetet kallat ditt barn för "han" och detta lett till barnets död då en allvarlig livmodersinfektion lett till sepsis men viftats bort som magont eftersom män inte har någon livmoder?

Jag menar, om du tror att detta är ett allvarligt problem i dagens sjukvård så finns det mest troligt inte mkt värde i en diskussion med dig.

Bristen på empati är... ... tråkig att se, för att uttrycka det milt. Får väl skylla det på att det är ett internetforum och inte irl.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bussen var ca 8 minuter sen imorse och sedan körde tanten som en galning för att köra in lite tid, hon körde så pass vilt att när hon skulle stanna vid några hållplatser så gled bussen bara förbi så folk fick gå typ 10 meter extra och kliva på, inte så att hon kunde backa tillbaka eller köra något lugnare..

Jag skulle inte klaga på det. Minns en gång när jag satt på bussen hem när jag gick i gymnasiet. Den bussen hamnade av någon anledning någon meter in i skogen. Som tur var så va det rätt odramatiskt och ingen blev skadad

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Bussen var ca 8 minuter sen imorse och sedan körde tanten som en galning för att köra in lite tid, hon körde så pass vilt att när hon skulle stanna vid några hållplatser så gled bussen bara förbi så folk fick gå typ 10 meter extra och kliva på, inte så att hon kunde backa tillbaka eller köra något lugnare..

Jag är helt övertygad om att bussar inte har pedaler för gas/broms utan enbart på/av-knappar. Galet ryckigt..

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Jag skulle inte klaga på det. Minns en gång när jag satt på bussen hem när jag gick i gymnasiet. Den bussen hamnade av någon anledning någon meter in i skogen. Som tur var så va det rätt odramatiskt och ingen blev skadad

Om man inte får klaga bara för att det hade kunnat vara värre hade ju den här tråden varit utan inlägg...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag är helt övertygad om att bussar inte har pedaler för gas/broms utan enbart på/av-knappar. Galet ryckigt..

Du menar piltangenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag är helt övertygad om att bussar inte har pedaler för gas/broms utan enbart på/av-knappar. Galet ryckigt..

De har två lägen: krypkörning och fullgas. Det senare används med fördel i kurvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

De har två lägen: krypkörning och fullgas. Det senare används med fördel i kurvor.

Särskilt fördelaktigt när man vill drifta sin ledbuss med "svansmotor" i halka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Om man inte får klaga bara för att det hade kunnat vara värre hade ju den här tråden varit utan inlägg...

Det är ju sant 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag menar, om du tror att detta är ett allvarligt problem i dagens sjukvård så finns det mest troligt inte mkt värde i en diskussion med dig.

Bristen på empati är... ... tråkig att se, för att uttrycka det milt. Får väl skylla det på att det är ett internetforum och inte irl.

Denna åsikt är inget exklusivt till internetforum, utan delas runtom i Sverige & världen. Det är en komplicerad diskussion men i detta fallet svarar du inte på frågan/påståendet utan låter det passera med annat fluff. Det är en legitim fråga personen ställde. Kanske inte helt relevant idag, men om sånt tillåts att gå överstyr så kommer det vara ett problem i framtiden.

Utanför medicinska frågor får man identifiera sig som en lastbil om man så vill. Men på papper så är du X eller Y enligt vad du är född till & Det handlar inte om empati eller sympati. Det kan vara viktigt för läkare/USk att veta det *riktiga* könet på personen dom behandlar eller ska utvärdera.

Om man nu inte får skriva han eller hon i journaler, utan man ska utgå ifrån namnet på personen & intraskande kommer en person med ett annat kön så kan en behandling skifta helt.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Denna åsikt är inget exklusivt till internetforum, utan delas runtom i Sverige & världen. Det är en komplicerad diskussion men i detta fallet svarar du inte på frågan/påståendet utan låter det passera med annat fluff. Det är en legitim fråga personen ställde. Kanske inte helt relevant idag, men om sånt tillåts att gå överstyr så kommer det vara ett problem i framtiden.

Utanför medicinska frågor får man identifiera sig som en lastbil om man så vill. Men på papper så är du X eller Y enligt vad du är född till & Det handlar inte om empati eller sympati. Det kan vara viktigt för läkare/USk att veta det *riktiga* könet på personen dom behandlar eller ska utvärdera.

Om man nu inte får skriva han eller hon i journaler, utan man ska utgå ifrån namnet på personen & intraskande kommer en person med ett annat kön så kan en behandling skifta helt.

Vilket pronomen som används i journalen har ingen medicinsk relevans, om det hade det så hade vården haft större problem. Vilket jag tror var skribentens poäng. Givetvis måste varje medicinskt relevant variabel hållas reda på för varje person specifikt, det gäller många fler saker än kön.

Ta t.ex. personer med något intersexsyndrom (har inget med trans att göra), dessa kommer vardagligt att uppfattas som han eller hon och beskrivas så också, men den behandling de behöver kommer att vara olik den som både män och kvinnor normalt får.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Denna åsikt är inget exklusivt till internetforum, utan delas runtom i Sverige & världen. Det är en komplicerad diskussion men i detta fallet svarar du inte på frågan/påståendet utan låter det passera med annat fluff. Det är en legitim fråga personen ställde. Kanske inte helt relevant idag, men om sånt tillåts att gå överstyr så kommer det vara ett problem i framtiden.

Utanför medicinska frågor får man identifiera sig som en lastbil om man så vill. Men på papper så är du X eller Y enligt vad du är född till & Det handlar inte om empati eller sympati. Det kan vara viktigt för läkare/USk att veta det *riktiga* könet på personen dom behandlar eller ska utvärdera.

Om man nu inte får skriva han eller hon i journaler, utan man ska utgå ifrån namnet på personen & intraskande kommer en person med ett annat kön så kan en behandling skifta helt.

Jag svarade på frågan och la ungefär den energin på svaret som frågan krävde utefter hur den var formulerad.

Nu råkar verkligheten vara sådan att jag har ett barn i övre tonåren som lever i "fel" kropp. Detta blir väldigt anekdalt men jag har på nära håll sett hur detta har påverkat alla aspekter av hans liv, hur sjukvården och andra jämförbara instanser har agerat inkl tolerans/intolerans från omvärlden.

Jag är mest troligt alltför känslomässigt bunden för att ha denna sorts dialog med en för mig okänd på ett forum men ska ge det ett kort försök.

Jag ställer inte upp på premissen att detta är ett stort problem inom sjukvården. Jag bara gör det inte. Ingenting av min begränsade erfarenhet, i kontakt med sjukhus, får mig att vara orolig för att min grabb skulle råka få felaktig vård om något skulle ske.

På ett överordnat plan ser jag det som långt mycket viktigare att ha accepteras i samhället och det inkluderar att slippa kommentarer som getts uttryck för här ovan (inte nödvändigtvis av dig även om lastbilskommentaren är ett exempel på sådant jag menar)- det skulle på det stora hela göra hans liv enklare. Spontant känns det fullt jämförbart med intolerans mot homosexuella - där har samhället kommit längre även om det fortfarande är väldigt långt kvar att gå.

Det är liksom... det här var säkert inte ett svar på frågan men det är vad det är. Full förståelse för om modsen bryter ut den här diskussionen för det handlar väl rätt lite om gubbgnäll.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Nej, du kan inte ställa dina matkassar på sätet bredvid (Och dessutom bli sur när det påtalas) på en fullsmetad SL-buss där folk står i gångarna som dessutom är:

1) Redan försenad
2) Där nästa avgång är inställd

Gå, köp en bil eller ta en taxi om det inte passar att visa hänsyn till dina medresenärer i kollektivtrafiken!

Gott nytt år men höj er medresenärer!

Mvh, Gubbe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Nej, du kan inte ställa dina matkassar på sätet bredvid (Och dessutom bli sur när det påtalas) på en fullsmetad SL-buss där folk står i gångarna som dessutom är:

1) Redan försenad
2) Där nästa avgång är inställd

Gå, köp en bil eller ta en taxi om det inte passar att visa hänsyn till dina medresenärer i kollektivtrafiken!

Gott nytt år men höj er medresenärer!

Mvh, Gubbe!

Storhandlar folk & tar det på bussen?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Storhandlar folk & tar det på bussen?

Det är väl inte jättekonstigt att ta matkassar på bussen? Alla har inte bil.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB