Permalänk

Hur trevligt det än har varit att se Max slå diverse rekord, hoppas jag innerligt att vi får se två eller tre som kämpar om mästerskapet nästa år😅

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Instämmer, äntligen är det över.

Får hoppas ett jämnare startfält nästa år. Eller ja, det hade varit jämnt i år om det inte varit för Verstappen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

tråkigaste banan måste väl ändå vara Monaco

Nja BAKU är är betydligt tråkigare och dessutom ingen historia bakom sig som Monaco har enligt mig borde BAKU försvinna den banan tillför inget till sporten eller racingen i F1.

Dock F2 kan det den banan bli lite spännande så här såg ut på näst sista varvet i år. Men dom 5 senaste åren har ju F2 och F3 alltid varit roligare att kolla på F1 förutom 2021 som undantag då.

https://www.youtube.com/watch?v=AYaoRNvtxCc

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Monaco är der solklara bottenskraper. Finns ingen historia som kan rädda upp gp på den. Kvalet är åh andra sidan utmärkt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Monaco är der solklara bottenskraper. Finns ingen historia som kan rädda upp gp på den. Kvalet är åh andra sidan utmärkt

Man borde göra om Monaco till något time attack-spektakel... eller be någon oljemodul bygga exakta bilkopior i 3/4-storlek. George Russell får det kanske lite trångt, men Tsunoda kommer äntligen se marken ur cockpit!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Man borde göra om Monaco till något time attack-spektakel... eller be någon oljemodul bygga exakta bilkopior i 3/4-storlek. George Russell får det kanske lite trångt, men Tsunoda kommer äntligen se marken ur cockpit!

Äähh. De får väl flytta på husen så att det blir bredare.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Man borde göra om Monaco till något time attack-spektakel... eller be någon oljemodul bygga exakta bilkopior i 3/4-storlek. George Russell får det kanske lite trångt, men Tsunoda kommer äntligen se marken ur cockpit!

Tycker dom borde få låna ungdomarnas F3 bilar ock köra racet i stället med skulle vara sjukt roligt att se. Minns även att Sainz och Verstappen sa att dom skulle gärna ställa upp på att köra Macau i F3 igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Grattis förresten till "Klart bästa laget" som vann fantasy-ligan med sina 6477 poäng 🥳. Själv slutade jag på 6:e plats med 6223 poäng.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Grattis förresten till "Klart bästa laget" som vann fantasy-ligan med sina 6477 poäng 🥳. Själv slutade jag på 6:e plats med 6223 poäng.

Jag slutade 7:a.

Hade dock ett lag som fick 6401 poäng. Men generellt i år så var det en rätt så tråkig säsong. Iom att man kunde få x2 på vilken förare som helst så var det självklart att ha det på Verstappen, sen när Aston Martin överpresterade så hade alla samma lag med Red Bull och Aston, Verstappen, Alonso, typ Seinz, Perez och någon Haas eller Alfa Tauri. Sen gällde det att slå om i tid när man såg att McLaren slog om för då var det laget på tok för billiga i några race.

Dom gjorde även om gränssnittet till det sämre. Generellt är även sidan absurt oengagerande.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Tycker dom borde få låna ungdomarnas F3 bilar ock köra racet i stället med skulle vara sjukt roligt att se. Minns även att Sainz och Verstappen sa att dom skulle gärna ställa upp på att köra Macau i F3 igen.

F3-bilarna... men med dubbla effekten!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Äähh. De får väl flytta på husen så att det blir bredare.

Bra idé! För att göra något bra av rivningen så kan vi ha ett sista race med trimmade bulldozers: Enda regeln, du måste köra utanför de vita linjerna!

Edit: Ursäkta tre inlägg. Tänkte inte svara på alla tre inläggen men så fick jag bra idéer som bara måste delas!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Grattis förresten till "Klart bästa laget" som vann fantasy-ligan med sina 6477 poäng 🥳. Själv slutade jag på 6:e plats med 6223 poäng.

Skrivet av heatm:

Jag slutade 7:a.

Hade dock ett lag som fick 6401 poäng. Men generellt i år så var det en rätt så tråkig säsong. Iom att man kunde få x2 på vilken förare som helst så var det självklart att ha det på Verstappen, sen när Aston Martin överpresterade så hade alla samma lag med Red Bull och Aston, Verstappen, Alonso, typ Seinz, Perez och någon Haas eller Alfa Tauri. Sen gällde det att slå om i tid när man såg att McLaren slog om för då var det laget på tok för billiga i några race.

Snyggt jobbat av er!
Jag slutade som 25a, även första året jag var med och körde inga chips eller något extra alls.

Men kände lite som du tänkte (heatm) och tänkte att jag inte ville ändra något utan se om min första tanke var bra eller ej. Om jag valt som alla andra med Aston Martin eller McClaren skulle jag ändå inte ha chans att gå om dom, även om den chansen var låg med mina val ändå..

P.S Jag tycker din edit skulle ha varit ett fjärde inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

...skulle jag ändå inte ha chans att gå om dom, även om den chansen var låg med mina val ändå..

Det är ju ett stort problem med hela konceptet. Kommer man efter i början p.g.a. helt random grejer, så är det nästan omöjligt att komma ifatt. Det skulle behövas lite enkla regler som tvingade en välja och kasta om mer i lagen... sen borde man ju kunna prata med varandra inom ligorna. Ha det som ett alternativ iaf.

Jag har det mer som ett sätt att ladda inför loppet och göra träningarna lite mer engagerande att skumma igenom. Känns dock inte som att jag deltar i Fantasyspelet med andra personer alls.

PS: Lovar att skriva mina edits i separata inlägg hädanefter!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Om man ignorerar Viaplay för deras 700kr i månaden.

Vad är det för lösningar för att se indycar som gäller?
Vilka har reklamfria streams man kan köpa via VPN likt Viaplay men från andra länder som har bra streams på engelska?
Eller vilka _bra_ finns med viss del reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om man ignorerar Viaplay för deras 700kr i månaden.

Vad är det för lösningar för att se indycar som gäller?
Vilka har reklamfria streams man kan köpa via VPN likt Viaplay men från andra länder som har bra streams på engelska?
Eller vilka _bra_ finns med viss del reklam.

Svarar på min egen fråga.
Verkar som Indycar Live verkar vara lämpligt enligt reddit.
De verkar inte bry sig om att man betalar med svenskt kort även med VPN från annat land.

Kanske blir att göra det till kommande säsong då. Och såklart se F1 via F1 TV.
Tyvärr tycker jag om Janne B och Rydell etc. men 700kr i månaden är lite onödigt.
Kan ju köpa mig en champagne till race för pengarna som blir över med F1 TV och Indycar Live för Viaplays pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Om man ignorerar Viaplay för deras 700kr i månaden.

Vad är det för lösningar för att se indycar som gäller?
Vilka har reklamfria streams man kan köpa via VPN likt Viaplay men från andra länder som har bra streams på engelska?
Eller vilka _bra_ finns med viss del reklam.

Förra året ingick IndyCar på deras medium abonnemang för 349:- och jag hoppas dem gör så även iår men man vet ju aldrig.
Lite i överkant bara för Indy men jag tyckte det var lite för smidigt för att titta på andra alternativ. Sen körde jag med F1 TV då.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyberz:

tråkigaste banan måste väl ändå vara Monaco

Inte som åskådare. Fantastisk miljö omkring banan, i närområdet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Inte som åskådare. Fantastisk miljö omkring banan, i närområdet etc.

Kan bara hålla med. Jag tycker Monaco var en fantastisk tillställning att vara på för hela familjen.
Tycker också faktiskt att kvalet i Monaco är en av säsongens höjdpunkter varje år att se på "tv".
Laddar alltid med champagne och ser gärna hela pre-showen.

Permalänk
Medlem

bästa bana rejs va nog fasen las vegas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Redbull ring är ju utom tävlan. Behöver inte ens regn för att va intressant

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Redbull ring är ju utom tävlan. Behöver inte ens regn för att va intressant

Fast det är väl knappast roligt att allt som händer och alla resultat är 500% preliminära, för att race controll ligger en sisådär 100 infractions "behind" och kommer inte ikapp förrän några timmar efter målgång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast det är väl knappast roligt att allt som händer och alla resultat är 500% preliminära, för att race controll ligger en sisådär 100 infractions "behind" och kommer inte ikapp förrän några timmar efter målgång...

Det är ju inte något fel på banan bara krupp i förarnas huvud. Gör det inte mindre roligt se en massa bra racing

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju inte något fel på banan bara krupp i förarnas huvud. Gör det inte mindre roligt se en massa bra racing

Fast hur kan man inte säga att det är fel på banan när vi på de flesta banor har en handfull track limits, och i Österrike så har vi år efter år flera hundra per session?

Det är inte 100% banans fel, för vissa förare kan bevisligen hålla sig mer inom linjerna än andra, men det är uppenbarligen något fundamentalt fel om med flera hundra avvikelser...

Jo, det gör det dessvärre mindre roligt, för man vet inte om omkörningen kommer att godkännas (eller om det var en track limit infraction), eller om den som passerar linjen först har vunnit loppet, för 2 timmar efteråt kan det ha delats ut 10 minuters penalty-tid, spritt över fältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Kan bara hålla med. Jag tycker Monaco var en fantastisk tillställning att vara på för hela familjen.
Tycker också faktiskt att kvalet i Monaco är en av säsongens höjdpunkter varje år att se på "tv".
Laddar alltid med champagne och ser gärna hela pre-showen.

Håller med här. Jag tycker också att feedbacken som många banor får är ganska irrelevant. Vissa banor är anpassade för hög fart på rakorna, andra för downforce i kurvorna. Monaco ligger fokus på kvaltiden och att hålla sig ifrån barriärerna 78 varv på raken.

Varje bana har sina utmaningar och Monaco är en klassiker som jag absolut inte tycker man ska göra sig av med.

Själv inte varit där på F1 än men kört banan i Fiat 500

Permalänk
Medlem

Monaco är lite både och. Torrt är det tråkiga race, blött så är det helt sanslöst roliga race.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast hur kan man inte säga att det är fel på banan när vi på de flesta banor har en handfull track limits, och i Österrike så har vi år efter år flera hundra per session?

Det är inte 100% banans fel, för vissa förare kan bevisligen hålla sig mer inom linjerna än andra, men det är uppenbarligen något fundamentalt fel om med flera hundra avvikelser...

Jo, det gör det dessvärre mindre roligt, för man vet inte om omkörningen kommer att godkännas (eller om det var en track limit infraction), eller om den som passerar linjen först har vunnit loppet, för 2 timmar efteråt kan det ha delats ut 10 minuters penalty-tid, spritt över fältet.

Det är vita linjer som visar var gränsen går. Du verkar förutsätta att alla f1 förare är förståndshandikappade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är vita linjer som visar var gränsen går. Du verkar förutsätta att alla f1 förare är förståndshandikappade.

Vilken trevlig ton du har hela tiden.

Permalänk
Medlem

Kan dom inte rulla en tärning varje varv och om snittet är över 4 senaste 5 rullen så startar de sprinklers i några kurvor?

Hade bidragit mer än att behöva lita på vädret

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är vita linjer som visar var gränsen går. Du verkar förutsätta att alla f1 förare är förståndshandikappade.

Jag har absolut ingen aning om vad du försöker säga. Det är ingen som har ifrågasatt var gränsen går. För mig handlar det snarare om att banans layout, i kombination med att förarna behöver ligga på den absoluta gränsen för att ens ha någon chans.

Österrike är en extrem avart när det kommer till track limits. I sommarens race var det totalt över 1200 infringements under söndagens tävling, 1200!! De flesta race har inte mer än en handfull. Här är det ju du som verkar tro att banan har 0% påverkan på detta fenomen, utan det måste vara något med den höga höjden som gör att förarna medvetet struntar i de vita linjerna...

Permalänk
Medlem

Stör mig bara på att vissa tror f1 förare behöver stödhjul på cykel och ramper för bowling när en själv som amatör klarar mig helt utan dylika gena inte hjälpmedel. Jag har kört många endurance race utan bestraffningar. Du offrar varvtid genom att inte tillåta dig gå brett och bibehålla fart men det är inte svårt det är medvetna val de gör.

Nu är inte f1 förare förståndshandikappade vi kommer se skillnad nästa år.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x