Dreamhack intar Stockholm år 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Robert Ohlén och Ohlenfamiljen var ju fortfarande största ägare och hade full kontroll av bolaget fram till att de sålde Dreamhack till MGT något år efter han slutade.
VDn är ju bara en tillsatt roll av styrelsen där han fortfarande satt kvar, men nu går vi lite OT

Tycker fortfarande att Dreamhack gått åt fel hål de senaste åren. Men framförallt så tror jag att festivalen drog till sig fel klientel i sina försök att växa. Det såldes en massa droger på IRC när jag var där sist och det stals en massa.

Ett litet hatobjekt blev en person som kom att kallas "knippsaren", han gick runt med en avbitare när folk sov och kapade folks kablar på random. Min polare fick både mus, tangentbord och sin bildskärmskabel klippt utan anledning och flera kring oss fick utrustning förstörd på samma vis.

Förvisso, men även det hände för en herrans massa år sedan. MTG köpte väl typ 2015?

Poängen var att det första inlägget i kedjan tog upp Robert och länkade artikel om honom. Han har inte haft med DH att göra på väldigt många år, så varför han fortfarande skulle färga någons syn på bolaget som det är idag förstod jag inte.

Permalänk
Medlem

Har inte varit på Dreamhack. Kanske vore dags... att åka till Jönköping.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

"Att ta Dreamhack till Stockholm är speciellt för mig personligen. Gaming hör hemma i Stockholm och vi vill bidra till och utveckla den unika kulturen som gör spelvärlden i staden så speciell."

Detta är ju bara ren och skär rappakalja. Hör gaming inte hemma någon annanstans, bara i Stockholm?
"[...]vi vill bidra till och utveckla den unika kulturen som gör spelvärlden i staden speciell" ...va?

Jag har aldrig varit på DH och känner ingen direkt lojalitet mot Jönköping (har aldrig "besökt-besökt" staden, bara kört igenom), men hur man än vänder och vrider på det så känns detta uttalande + den nya extremt löjliga copy-paste:ade (från engelsk fotboll) sloganen som ett stort långfinger till staden.

Logistiskt känns det även som det går från mindre bra till sämre att flytta eventet från Jönköping till Stockholm.
Newsflash: Att konka med sig en datorsetup på tåget/flyget/bussen är inte direkt optimalt.

Nä, detta beslut har tagits av kostymnissar från ESL som saknar verklighetsförankring.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Vi kommer gå sista gånger på DH sommar i JKPG sen ger vi upp det.. Pallar inte dra mig till stockholm för att uppleva kaoset.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Lite udda slogan dock, "Dreamhack is coming home"? Varför är Stockholm DHs "hem"? Det borde väl rimligtvis vara Jönköping eller Borlänge då dom mig veterligen knappt har någon anknytning alls till Stockholm.

Med det sagt har jag inget emot att dom håller både Jönköping och Stockholm

Jag har ett svagt minne om att det arrangerades DreamHack på Munchenbryggeriet innan de flyttade till Elmia/Jönköping men jag är inte säker om det verkligen var så då det är så länge sedan.
När jag tidigare läste om detta så var det "DreamHack Open" som skulle återvända till Stockholm vilket skulle passa bra med tanke på Starcraft 3.

Även inför DreamHack Open 2012 så stod det att Dreamhack återvänder till Stockholm igen.
https://web.archive.org/web/20120522153809/http://www.dreamha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Alltså antingen så är dreamhack styrt av stockholmare och då är det korrekt att säga dreamhack is coming home eller så är det inte det och isåfall är det inte stockholmare som kommit på slogan så i båda fallen förstår jag inte hur du kommer fram till detta.

Med det sagt så känns den ändå fjantig.

Bör nog mest läsas som en syrlig kommentar. Hade nog egentligen inte formulerat den riktigt så om jag skrivit den nu, har inte riktigt ork att tangentbordsfightas med folk i forum vid min ålder. Inte riktigt den kvalitet jag försöker anstränga mig att hålla. Lite expanderad one-linerklass, vilket bör ses som negativt. Kanske lite bättre formulerat nedan:

Får helt enkelt se hur det blir. Stockholm för mig är ändå de centrala delarna där det "fina" folket bor. Men storstockholm är ju så mycket mer. Nämnda älvsjömässan som @CrispVanDahl gör mig mer positiv faktiskt när jag klurat på kommentarnerna under dagen.

Men lite det där när man tar något som associeras med en viss ort och plats och transplanterar in det någonannanstans. Speciellt när "småstaden" förlorar något som gör staden eller orten känns när "storstaden" tar över det. Vi är nog många ute i landet som kan relatera när arbeten, varumärken och lokala specialiteter tagits över och försvunnit.

Sen ser jag också gärna att fler nya lan startas, även om det som koncept nog aldrig kan bli som det en gång var, även om jag gärna sett typ retrolanen som förekommer i forumet kunde växa och bli större, men kanske också lan för generationen äldre idag (närmar mig själv 40 med stormsteg...). Nog för att jag älskar spelvärlden och hårdvaran vi har idag men nog är man lite bakåtvänd och minns mer av vad som skedde 90-tal och 00-tal. Även om allt förstås inte var bättre förr.

Skrivet av CrispVanDahl:

Det är det enda vi gör här i stan, är arroganta och har höga tankar om oss själva.
Inte helt seriöst men inte helt osant heller.

Skämt åsido är det trist för alla som det påverkar. Är lite konfunderad över hur logistiken blir. Älvsjömässan är förvisso bra placerad vid pendeltåget men jag räknar med att parkering kommer vara en kamp för dom som kommer utifrån. Det finns ett garage i anslutning till lokalen men även en stor mängd parkeringar utomhus som DOCK befinner sig på fel sida en gångbro.

Min teori är väl dock att det blir mindre lanfokus och mer eventfokus.

Har iofs delvis svarat det jag tänkte svara ovan, så inlägget till @Squallie är delvis som svar även till dig. Inläggskvalitet från min sida men också i övrigt mer eller mindre.
Men just Ävsjömässan som du nämner gör mig mer positiv faktiskt. Men du berör ju en viktig teori också, ett LAN idag kan nog inte bli vad det var då så mycket ändrats. Ser gärna mer just retroLAN men också mer eventfokuserade som du nämner.

Det som för gaming framåt åt ett överlag bra håll är jag nog i grunden för. Ge mig ett "På spåret" med spelfokus! Dobido (stavning) med spelmusik. Något ska skatten användas till, kultur på riktigt. Tänk avsnittet när de kör exempelvis Baba Yetu från Civilization 4 eller Suicide Mission från Mass Effect 2. Eller E1M1 från DOOM!

Nog kliar det i "next turn"-fingret när man hör denna klassiker?

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Enviro:

KUL! Ser verkligen fram emot detta!

1000m promenad för mig, i approve!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av adfactory:

1000m promenad för mig, i approve!

1000 meter med dator låter ändå rätt mycket! Eller planerar du att bara smita förbi och kolla utställningarna?

Permalänk
Skrivet av Enviro:

1000 meter med dator låter ändå rätt mycket! Eller planerar du att bara smita förbi och kolla utställningarna?

Nej LANa är 35 år sen utställningar sen några bärs i hotellbaren

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|