Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jeddan:

Jag PMar bilder.

Svarar här:

Så där ser de flesta OLED ut när man tittar på mörkgrå heltäckande testbilder. Blir alltid en variation och ojämnheter och dessa ändras även med tiden. När OLED var nytt var det många diskussioner om den typen av bandning och varierande fläckar och de misstogs ofta för inbränningar ("inbränning redan efter en vecka???"-diskussioner). Spelmenyer med heltäckande ytor kan i praktiken åstadkomma samma effekt som testbilder.

De banden som ligger där undertexterna brukar vara sträcker sig – till skillnad från undertexter – från kant till kant vilket är ett tecken på att den är variationer i panelen. Alla tekniker ger olika typer av ojämnheter. En LCD hade istället visat olika blödningar, mörka hörn och liknande

Säger inte emot att det kanske är inbränningar in the making. Men det ser alltså ut som de flesta OLED gör när man tar till den typen av grafik och letar efter ojämnheter.

Pröva att ta om testbilderna där du är på 50 procent ljusnivå i bilden. En faktiskt inbränning slår igenom även ljusstark bild. Rtings använde till exempel 100% röd – oftast är det röd som drabbas först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har kört i Cinematic för det vanliga Streamingtittandet samt Blu-ray, Game mode för PS5. Alltså inte kört något "vivid-fräta sönder ögonen-mode"

Jag PMar bilder.

Lägg gärna upp i tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1676708-visa-din-oled?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svarar här:

Så där ser de flesta OLED ut när man tittar på mörkgrå heltäckande testbilder. Blir alltid en variation och ojämnheter och dessa ändras även med tiden. När OLED var nytt var det många diskussioner om den typen av bandning och varierande fläckar och de misstogs ofta för inbränningar ("inbränning redan efter en vecka???"-diskussioner). Spelmenyer med heltäckande ytor kan i praktiken åstadkomma samma effekt som testbilder.

De banden som ligger där undertexterna brukar vara sträcker sig – till skillnad från undertexter – från kant till kant vilket är ett tecken på att den är variationer i panelen. Alla tekniker ger olika typer av ojämnheter. En LCD hade istället visat olika blödningar, mörka hörn och liknande

Säger inte emot att det kanske är inbränningar in the making. Men det ser alltså ut som de flesta OLED gör när man tar till den typen av grafik och letar efter ojämnheter.

Pröva att ta om testbilderna där du är på 50 procent ljusnivå i bilden. En faktiskt inbränning slår igenom även ljusstark bild. Rtings använde till exempel 100% röd – oftast är det röd som drabbas först.

Jag ser det med blotta ögat upp till ca 70% mot grått, att fånga det på bild är en annan femma, ska testa lite mer i helgen.

Bra idé! Ska se om jag hinner ta lite mer strukturerade bilder i helgen

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Vilka tv apparater bör man sikta in sig på under black friday rean?

Är det främst C3 och S90C som gäller eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Vilka tv apparater bör man sikta in sig på under black friday rean?

Är det främst C3 och S90C som gäller eller?

S90C kommer jag gå på. S90C är QD-OLED med bättre färger och ljusstyrka än LG C3 som är White OLED. QD-OLED är en bättre panel helt enkelt. Får se hur prissättningen blir men skulle gissa att de hamnar ungefär lika i pris på BF. LG G3 har en ljusstarkare teknik som kan konkurrera med Samsung S90C/S95C men den kommer utan tv-fot och bara upphängning. Jag vill ha med fot. LG G3 verkar göra vita scener bättre (har boostadt ljusstyrka jämfört med C3) än Samsungs QD-OLEDs men färgstarka scener blir bättre i QD-OLED enligt de många reviews jag sett. Sen kan det vara så att man föredrar LGs menyer osv. men jag bryr mig inte nämvärt om det.

S90C verkar vara årets kap enligt mig. Speciellt om man kan få en "Gen2" panel. Samsung började året med att leverera S90Cs med S95Bs panel (fjolårets Gen1 panel). Gen1 paneler slutades tillverkas vid årskiftet så när lagret tar slut/tog slut på Gen1 paneler har Samsung börjat använda gen2 (S95C) paneler i S90C. 77 tum S90C har dock alltid haft Gen2 panel p.g.a att Gen1 paneler inte tillverkades i den storleken utan det är en ny storlek för Samsungs QD-Oleds i år. Vet inte hur det står till just nu med gen1/gen2 paneler bland lager i Sverige/Europa. Jag är intresserad av 65tum så jag hoppas mycket på att få en Gen2 panel och försöker luska ut hur man maximerar den chansen men jag tror det är nästan omöjligt innan man verifierar i servicemenyn. Men ju senare på året S90Cn är producerad ju större chans att man får Gen2 panel. Hoppas att samtliga i lager har hunnit bli Gen2 vid slutet av november 2023 men man vet aldrig.

Verkar dock inte vara så stor skillnad alls på Gen1 och Gen2 rent bildmässigt men Gen2 ska tydligen ha något bättre reflektionsbehandling och möjligtvis ökad hållbarhet. Så det bör inte vara en dealbreaker om man får Gen1 men klart man alltid vill ha senaste om man lägger ut 20k-30k på en TV som ska hålla ett tag.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall man ställer upp en LG C8:a (2018) bredvid en LG C3:a (2023) kommer de flesta vid en första anblick se dem som ganska likadana. Vet man däremot vad man letar efter kan man guida fram exempel på hur C3:n är den bättre TV:n. Till exempel färre ojämnheter, bättre nyansering/mindre posterisering, mer linjäritet i färgerna och att C3:n är lite ljusstarkare i peak-mätningar men det är inte så viktigt. Den viktigare fördelen ligger i hur C3:n orkar hålla ljusnivåerna innan ABL:en måste kicka in i ljusa scener.

Nu finns det en enkel lösning på FOMO-problemen. Är man orolig för att "man inte får det senaste", köp då det som är det senaste!

Köp inte S90C, köp S95C och du får det senaste. Köp inte OLED B3, köp OLED C3 eller G3 och du får det senaste. Eller nöj dig med att du är på 98–99% av toppnivån och sparade kanske tusenlappar tillräckligt för pizza och öl hela vintern. Jag kommer inte knacka på dörren och tvinga dig titta på testbilderna som avslöjar de subtila skillnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag ser spöken nu på min Sony A90j. Fick hem den i januari i år efter att ha blivit övertygad om att inbränningar i OLED för vanligt användande inte är ett reellt problem längre, tji fick jag. Nu har subtitles bränt in som en stor mörk rand (bekräftat inbränning från Sony, ej retention). Inga pixel refreshers m.m. hjälper. Sony kommer inte göra något åt detta då deras garanti inte täcker inbränningar utan de medger att man får räkna med att undertexter kan bränna in. Väntade mig ärligt talat mer när man köper en TV för de pengarna, min första premium TV.

Läste ditt inlägg. Köpte också min Sony A90J 55tum i slutet av året 2022 på Media Markt på reducerat pris 13990kr inklusive kalibrering. Har haft den på mer än vad du beskriver att du haft din påslagen. Men kan inte uppfatta att jag har tillstymmelse till dessa problem. Kör även Spotify via tv när jag lyssnar på musik. Stänger också av via fjärrkontroll alltid. Trist att höra att du har haft otur. Kanske är något som man skall vara observant på då vi har samma panel.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Hejsan! Får plocka ut en ny tv på Elgiganten för 14000 på garanti men är lite kluven vad man ska välja för märke.. Den jag hade som gick sönder var en Samsung QLED så man är lite nojjig över att ta en Samsung igen. Finns en TCL nedsatt från 20.000 till 14.000 just nu men hur är TCL? Ska man gambla & hoppas på det bästa eller vad tycker ni?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamal:

Hejsan! Får plocka ut en ny tv på Elgiganten för 14000 på garanti men är lite kluven vad man ska välja för märke.. Den jag hade som gick sönder var en Samsung QLED så man är lite nojjig över att ta en Samsung igen. Finns en TCL nedsatt från 20.000 till 14.000 just nu men hur är TCL? Ska man gambla & hoppas på det bästa eller vad tycker ni?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Är du säker på att du far ta del av erbjudandet som garantikund? Vet att när jag hade ett garantiärende där på en rakapparat förra året så fick jag inte ta del av erbjudandepriset utan de gick på ordinariepris. Gäller inte detta längre?

Vad gäller den där TCL apparaten så är det en av deras bästa apparater som ska vara riktigt bra men TCL har inte samma etablerade servicenät här i Sverige såsom Samsung har @Laxpudding har nog nått att säga om detta misstänker jag?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Är du säker på att du far ta del av erbjudandet som garantikund? Vet att när jag hade ett garantiärende där på en rakapparat förra året så fick jag inte ta del av erbjudandepriset utan de gick på ordinariepris. Gäller inte detta längre?

Vad gäller den där TCL apparaten så är det en av deras bästa apparater som ska vara riktigt bra men TCL har inte samma etablerade servicenät här i Sverige såsom Samsung har @Laxpudding har nog nått att säga om detta misstänker jag?

Rätt så säker, började googla lite på TCL & man blir ju inte skit sugen på att chansa.. Fan va drygt, kanske ska dit imorn redan :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamal:

Rätt så säker, började googla lite på TCL & man blir ju inte skit sugen på att chansa.. Fan va drygt, kanske ska dit imorn redan :'D

Bra ifall de ändrat detta på Elgiganten!

Vad är det för dåligt du har läst om TCL? Det är stor skillnad på TCL och TCL beroende på land och modell man talar om...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Bra ifall de ändrat detta på Elgiganten!

Vad är det för dåligt du har läst om TCL? Det är stor skillnad på TCL och TCL beroende på land och modell man talar om...

Läst att deras operativsystem är kass och buggig, men man kan nog hitta liknande posts från folk som har alla märken så jag vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamal:

Läst att deras operativsystem är kass och buggig, men man kan nog hitta liknande posts från folk som har alla märken så jag vet inte riktigt.

Fast den här aktuella TV'n har ju Android/Google TV. Men visst jag har inte kollat upp specifika buggar för den här modellen... Har du läst nåt specifikt?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast den här aktuella TV'n har ju Android/Google TV. Men visst jag har inte kollat upp specifika buggar för den här modellen... Har du läst nåt specifikt?

Nu har jag inte läst hela denna tråden men av det jag läste så finns det lite buggar och sånt men som jag sa innan, man hittar nog liknande trådar om man söker efter nån Sony/Samsung/LG Modell också... sen hittade jag en här på Sweclockers också.

https://www.avforums.com/threads/tcl-c935-owners-and-discussi...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699831-tcl-c935-bugga...

EDIT: Slutade med att jag fick plocka ut 14.000 kontant, nu är min fråga, vilken TV hade ni köpt om ni var mig? Kraven är väl inte OLED, den ska ha iaf 120hz, freesyncpremium och "65. Helst någon modell som har eller kan ladda ner varenda streamingapp som finns, hade det problemet med Samsung TVn jag hade från 2018 att jag inte kunde ladda ner diverse nyare streamingtjänster och vill helst slippa det problemet igen.

Planen nu är att hålla koll på 3-4 olika modeller och se om nån av dom kommer ut på någon "megarea" och sen slå till, tack!

EDIT2: Kollade tråden via telefonen tidigare men nu gick jag igenom hela "guiden" blir en TCL C935 fast från Inet istället för Elgiganten, tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamal:

Nu har jag inte läst hela denna tråden men av det jag läste så finns det lite buggar och sånt men som jag sa innan, man hittar nog liknande trådar om man söker efter nån Sony/Samsung/LG Modell också... sen hittade jag en här på Sweclockers också.

https://www.avforums.com/threads/tcl-c935-owners-and-discussi...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699831-tcl-c935-bugga...

EDIT: Slutade med att jag fick plocka ut 14.000 kontant, nu är min fråga, vilken TV hade ni köpt om ni var mig? Kraven är väl inte OLED, den ska ha iaf 120hz, freesyncpremium och "65. Helst någon modell som har eller kan ladda ner varenda streamingapp som finns, hade det problemet med Samsung TVn jag hade från 2018 att jag inte kunde ladda ner diverse nyare streamingtjänster och vill helst slippa det problemet igen.

Planen nu är att hålla koll på 3-4 olika modeller och se om nån av dom kommer ut på någon "megarea" och sen slå till, tack!

EDIT2: Kollade tråden via telefonen tidigare men nu gick jag igenom hela "guiden" blir en TCL C935 fast från Inet istället för Elgiganten, tack för mig.

Hoppas du blir nöjd med TV'n rapportera gärna in i denna tråden om vad du tyckte sen när du använt TV'n...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni? Är detta ett bra köp? Hisense 43" för 3500kr. Erbjudandet slutar gälla idag! Kommer användas med Apple TV så smart tv-funktionerna är skit samma, inget tv-spelande. Tack för er expertis!

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-43-4k-uhd-qled-tv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Hoppas du blir nöjd med TV'n rapportera gärna in i denna tråden om vad du tyckte sen när du använt TV'n...

Jag var nöjd fram tills brorsan sa åt mig att göra ett "DSE test". Vill tillägga att det absolut inte ser lika illa ut "in person" som det gör på bilderna, men jag ser ju att det är en "stor ring" i mitten av bilden under test videon, men inget jag ser/tänker på när det inte är en test video om det låter logiskt..

Hur hade ni gjort? som jag fattat det så är det rätt svårt att få en helt perfekt felfri skärm nu för tiden men är ändå en TV jag betalat 14.000 för som var nedsatt från 20.000, bilderna är tagna med en gammal iPhone 7+ så kanske inte blev det bästa. (I Videon så blir bilden ofokuserad i slutet när det blir vit bakrund, sry)

Edit: Är så jävla trött på att bråka med företag sen jag fått jaga Elgiganten i typ 3 månader för att deras Support är typ sämst i Sverige så en liten del av mig vill bara låta det vara och vara nöjd.. nu är denna inköpt från Inet som jag misstänker har bra mycket bättre support, men ändå.

Vit/Grå

Vit/Grå

Vit/Grå

Gul

Röd

Grön

Blå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamal:

Jag var nöjd fram tills brorsan sa åt mig att göra ett "DSE test". Vill tillägga att det absolut inte ser lika illa ut "in person" som det gör på bilderna, men jag ser ju att det är en "stor ring" i mitten av bilden under test videon, men inget jag ser/tänker på när det inte är en test video om det låter logiskt..

Hur hade ni gjort? som jag fattat det så är det rätt svårt att få en helt perfekt felfri skärm nu för tiden men är ändå en TV jag betalat 14.000 för som var nedsatt från 20.000, bilderna är tagna med en gammal iPhone 7+ så kanske inte blev det bästa. (I Videon så blir bilden ofokuserad i slutet när det blir vit bakrund, sry)

Edit: Är så jävla trött på att bråka med företag sen jag fått jaga Elgiganten i typ 3 månader för att deras Support är typ sämst i Sverige så en liten del av mig vill bara låta det vara och vara nöjd.. nu är denna inköpt från Inet som jag misstänker har bra mycket bättre support, men ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=yMwZQJIKHxw

Vit/Grå

Vit/Grå

Vit/Grå

Gul

Röd

Grön

Blå

Gör inte sådana tester om du inte vill veta svaret. De allra flesta oledpaneler har oregelbundenheter, svårt att säga om det där är värre än vanligt

Det kan också bättras över tid om tvn får köra några pass med bildförbättring i viloläge

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yacob:

Vad tycker ni? Är detta ett bra köp? Hisense 43" för 3500kr. Erbjudandet slutar gälla idag! Kommer användas med Apple TV så smart tv-funktionerna är skit samma, inget tv-spelande. Tack för er expertis!

https://www.power.se/tv-och-ljud/tv/hisense-43-4k-uhd-qled-tv...

Som TV är det inget särskilt, en gränsmodellen mellan enkel mellan och basklas. Helt normal för vad det är. Så bra köp om du har kraven på den nivån. Om du är ute efter fynd-känslan, jämför med originalpriset från exempelvis prisjakt. Allt som närmare sig halva ursprungspriset är fyndpriser.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yamal:

Hur hade ni gjort? som jag fattat det så är det rätt svårt att få en helt perfekt felfri skärm nu för tiden men är ändå en TV jag betalat 14.000 för som var nedsatt från 20.000.

Ifall du letar efter fel kommer du finna fel, så enkelt är det.

Jag har i detalj kalibrerat och använt skärmar som adderar en nolla på dina priser. Det går fortfarande att finna skavanker. Gäller bara att leta på rätt ställe.

Det är när felen slår igenom och påverkar den faktiska bilden hela tiden man ska reagera. När halva bilden är rosa eller för mörk så det syns hela tiden, då är det läge att reklamera. Skulle du bråka om det där kan det lika gärna sluta med ett exemplar som är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du letar efter fel kommer du finna fel, så enkelt är det.

Jag har i detalj kalibrerat och använt skärmar som adderar en nolla på dina priser. Det går fortfarande att finna skavanker. Gäller bara att leta på rätt ställe.

Det är när felen slår igenom och påverkar den faktiska bilden hela tiden man ska reagera. När halva bilden är rosa eller för mörk så det syns hela tiden, då är det läge att reklamera. Skulle du bråka om det där kan det lika gärna sluta med ett exemplar som är sämre.

Misstänkte det, tack för svar!

EDIT: När jag ändå "har dig på tråden" kan du rekomendera någon guide för vilka inställningar man ska köra på TVn? Har googlat runt lite men är värsta djungeln där ute, min förra TV bytte jag typ ljusstyrkan på and that's it.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yamal:

Misstänkte det, tack för svar!

EDIT: När jag ändå "har dig på tråden" kan du rekomendera någon guide för vilka inställningar man ska köra på TVn? Har googlat runt lite men är värsta djungeln där ute, min förra TV bytte jag typ ljusstyrkan på and that's it.

Vad är det för TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det för TV?

TCL C935 "65.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yamal:

TCL C935 "65.

Utgå från Filmmaker mode och hur det är inställt. Du ska kunna ändra andra bildlägen så att det är likadant i alla menyer och då kan man börja jämföra komplexa ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Utgå från Filmmaker mode och hur det är inställt. Du ska kunna ändra andra bildlägen så att det är likadant i alla menyer och då kan man börja jämföra komplexa ändringar.

Okej får kika på det, tack somfan för hjälpen!

EDIT: Jag kanske är dum i huvudet men finns inget Filmmaker mode, det jag kan välja mellan är Low Power, Smart HDR, Sports, Movie och Game. Är det Movie det kallas på TCL kanske? :'D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som TV är det inget särskilt, en gränsmodellen mellan enkel mellan och basklas. Helt normal för vad det är. Så bra köp om du har kraven på den nivån. Om du är ute efter fynd-känslan, jämför med originalpriset från exempelvis prisjakt. Allt som närmare sig halva ursprungspriset är fyndpriser.

Tack snälla för hjälp. Är TCL som märke ett bättre alternativ, tex denna för ungefär samma peng? https://www.datagrottan.se/tcl-p63-series-p638-1092/cat-p/c/p...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yacob:

Tack snälla för hjälp. Är TCL som märke ett bättre alternativ, tex denna för ungefär samma peng? https://www.datagrottan.se/tcl-p63-series-p638-1092/cat-p/c/p...

TCL som företag är ett bättre val på så sätt att det finns ett svenskt och nordiskt TCL-kontor med svensk support och hela biffen och de har varit etablerade i flera år. Det gör det inte med Hisense på samma sätt utan det är en dansk distribution, Gorenje Group Nordic som hanterar Hisense i norden.

I fråga om produkterna är de ganska jämnbördiga. Skillnaden är TCL/CSOT kör VA-peneler och GoogleTV som operativ, där Hisense/BOE istället kör sin IPS-variant kallad ADS samt en alldeles eget operativ kallat VIDAA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Gör inte sådana tester om du inte vill veta svaret. De allra flesta oledpaneler har oregelbundenheter, svårt att säga om det där är värre än vanligt

Det kan också bättras över tid om tvn får köra några pass med bildförbättring i viloläge

Ja, skärmarna är så stora nu att det är ovanligt att få en perfekt panel. Som jag förstått det tenderar LCD-paneler att ha betydligt mer DSE än OLED-paneler dock, där de sistnämnda efter sin första pixel refresh i många fall kan bli rätt så jämna.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående nya TV-apparater.

Att köpa en begagnad TV som såldes 2020-2022.

Vi tar ett exempel:
Att köpa en Sony XH-90 för 9000kr. 85"
Tittar jag i Tv-guiden från 2020/2021 här på Sweclockers var den en topp/mid-TV med 4K/120Hz och hade de flesta bra grejer man vill ha då.

Fråga:
Hur mycket skiljer sig dagens TV-apparater (2023-års modell) från modellerna 2020/2021?
Jag tänker att det kanske kan vara som mobiltelefoner nu, det händer inte så mycket mellan varje år.
Eller är bildkvalitén så pass mycket bättre? Denna modell såldes ut/slutade säljas september 2022 för 20,000kr och hade ett introduktionspris på 36,000kr.

Eller är det bättre att köpa en helt ny TV för 10,000kr istället i motsvarande storlek?

Känner inte riktigt att jag hängt med i TV-utvecklingen på sistone. Min TV är från 2015 just nu. Klarar mig bra på den (och har en projektor som komplement, men den är bara 1080p).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Har en fråga angående nya TV-apparater.

Att köpa en begagnad TV som såldes 2020-2022.

Vi tar ett exempel:
Att köpa en Sony XH-90 för 9000kr. 85"
Tittar jag i Tv-guiden från 2020/2021 här på Sweclockers var den en topp/mid-TV med 4K/120Hz och hade de flesta bra grejer man vill ha då.

Fråga:
Hur mycket skiljer sig dagens TV-apparater (2023-års modell) från modellerna 2020/2021?
Jag tänker att det kanske kan vara som mobiltelefoner nu, det händer inte så mycket mellan varje år.
Eller är bildkvalitén så pass mycket bättre? Denna modell såldes ut/slutade säljas september 2022 för 20,000kr och hade ett introduktionspris på 36,000kr.

Eller är det bättre att köpa en helt ny TV för 10,000kr istället i motsvarande storlek?

Känner inte riktigt att jag hängt med i TV-utvecklingen på sistone. Min TV är från 2015 just nu. Klarar mig bra på den (och har en projektor som komplement, men den är bara 1080p).

Senaste åren är det nya väl:
Quantum Dot (bättre färger)
Bättre peak ljusstyrka
QD-OLED

Spontant får du bättre TV med en begagnad toppklass än dagens mellanklass, men inte så stor skillnad och finns alltid risker med begagnat (ingen garanti etc)

Jag hade hellre köpt en ny, men det finns ingen objekiv sanning här

Denna har ju QD och FALD, så inget kritiskt saknas