Dreamhack intar Stockholm år 2024

Permalänk
Melding Plague

Dreamhack intar Stockholm år 2024

I november nästa år flyttar datorfestivalen Dreamhack in på Stockholmsmässan med fullfjädrad LAN-hall och nysatsning i huvudstaden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

KUL! Ser verkligen fram emot detta!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Enviro:

KUL! Ser verkligen fram emot detta!

Nej förfan Jönköping som gäller *flip table*

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Lite udda slogan dock, "Dreamhack is coming home"? Varför är Stockholm DHs "hem"? Det borde väl rimligtvis vara Jönköping eller Borlänge då dom mig veterligen knappt har någon anknytning alls till Stockholm.

Med det sagt har jag inget emot att dom håller både Jönköping och Stockholm

Permalänk
Medlem

Hemma för Dreamhack kommer alltid vara Jönköping i min värld.
Nu var det 10 år sen jag gick sist men har ändå deltagit på en sådär 10st DH under 2005-2013.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Inte så märkvärdigt. DH är så mycket mer än bara ett LAN idag, så Stockholm passar nog bättre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jönköping är ju i mitten av södra sverige. Lagom långt för alla, inkl stockholmare. Stockholm gör ju bara att det blir extra långt bort för många. Personligen är 1.5h enkel resa i princip vad jag är villig att lägga för en dagsresa. 5.5h bil 3h tåg? Not so much.
Jag tror att det kommer fungera ok då dreamhack numera är en mässa främst och lan sekundärt men jag gillar inte det.

Samt "Dreamhack is coming home?" vadå home? Home vore väl Malung i Dalarna och inte Stockholm?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Dreamhack is coming home...*facepalm* Det är bara 08or som är så arroganta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Lite udda slogan dock, "Dreamhack is coming home"? Varför är Stockholm DHs "hem"? Det borde väl rimligtvis vara Jönköping eller Borlänge då dom mig veterligen knappt har någon anknytning alls till Stockholm.

Med det sagt har jag inget emot att dom håller både Jönköping och Stockholm

Ägs inte Dreamhack av någon Saudiarab nu ändå? Känns som att det tappat sina rötter sedan länge tbh

Permalänk
Medlem

Jäklar vad nice! Hade det varit för 15 år sen hade jag varit astaggad men tyvärr är jag en sådan där tråkig vuxen nu...!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Inte alls bra beslut. Jönköping och Elmia är så inpräntat att det är generalfel. Dessutom är Borlänge det rätta att kalla "home" om något. Märks att hjärtat i Dreamhack gått förlorat redan för flertalet år sedan, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Dreamhack is going away, vore mer passande. Det här är första steget mot att lägga ner DH i Sverige. Tror ingen i Stockholm kommer att bry sig heller.
Vi var där för 10 året i rad i år (minus pandemin) men är ytterst tveksam till om vi skall åka nästa år.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Dreamhack eventsen brukar väl vara 4 dagar (22-24 november 2024 är 3 dagar), så man gissar väl på att biljettpriserna borde vara lägre?

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jönköping är ju i mitten av södra sverige. Lagom långt för alla, inkl stockholmare. Stockholm gör ju bara att det blir extra långt bort för många. Personligen är 1.5h enkel resa i princip vad jag är villig att lägga för en dagsresa. 5.5h bil 3h tåg? Not so much.
Jag tror att det kommer fungera ok då dreamhack numera är en mässa främst och lan sekundärt men jag gillar inte det.

Samt "Dreamhack is coming home?" vadå home? Home vore väl Malung i Dalarna och inte Stockholm?

Problemet med ett datorevent i stockholm är dock att alla som kommer med sina datorer behöver parkera sina bilar och staden har redan alldeles för få platser ens vid större evenemang där de flesta kan ta lokaltrafiken. så är inte fallet vid ett lan.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Höga tankar stockholmarna har om sig själva. Inte för att det var något nytt. Hemma lär väl rimligtvis vara Jönköping där det för det mesta just varit?

Har alltid i varierande mån varit sugen på att ta mig dit men ska "hemma" för dreamhack nu vara stockholm så är jag definitivt inte intresserad. Dags för ett nytt Dreamhack!

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Dreamhack eventsen brukar väl vara 4 dagar (22-24 november 2024 är 3 dagar), så man gissar väl på att biljettpriserna borde vara lägre?

De brukar skilja på Festival och LAN, så det kan vara 4 dagar ändå.
Syns på DHS tex. på deras hemsida.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Jag är ganska rädd att det blir mindre folk nu, med tanke på att folk från Skåne, Halland med flera län kanske skippar att åka till Dreamhack då det är för långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Problemet med ett datorevent i stockholm är dock att alla som kommer med sina datorer behöver parkera sina bilar och staden har redan alldeles för få platser ens vid större evenemang där de flesta kan ta lokaltrafiken. så är inte fallet vid ett lan.

Det finns 6500 parkeringar på Elmia, de räckte inte till i år. På Stockholmsmässan finns det 3000...

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Lite udda slogan dock, "Dreamhack is coming home"? Varför är Stockholm DHs "hem"? Det borde väl rimligtvis vara Jönköping eller Borlänge då dom mig veterligen knappt har någon anknytning alls till Stockholm.

Med det sagt har jag inget emot att dom håller både Jönköping och Stockholm

Det är inte "Dreamhack is coming home", det är "Gaming is coming home". De menar inte att Stockholm är Dreamhacks hem, de syftar på att Stockholm är centrum för den svenska spelindustrin. Det är bara en fånig slogan, men de har en poäng åtminstone. Sedan hur relevant det är för Dreamhack är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Jag är ganska rädd att det blir mindre folk nu, med tanke på att folk från Skåne, Halland med flera län kanske skippar att åka till Dreamhack då det är för långt?

Folk från Norrland hittade ju ner dit då så man får åka lite längre. Men stockholm är en så extremt opraktiskt stad att komma in i utifrån på många vis. Nog finns det bättre städer för detta. Men mer centralt i landet är väl bra iallafall.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
99:e percentilen

Sicket trams.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förlåt men satan vilken cringe slogan 😅

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är säkert ett utmärkt beslut för att driva vidare DH i modern tid med snabbt internet. Mer talkshow, event, expo, tävlingar, meet'n'greets med streamers/personer.

DH är inte jättemycket lan nu när varenda kotte har 100/100 hemma.

Troligen lär jag inte besöka fler DH för det är för mig betydligt krångligare med Stockholm än JKPG.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
SpelClockers

årets DHW som var i vinter, det var extremt mycket besökare på lördagen, flera meter kö till alla matställen, det var otroligt trångt att kunna röra sig överallt. Jag tror att det kommer att bli bra där de kan få plats med mer folk. Så man kan röra på sig utan att känna att det var jobbigt.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk

Storstadstrams!

Permalänk
Musikälskare

Extremt dålig slogan... Det får det att låta som att man bara kan komma om man är från Stockholm etc. kan tolkas på många sätt

Dags för krishantering och byta slogan imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det inte i Jönköping är det inte Dreamhack. Dra inte varumärket i smutsen!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Vad håller folk på med? Netflix kör på gaming, spotify gör podcasts, lan-partyn byter stad, …

Det kommer inte gå bra tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattanatta:

Dreamhack is coming home...*facepalm* Det är bara 08or som är så arroganta.

Garanterat nån inflytting som kommit med den...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Stölder. 📈

Var på Dreamhack nu senast i Jönköping. Kommer troligtvis testa på det i Stockholm med, så länge vännerna som bor längre ifrån kan tänka sig åka dit. Blir en bit.