Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dricker dock sällan espresso då jag gärna dricker lite mer kaffe än vad en espresso ger, tror max ligger runt 6cl om jag inte gör dubbelkopp då.

De Luxe kommer fungera utmärkt då också. Kör det på jobbet och flera kollegor dricker det ungefär som du.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dricker dock sällan espresso då jag gärna dricker lite mer kaffe än vad en espresso ger, tror max ligger runt 6cl om jag inte gör dubbelkopp då.

Skrivet av bjoen:

Hade fortfarande rekommenderat samma kaffe om det bara är att du låter lite mer vatten rinna genom. Motsvarande en lungo. Med mer vatten extraherar du mer men tror inte att du kommer överextrahera kaffet i en helautomatisk maskin.

Jag brukar göra typ en americano om jag känner för en större kopp. En dubbel espresso som späds med lite extra hett vatten (en americano är egentligen rätt mycket vatten). Vatten får jag smidigt ur espressomaskinen, det borde man väl kunna få även från en helautomat? Att dra en större mängd vatten genom kaffet som i en lungo riskerar att göra det för bittert tycker jag, men det är ju en smaksak

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag brukar göra typ en americano om jag känner för en större kopp. En dubbel espresso som späds med lite extra hett vatten (en americano är egentligen rätt mycket vatten). Vatten får jag smidigt ur espressomaskinen, det borde man väl kunna få även från en helautomat? Att dra en större mängd vatten genom kaffet som i en lungo riskerar att göra det för bittert tycker jag, men det är ju en smaksak

Japp, kan få hett vatten, men det är inte jättehett, kaffet är varmare.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Aha, värt och skaffa en Aeropress?
Dricker oftast bara en kopp om dag på helgen. Så känns som man kommer uppgradera smaken lite jämfört med nu.
(Köper hela bönor och maler, använder någon billig wilfa bryggare för 300 spänn)

På veckodagarna dricker jag kaffe på jobbet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Aha, värt och skaffa en Aeropress?
Dricker oftast bara en kopp om dag på helgen. Så känns som man kommer uppgradera smaken lite jämfört med nu.
(Köper hela bönor och maler, använder någon billig wilfa bryggare för 300 spänn)

På veckodagarna dricker jag kaffe på jobbet bara.

Aeropress är väldigt lätt att brygga med och funkar perfekt om man bara ska brygga en kopp. Går snabbt att göra rent också, räcker oftast med att skölja av den bara (fast då och då diska den för att hålla den fräsch).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Aha, värt och skaffa en Aeropress?
Dricker oftast bara en kopp om dag på helgen. Så känns som man kommer uppgradera smaken lite jämfört med nu.
(Köper hela bönor och maler, använder någon billig wilfa bryggare för 300 spänn)

På veckodagarna dricker jag kaffe på jobbet bara.

Lätt värt det skulle jag säga.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Absolut värt att skaffa en Aeropress. Finns även en XL-variant om man vill göra mer än bara en kopp.

Permalänk

Någon som kan tipsa om ett gott milt espressokaffe hela bönor för nybörjare?

Har en Rancilo Silvia med en Rancilo Rocky kvarn.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Kan inte dricka kaffe längre pga magen
Ändå kommer jag hit o läser tips... Vissa vanor är svårt att ta dö på

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som kan tipsa om ett gott milt espressokaffe hela bönor för nybörjare?

Har en Rancilo Silvia med en Rancilo Rocky kvarn.

Lite oklart vad "milt" innebär, men jag gillar Gringo Nordics sortiment. Om du gillar lättare, blommigare, fruktigare kaffen kan du testa någon östafrikanskt. Vill du ha mer chokladigt och nötigt är något brasilianskt sannolikt bättre. Håll dig till tvättade kaffen och undvik fermenterade och på annat sätt jästa bönor, för en renare smak.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Lite oklart vad "milt" innebär, men jag gillar Gringo Nordics sortiment. Om du gillar lättare, blommigare, fruktigare kaffen kan du testa någon östafrikanskt. Vill du ha mer chokladigt och nötigt är något brasilianskt sannolikt bättre. Håll dig till tvättade kaffen och undvik fermenterade och på annat sätt jästa bönor, för en renare smak.

Deras "The outsider" är en grym kompromiss mellan klassisk italiensk men lite ljusare så den inte är så bitter som de kan vara ibland.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Måste slå ett slag för Lavazza koffeinfria bönor. Riktigt bra koffeinfritt för att vara "industrikaffe".

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

Fellow Ode Gen 2

Jag är mycket nöjd, den var bättre än vad jag förväntade mig, jag trodde absolut inte att det skulle bli så bra som det blev.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Går i tankarna på en kapselmaskin dagarna man bara vill ha en kopp och inte hinner brygga.
Finns det några bra kapselmaskiner?

Tips sökes

Permalänk
Medlem

Söker mellandagsrekommendation på espressomaskin som även klarar av lite större koppar, ~40 cl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Går i tankarna på en kapselmaskin dagarna man bara vill ha en kopp och inte hinner brygga.
Finns det några bra kapselmaskiner?

Tips sökes

Vilket ekosystem hade du tänkt att anamma? Nespresso, Dolce Gusto?
Här är ett exempel: https://www.power.se/koksapparater/kaffe-och-te/kapselmaskin/...
Finns så klart fler, men kom ihåg att kontrollera priset. Alltid innan köp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Ska uppgradera maskinparken med en ny vattenkokare för pour over med V60. Har såklart spanat in Fellow Stagg EKG, men den är så jäkla dyr. Någon som har hittat något bra alternativ? Alltså elektrisk vattenkokare med svanhals och temperaturinställning.

Tack på förhand!

Jag fick den av sambon för några år sen och är jättenöjd! Du kan motivera köpet om du nångång tänkt skaffa knoddar. Jäääääävligt skönt att inte behöva tajma in exakt temperatur i micro/spisen klockan 3 på natten med en skrikande unge i famnen. Även bra till te och annat som ska ha en annan temperatur än 100grader

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av phlopydisk:

Jag fick den av sambon för några år sen och är jättenöjd! Du kan motivera köpet om du nångång tänkt skaffa knoddar. Jäääääävligt skönt att inte behöva tajma in exakt temperatur i micro/spisen klockan 3 på natten med en skrikande unge i famnen. Även bra till te och annat som ska ha en annan temperatur än 100grader

Jag har också den är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilket ekosystem hade du tänkt att anamma? Nespresso, Dolce Gusto?
Här är ett exempel: https://www.power.se/koksapparater/kaffe-och-te/kapselmaskin/...
Finns så klart fler, men kom ihåg att kontrollera priset. Alltid innan köp.

Okej, är det en bra maskin i ditt tycke?
Har du den själv?

Jag tänkte väl anamma "Nespresso", känns som att de finns mest utbud till detta i affärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Okej, är det en bra maskin i ditt tycke?
Har du den själv?

Jag tänkte väl anamma "Nespresso", känns som att de finns mest utbud till detta i affärer?

Ingen erfarenhet av nespresso själv, men som du säger så är dom ju tveklöst den största aktören.
Gav mest bara ett snabbt förslag, finns ett par modeller att välja mellan. Så rådet är nog att googla den modell du fastnar för och ser vad folk har gett för åsikter och omdömen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ingen erfarenhet av nespresso själv, men som du säger så är dom ju tveklöst den största aktören.
Gav mest bara ett snabbt förslag, finns ett par modeller att välja mellan. Så rådet är nog att googla den modell du fastnar för och ser vad folk har gett för åsikter och omdömen.

Ja det verkar som att "Nespresso" är den stora aktören kring dessa.

Får kolla runt lite på omdömen m.m. Jag har haft en förut men tycker dessa maskiner har tendenser till ganska "blaskigt" kaffe, tyvärr!

Men de kanske har ändrats på senaste sen man hade en sån maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Ja det verkar som att "Nespresso" är den stora aktören kring dessa.

Får kolla runt lite på omdömen m.m. Jag har haft en förut men tycker dessa maskiner har tendenser till ganska "blaskigt" kaffe, tyvärr!

Men de kanske har ändrats på senaste sen man hade en sån maskin.

Fördelen med nespresso är ju enkelheten och bekvämligheten. Vill man däremot djupdyka och experimentera med kaffe är det inte mycket mer man kan göra än att välja en annan kapsel. Då är det ju manuellt bryggning med V60, pour-over etc som jag skulle tro är det man kan ha mest kul med. Kanske aningen tidskrävande och mycket finetuning innan man får till sitt optimala recept/teknik.
Kolla in James Hoffman på Youtube, har för mig han har några videor ang hur man kan få ut det bästa av nespresso-kapslar.
Inga direkta rekommendationer, men.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Okej, är det en bra maskin i ditt tycke?
Har du den själv?

Jag tänkte väl anamma "Nespresso", känns som att de finns mest utbud till detta i affärer?

Vi sålde vår helautomatiska Delongi ESAM460.80.BM då vi inte använde den så mycket.

Istället köpte vi en Nespresso Vertuo som vi är nöjda med, tycker inte det blir blaskigt men finns ju en mängd olika kapslar.

Man får flytta på kopphållaren beroende på vilken storlek man vill brygga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vi sålde vår helautomatiska Delongi ESAM460.80.BM då vi inte använde den så mycket.

Istället köpte vi en Nespresso Vertuo som vi är nöjda med, tycker inte det blir blaskigt men finns ju en mängd olika kapslar.

Man får flytta på kopphållaren beroende på vilken storlek man vill brygga.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Okej, får ta och spana in den.
Men du är nöjd överlag med den?

Kör du på deras egna kapslar eller kör du något annat märke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Okej, får ta och spana in den.
Men du är nöjd överlag med den?

Kör du på deras egna kapslar eller kör du något annat märke?

Jag kör dolce gusto, nästan alla kapslar finns till båda märkena. Sedan finns även kapsel adapter mellan apparaterna för att kunna prova olika kapslar.

Jag själv köpte den från kompletts bonanza och den fungerar helt okej

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Fellow Ode Gen 2

Jag är mycket nöjd, den var bättre än vad jag förväntade mig, jag trodde absolut inte att det skulle bli så bra som det blev.

Beställde precis en från Finland, lite sketchy sida men får se om den dyker upp. För 3700kr var den 1000kr billigare än näst billigaste. Hade gärna väntat rea nån annanstans men min gamla kvarn har gått sönder.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Beställde precis en från Finland, lite sketchy sida men får se om den dyker upp. För 3700kr var den 1000kr billigare än näst billigaste. Hade gärna väntat rea nån annanstans men min gamla kvarn har gått sönder.

Har beställt från sidan jag tror du menar och det funkade bra, var lite sega på mail så när jag gjorde en retur blev det lite knepigt bara.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Har beställt från sidan jag tror du menar och det funkade bra, var lite sega på mail så när jag gjorde en retur blev det lite knepigt bara.

Coffeefriend.se? skönt att höra!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Okej, får ta och spana in den.
Men du är nöjd överlag med den?

Kör du på deras egna kapslar eller kör du något annat märke?

Vi är över lag nöjda.
Enkelt och inte någon avancerad rengöring.

Bekvämt, enkelt och gott.
Och sjukt smidigt när man gör en espresso-drink 😊🥰

Och helt ok latte med mjölkskummaren.

Vad jag vet så finns inga adaptrar för Vertuo iom streckkoden på kapslarna.
Då vi beställer från Nespresso.

Skrivet av Swedishchef_90:

Jag kör dolce gusto, nästan alla kapslar finns till båda märkena. Sedan finns även kapsel adapter mellan apparaterna för att kunna prova olika kapslar.

Jag själv köpte den från kompletts bonanza och den fungerar helt okej

Finns det några adaptrar för Vertuo?

Såg någon osmidig variant på Aliexpress där man la en återanvändbar behållare i en originalkapsel, som man fyllde med pulver och tampade för att sedan klistra över en aluminiumfolie.
Men de passade bara en given storlek.

Du kanske hittat något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vi är över lag nöjda.
Enkelt och inte någon avancerad rengöring.

Bekvämt, enkelt och gott.
Och sjukt smidigt när man gör en espresso-drink 😊🥰

Och helt ok latte med mjölkskummaren.

Vad jag vet så finns inga adaptrar för Vertuo iom streckkoden på kapslarna.
Då vi beställer från Nespresso.

Finns det några adaptrar för Vertuo?

Såg någon osmidig variant på Aliexpress där man la en återanvändbar behållare i en originalkapsel, som man fyllde med pulver och tampade för att sedan klistra över en aluminiumfolie.
Men de passade bara en given storlek.

Du kanske hittat något annat?

Det finns adapter där man byter kapsel hållaren, kostar runt 300kr
Typ

https://amzn.eu/d/9N3R4h3

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25