Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Fick mejl från Elgiganten inför black friday.

LG C3 77 kostar 24990kr

Samsung S90C 77 kostar 25990kr

Vilken tycker du jag ska satsa på?

Ska själva köpa ny OLED och efter veckor av research velar jag fram och tillbaka varje dag. Har kollat i butik och båda ser bra ut.

Min erfarenhet av förra årets S95B var rätt skit och S90C är väldigt lik den modellen. HDR kändes platt (beror nog främst på brist på DV) och uppskalningen av 1080p/720p var katastrof. Däremot var uniformiteten på panelen helt perfekt, något som störde mig enormt på min Philips OLED och dess pink tint. Ljusstyrkan var riktigt bra men samtidigt var inte OLED känslan där. Det kunde lika bra ha varit en LCD som var framför mig.

Det sägs att uppskalningen är bättre i år och är den på liknande nivå som LG lär det nog bli en S90C, vill verkligen inte hålla på att byta paneler hos LG då pink tint är bland det värsta jag har sett hos en TV. Lite sämre HDR kan jag leva med.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Fick mejl från Elgiganten inför black friday.

LG C3 77 kostar 24990kr

Samsung S90C 77 kostar 25990kr

Vilken tycker du jag ska satsa på?

Du råkar inte ha priserna på 65” också? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brov:

Du råkar inte ha priserna på 65” också? 🙂

Direktlänk till Samsungs OLEDs hos Elgiganten

Elgigantens Black Friday-priser på C3-modellerna verkar bli:

42C3 - 10990:-
48C3 - 11990:-
55C3 - 13990:-
65C3 - 18990:-
77C3 - 24990:-
83C3 - 39990:-

Vill man spara några kronor finns B3-serien till följande pris:

65B3 - 16990:-
77B3 - 22990:-

Elgiganten
Start onsdag kl 20:00 för registrerade medlemmar.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Laxpudding:

Underhåll av nuvarande form är mer eller mindre omöjligt. Allt är manuella ändringar på utspridda ställen där man måste in och leta i BB-koden för att tillexempel påverka en tabell. Ändrar/korrigerar jag i en tabell måste jag ändra på alla instanser där den informationen finns.

För nya 2023-24-guiden har jag löst det genom att utöka tabellerna så att 2022-modellerna är med och då blir jämförelsen mycket lättare. Då åkte vi på problemet att sajten inte kunde rendera alla element i tabellerna. Fast det gick att fixa.

Du skulle nästan göra en databas kopplad till en hemsida där du kan spara, hänvisa & hämta information med API'er för nuvarande och tidigare år. och ha stilrena tabeller. Hade varit en populär sajt kan jag tänka mig.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Fick mejl från Elgiganten inför black friday.

LG C3 77 kostar 24990kr

Samsung S90C 77 kostar 25990kr

Vilken tycker du jag ska satsa på?

Rent objektivt så ger ju Samsung mer punch i färgerna när man stegar upp i ljusstyrka (LG ’spär ut’ med vitt för att trycka med ljus)

Så potentialen i panelen är till Samsungs favör

Men det gäller ju att realisera det också. Om man kollar in nisslings tråd om HDR kan man snabbt se att det handlar om enskilda bildrutor där sådana extrema ljusstyrkor används

LG är ju bra på att fortsätta uppdatera sina apparater och är allmänt omtyckta för de ger en bra grundbild och är lätta att visa rätt bild med. Men de når inte lika extrema värden i peak brightness

Permalänk

Tack för bra svar!

Lutar mer åt C3 för min del, alltid gillat LG mer än Samsung när det gäller TV

Permalänk
Medlem

Inga Sony 77" OLED fynd nu till black week?

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med min 65" QOLED 2023. Enomrt ljusstark och överlag riktigt bra bild.
Köpte den för under 17t med Bewoke Jet AI på köpet vilket var ett galet erbjudande.
Kommer 77" för 22 igen skulle jag klippa den om det är den stoleken man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Jag är sjukt nöjd med min 65" QOLED 2023. Enomrt ljusstark och överlag riktigt bra bild.
Köpte den för under 17t med Bewoke Jet AI på köpet vilket var ett galet erbjudande.
Kommer 77" för 22 igen skulle jag klippa den om det är den stoleken man vill ha.

QOLED?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ser nu att LG 77 C3 finns att köpa för 25k på diverse sidor. Tror ni att dom kommer rea ut LG 77 G3?

Vill ju hellre köpa en G3 men är rädd att C3 tar slut...

Brukar dom vänta med supererbjudanden till fredagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, Samsung kör en egen lösning som gör den.mer ljusstark och framförallt bättre färger..däremot saknar den Dolby vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toffs:

Ser nu att LG 77 C3 finns att köpa för 25k på diverse sidor. Tror ni att dom kommer rea ut LG 77 G3?

Vill ju hellre köpa en G3 men är rädd att C3 tar slut...

Brukar dom vänta med supererbjudanden till fredagen?

Fredagen är numera lagerrensning av de erbjudande som inte sålt slut under black month

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinken74:

Ja, Samsung kör en egen lösning som gör den.mer ljusstark och framförallt bättre färger..däremot saknar den Dolby vision.

QD-OLED brukar man beskriva den tekniken

Annars lätt att blanda ihop med QLED som är LCD-baserad, eller andra OLED som inte har kvantprickar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toffs:

Ser nu att LG 77 C3 finns att köpa för 25k på diverse sidor. Tror ni att dom kommer rea ut LG 77 G3?

Vill ju hellre köpa en G3 men är rädd att C3 tar slut...

Brukar dom vänta med supererbjudanden till fredagen?

Den kommer reas ut, det gör dem alltid. Antagligen på måndag nästa vecka när Black Week ska börja.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

QD-OLED brukar man beskriva den tekniken

Annars lätt att blanda ihop med QLED som är LCD-baserad, eller andra OLED som inte har kvantprickar

Korrekt QD. Quantum Dots. Är som sagt jäkligt nöjd med bilden. Kan jämnföra med C3 och då tycker jag Samsung har mer tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Den kommer reas ut, det gör dem alltid. Antagligen på måndag nästa vecka när Black Week ska börja.

Jag kunde inte hålla mig. Köpte en C3 med 60 dagars öppet köp. Så kan jag byta in den om G3 kommer med ett bra erbjudande.

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet, hjälp mig!
Står mellan 77” s90c och c3 just nu såvida inte g3 droppar rejält nu under BF. Har en LG soundbar sedan tidigare som jag gärna behåller men har dåliga erfarenheter att ha den tillsammans med en Samsung tv. Hur tungt väger QD-oled egentligen?
Kan tillägga att jag ej ska ha tvn till spel.

Permalänk
Medlem

Nu när ens uråldriga LG-plasma från 2010 sjunger på sista versen (gröna vertikala band) så blir ju frågan. Hade först tänkt vänta till julrea, men fick lite förhandspriser på black week/friday via mail.

Första tanken var ju en Panasonic 65" LZ1000, men nu med de priser som trillat ner så lockar antingen en 65"G2 för 20k, men då tillkommer ju en möjlig kostnad för ställ om man väljer att inte montera på vägg. Andra alternativet blir då 65"C3 för någon tusenlapp mindre men behöver då inte någon fot osv. I dagsläget är det nog inte aktuellt montera på vägg.

Har försökt läsa på i guiderna, men inte riktigt landat i vad som är att föredra. G2 har ju lite högre teoretiska ljus, medan C3 är en nyare modell osv.

Visst, 77" är väl kul, men skulle vara svårt motivera i dagens lägenhet. Med större lägenhet och annan planlösning är det ju en helt annan sak. Men räknar med att 65" kommer fungera bra och vara ok en längre tid med tanke på att 50" räckt bra tidigare. 55" var en tanke en liten stund, men räknar med att kliva upp på 65" istället.

TLDR:
Ny TV, valet står mellan 65G2 och 65C3, finns det några avgörande skillnader osv (mer än platt mot vägg för G2). Prisskillnad ca 2000 kronor i favör till C3.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Henrik21:

TLDR:
Ny TV, valet står mellan 65G2 och 65C3, finns det några avgörande skillnader osv (mer än platt mot vägg för G2). Prisskillnad ca 2000 kronor i favör till C3.

LG:s OLED 2023 kan växla dts-ljud via eARC/ARC. 2022-modellerna kan det inte, vilket är en done deal för den med det behovet. Vägghängningen är den stora skillnaden. Annars är det väldigt snarlikt. Man kan peta fram situationer där G2-modellen med sin lite bättre kylning är lite uthålligare vid höga ljusstyrkor, men det är väl det enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbb3:

Står i valet och kvalet, hjälp mig!
Står mellan 77” s90c och c3 just nu såvida inte g3 droppar rejält nu under BF. Har en LG soundbar sedan tidigare som jag gärna behåller men har dåliga erfarenheter att ha den tillsammans med en Samsung tv. Hur tungt väger QD-oled egentligen?
Kan tillägga att jag ej ska ha tvn till spel.

Är exakt i samma sits! S90c verkar vara bättre panel men mjukvaran verkar vara stort minus? Folk säger att LGs mjukvara funkar smidigt "out of box". Dolby Vision ja/nej?

Svårt detta! >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av ade182:

Är exakt i samma sits! S90c verkar vara bättre panel men mjukvaran verkar vara stort minus? Folk säger att LGs mjukvara funkar smidigt "out of box". Dolby Vision ja/nej?

Svårt detta! >.<

Jag är i samma sits med och det lutar åt C3 då S90C drar en del mot magenta medan C3 verkar vara mer neutral i kalibreringen. LGs bildbehandling är också strået vassare enligt mig med mer djup i bilden. Erfarenheten från S95B förra året vara att bilden var väldigt platt i HDR trots alla lovord om hur bra den skulle vara i just HDR. Ljusstyrkan i SDR var dock märkbart bättre än min Philips OLED. Enda fördelen med Samsung är just SDR ljusstyrkan och aningen bättre reflexfilter samt uniformity (även om det kanske har tagit ett steg tillbaka i år med QDOLED), enligt mig.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Lite sugen på denna https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... Är de typ mellanklass? verkar inte vara med i @laxpudding lista

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Jag är i samma sits med och det lutar åt C3 då S90C drar en del mot magenta medan C3 verkar vara mer neutral i kalibreringen. LGs bildbehandling är också strået vassare enligt mig med mer djup i bilden. Erfarenheten från S95B förra året vara att bilden var väldigt platt i HDR trots alla lovord om hur bra den skulle vara i just HDR. Ljusstyrkan i SDR var dock märkbart bättre än min Philips OLED. Enda fördelen med Samsung är just SDR ljusstyrkan och aningen bättre reflexfilter samt uniformity (även om det kanske har tagit ett steg tillbaka i år med QDOLED), enligt mig.

Tror du gjorde mitt val nu faktiskt. Mycket som pekar på att LG vinner på dess mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ade182:

Tror du gjorde mitt val nu faktiskt. Mycket som pekar på att LG vinner på dess mjukvara.

Lutar mot LG här också faktiskt. Färgerna får vi dock inte glömma, någon som sett dom bredvid varandra irl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbb3:

Lutar mot LG här också faktiskt. Färgerna får vi dock inte glömma, någon som sett dom bredvid varandra irl?

Yep och den fördelen syns sällan. Nästan allt material ryms i DCI P3 vilket WOLED klarar av. Färger kan lysa starkare på QDOLED men det är återigen inte något som alltid syns.

Med det sagt, om man är van vid Samsung bör man nog köra på S90C då nackdelarna antagligen inte stör.

Många reviews, speciellt från USA, verkar hypa upp QDOLED nåt enormt. Jag tycker också panelen är bättre men just Samsungs implementering är fylld med brister. Hittade en tysk review som går igenom den på en neutralt vis. Även Avforums gör bra tester.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Hej alla kloka tv-fantaster,

Utan att gå in på för mycket tekniska detaljer men ungefär hur mycket har skett på TV-fronten sedan 2019?
Min gamla LG 55" C9 från 2019 börjar ju lite till åren kommen men jag undrar har det skett något revolutionerade sedan dess inom LG-lineupen som kan berättiga en uppgradering för en vanlig svensson?

Permalänk
Medlem

Är sjukt kluven mellan 65 eller 77 tum. Sitter på ungefär 2,8m - 3m avstånd. Lite fomo om man inte kör på 77tum, men det är ett ganska litet vardagsrum ändå. Är rädd för att den kommer ta över rummet när den är avstängd.

Någon som kör 65 tum på den distansen, hur känns det? Online verkar det ju som att alla föreslår att köpa större oavsett vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deviantart:

Hej alla kloka tv-fantaster,

Utan att gå in på för mycket tekniska detaljer men ungefär hur mycket har skett på TV-fronten sedan 2019?
Min gamla LG 55" C9 från 2019 börjar ju lite till åren kommen men jag undrar har det skett något revolutionerade sedan dess inom LG-lineupen som kan berättiga en uppgradering för en vanlig svensson?

Ett märkbart steg hade varit att gå till en MLA OLED (ljusstarkare WOLED från LG Display) i form av LG G3 eller en QDOLED modell från Samsung/Sony. Konventionella WOLED paneler är lite mer jämnare i ljusstyrkan med mindre märkbar ABL än för några år sedan men samtidigt är det nog inte jätte märkbart. Har aldrig sett en C9 så ska inte uttala för mig mycket på den biten, @Laxpudding får utveckla.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Yep och den fördelen syns sällan. Nästan allt material ryms i DCI P3 vilket WOLED klarar av. Färger kan lysa starkare på QDOLED men det är återigen inte något som alltid syns.

Med det sagt, om man är van vid Samsung bör man nog köra på S90C då nackdelarna antagligen inte stör.

Många reviews, speciellt från USA, verkar hypa upp QDOLED nåt enormt. Jag tycker också panelen är bättre men just Samsungs implementering är fylld med brister. Hittade en tysk review som går igenom den på en neutralt vis. Även Avforums gör bra tester.

Men som jag då som till 90% kör tv box och chromecast, kommer jag märka av samsungs mjukvara något markant? Det var väl egentligen djupet i bilden, som du skrev, som kanske märks mest då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ade182:

Men som jag då som till 90% kör tv box och chromecast, kommer jag märka av samsungs mjukvara något markant? Det var väl egentligen djupet i bilden, som du skrev, som kanske märks mest då?

Nädå då är du safe från Tizen. Men bildens karaktär består på gott och ont. S90C är absolut ingen dålig TV men man får välja vad man prioriterar mellan C3 och S90C helt klart.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT