Youtube tvingar Firefox-användare att vänta

Permalänk
Melding Plague

Youtube tvingar Firefox-användare att vänta

Firefox-användare som tittar på video på Youtube kan ha lagt märke till att det på sistone tar ovanligt lång tid att ladda videor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta problem har jag haft i Edge i närmare 3 månader. Men inte lagt någon större vikt på det när allt fungerade felfritt i respektive app på surfplatta och AppleTV.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hmm är detta ens lagligt?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk

Intressant, jag själv har inte något problem med att spela videos på Youtube via Firefox.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Kör Firefox under Linux och videorna på Youtube verkar ladda på mindre än en sekund från att jag klickar på dem.

Permalänk
Medlem

tyckte väl att något hade blivit konstigt.. blev skit irriterad över vad problemet kunde vara att sidan inte laddar direkt utan måste "buffra"

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag har fördörjning i Chrome. Men det är nog pga adblock. Kan lungt vänta nåra sek på videon om det gör att jag slipper reklam på youtube.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har märkt av det. Hittade på Reddit också en sak som man kan skriva in i uBlock för att hindra denna begränsning
Skriv in detta i eran "Mina filter" i uBlock

www.youtube.com##+js(nano-stb, resolve(1), *, 0.001)

Så bör ni inte få denna artificiella begränsning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Senaste 2-3 dagarna har jag fått skiten i BRAVE också. Så förstår inte varför alla artiklar skriver firefox bara.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har märkt av det. Hittade på Reddit också en sak som man kan skriva in i uBlock för att hindra denna begränsning
Skriv in detta i eran "Mina filter" i uBlock

www.youtube.com##+js(nano-stb, resolve(1), *, 0.001)

Så bör ni inte få denna artificiella begränsnign

Gjorde detta för några timmar sedan och kan bekräfta att mina videos laddar på direkten istället för att jag behöver vänta 10sekunder+

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Så gott som alla sidor tar 5-30 sekunder innan de laddar för mig. Har varit så i många år, så jag är van. Har förmodligen med pi-hole och/eller reklamblockerare att göra. Vissa sidor är värre än andra. GP.se kan ta en minut eller mer.
Så några fem sekunders väntan på YT skulle jag inte märka.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Nej det gör det inte, i alla fall inte idag för mig.

Men detta är väl något för EU att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Så gott som alla sidor tar 5-30 sekunder innan de laddar för mig. Har varit så i många år, så jag är van. Har förmodligen med pi-hole och/eller reklamblockerare att göra. Vissa sidor är värre än andra. GP.se kan ta en minut eller mer.
Så några fem sekunders väntan på YT skulle jag inte märka.

Kflex eller V.90?

Skulle kolla över vad din DNS håller på med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Så gott som alla sidor tar 5-30 sekunder innan de laddar för mig. Har varit så i många år, så jag är van. Har förmodligen med pi-hole och/eller reklamblockerare att göra. Vissa sidor är värre än andra. GP.se kan ta en minut eller mer.
Så några fem sekunders väntan på YT skulle jag inte märka.

Det låter sjukt frustrerande. Adblocker gör att saker laddar snabbare för mig, men jag kör inte heller någon DNS-baserad sådan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Sötast
Skrivet av cyklonen:

Så gott som alla sidor tar 5-30 sekunder innan de laddar för mig. Har varit så i många år, så jag är van. Har förmodligen med pi-hole och/eller reklamblockerare att göra. Vissa sidor är värre än andra. GP.se kan ta en minut eller mer.
Så några fem sekunders väntan på YT skulle jag inte märka.

Yikes, det låter som att din konfiguration är extremt sönder.

Att använda t.ex en pi-hole bör göra uppslagen snabbare och inte långsammare då man cachar dnsuppslagen lokalt på egna nätverket...

Sweclockers laddar på <140ms på en reload och <600ms på en nyöppning av fliken för mig...

Låter som extrem masochism att vänta 5-60sek på laddningar....

----

I övrigt är jag inte det minsta förvånad att youtube gör ett test att försvåra för konkurrenter att visa deras content utanför google chrome. Det har varit tydligt i ett par år nu att de ämnar att släcka all konkurrens de inte kan kontrollera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Yikes, det låter som att din konfiguration är extremt sönder.

Att använda t.ex en pi-hole bör göra uppslagen snabbare och inte långsammare då man cachar dnsuppslagen lokalt på egna nätverket...

Sweclockers laddar på <140ms på en reload och <600ms på en nyöppning av fliken för mig...

Låter som extrem masochism att vänta 5-60sek på laddningar....

Äh, man vänjer sig. Vissa saker går in nästan direkt, men det är enklare sidor utan massa tunga skript och skit. De flesta laddar på runt 4-5 sekunder, så det är bara några få som är riktigt sega, som t ex gp.se. Den kan jag ofta behöva ladda om minst en gång för att den alls ska ladda.

Jag har haft detta i åtminstone fem år, över olika webbläsare, olika datorer, och med ett byte från kabel-TV-baserad kopparbredband via Comhem till fiber med Bahnhof. Så jag ser det som normalt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Citat:

Android Authority skriver också att fördröjningen inte aktiveras hos alla användare, och det har hittills inte varit möjligt att avgöra vilka parametrar som ligger bakom huruvida en viss användare drabbas eller inte.

YT experimenterar mycket med sina flödesalgoritmer och reklamstrategier, så det vanligt att saker som detta bara drabbar vissa användare. De väljer helt enkelt att implementera nya saker för vissa användare men inte andra, för att sedan kunna mäta hur användarnas beteende påverkas av olika funktionalitet. Självklart med målet att hitta vad som får folk att tillbringa mest tid på plattformen, klicka oftare på reklam, mm.

Har de gjort forskningsmetodologiskt "rätt", vilket vi knappast har skäl att tvivla på, så kommer det att vara helt slumpmässigt vilka som får testa en ny funktion och inte. (De kan fortfarande undanta t.ex. chrome-användare baserat på att funktionen som testas inte är tänkt för den plattformen).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

De borde ha något i chromes kod som gör att den ignorerar just den scriptraden. Det är min teori då det är samma företag bakom produkterna

Sedan hur man som användare gör kopplingen att om jag skaffar premium eller har tar bort adblockern så går det snabbare, det undrar jag. Istället för att man bara tröttnar för att det upplevs slött

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

YT experimenterar mycket med sina flödesalgoritmer och reklamstrategier, så det vanligt att saker som detta bara drabbar vissa användare. De väljer helt enkelt att implementera nya saker för vissa användare men inte andra, för att sedan kunna mäta hur användarnas beteende påverkas av olika funktionalitet. Självklart med målet att hitta vad som får folk att tillbringa mest tid på plattformen, klicka oftare på reklam, mm.

Har de gjort forskningsmetodologiskt "rätt", vilket vi knappast har skäl att tvivla på, så kommer det att vara helt slumpmässigt vilka som får testa en ny funktion och inte. (De kan fortfarande undanta t.ex. chrome-användare baserat på att funktionen som testas inte är tänkt för den plattformen).

Tillbringar man mer tid på YT genom att behöva vänta fem sekunder extra? Kanske rent matematiskt, men man ser ju inget och kan inte göra nåt. Svårt att se vad syftet skulle vara annat än att göra det jobbigt för vissa grupper.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Eftersom detta kommer att bli en evig tit-for-tat mellan google versus hjältarna som grejar med scriptlistorna så väljer jag att säga att ingenting fungerar, det är reklam precis överallt - google har vunnit och kan lägga hatten på hyllan.

(Har inte märkt någonting, allting fungerar som vanligt. FF/diverse tillägg)

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Musikälskare

Har inte märkt något speciellt, kanske har haft tur

Rent spontant känns detta olagligt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Samma problem på alla browsers

Firefox 120.0!

Permalänk
Medlem

Har inte själv sett detta men skulle ju förmoda att det inte i sig har med valet av webbläsare att göra utan isf användandet av reklam-/trackerblockerare (där det senare ju ofta får samma effekt, det blockerar reklam), vilket väl är just vad de också säger.

Sedan har ju t.ex. Firefox det senare aktiverat som standard, så det kanske den vägen triggar det "för Firefox".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Tillbringar man mer tid på YT genom att behöva vänta fem sekunder extra? Kanske rent matematiskt, men man ser ju inget och kan inte göra nåt. Svårt att se vad syftet skulle vara annat än att göra det jobbigt för vissa grupper.

Absolut, i detta fall är verkar det vara metoder för att jävlas med reklam- eller spårningsblockerare som de testar. Jag beskrev mer det generella fallet, för att förklara varför inte alla drabbas. Exakt vad de är ute efter nu är inte helt tydligt (mer än att jävlas), men det kanske bara är en liten delfunktion av något större paket som de håller på att utveckla.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Tycker att youtube funkar skit dåligt på Firefox och tror inte att det är Mozillas fel.

Permalänk
Medlem

Just nu funkar det bra på datorn men på TVn så står videon och snurrar en stund innan det startar, tror inte det bara är Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Senaste 2-3 dagarna har jag fått skiten i BRAVE också. Så förstår inte varför alla artiklar skriver firefox bara.

Jag trodde det va fel på mina inställningar (Brave-användare). Nu vet jag vart det kom ifrån

Permalänk
Skrivmaskin

Relativt tidigt (i den nu väldigt långa) Reddit-tråden finns alternativa svar på varför detta beteende har uppstått, och i mina ögon verkar det mer sannolikt än att Youtube försöker tvinga över användare till Chrome genom ett extra irritationsmoment:

"That's because it's not actually what's happening. I'm all for bashing bigcorps and especially ad empires but reddit folks confused correlation with causation here.

The code in question is part of a function that injects a video ad (that plays before the start) and the code itself is just a fallback in case it fails to load over 5 seconds so that video page doesn't break completely.

Why was this affected by user agent change? My best guess is that on some combinations they somehow decide not to show any ads at all (for now) and therefore this function is not called and some other code path is taken. This is consistent with my own experience with the recent anti-adblock bullshit they implemented. The banner was not being shown after user agent change implying it's one of the considered variables.

You can verify all this if you click 'format code' in browser debugger."

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ens se videos öht då jag verkar vara tvungen att avinstallera Adblocks helt först. Även när adblocker är avvaktiverat på Youtube. Snyggt jobbat. Inte en chans att jag betalar för premium för deras skit.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Eller så använder man webbläsaren Brave, som tydligen har någon inform adblocker, så kommer man för bidet

Dock skumt

Har olika konton, på ena kan jag fortfarande se med adsblocker på Firefox

Men inte med andra konton, då blir det svart