Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är lite less på att koka kaffe i sambons perkulator som hon envisas med att vi ska använda. Jobbigt att rengöra den efteråt är det också så nu funderar jag på en sån där kapsel maskin är det nått att ha?

Beror på vad du är ute efter. Det är dyrt och enkelt sätt att få helt ok kaffe.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

En Wilfa Svart Uniform. Hade en Wilfa Precision förut. Uniformen är helt klart bättre, men vete tusan om det motiverar det högre priset.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Går ju att skaffa något helautomatiskt som använder kaffebönor. Då kan du dricka vad du vill, och så kan hon välja om hon vill fortsätta med perkulatorn eller om hon vill göra det enkelt för sig och använda din maskin.

Skippa kapselmaskin tanken helt extremt dyrt per cl kaffe och miljöovänligt.

Lär vara svindyra maskiner det du nämner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompo:

Beror på vad du är ute efter. Det är dyrt och enkelt sätt att få helt ok kaffe.

Hm jo ser att det är olika priser på inköp av kapslarna och vill ju inte betala allt för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Lär vara svindyra maskiner det du nämner?

Nä inte nödvändigtvis, det beror på dina krav. Här är en enkel sökning på det numera värdelösa prisjakt. Visa är ej-helautomatiska/felkategoriserade, men en början i alla fall. Du får själv sätta dig in i detta då jag inte kollat detta på länge
Kaffebryggare med Kaffekvarn
Espressomaskin med bönor

Ps 22:10
Prisvärd och god kombo jag själv kör

  • Bönor i frysen, alltid minimalt oxiderat kaffe

  • Våg/mått, att väga bönor/vatten efter den smak man gillar

  • Kaffekvarn, färdigmalt åldras snabbare en vad singeln hinner konsumera

  • En bra dropp filter bryggare

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

börja med att sätta en budget så blir det lättare att hjälpa dig @Hackers

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Är lite less på att koka kaffe i sambons perkulator som hon envisas med att vi ska använda. Jobbigt att rengöra den efteråt är det också så nu funderar jag på en sån där kapsel maskin är det nått att ha?

Fick en Dolce Gusto Piccolo alldeles gratis nyligen, och just denna skulle jag inte skaffa om jag fick betala själv, då den är helt manuell man sätter igång den och den kör tills vattnet tar slut, så man får mäta upp vatten hälla i och sen köra, finns bättre maskiner som där man kan dosera rätt mängd vatten per tillfälle.
Hursom kaffet blir helt ok så länge man inte köper cappuccino och varianter med mjölk, är 2 kapslar då, en med kaffe och en med mjölk, mjölken i dessa är inte god, söt och konstig smak, tänk som cappuccino från en kaffeautomat...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

Niche Zero, för dagligt bruk.
Rhino Grinder Aeropress, när jag är ute och far.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

För espresso kör jag med en eureka oro single dose, för i princip allt annat, som pourover, har jag en 1zpresso zp6 special (eller ok, jag har två, en hemma och en på jobbet).

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

En Eureka Specialita. Lite dyrare, men så får man också väldigt bra espressomalet, och den låter inte så högt att barnen blir rädda för den

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

En Eureka Specialita. Lite dyrare, men så får man också väldigt bra espressomalet, och den låter inte så högt att barnen blir rädda för den

Vilken färg har du? Riktigt snygga i typ knallorange eller rött

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vilken färg har du? Riktigt snygga i typ knallorange eller rött

Fick kompromissa med frun, så den är bara svart, tyvärr

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem

Är ingen stor kaffedrickare, men uppskattar någorlunda kvalitet när jag dricker. Eftersom det är så infrekvent drickande föredrar jag kapselkaffe i aluminiumkapsel. Håller sig åratal utan att tappa särskilt mycket. Senaste tillskottet är en Vertuo Next (premium) som jag köpte begagnad för 500. Riktigt bra kaffe oavsett vad olika elittyckare säger. Dricker just nu Mexico och Costa Rica t ex, delikat. Dyrt, ja, men värt det när man dricker kanske 5 koppar i veckan.

Min gamla Citiz-Nespresso fick en stor påfyllning då Matsmart nyligen hade L'Or-kapslar (som är min favorit för gamla Nespresso och Tassimo) för 50 öre till 1 krona kapseln, så med vetskap att de håller väldigt länge köpte jag runt 1000 kapslar för 700 med frakt, av olika varianter. Väldigt billigt, väldigt bra. Alla helaluminiumkapslar lämnas utan problem till återvinning.

Ska det drickas större mängder på en gång så åker vanliga bryggaren eller pressen fram och då blir det nästan alltid Mollbergs Blandning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är ingen stor kaffedrickare, men uppskattar någorlunda kvalitet när jag dricker. Eftersom det är så infrekvent drickande föredrar jag kapselkaffe i aluminiumkapsel. Håller sig åratal utan att tappa särskilt mycket. Senaste tillskottet är en Vertuo Next (premium) som jag köpte begagnad för 500. Riktigt bra kaffe oavsett vad olika elittyckare säger. Dricker just nu Mexico och Costa Rica t ex, delikat. Dyrt, ja, men värt det när man dricker kanske 5 koppar i veckan.

Min gamla Citiz-Nespresso fick en stor påfyllning då Matsmart nyligen hade L'Or-kapslar (som är min favorit för gamla Nespresso och Tassimo) för 50 öre till 1 krona kapseln, så med vetskap att de håller väldigt länge köpte jag runt 1000 kapslar för 700 med frakt, av olika varianter. Väldigt billigt, väldigt bra. Alla helaluminiumkapslar lämnas utan problem till återvinning.

Ska det drickas större mängder på en gång så åker vanliga bryggaren eller pressen fram och då blir det nästan alltid Mollbergs Blandning.

Wow, 1000 kapslar 😄
Av ren nyfikenhet....hur länge står det att dom håller, och vart, eller hur snarare, fasiken förvarar man så många? Lär ju ändå ta lite anspråk i plats, trots sin storlek.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Vill minnas det brukar vara 12-15 månaders hållbarhet på original Nespressokapseln helt i aluminium, men jag dricker fortfarande som är 2 år över den tiden. Märker allt från ingen skillnad till något mindre komplexitet, fortfarande väldigt gott ändå.

Alla 1000 har fått plats i 5st 13L-lådor av en plastbyrå köpt på Amazon när de hade vettiga priser (gav 125 kr, Amazon själva sålde och skickade): https://www.amazon.se/dp/B06Y5W6VQG . Väldigt kompakt både på höjd och bredd. Har flera sådana i badrummet också, väldigt bra produkt när priset var rätt.
Originalkapseln är ju väldigt liten, vilket är nackdelen, max vanlig Lungo.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Vilken kaffekvarn har ni?

Eureka Mignon Perfetto till espresso och en Fellow Ode Gen 1 med Gen 2 burrs.
Fick espressokvarnen till ganska bra pris men är lite bitter över att jag inte har en specialita, lite jobbigare att ställa in men är man van så blir det bra ändå

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vill minnas det brukar vara 12-15 månaders hållbarhet på original Nespressokapseln helt i aluminium, men jag dricker fortfarande som är 2 år över den tiden. Märker allt från ingen skillnad till något mindre komplexitet, fortfarande väldigt gott ändå.

Alla 1000 har fått plats i 5st 13L-lådor av en plastbyrå köpt på Amazon när de hade vettiga priser (gav 125 kr, Amazon själva sålde och skickade): https://www.amazon.se/dp/B06Y5W6VQG . Väldigt kompakt både på höjd och bredd. Har flera sådana i badrummet också, väldigt bra produkt när priset var rätt.
Originalkapseln är ju väldigt liten, vilket är nackdelen, max vanlig Lungo.

Gäller ju att göra kap när dom dyker upp 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Eureka Mignon Perfetto till espresso och en Fellow Ode Gen 1 med Gen 2 burrs.
Fick espressokvarnen till ganska bra pris men är lite bitter över att jag inte har en specialita, lite jobbigare att ställa in men är man van så blir det bra ändå

Vad är det för skillnad på dem egentligen? Kikade lite snabbt på Perfetton, och den såg ju väldigt lik ut min Specialita bortsett från att den "bara" har 50mm malskivor istället för 55mm. Inte alltför mycket att vara bitter över eller?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad är det för skillnad på dem egentligen? Kikade lite snabbt på Perfetton, och den såg ju väldigt lik ut min Specialita bortsett från att den "bara" har 50mm malskivor istället för 55mm. Inte alltför mycket att vara bitter över eller?

Nej skivorna kan jag leva med, tror inte jag märker någon skillnad alls förutom möjligtvis på hastigheten. Men Specialitan är mycket enklare att ställa in. Kollar du närmre på bilder så ser du att "justeringsratten" skiljer sig. Den på specialitan och de flesta andra kan man snurra flera varv medan den på Perfetto bara snurrar ett. Men ja, brukar få in det bra ändå så på slutresultatet spelar det ingen större roll.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Då sambon tar en paus från kaffedrickande i några månader och Chemexen inte funkar så bra till enbart 1 kopp skulle jag skulle behöva tips på en pour over bryggare som funkar bra för cirka 2-4dl kaffe. Jag känner till Kalita wave samt Hario v60 och jag är nyfiken på att höra vad ni tycker om dem samt om ni har något annat förslag.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Då sambon tar en paus från kaffedrickande i några månader och Chemexen inte funkar så bra till enbart 1 kopp skulle jag skulle behöva tips på en pour over bryggare som funkar bra för cirka 2-4dl kaffe. Jag känner till Kalita wave samt Hario v60 och jag är nyfiken på att höra vad ni tycker om dem samt om ni har något annat förslag.

Vi kör också Chemex på helgen, men på vardagar när jag är själv tycker jag Clever Dripper är perfekt. Särskilt om du gillar lite mera mörkrost. Jag tycker att den är mer ”forgivable” än Chemex/V60 vad gäller dosering och timing. Dessutom använder den ”vanliga” filter vilket är smidigt.
Enda nackdelen är att den inte får köras i diskmaskinen.

Bästa tipset är att börja med vatten enligt James Hoffmann’s guide. Det gör verkligen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Då sambon tar en paus från kaffedrickande i några månader och Chemexen inte funkar så bra till enbart 1 kopp skulle jag skulle behöva tips på en pour over bryggare som funkar bra för cirka 2-4dl kaffe. Jag känner till Kalita wave samt Hario v60 och jag är nyfiken på att höra vad ni tycker om dem samt om ni har något annat förslag.

Kör V60 drip decanter eller Areopress när jag gör 200-250 ml. Med 400-500 blir det V60 eller Clever dripper. Det goa med Aeropress och Clever dripper är att det pretty much aldrig blir dåligt och det kräver inte så mycket jobb och det spelar ingen roll om man råkar lämna den en längre tid heller eftersom infusion bryggning är väldigt förlåtande med tid och hur bra malt kaffet är.

Sen tycker jag att pour over är väldigt trevligt att göra och det är egentligen inte så mycket tid. V60 en kopp och två kopp fungerar utmärkt att göra mindre kaffe i.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk

Lavazza Qualità Oro bönor i kombination med en perfekt injusterad Jura är så nära den perfekta koppen för mig, Moccamastern gör jäkligt bra kaffe också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Vi kör också Chemex på helgen, men på vardagar när jag är själv tycker jag Clever Dripper är perfekt. Särskilt om du gillar lite mera mörkrost. Jag tycker att den är mer ”forgivable” än Chemex/V60 vad gäller dosering och timing. Dessutom använder den ”vanliga” filter vilket är smidigt.
Enda nackdelen är att den inte får köras i diskmaskinen.

Bästa tipset är att börja med vatten enligt James Hoffmann’s guide. Det gör verkligen skillnad.

Intressant! Jag ska definitivt läsa på om Clever dripper. Har inte mer än hört talas om den tidigare. Jag är inget fan av mörkare rostning men ljus till mellanrost funkar förhoppningsvis det med.

Skrivet av bjoen:

Kör V60 drip decanter eller Areopress när jag gör 200-250 ml. Med 400-500 blir det V60 eller Clever dripper. Det goa med Aeropress och Clever dripper är att det pretty much aldrig blir dåligt och det kräver inte så mycket jobb och det spelar ingen roll om man råkar lämna den en längre tid heller eftersom infusion bryggning är väldigt förlåtande med tid och hur bra malt kaffet är.

Sen tycker jag att pour over är väldigt trevligt att göra och det är egentligen inte så mycket tid. V60 en kopp och två kopp fungerar utmärkt att göra mindre kaffe i.

Jag brygger ofta med aeropress och angående smak och byggtid är jag inte riktigt enig med dig. 20-30 sekunder längre bryggtid kan nästan förstöra en kopp känns det som.

Intressant med ett ytterligare tips om Clever drip.

V60, vilken variant kör du?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Intressant! Jag ska definitivt läsa på om Clever dripper. Har inte mer än hört talas om den tidigare. Jag är inget fan av mörkare rostning men ljus till mellanrost funkar förhoppningsvis det med.

Jag brygger ofta med aeropress och angående smak och byggtid är jag inte riktigt enig med dig. 20-30 sekunder längre bryggtid kan nästan förstöra en kopp känns det som.

Intressant med ett ytterligare tips om Clever drip.

V60, vilken variant kör du?

Brukar falla tillbaka till Hoffmanns varianter då jag för det mesta vill göra det enkelt. Testar andra lite då och då men tycker inte skillnaderna är tillräckligt stora för att krångla till det.

Brukade vara noggrannare med tiderna på aeropress men efter ett blindtest på ljusa roster med mer så övergav jag det.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Har en inbyggd Bosch kaffemaskin. Tips på bönor? Börjar tröttna lite på de vanliga bönorna som man hittar på ica. Gillar att det smakar mycket kaffe

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Har en inbyggd Bosch kaffemaskin. Tips på bönor? Börjar tröttna lite på de vanliga bönorna som man hittar på ica. Gillar att det smakar mycket kaffe

Vill du testa lite "finare" kaffe så kan jag rekommendera Gringo Nordics lite mörkare roster till espresso. Typ The Hobo eller 1685 Espresso. Brukar vara enklast med mörka roster till automatiska maskiner också i min erfarenhet!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Har en inbyggd Bosch kaffemaskin. Tips på bönor? Börjar tröttna lite på de vanliga bönorna som man hittar på ica. Gillar att det smakar mycket kaffe

Caffé Mauro De Luxe - ett bra italienska espressokaffe som presterar bra i helautomatisk kaffemaskiner. Inte så mörkrostat att det blir oljigt, vilket är uselt för helautomater då det sätter igen kvarn och bryggenhet.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Vill du testa lite "finare" kaffe så kan jag rekommendera Gringo Nordics lite mörkare roster till espresso. Typ The Hobo eller 1685 Espresso. Brukar vara enklast med mörka roster till automatiska maskiner också i min erfarenhet!

Skrivet av [SH]:

Caffé Mauro De Luxe - ett bra italienska espressokaffe som presterar bra i helautomatisk kaffemaskiner. Inte så mörkrostat att det blir oljigt, vilket är uselt för helautomater då det sätter igen kvarn och bryggenhet.

Dricker dock sällan espresso då jag gärna dricker lite mer kaffe än vad en espresso ger, tror max ligger runt 6cl om jag inte gör dubbelkopp då.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Dricker dock sällan espresso då jag gärna dricker lite mer kaffe än vad en espresso ger, tror max ligger runt 6cl om jag inte gör dubbelkopp då.

Hade fortfarande rekommenderat samma kaffe om det bara är att du låter lite mer vatten rinna genom. Motsvarande en lungo. Med mer vatten extraherar du mer men tror inte att du kommer överextrahera kaffet i en helautomatisk maskin.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.