TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Medlem

Jag har samma fråga fast jag vill eventuellt sälja.
Vad kan min Samsung QE85QN95B 3 månader gammal vara värd?
Den är lite stor för mitt vardagsrum, så jag tänker eventuellt sälja och köpa en mindre tv. Har kvitto med alla tillbehör och kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Jag har samma fråga fast jag vill eventuellt sälja.
Vad kan min Samsung QE85QN95B 3 månader gammal vara värd?
Den är lite stor för mitt vardagsrum, så jag tänker eventuellt sälja och köpa en mindre tv. Har kvitto med alla tillbehör och kartong.

Ovanligare att folk vill nedgradera i storlek, nu blir man ju lite nyfiken på hur stort vardagsrummet i fråga är dvs längd X bredd?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

5 x 4 meter är mitt vardagsrum.

Permalänk
Medlem

Det kan ju bero lite på var man har fönster och sånt. Jag sitter bara 2.5m från min 77” och kunde nog sitta närmare, så storleken på rummet räcker nog i sig

Tråkigt att det inte funkar för dig

Tyvärr tappar man en hel del, framförallt nu inför BF och andra reahelger

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

5 x 4 meter är mitt vardagsrum.

Med andra ord 20 KVM vilket är rätt medel, dock är ditt rum lite bredare än medel, ett medelvardagsrum kanske ligger på 3.5-3.6 m bredd och 5.5 m- 6 m längd. Vilken aspekt av TV'n är det som gör att du tycker den känns för stor för rummet?

Det är ju annars en fantastisk lyx TV med jättebra bild du har som fortfarande går på 50K att köpa utan rea...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Har en fråga angående nya TV-apparater.

Att köpa en begagnad TV som såldes 2020-2022.

Vi tar ett exempel:
Att köpa en Sony XH-90 för 9000kr. 85"
Tittar jag i Tv-guiden från 2020/2021 här på Sweclockers var den en topp/mid-TV med 4K/120Hz och hade de flesta bra grejer man vill ha då.

Fråga:
Hur mycket skiljer sig dagens TV-apparater (2023-års modell) från modellerna 2020/2021?
Jag tänker att det kanske kan vara som mobiltelefoner nu, det händer inte så mycket mellan varje år.
Eller är bildkvalitén så pass mycket bättre? Denna modell såldes ut/slutade säljas september 2022 för 20,000kr och hade ett introduktionspris på 36,000kr.

Eller är det bättre att köpa en helt ny TV för 10,000kr istället i motsvarande storlek?

Känner inte riktigt att jag hängt med i TV-utvecklingen på sistone. Min TV är från 2015 just nu. Klarar mig bra på den (och har en projektor som komplement, men den är bara 1080p).

Finns ju alltid risker med att köpa begagnat förstås vilket tål att tänkas på!

Vad gäller just XH90 så är den på många sätt en bra TV men tyvärr failar den när det gäller blooming runt undertexter i mörka scener vilket gjorde att jag avfärdade den modellen när jag kollade runt på TV 2020. Här exempel på den effekten:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Finns ju alltid risker med att köpa begagnat förstås vilket tål att tänkas på!

Vad gäller just XH90 så är den på många sätt en bra TV men tyvärr failar den när det gäller blooming runt undertexter i mörka scener vilket gjorde att jag avfärdade den modellen när jag kollade runt på TV 2020. Här exempel på den effekten:

https://youtu.be/GZWZ7kfWe1g?si=jIJOWeNY-jmWe0HU&t=372

FALD fungerar inte heller med VRR (om inte Sony har fixat det) så bilden blir rätt mycket sämre då. Kan vara bra att känna till om man har tänkt spela.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag ser det med blotta ögat upp till ca 70% mot grått, att fånga det på bild är en annan femma, ska testa lite mer i helgen.

Bra idé! Ska se om jag hinner ta lite mer strukturerade bilder i helgen

Bumpar mitt eget inlägg lite. Jag har inte hunnit ta några fler bilder, inbränningen är definitivt kvar och försvinner inte, jag har testat köra utan undertexter i en hel vecka under perioder för att se om det gör någon skillnad, det blir ingen skillnad. Sony har erbjudit en utbytesprodukt för 27 000kr vilket är 10 000kr mer än jag gav för TVn, så det går jag inte med på. Eftersom Sony inte ger mig rätt på garanti och jag inte kan påvisa produktionsfel vid reklamation ser jag ingen annan utgång än att jag får behålla TVn med lärdomen att jag nog inte köper Sony igen efter fyra Bravia-apparater.

Jag testade även att dra det med försäkringsbolaget men den utökade hemförsäkringen täckte inte inbränningar på skärmar.

Eftersom problemet är primärt vid undertexten (och dessutom antagligen i Netflix) tänkte jag göra ett experiment en tid med helt svarta undertexter för att se om jag kan få bilden att jämna ut sig igen.

Edit:
För full transparens så var det folk i tråden som efterfrågade bilder i tråden på hur TVn ser ut, jag fotade den faktiskt när den var ny också för att se hur banding m.m. såg ut, så jag har direkta jämförelse bilder.

Bild 1: Här var TVn ny

Bild 2: Så här ser den ut idag, det är skuggorna från undertexterna som bränt in som en lång skugga.

Bild 3: Samma som bild två fast det blev lite annan vitbalans.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Bumpar mitt eget inlägg lite. Jag har inte hunnit ta några fler bilder, inbränningen är definitivt kvar och försvinner inte, jag har testat köra utan undertexter i en hel vecka under perioder för att se om det gör någon skillnad, det blir ingen skillnad. Sony har erbjudit en utbytesprodukt för 27 000kr vilket är 10 000kr mer än jag gav för TVn, så det går jag inte med på. Eftersom Sony inte ger mig rätt på garanti och jag inte kan påvisa produktionsfel vid reklamation ser jag ingen annan utgång än att jag får behålla TVn med lärdomen att jag nog inte köper Sony igen efter fyra Bravia-apparater.

Jag testade även att dra det med försäkringsbolaget men den utökade hemförsäkringen täckte inte inbränningar på skärmar.

Eftersom problemet är primärt vid undertexten (och dessutom antagligen i Netflix) tänkte jag göra ett experiment en tid med helt svarta undertexter för att se om jag kan få bilden att jämna ut sig igen.

Edit:
För full transparens så var det folk i tråden som efterfrågade bilder i tråden på hur TVn ser ut, jag fotade den faktiskt när den var ny också för att se hur banding m.m. såg ut, så jag har direkta jämförelse bilder.

Bild 1: Här var TVn ny
https://i.imgur.com/2QKveMM.jpg

Bild 2: Så här ser den ut idag, det är skuggorna från undertexterna som bränt in som en lång skugga.
https://i.imgur.com/TJE9uQp.jpg

Bild 3: Samma som bild två fast det blev lite annan vitbalans.
https://i.imgur.com/6vbi5wg.jpg

Rätt grov vertical banding också.

Nä det är helt orimligt av Sony. Lite Netflix med undertexter ska inte kunna ge inbränningar på så här kort tid. Hur ser det ut på färgbilder (grönt, rött, blått). Ta gärna en bild med 50% grått också.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jeddan: det ser onekligen ut som ojämnheter i panelen vilket de flesta OLED-apparater visar upp när man kör heltäckande mönster med låga luminansvärden, likt RGB 13, 13, 13.

Du har också strecken som går kant till kant på ett tydligt sett som är typiskt för ojämnheter i panelen. Om det vore inbrända undertexter så brukar inte undertexterna vara kant till kant utan mer i mitten. Dessutom inte som distinkta streck. Inbrända undertexter eller vanligare, ljusa fält som retention från undertexter, är mycket mer diffusa eftersom texten hela tiden ändras.

Klen tröst, men det finns värre exempel. Från detta inlägg om LG:s 2020-modeller: #18746794

Rtings test på 2017 modeller visar hur en inbränning ser ut: detta på 50% grå bakgrund: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Nu valde jag CNN-extremtfallet efter 52 veckor eftersom det är ett år med 20 timmar om dagen på högsta ljusstyrka. Men det är alltså sämsta tänkbara scenariot för hur det borde se ut efter ett år.

Så ser en inbränning ut. En inbränning som en permanent skada från slitage syns på ljusa bilder. Om det man ser som ett problem främst kommer med mörka testbilder och försvinner allt mer när man kör ljusare testbilder, då är det en ojämn panel.

Annars, varför nappar du inte på Sonys erbjudande om en ersättande produkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jeddan: det ser onekligen ut som ojämnheter i panelen vilket de flesta OLED-apparater visar upp när man kör heltäckande mönster med låga luminansvärden, likt RGB 13, 13, 13.

Du har också strecken som går kant till kant på ett tydligt sett som är typiskt för ojämnheter i panelen. Om det vore inbrända undertexter så brukar inte undertexterna vara kant till kant utan mer i mitten. Dessutom inte som distinkta streck. Inbrända undertexter eller vanligare, ljusa fält som retention från undertexter, är mycket mer diffusa eftersom texten hela tiden ändras.

Klen tröst, men det finns värre exempel. Från detta inlägg om LG:s 2020-modeller: #18746794
https://i.imgur.com/PEfhKa3.jpeg

Rtings test på 2017 modeller visar hur en inbränning ser ut: detta på 50% grå bakgrund: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test
https://i.rtings.com/assets/pages/KSgdN7NZ/real-burn-in-week-52-tv-3-gray-large.jpg

Nu valde jag CNN-extremtfallet efter 52 veckor eftersom det är ett år med 20 timmar om dagen på högsta ljusstyrka. Men det är alltså sämsta tänkbara scenariot för hur det borde se ut efter ett år.

Så ser en inbränning ut. En inbränning som en permanent skada från slitage syns på ljusa bilder. Om det man ser som ett problem främst kommer med mörka testbilder och försvinner allt mer när man kör ljusare testbilder, då är det en ojämn panel.

Annars, varför nappar du inte på Sonys erbjudande om en ersättande produkt?

Hej!

Detta slår igenom även i en ljusare bild men inte lika dramatiskt, jag ska se om jag kan fånga det på bild.

Den ersättande produkten skulle vara ett utbyte av TVn (likadan) som jag skulle få bekosta själv för ca 27 000kr. Detta för mig känns magstarkt när jag redan betalt 17 000kr för TVn.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Bildexpert 📺

En parallell tråd där ungefär exakt samma frågeställning dykt upp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701170-lg-oled-garant....

Så sammanfattning, hur man skiljer en inbränning från en ojämn panel.

Faktisk inbränning på en OLED tar tusentals timmar att skapa och syns tydligt i ljusa bilder som att det är mörkare. Det saknas ljus. Skadan håller samma struktur på testbilder i R, G och B och syns på egentligen alla luminansnivåer från mörk till ljus bild. Den inbrända pixeln har efter flera tusen timmar tappat förmågan att leverera ljus i samma mängd som omkringliggande pixlar.

Kortsiktig retention på OLED påminner om ovan med likadan strukturen, men skiljer sig på att kvardröjningen istället är ljusare. Dessa blir också svårare att se ju ljusare testbild man använder. Detta beror på de pixlar som kört ljus bild länge blir varmare vilket ändrar deras respons på signalen och de sänder ut mer ljus än omkringliggande pixlar. Detta försvinner på sekunder eller minuter beroende på hur väl kylningen av panelen fungerar.

Ojämnheter på en OLED kan finnas där från början (fast man såg dem kanske inte) och kan även förvärras med tiden men också minska med tiden. Ojämnheterna i panelen utmärks av att de syns tydligast ju mörkare testbild man har, särskilt på 1–10% luminansnivå. Samt att de bli svårare att utskilja ju ljusare testbild man har. Ojämnheterna är också olika i R, G och B där grått är summan av ojämnheterna i R, G och B. Ojämnheterna kan också vara omväxlande mörka och omväxlande ljusare. Faktiska inbränningar är alltid mörkare.

Det kan fortfarande finnas skäl att reklamera en TV med tydliga ojämnheter. Sämre exemplar är fortfarande något som dyker upp i panellotteriet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jeddan:

Hej!

Detta slår igenom även i en ljusare bild men inte lika dramatiskt, jag ska se om jag kan fånga det på bild.

Den ersättande produkten skulle vara ett utbyte av TVn (likadan) som jag skulle få bekosta själv för ca 27 000kr. Detta för mig känns magstarkt när jag redan betalt 17 000kr för TVn.

Ok, tolkade först din text som att du skulle få en ersättningsprodukt som kostade motsvarande 27 000 kronor. Men att få ett "erbjudande" om att betala ytterligare 27 000 kronor är ju mest bara oförskämt. Var det Sony eller Power/fd MM? som gav det budet?

Bra att du tar upp detta! Bemötande vid problem likt dessa är något som bara kan komma fram på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ok, tolkade först din text som att du skulle få en ersättningsprodukt som kostade motsvarande 27 000 kronor. Men att få ett "erbjudande" om att betala ytterligare 27 000 kronor är ju mest bara oförskämt. Var det Sony eller Power/fd MM? som gav det budet?

Bra att du tar upp detta! Bemötande vid problem likt dessa är något som bara kan komma fram på det här sättet.

Hej!

Det var Sony direkt som bad mig att ta kontakt med Elcare Nordic för att göra ett utbyte av TVn.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Bumpar mitt eget inlägg lite. Jag har inte hunnit ta några fler bilder, inbränningen är definitivt kvar och försvinner inte, jag har testat köra utan undertexter i en hel vecka under perioder för att se om det gör någon skillnad, det blir ingen skillnad. Sony har erbjudit en utbytesprodukt för 27 000kr vilket är 10 000kr mer än jag gav för TVn, så det går jag inte med på. Eftersom Sony inte ger mig rätt på garanti och jag inte kan påvisa produktionsfel vid reklamation ser jag ingen annan utgång än att jag får behålla TVn med lärdomen att jag nog inte köper Sony igen efter fyra Bravia-apparater.

Jag testade även att dra det med försäkringsbolaget men den utökade hemförsäkringen täckte inte inbränningar på skärmar.

Du kanske råkade tappa TV:n i golvet när du skulle flytta den i helgen? 😉

Permalänk
Medlem

Kommer det månne en TV-guiden 2023/24 nu när BF snart stundar igen?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Bildexpert 📺

Yes, det är 2023/24-guide på väg. Ett par veckor bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Rätt grov vertical banding också.

Nä det är helt orimligt av Sony. Lite Netflix med undertexter ska inte kunna ge inbränningar på så här kort tid. Hur ser det ut på färgbilder (grönt, rött, blått). Ta gärna en bild med 50% grått också.

Hej!

Nu har jag tagit bild på 50%, 65% och 85% grått, det syns på alla i form av en mörkare skugga. Alltså där själva subtitlen brukar ligga.

Jag ringade in fältet där subtitles brukar ligga för att visa var ni ska titta. Som sagt, svårt att få på bild, syns tydligare i verkligheten.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Hej!

Nu har jag tagit bild på 50%, 65% och 85% grått, det syns på alla i form av en mörkare skugga. Alltså där själva subtitlen brukar ligga.

Jag ringade in fältet där subtitles brukar ligga för att visa var ni ska titta. Som sagt, svårt att få på bild, syns tydligare i verkligheten.

https://i.imgur.com/Nz7xfD0.png

https://i.imgur.com/F0OqwcE.jpg

https://i.imgur.com/lbwFIig.jpg

https://i.imgur.com/pluqT4Y.jpg

Jo, jag tycker detta liknar RTINGS bilder efter ett några tusen timmars Burn In test, dock är det lite svårtolkat om det går hela vägen ut till kanterna. Sen kan det såklart vara dålig uniformity också som har förvärrats med tiden. Syns detta i vanlig content alltså?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

@Jeddan: Jag säger inte att du inte har inbränningar eller att det finns någon form av slitage. Du har garanterad olika former av ojämnheter. För det har det har alla TV-apparater någonstans – bara man letar efter dem.

Jag ser det du ringar in även när du inte ringat in det. Undertexter som orsakat permanenta skador och tillfällig retention är mer som en diffus utsträckt oval, ungefär som hu har ritat med röd penna i Paint. Banden man ser på bilden sträcker sig dessutom från kant till kant på de första testbilderna du postade vilket är typiskt för ojämnheter i panelen. Kan mycket väl vara en kombination av både och.

Samtidigt är det ganska oproblematiska testbilder du visar upp. Finns nog en och annan som med samma testbilder på sin egen TV skulle sätta kaffet i halsen när de ser vad sådana bilder kan avslöja.

Bara som exempel på hur liknande testbilder kan se ut. Jag har varit alldeles för dålig på att fota av dem själv trots att jag tittat på liknande i tusentals kombinationer. Mycket är för mig är självklarheter som ser av bara farten. Fast när man sedan ska förmedla vad som är kunskap på översta hyllan i min hjärna inser man att ord bara räcker så långt...

Detta är en LG UH950V, LG:s toppklassade LCD från 2016 vid 50% testbild och tagen med dåtidens mobiltelefon. Jag har sett många som är rätt liknande. Dagens LCD-paneler är faktiskt mindre problematiska på detta sätt, men har oftare problem med ojämna hörn och kanter, så kallad vinjettering. Detta från rtings test av QN85C som ett lösryckt exempel.

Ytterligare ett exempel från verkligheten, denna gång en projektor Sony VPL-VW870ES som kostade runt 250 000 kronor ny

Nu hjälper detta inte dig i din situation just nu. Men det kanske förbereder på att nästa TV, antagligen ej Sony, antagligen ej OLED, kommer ha andra detaljer och skavanker man kan störa sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Jeddan: Jag säger inte att du inte har inbränningar eller att det finns någon form av slitage. Du har garanterad olika former av ojämnheter. För det har det har alla TV-apparater någonstans – bara man letar efter dem.

Jag ser det du ringar in även när du inte ringat in det. Undertexter som orsakat permanenta skador och tillfällig retention är mer som en diffus utsträckt oval, ungefär som hu har ritat med röd penna i Paint. Banden man ser på bilden sträcker sig dessutom från kant till kant på de första testbilderna du postade vilket är typiskt för ojämnheter i panelen. Kan mycket väl vara en kombination av både och.

Samtidigt är det ganska oproblematiska testbilder du visar upp. Finns nog en och annan som med samma testbilder på sin egen TV skulle sätta kaffet i halsen när de ser vad sådana bilder kan avslöja.

Bara som exempel på hur liknande testbilder kan se ut. Jag har varit alldeles för dålig på att fota av dem själv trots att jag tittat på liknande i tusentals kombinationer. Mycket är för mig är självklarheter som ser av bara farten. Fast när man sedan ska förmedla vad som är kunskap på översta hyllan i min hjärna inser man att ord bara räcker så långt...

<Uppladdad bildlänk>

Detta är en LG UH950V, LG:s toppklassade LCD från 2016 vid 50% testbild och tagen med dåtidens mobiltelefon. Jag har sett många som är rätt liknande. Dagens LCD-paneler är faktiskt mindre problematiska på detta sätt, men har oftare problem med ojämna hörn och kanter, så kallad vinjettering. Detta från rtings test av QN85C som ett lösryckt exempel.
https://i.rtings.com/assets/products/KFTBXAwV/samsung-qn85c-qn85cd-qled/dse-large.jpg

Ytterligare ett exempel från verkligheten, denna gång en projektor Sony VPL-VW870ES som kostade runt 250 000 kronor ny
<Uppladdad bildlänk>

Nu hjälper detta inte dig i din situation just nu. Men det kanske förbereder på att nästa TV, antagligen ej Sony, antagligen ej OLED, kommer ha andra detaljer och skavanker man kan störa sig på.

Hej!

Jo det känner jag till, har haft TV med kraftig DSE tidigare och senast en FALD TV med mycket blooming, att det aldrig blir perfekt är jag medveten om. Nästa gång jag köper TV funderar jag på en Miniled som jag faktiskt vägde mellan redan denna gången då vi har stora fönsterpartier och kraftigt med ljusinsläpp. Tycker dock att ljuset från en OLED har varit oproblematiskt då det faktiskt syns ganska bra även när det är ljust. Sen går det alltid att rulla ner med

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Vad anser ni om dessa?

Känns krångligt när det verkar vara olika varianter hos varje återförsäljare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Vad anser ni om dessa?

Känns krångligt när det verkar vara olika varianter hos varje återförsäljare

<Uppladdad bildlänk>

Alla är bra, men OLEDen hade jag valt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dammskog:

Vad anser ni om dessa?

Det är tre olika apparater vilka svarar mot lite olika behov. Tricket är att välja den som bäst motsvarar dina behov. Om det är "Jag vill bara ha en bra TV" så är alla tre utmärkta val. Har du mer specifika krav kan det vara läge att konsultera guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är tre olika apparater vilka svarar mot lite olika behov. Tricket är att välja den som bäst motsvarar dina behov. Om det är "Jag vill bara ha en bra TV" så är alla tre utmärkta val. Har du mer specifika krav kan det vara läge att konsultera guiden.

Ska vara för spel (konsoler + PC) och pc (när andra är upptagen) samt streaming (Netflix m.m). Har receiver + 5.1 system som ska kopplas till den också

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dammskog:

Ska vara för spel (konsoler + PC) och pc (när andra är upptagen) samt streaming (Netflix m.m). Har receiver + 5.1 system som ska kopplas till den också

Alla tre fungerar lika bra för det.

QN700B är en 60 Hz-panel med Dual Line Gate-funktion så den kan köra 4K/120. På det är det sådant som skillnader i ljustyrka, 8K vs 4K och liknande samt förstås OLED eller LCD med mini-LED-FALD som kan vara avgörande – eller inte, beroende på vad du önskar. Men utan mer specifika önskemål än så är de på det hela väl fungerande för de behoven.

Permalänk

Om man är på jakt efter en billig TV i huvudsak för gaming(Xbox, Switch kanske PC) och YouTube i storlek 40" - 50", vad rekommenderar ni då?

Tänker att om det är slött OS så köper jag till en Chromecast som har Android TV om jag fattat rätt. Någon som vet om den är rapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skitfarlig:

Om man är på jakt efter en billig TV i huvudsak för gaming(Xbox, Switch kanske PC) och YouTube i storlek 40" - 50", vad rekommenderar ni då?

Tänker att om det är slött OS så köper jag till en Chromecast som har Android TV om jag fattat rätt. Någon som vet om den är rapp?

Har cc, har haft Nvidia shield,men har kvar Apple tv,tycker den är den bästa mediaspelare jag haft , och testat måånga genom åren 🫣👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alla är bra, men OLEDen hade jag valt

Är det bättre skydd mot burn in på LG nu?
Ska köpa ny tv för min gamla LG oled (2017?) har inbränning på fler ställen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dammskog:

Är det bättre skydd mot burn in på LG nu?
Ska köpa ny tv för min gamla LG oled (2017?) har inbränning på fler ställen.

Ifall du har använt den på sådan sätt att du har faktiska inbränningar likt en kanallogotyp inbränd, då kan det vara värt att fundera över en annan teknik. För en del användare är det skönt att slippa tänka på att vara försiktig med TV:n.

Sedan kan 2017-OLED ha andra problem som inte har med inbränningar att göra, men det tolkas som inbränning eftersom det är en OLED. Till exempel att den med tiden slitits och de ojämnheter och kvalitetsvariationerna som finns i panelen är synlig som mörkare och ljusare fläckar.