Kaffeclockers -- Allt för din perfekta kopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns adapter där man byter kapsel hållaren, kostar runt 300kr
Typ

https://amzn.eu/d/9N3R4h3

Ja, att kunna köra standard Nespresso-kapslar i en Dolce Gusto.

Trodde du hittat en adapter för att i Vertuo kunna köra andra typer av kapslar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ja, att kunna köra standard Nespresso-kapslar i en Dolce Gusto.

Trodde du hittat en adapter för att i Vertuo kunna köra andra typer av kapslar.

Aaah nej inte ännu iaf... Men som sagt så har jag dolce gusto så har inte letat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vi är över lag nöjda.
Enkelt och inte någon avancerad rengöring.

Bekvämt, enkelt och gott.
Och sjukt smidigt när man gör en espresso-drink 😊🥰

Och helt ok latte med mjölkskummaren.

Vad jag vet så finns inga adaptrar för Vertuo iom streckkoden på kapslarna.
Då vi beställer från Nespresso.

Finns det några adaptrar för Vertuo?

Såg någon osmidig variant på Aliexpress där man la en återanvändbar behållare i en originalkapsel, som man fyllde med pulver och tampade för att sedan klistra över en aluminiumfolie.
Men de passade bara en given storlek.

Du kanske hittat något annat?

Okej, får ta och spana in denna :), tack för din input

Permalänk
Medlem

Är det någon här som har kört Koppars adventskalender? Jag sitter och försöker dricka ikapp. Har hittills testat paket 1 och 2, och tycker att det bara blir syrligt hur jag än maler och brygger. Vad är era erfarenheter?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vi är över lag nöjda.
Enkelt och inte någon avancerad rengöring.

Bekvämt, enkelt och gott.
Och sjukt smidigt när man gör en espresso-drink 😊🥰

Och helt ok latte med mjölkskummaren.

Vad jag vet så finns inga adaptrar för Vertuo iom streckkoden på kapslarna.
Då vi beställer från Nespresso.

Finns det några adaptrar för Vertuo?

Såg någon osmidig variant på Aliexpress där man la en återanvändbar behållare i en originalkapsel, som man fyllde med pulver och tampade för att sedan klistra över en aluminiumfolie.
Men de passade bara en given storlek.

Du kanske hittat något annat?

Igår fick jag hem en Vertuo-maskin , vilket vart mitt val. Men till min stora förvåning verkar det inte finnas någon vanlig matbutik som säljer kapslar till dessa. Är det endast möjligt att beställa dem online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heenk3:

Igår fick jag hem en Vertuo-maskin , vilket vart mitt val. Men till min stora förvåning verkar det inte finnas någon vanlig matbutik som säljer kapslar till dessa. Är det endast möjligt att beställa dem online?

Det är stora anledningen till att Nespresso lägger (i princip) allt fokus på Vertuo-serien. Patentet på de äldre kapslar har löpt ut och de finns nu från tredje part och kan köpas på Ica osv. Vertuo-kapslarna har Nespresso patent på och därmed ensamrätt på säljkanaler vilket gör att det är nätet eller deras egna butiker som gäller.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Köpte mig en låda kaffebönor från lite olika odlare från Balck Coffee och det var en riktigt trevlig upplevelse.
Dom kan även mala om man inte vill göra det själv.

Rekommenderas starkt, en smakupplevelse.

Har inte gått igenom alla sorter ännu men än sålänge så toppar "Costa Rica Las Torres" listan tätt följt efter "Nicaragua Java".
Kör det med en V60 pourover

https://balckcoffee.se/

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Köpte mig en låda kaffebönor från lite olika odlare från Balck Coffee och det var en riktigt trevlig upplevelse.
Dom kan även mala om man inte vill göra det själv.

Rekommenderas starkt, en smakupplevelse.

Har inte gått igenom alla sorter ännu men än sålänge så toppar "Costa Rica Las Torres" listan tätt följt efter "Nicaragua Java".
Kör det med en V60 pourover

https://balckcoffee.se/

Trevligt med lite tips, min favorit till v60 är "Bergstrands Kafferosteri Perombia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det är stora anledningen till att Nespresso lägger (i princip) allt fokus på Vertuo-serien. Patentet på de äldre kapslar har löpt ut och de finns nu från tredje part och kan köpas på Ica osv. Vertuo-kapslarna har Nespresso patent på och därmed ensamrätt på säljkanaler vilket gör att det är nätet eller deras egna butiker som gäller.

Okej, jag förstår. Beställde hem ett gäng kapslar så får se vilka som blir ens favoriter. Riktigt bra maskin!

Permalänk
Medlem

När är för sent för att dricka kaffe enligt er? Jag brukar lägga mig vid 02 tiden så slutar att dricka vid kl 18.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

När är för sent för att dricka kaffe enligt er? Jag brukar lägga mig vid 02 tiden så slutar att dricka vid kl 18.

Jag kan absolut ta mig en kaffe vid 19-20 och går sen och lägger mig runt 23-00. Men normalt tar jag dagens sista kopp på eftermiddagen runt 15

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

När är för sent för att dricka kaffe enligt er? Jag brukar lägga mig vid 02 tiden så slutar att dricka vid kl 18.

Lägger mig 22:30-23:30 på vardagar. Dricker sällan kaffe på kvällen då jag inte brukar vara kaffesugen då men visst händer det att jag tar en kopp bryggkaffe vid 21-tiden eller en dubbel espresso vid 19-tiden om jag jobbar till 20. Aldrig några problem att sova. Enda gången jag märker något är om jag druckit mycket kaffe på kvällen (ca 18-21) och sedan vaknar för att gå på toa vid 3-4. Då kan det vara segt att somna om.

Har det varit lite för mycket att göra och lite lite sömn i flera dagar händer det att jag tar en kaffe vid 22-tiden. Då är det betydligt lättare att vakna när larmet går 6 på morgonen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

När är för sent för att dricka kaffe enligt er? Jag brukar lägga mig vid 02 tiden så slutar att dricka vid kl 18.

Är det någon mer än jag som dricker mycket kaffe men aldrig känt någon som helst uppiggande effekt?
Kan dricka 5 koppar starkt kaffe sent på kvällen och sen sova som en stock. Hur vanligt/ovanligt är det egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Är det någon mer än jag som dricker mycket kaffe men aldrig känt någon som helst uppiggande effekt?
Kan dricka 5 koppar starkt kaffe sent på kvällen och sen sova som en stock. Hur vanligt/ovanligt är det egentligen?

Jag kan samma sak 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Är det någon mer än jag som dricker mycket kaffe men aldrig känt någon som helst uppiggande effekt?
Kan dricka 5 koppar starkt kaffe sent på kvällen och sen sova som en stock. Hur vanligt/ovanligt är det egentligen?

Jag slutade med koffeinkaffe för en tid sedan men har druckit i många år innan, mot slutet var förloppet: första koppen verkade uppiggande, andra neutral, tredje så fastnade ögonen på en punkt i fjärran.

Olikt alkoholfri öl så gillar jag koffeinfritt kaffe mer än den vanliga varianten.

(Förstår inte hur du kan "sova som en stock" med så mycket vätska i blåsan men det är en annan sak )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balint:

Är det någon mer än jag som dricker mycket kaffe men aldrig känt någon som helst uppiggande effekt?
Kan dricka 5 koppar starkt kaffe sent på kvällen och sen sova som en stock. Hur vanligt/ovanligt är det egentligen?

Blir aldrig piggare av kaffe däremot kan jag märka att jag sover sämre om jag dricker för tätt inpå sängdags. Koffeinet gör något dock för dricker jag för mycket så blir jag lite stissig (dock ej pigg!) så det försöker jag undvika