Permalänk
Medlem
Skrivet av ade182:

Men som jag då som till 90% kör tv box och chromecast, kommer jag märka av samsungs mjukvara något markant? Det var väl egentligen djupet i bilden, som du skrev, som kanske märks mest då?

Vissa begränsningar som DV kan ju dock inte lösas av en extern enhet

I min värld skulle jag ungefär likställa:
C3 ≈ G2 ≈ S95B ≈ S90C-S94C

Men sen G3 ≈ S95C strax ovanför

Permalänk
Medlem

Någon som har något konkret angående skillnaderna på S90C (elgiganten, samsung), s92C (hifiklubben), S93C(komplett, netonnet, webbhallen, s94C (power)?

Är det enbart färg som skiljer? Tycker mig se att S90C ser något mörkare ut på bilderna och de övriga har samma färg. Är det något annat som skiljer? Förvirrande att de har samma modell med olika nummer om inget skulle skilja.

Någon som har tips på vilken återförsäljare som är att föredra om man drar till med hemleverans. Vilka är enklast att ha att göra med om något går fel eller man behöver returnera. Trots allt ett rätt dyrt köp. Siktar på att skaffe en 65-tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Någon som har något konkret angående skillnaderna på S90C (elgiganten, samsung), s92C (hifiklubben), S93C(komplett, netonnet, webbhallen, s94C (power)?

Är det enbart färg som skiljer? Tycker mig se att S90C ser något mörkare ut på bilderna och de övriga har samma färg. Är det något annat som skiljer? Förvirrande att de har samma modell med olika nummer om inget skulle skilja.

Någon som har tips på vilken återförsäljare som är att föredra om man drar till med hemleverans. Vilka är enklast att ha att göra med om något går fel eller man behöver returnera. Trots allt ett rätt dyrt köp. Siktar på att skaffe en 65-tummare.

Dom är väldigt samma. Något med att medföljande foten kunde vridas på en av dem? Annars är det bara färg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Någon som har något konkret angående skillnaderna på S90C (elgiganten, samsung), s92C (hifiklubben), S93C(komplett, netonnet, webbhallen, s94C (power)?

Är det enbart färg som skiljer? Tycker mig se att S90C ser något mörkare ut på bilderna och de övriga har samma färg. Är det något annat som skiljer? Förvirrande att de har samma modell med olika nummer om inget skulle skilja.

Någon som har tips på vilken återförsäljare som är att föredra om man drar till med hemleverans. Vilka är enklast att ha att göra med om något går fel eller man behöver returnera. Trots allt ett rätt dyrt köp. Siktar på att skaffe en 65-tummare.

Skrivet av medbor:

Dom är väldigt samma. Något med att medföljande foten kunde vridas på en av dem? Annars är det bara färg

Störtsa anledningen till olika namn på samma tv med minimala skillnader är som jag förstått det att dels slipper återförsäljaren prismatcha då det är en annan produkt och dels förvirrar det sidor som prisjakt.

Permalänk
Skrivet av Calisthenics:

Någon som har något konkret angående skillnaderna på S90C (elgiganten, samsung), s92C (hifiklubben), S93C(komplett, netonnet, webbhallen, s94C (power)?

Är det enbart färg som skiljer? Tycker mig se att S90C ser något mörkare ut på bilderna och de övriga har samma färg. Är det något annat som skiljer? Förvirrande att de har samma modell med olika nummer om inget skulle skilja.

Någon som har tips på vilken återförsäljare som är att föredra om man drar till med hemleverans. Vilka är enklast att ha att göra med om något går fel eller man behöver returnera. Trots allt ett rätt dyrt köp. Siktar på att skaffe en 65-tummare.

Det som jag fick reda på när jag undrade samma sak, det var att den enda skillnaden är att S91C - S94C är olika uppdatering av tv-högtalarna som släppts i framförallt marknadsföringssyfte i olika kontinenter och regioner. Har du externa högtalare borde det inte spela någon roll. Dem ska ha samma panel som S90C.

Den riktiga skillnaden hittar man mellan S90C och S95C. Dem har uppdaterat panelen i S95C som gör att du kan öka ljusstyrkan mycket mer. Behöver man det? Vet inte men tror inte det. Det är ju ändå en QD-OLED oavsett vad. Den andra skillnaden är oneconnect boxen.

Ett tips på annan tv i denna prisklassen under black friday är Sony A90J, finns på Netonnet. Sony är bättre än Samsung skulle jag vilja påstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Hej alla kloka tv-fantaster,

Utan att gå in på för mycket tekniska detaljer men ungefär hur mycket har skett på TV-fronten sedan 2019?
Min gamla LG 55" C9 från 2019 börjar ju lite till åren kommen men jag undrar har det skett något revolutionerade sedan dess inom LG-lineupen som kan berättiga en uppgradering för en vanlig svensson?

Sålde min 65 LG C9 nyss och har beställt en 77 tums LG C3, skriver här om något är väsentligt förändrat. Tittar mes på streaming och använder TVn som PC skärm+spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt en TV med Kompletts bildkalibrering? Gjorde de ett bra jobb?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Någon som har köpt en TV med Kompletts bildkalibrering? Gjorde de ett bra jobb?

Ifall de kör med Calmans autokalibrering är resultatet väldigt varierande, eftersom en simpel algoritm aldrig kan förstå vad bildkvalitet är.

Ifall det är en manuell kalibrering är det upp till den person som utför kalibreringen hur väl de förstår bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av deviantart:

Utan att gå in på för mycket tekniska detaljer men ungefär hur mycket har skett på TV-fronten sedan 2019?
Min gamla LG 55" C9 från 2019 börjar ju lite till åren kommen men jag undrar har det skett något revolutionerade sedan dess inom LG-lineupen som kan berättiga en uppgradering för en vanlig svensson?

Du kommer inte vinna något nämnvärt i bildkvalitet mot din C9. Det går att spåra flera gradvis tekniska förbättringar men inget som tydligt och direkt påverkar hur bilden upplevs.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Adnerhill:

Lite sugen på denna https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... Är de typ mellanklass? verkar inte vara med i @laxpudding lista

QNED75 är en 2023-modell som den kommer med nya guiden. Är någonstans mellan den bättre QNED86/87 och NANO81/82. Mellanklass under strecket. 60 Hz panel. Förekommer olika uppgifter, bla nordiska LG beskriver den som 120 Hz men det gör inte LG UK, majoriteten butiker eller LG:s egen EU-deklaration om modellen.

Specifik tråd med en fråga om samma modell: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702675-koprad-lg-qned...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

QNED75 är en 2023-modell som den kommer med nya guiden. Är någonstans mellan den bättre QNED86/87 och NANO81/82. Mellanklass under strecket. 60 Hz panel. Förekommer olika uppgifter, bla nordiska LG beskriver den som 120 Hz men det gör inte LG UK, majoriteten butiker eller LG:s egen EU-deklaration om modellen.

Specifik tråd med en fråga om samma modell: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702675-koprad-lg-qned...

Tack för svar Blev köp på den.. Funkar säkert i sommarstugan

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Hej,

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Behöver en TV i källaren för spelande, tv & film. Sitter på ca 3 meter så 75 tum känns givet. Finns ett litet fönster men generellt är rummet mörkt.

Har ni något annat tips på det som släppts hittills för BF?

//mvh Daniel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cartman2425:

Det som jag fick reda på när jag undrade samma sak, det var att den enda skillnaden är att S91C - S94C är olika uppdatering av tv-högtalarna som släppts i framförallt marknadsföringssyfte i olika kontinenter och regioner. Har du externa högtalare borde det inte spela någon roll. Dem ska ha samma panel som S90C.

Den riktiga skillnaden hittar man mellan S90C och S95C. Dem har uppdaterat panelen i S95C som gör att du kan öka ljusstyrkan mycket mer. Behöver man det? Vet inte men tror inte det. Det är ju ändå en QD-OLED oavsett vad. Den andra skillnaden är oneconnect boxen.

Ett tips på annan tv i denna prisklassen under black friday är Sony A90J, finns på Netonnet. Sony är bättre än Samsung skulle jag vilja påstå.

Jag har inte externa högtalare i nuläget. Finns det någon indikation på att högtalarna på dessa Europeiska modeller är olika, eller är det något som observerats i USA främst? Tycker det vore konstigt att de prissätts likadant om någon av dem exempelvis skulle ha något bättre eller starkare inbyggda högtalare. Ser att Samsung.se listar alla S90-94 modeller, kunde inte se några skillnader i specs när jag jämförde. Bara att S90C är svart och de andra är gråa.

Jag funderar på att dra till på en S90C från elgiganten men är lite osäker på om det är bättre på att beställa direkt från samsung. Vet inte vad som känns tryggast ifall man skulle behöva returnera. Elgiganten har ju dock en butik inte för långt bort och jag antar att man skulle kunna hantera retur direkt i butik även om man beställt online.

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung S90-S94 är samma modell som säljs med olika nyans på stativet via olika kanaler och butiker vilka vill ducka prisjämförelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/samsung-tq98q80...

Samsung 98" med 120hz. Är detta en super deal eller inte? Är TVn bra? mäter den sig med en c3?

Det är en gigantiskt TV som är i mellanklassegmentet. Du kan läsa recensioner på Q80B som är 2022-års modell. Skiljer nog väldigt lite mellan dessa årsmodeller.

Bildkvaliten matchar inte en OLED inkl. LGs C3 på långa vägar men är du ute efter en grymt stor TV (Och har plats!) med OK bildegenskaper kan det nog vara ett bra köp.

Mer info i guiden här:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Recension:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q80c-q80-q80cd-qled

Permalänk
Medlem

Har precis köpt denna:
https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/samsung-tq65qn85catxx...

Läste lite här i guiden om "Local dimming" och att det inte går att stänga av. Upplevs detta allmänt som ett stort problem? Kanske går det att stänga av i service-menyn (med risk att garantin ryker)?
Nu har jag ju inte fått tv'n än så kanske jag inte upplever det som ett problem alls...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Hur går det för TCM? Någon modell som är värd att köpa? 75", helst 85".

Permalänk

Kikar på denna:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Har haft siktet inställt på en TCL i flera månader nu efter att ha läst många imponerande recensioner (främst amerikanska) men blir förvirrade vilken modell det handlar om på den europeiska marknaden. Kanske någon kan hjälpa till?

Annars blir det antingen Samsung ovan eller denna projektor:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/projektor...

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

@Laxpudding Kommer det någon TV-guiden 2023/2024 i år igen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Geckod:

@Laxpudding Kommer det någon TV-guiden 2023/2024 i år igen?

Japp, väntar på övriga instanser innan den släpps lös.

Permalänk
Skrivet av edson:

Nu har jag kommit hem och testat lite själv. Jag har dock en C3 men bör vara snarlikt på C1.

Kolla in denna video:
https://www.youtube.com/watch?v=uv8u7gGi2Uc

Jag var dock tvungen att även följa dessa instruktioner, dvs först ställa mig på "TV" som input source:
1: On your remote select the TV as the input source and select any TV channel.

2: Press and hold SETTING button on the remote control until TV's menu appears, disappears and channel info appears.

3: Quickly release SETTING button, enter 1105 and press OK

4: Enable HOTEL MODE SETUP and then go to the Power ON Default setting

5: Select the input you prefer, et voilà!

OBS: Att fippla runt i denna meny sker på egen risk, tar inget ansvar!

Lycka till!

Tack för hjälpen!
Jag testade detta och det fungerar nu så nu har jag HDMI-1 som default och den startar inte radion/kabel-TV. Eureka! Det hade varit sjyst om man kunde sätta default till hemskärmen, men hittar inte alls den funktionen så detta får duga!

Trevlig helg!

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Yep, båda är bara en engångskostnad där gratis uppdateringar kommer varje år. Kontrollerna som ingår med Apple TV och Chromecast styr allt som din vanliga kontroll gör (förutom inställningar då) vilket gör det smidigt.

Tack för tips! Ska kolla Apple TV/Chromecast som alternativ
Kanske kan fynda något under Black Friday!
Trevlig helg!

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Åberopa garantin på fjärrkontrollen, den är ju inte ett år gammal än. Om inte det är garanti så kan du göra en reklamation enligt konsumentköplagen (om du vill läsa mer se 4 kap, 14 & 17 §§).

Sen kan du fixa med det andra, för alldeles oavsett, en fungerande fjärr är bättre än en ofungerande oavsett om du säljer eller behåller TV:n.

Tack för hjälpen!

Ja precis jag har ju både garantin kvar samt reklamation så där är jag skyddad. Jag var i kontakt med Elgiganten, de skickade mig till LG och jag fick tala med dom. Det dom gjorde var att vi resettade fjärrkontrollen men det är samma problem som tidigare, dvs det hjälpte verkligen inte så jag tror ju att det är fel på kontrollen.

Ska ringa tillbaka till dom och se ifall de kan skicka en ny helt enkelt.

Det andra problemet jag hade är delvis löst, fick hjälp i tråden så man kan sätta default till HMDI-1 etc men WEBOS är såklart fortfarande segt så det är antingen leva med det eller köpa Chromecast/apple-tv

Trevlig helg!

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu är 2023/24-guiden publicerad: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702894-tv-guiden-2023...

Nya guiden samlar både 2022- och 2023-lanseringar för att underlätta när man står där och jämför.

Denna tråd kommer därmed avklistras.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Laxpudding:

Nu är 2023/24-guiden publicerad: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1702894-tv-guiden-2023...

Nya guiden samlar både 2022- och 2023-lanseringar för att underlätta när man står där och jämför.

Denna tråd kommer därmed avklistras.

Kanon, tackar så mycket. Blir lite enklare att följa om man har lite rekommendationer från början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du har använt den på sådan sätt att du har faktiska inbränningar likt en kanallogotyp inbränd, då kan det vara värt att fundera över en annan teknik. För en del användare är det skönt att slippa tänka på att vara försiktig med TV:n.

Sedan kan 2017-OLED ha andra problem som inte har med inbränningar att göra, men det tolkas som inbränning eftersom det är en OLED. Till exempel att den med tiden slitits och de ojämnheter och kvalitetsvariationerna som finns i panelen är synlig som mörkare och ljusare fläckar.

nu när jag dividerar om jag ska ha ny tv på black friday tog jag fram en bakgrund med färger där jag sett burn in extra tydligt.

Ser ut så här på min 2017 OLED55B7V. Blir nog en 75" QN85C Neo QLED 4K Smart TV (2023) istället för LG den här gången och hoppas den är bättre mot burn in.

Permalänk
Bildexpert 📺

@dammskog: ja, jäklar. Världen vet i alla fall att du tittar på Netflix.

Du lär inte få några inbränningar på en QN85C och kommer märka skillnader likt att den kan ösa på mer ljus än din B7:a. Men också att den lär reflektera mer. Vilket delvis kan uppvägas av högre ljusstyrka som lyser igenom reflektionen.

Permalänk
Skrivet av Calisthenics:

Jag har inte externa högtalare i nuläget. Finns det någon indikation på att högtalarna på dessa Europeiska modeller är olika, eller är det något som observerats i USA främst? Tycker det vore konstigt att de prissätts likadant om någon av dem exempelvis skulle ha något bättre eller starkare inbyggda högtalare. Ser att Samsung.se listar alla S90-94 modeller, kunde inte se några skillnader i specs när jag jämförde. Bara att S90C är svart och de andra är gråa.

Jag funderar på att dra till på en S90C från elgiganten men är lite osäker på om det är bättre på att beställa direkt från samsung. Vet inte vad som känns tryggast ifall man skulle behöva returnera. Elgiganten har ju dock en butik inte för långt bort och jag antar att man skulle kunna hantera retur direkt i butik även om man beställt online.

I USA har dem bara S90C samt S95C om jag har förstått det rätt av den research jag gjorde när vi letade TV. Gällande högtalare så läste jag nått om att dem hade lagt till nån extra högtalare o så i modellerna mellan S90C och S95C. Tror dock att du märker ytterst liten skillnad. Du blir säkert nöjd med en S90C, det är en bra TV. Jag hade valt att beställa från Elgiganten om det är billigare. Jag själv har aldrig stött på hinder när jag velat returnera där, inga problem att beställa online och returnera i butik om det skulle vara så.

Vi valde Sony A90J dels pga att det är Sony och dem är snäppet vassare överlag när det kommer till TV och att vi tyckte om färgåtergivningen lite bättre, det är en smaksak. Dock är modellen från 2021 men för oss spelade det ingen roll.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig välja den billigaste 55" 4k som är "värd" att köpa? Har inte så mycket krav

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av addictyo:

Någon som kan hjälpa mig välja den billigaste 55" 4k som är "värd" att köpa? Har inte så mycket krav

Alla som listas i basklassen är funktionella för den som inte har höga krav. Finns billigare modeller som kan vara lika okey för den med låga krav. Fast då har du andra aspekter som tillgänglighet till support, uppdateringar och omfånget på information om hur produkten fungerar.