Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela conceptet med safetycar borde ändras. Borde vara flygande omstart med samma tidsavstånd som innan varningen trädde i kraft, borde gå att vara ganska exakt ner till hela sekunder i alla fall

Det avgör för många race genom att helt ändra förutsättningarna och ge fördelar till de bakom. Inte bara i sekunder med också chans att göra pitstop med fräscha däck

Nä, håller inte med där. Att bygga upp regler som gynnar den snabbaste bilen/ledaren är inget att sträva för. Nu råkade det gynna den snabbaste bilen men ofta är det tvärtom.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Nä, håller inte med där. Att bygga upp regler som gynnar den snabbaste bilen/ledaren är inget att sträva för. Nu råkade det gynna den snabbaste bilen men ofta är det tvärtom.

Jag menar verkligen inte att man ska gynna någon, bara försöka behålla status som var. Annars kan ju RB passa på att krascha sin andraförare när max är i depån för att komma ifatt eller andra sådana dumheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar verkligen inte att man ska gynna någon, bara försöka behålla status som var. Annars kan ju RB passa på att krascha sin andraförare när max är i depån för att komma ifatt eller andra sådana dumheter

Och varför, varför tror du att detta någonsin skulle ske?! Tror du på största allvar att ett team skulle krascha sin andre förare?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Don_Tool:

Och varför, varför tror du att detta någonsin skulle ske?! Tror du på största allvar att ett team skulle krascha sin andre förare?

Har ju skett 😜
https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Formula_One_crash_contr...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Okey det har skett. Skulle inte kunna tänka mig att det skulle ske i modern tid, gick ju ingen vidare för honom i F1 efter det och att säga RB som exempel att göra något liknande och få Perez avstängd som nu också såg till att 2:a platsen blev säkrad som väldigt otroligt. Men visst jag spekulerar nu och kände inte till Piquet faktiskt så jag slänge pinnen och skjuter ut mig

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Okey det har skett. Skulle inte kunna tänka mig att det skulle ske i modern tid, gick ju ingen vidare för honom i F1 efter det och att säga RB som exempel att göra något liknande och få Perez avstängd som nu också såg till att 2:a platsen blev säkrad som väldigt otroligt. Men visst jag spekulerar nu och kände inte till Piquet faktiskt så jag slänge pinnen och skjuter ut mig

Förare har gjort det schumacher i kval i monaco och finns även senare liknande incidenter främst i kval då de tror sig kunna göra det snyggt så de kommer undan med det... Förare kommer betydligt lindrigare pga racinghornen men jag tror nog de åkt dit 100 % av gångerna. Det är inget som accepteras någonstans iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Lider inte med LeClerk.

Jag bara måste fråga, finns det någon anledning att du felstavar Leclerc i varje inlägg?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag bara måste fråga, finns det någon anledning att du felstavar Leclerc i varje inlägg?

Japp. Är ingen monegask och ovan vid franska namn

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp. Är ingen monegask och ovan vid franska namn

Med den förklaringen torde Läklärk vara rätt stavning som svensk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Japp. Är ingen monegask och ovan vid franska namn

Du är också omöjlig att lära? Tänker att har man läst det i tråden 100-tals gånger kanske man borde lära sig någon gång?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Du är också omöjlig att lära? Tänker att har man läst det i tråden 100-tals gånger kanske man borde lära sig någon gång?

Jag har väl inte brytt mig om hur det stavas. Varför stör det dig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag menar verkligen inte att man ska gynna någon, bara försöka behålla status som var. Annars kan ju RB passa på att krascha sin andraförare när max är i depån för att komma ifatt eller andra sådana dumheter

Min poäng var att säkerhetsbilen är en av få saker som skapar osäkerhet i dagens F1. Förr gick motorer sönder, bromsar begick självmord och däcken var av olika märken osv.

Ju mer du kan förutsäga utgången efter kvalet, sen efter 5 - 10 varv, ju fler kommer slå av TVn och till slut dör sporten.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag har väl inte brytt mig om hur det stavas. Varför stör det dig

Jag tycker det minsta man kan göra är att försöka stava folks namn rätt. Jag kan givetvis inte tvinga dig men det känns som att du gör fel med flit.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Min poäng var att säkerhetsbilen är en av få saker som skapar osäkerhet i dagens F1. Förr gick motorer sönder, bromsar begick självmord och däcken var av olika märken osv.

Ju mer du kan förutsäga utgången efter kvalet, sen efter 5 - 10 varv, ju fler kommer slå av TVn och till slut dör sporten.

Förstår hur du tänker men då är det något annat som är fel. Ska inte behövas slumpmässiga moment för att göra det intressant.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Avstängd

LeClerc ställde sig praktiskt på banan i ett Monacokval med den för tillfället bästa tiden och fick till en rödflagg, och om han inte pajat bilen hade han såklart vunnit loppet då det inte går att köra om.

Men om amerikanska pengar nu rullar i F1 så lär vi se hantering av gulflagg som syftar till att samla ihop fältet för mer action och nya chanser för alla, för det säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Förstår hur du tänker men då är det något annat som är fel. Ska inte behövas slumpmässiga moment för att göra det intressant.

Frågan som ni, som nu tycker säkerhetsbilen ska bort, måste ställa er är väl hur man ska göra F1-racen "intressanta" isf, när varje team bygger nästan helt egna bilar och vi snart har Honda igen, VW OCH Cheva som motorleverantörer. Vad blir det då? Sju helt olika drivlinor i 11 stall och 22 bilar. Ungefär.

Personligen tycker jag F1 är sjukt intressant, även när ett team vinner konstant (så som det nästan alltid är). Men de tillfällena jag kommer ihåg är när jag studsar upp ur soffan och står och hoppar och skriker framför TV'n för att racet helt plötsligt nollställdes och nu kan vad som helst hända!

Så jag vet inte vad ni tycker är fel och vad lösningen är. Inte utan att göra som Indycar och beställa bilen ifrån Dallara et.al. så att alla kör med samma "billiga skit".

Men visst kan man säkert göra på andra sätt för att få dom där racen som bränner in sig i pannloben för livet. Har bara inte hört hur än.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela conceptet med safetycar borde ändras. Borde vara flygande omstart med samma tidsavstånd som innan varningen trädde i kraft, borde gå att vara ganska exakt ner till hela sekunder i alla fall

Det avgör för många race genom att helt ändra förutsättningarna och ge fördelar till de bakom. Inte bara i sekunder med också chans att göra pitstop med fräscha däck

Det finns ju redan och används. Under VSC ska bilarna hålla samma avstånd tills racet släpps på igen. Problemet här är att i vissa lägen räcker det inte till. Har det t.ex. blivit en massa farligt och vasst skräp på banan som äventyrar säkerheten måste bilarna samlas ihop för att banpersonalen ska ha en chans rensa bort det. Det går inte ha folk ute och sopa banan när det hela tiden passerar bilar. Sådana gånger är enda alternativet till säkerhetsbilen rödflagg vilket väldigt få vill ha fler av.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Frågan som ni, som nu tycker säkerhetsbilen ska bort, måste ställa er är väl hur man ska göra F1-racen "intressanta" isf, när varje team bygger nästan helt egna bilar och vi snart har Honda igen, VW OCH Cheva som motorleverantörer. Vad blir det då? Sju helt olika drivlinor i 11 stall och 22 bilar. Ungefär.

Personligen tycker jag F1 är sjukt intressant, även när ett team vinner konstant (så som det nästan alltid är). Men de tillfällena jag kommer ihåg är när jag studsar upp ur soffan och står och hoppar och skriker framför TV'n för att racet helt plötsligt nollställdes och nu kan vad som helst hända!

Så jag vet inte vad ni tycker är fel och vad lösningen är. Inte utan att göra som Indycar och beställa bilen ifrån Dallara et.al. så att alla kör med samma "billiga skit".

Men visst kan man säkert göra på andra sätt för att få dom där racen som bränner in sig i pannloben för livet. Har bara inte hört hur än.

Har heller inget bra svar hur man ska få det mer spännande, men att mangården justera bilen mer under helgen borde göra det jämnare. Då är inte helgen körd för att man inte fick till rätt inställningar från början.

Jag håller med om att det blir spännande när racet nollställs, men ur en sportslig synvinkel är det sjukt oseriöst.

Det är som att man i en fotbollsmatch har ett lag som leder med 3-0 i halvtid. Plötsligt får det ledande laget spela andra halvlek med en man mindre och 3-3 på tavlan.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Jag håller med om att det blir spännande när racet nollställs, men ur en sportslig synvinkel är det sjukt oseriöst.

Det är som att man i en fotbollsmatch har ett lag som leder med 3-0 i halvtid. Plötsligt får det ledande laget spela andra halvlek med en man mindre och 3-3 på tavlan.

Enda trösten är väl att risken är lika för alla. Ibland drabbas ett eller flera lag, och en annan gång är det nåt annat lag som får smällen. Har ju hänt både en och två gånger att man blivit superglad när ens favorit lyckats kapitalisera på en safetycar i precis rätt tid, medan andra gånger har man förgrymmats över varför det var tvunget att komma en safetycar preciiiiis efter att favoriten varit inne och bytt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Enda trösten är väl att risken är lika för alla. Ibland drabbas ett eller flera lag, och en annan gång är det nåt annat lag som får smällen. Har ju hänt både en och två gånger att man blivit superglad när ens favorit lyckats kapitalisera på en safetycar i precis rätt tid, medan andra gånger har man förgrymmats över varför det var tvunget att komma en safetycar preciiiiis efter att favoriten varit inne och bytt.

Kan nog hålla med, VSC har ju införts för att förbättra detta vilket jag tycker är en bra sak då det inte blir utjämnat lika ofta som att ALLTID köra SC.

Jag skulle nog prioritera att de inför gulflaggs/rödflaggs-regeln från kvalen i Indycar faktiskt, d.v.s. att om du orsakar en rödflag/gulflag så stryks dina bästa kvaltider (skulle väl behöva vara bästa kvaltid i F1 eftersom de inte gör alls lika många varv i kvalen som i indy.)

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Farväl RB19, legendarisk bil. Ser fram emot RB20 och säsong 2024. Jag känner mig alltid så tom efter detta lopp. Nåväl

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Farväl RB19, legendarisk bil. Ser fram emot RB20 och säsong 2024. Jag känner mig alltid så tom efter detta lopp. Nåväl

Ja jag satt och funderade lite under loppet, att det ju vart en osedvanligt tråkig säsong samtidigt som det på många sätt och vis varit en historisk säsong. När man blickar tillbaka på Max karriär om så småningom kommer den ju förmodligen vara en av hans främsta.

Tycker också det lovar gott inför en mer spännande 2024. Både Merc, Ferrari och McLaren har potentialen att vara med och fightas om de får till bilen

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Tycker Leclerc körde ultimate Big Brain Time på slutet, synd att det inte riktigt lyckades

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tycker Leclerc körde ultimate Big Brain Time på slutet, synd att det inte riktigt lyckades

Han löpte inte linan hela vägen ut. Han var tvungen riskera sin andraplats men det var han inte intresserad av. Tror det var det snarare än sportsliga skäl som höll honom tillbaka från att bromsa Russell.

Hade vart svårt fixa i vilket fall hade vart trist se han lyckas sätta krokben på det sättet.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Han löpte inte linan hela vägen ut. Han var tvungen riskera sin andraplats men det var han inte intresserad av. Tror det var det snarare än sportsliga skäl som höll honom tillbaka från att bromsa Russell.

Hade vart svårt fixa i vilket fall hade vart trist se han lyckas sätta krokben på det sättet.

Med tanke på att han behövde andraplatsen så är det väl rätt uppenbart att han inte ville förlora den?

Men jag kan också tycka att det var bra att det inte gick vägen. Det sportsliga i en sådan manöver är högst tveksamt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kul att årets tråkigaste bana bjöd på bra racing stundtals. Nu laddar vi om för 2024

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja jag satt och funderade lite under loppet, att det ju vart en osedvanligt tråkig säsong samtidigt som det på många sätt och vis varit en historisk säsong. När man blickar tillbaka på Max karriär om så småningom kommer den ju förmodligen vara en av hans främsta.

Tycker också det lovar gott inför en mer spännande 2024. Både Merc, Ferrari och McLaren har potentialen att vara med och fightas om de får till bilen

Om man skippar fighten om p1 så har det varit en mycket rolig säsong tycker jag. Måånga fler händelserika race än vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Med tanke på att han behövde andraplatsen så är det väl rätt uppenbart att han inte ville förlora den?

Men jag kan också tycka att det var bra att det inte gick vägen. Det sportsliga i en sådan manöver är högst tveksamt.

Han behövde ju få Perez före Russell. Det var ju omöjligt utan att bromsa Russell. Han hade ju lätt åkt dit och tappat Perez själv men då hade han gett det en oärlig chans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Kul att årets tråkigaste bana bjöd på bra racing stundtals. Nu laddar vi om för 2024

tråkigaste banan måste väl ändå vara Monaco

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

tråkigaste banan måste väl ändå vara Monaco

Yas Marina bjuder oftast på lika många omkörningar som Monaco vanligtvis gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P