Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ser inte ut som normal användning direkt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Ser inte ut som normal användning direkt

Det är från rtings test med 2017-modeller som körde CNN dygnet runt på max ljusstyrka i 10 000 timmar.

Ifall planen är att köra CNN på högsta ljusstyrka dygnet runt finns det ju både lämpligare och billigare alternativ än en OLED.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att mitt inlägg var menat som ett litet skojigt skämt. Jag är alltså inte rädd för inbränning om jag skulle skaffa OLED!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Samsung S94C för 15.000:-

Nån som köpte en S94C 77" på Powers rea?
22900:- + produkt från Samsung som man borde kunna kränga för 7-8000:-.

Så runt 15.000:- för kanske årets bästa tv borde väl inte bli billigare på black friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tronix79:

Nån som köpte en S94C 77" på Powers rea?
22900:- + produkt från Samsung som man borde kunna kränga för 7-8000:-.

Så runt 15.000:- för kanske årets bästa tv borde väl inte bli billigare på black friday?

Nope, priserna vi ser nu är högst troligt BF priserna. Kanske nån tusingen billigare i bästa fall.

Väldigt bra deals på Power, gött att slippa vänta nästan två månader ju!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Nope, priserna vi ser nu är högst troligt BF priserna. Kanske nån tusingen billigare i bästa fall.

Väldigt bra deals på Power, gött att slippa vänta nästan två månader ju!

Håller med dig fullständigt. Ska bli så skönt att kunna släppa detta med tv köp. Började läsa på om olika typer av tv paneler/modell nr/bleeding/skillnad mellan oled samt qled... nu blir det fan i mig en S94C 77 " om det nu stämmer att det sitter en 2nd gen panel i den och att power kör vidare med samma erbjudande denna vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Har haft min 77B1 sedan början av 2022, inga bekymmer alls med något

Sonen (5) brukar loopa barnprogram och annat men inte sett något alls ens liknande inbränningar. Tror inte det finns många exempel sedan 2020

Jag försökte skapa en tråd här:
#19845671

Men det hände visade inte så mycket. Kanske är daga för en revival?

Jag är inte så orolig för inbränningar på 3 år.

Det är mer att jag gärna vill vara utan inbränningar i 5-10 år.

Installerades idag. Efter tag blir man helt tagen över hur bra bild det är. Så jag kommer nog förbli nöjd!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av aradove:

Jag är inte så orolig för inbränningar på 3 år.

Det är mer att jag gärna vill vara utan inbränningar i 5-10 år.

Det är ju rätt enkelt, håll ditt handhavande på en lämplig nivå. Kör inte de mest extrema bildlägena varje dag och hela dagen. Använd inte TV:n som skval-TV som bara tuggar ljusstarkast möjliga bild i bakgrunden hela tiden. Och så vidare.

Man behöver inte behandla sin OLED-TV på samma sätt som de som har skyddsplasten kvar på soffan. Räcker med sunt förnuft och en smula tekniskt intresse.

Däremot finns det nog ingen tillverkare som kan eller vill garantera en livslängd på 5–10 år med tanke på fallerande komponenter oavsett om det är OLED eller LCD eller något annat. Garantier via tillverkare och externa försäkringar från butiker är till max 5 år av anledningar.

Permalänk
Medlem

vad är skillnaden mellan S93C och S94C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

vad är skillnaden mellan S93C och S94C?

https://en.tab-tv.com/differences-between-samsung-oled-s90c-s...

Permalänk
Medlem

ingen skillnad då. En sak mindre att tänka på. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NsGR:

ingen skillnad då. En sak mindre att tänka på. Tack.

Tror att 77" versionen har 2nd gen panel, inte 💯 på att det är korrekt, bara vad jag läst. @laxpudding har nog stenkoll på om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Både S93C och S94C har 2nd gen panel @77 eller bara en? (påstås)

Permalänk
Bildexpert 📺

Första generationen QD-OLED, modellen S95B, fanns i 55 och 65 tum. Ingen 77-tummare.

S90–94C och S95C-modellerna finns i 55, 65 och 77 tum och har en andra generation på tillverkningen. Det kanske gör den TV:n till en första generationen 77-tummare om vill vrida och vända på begreppen?

Permalänk
Medlem

Vad säger du @laxpudding var man för snabb på köpknappen med tipset från fyndtråden angående Samsung OLED S93C 77”? kan den mäta sig med LG’s C serie eller hur står den sig i jämförelse?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser nu att det är en del postningar över hela forumet om att Samsung S90C och hur det (inte) skiljer sig från övriga QD-OLED-modeller.

När jag träffade Samsung i samband med lanseringen var de rätt tydliga, på ett koreansk sätt, att det är samma generation tillverkning för QD-OLED 2023-modellerna. Segmenteringen handlar om one-connect-boxen och själva utförandet. S95C har högre spec på högtalarna (4.2.2/70W). På Samsungs svenska sidor är det samma spec (2.1/40W) på S90C–94C.

För LG:s WOLED-paneler finns det olika panelgenerationer som baseras på att det är äldre (i korea) och nyare (i kina) fabriker som tillverkar olika paneler genom lite olika processer. Mig veterligen är det samma fabriksprocess för Samsungs QD-OLED och då finns ingen anledning att hålla en äldre och en nyare process igång samtidigt.

Däremot är det ingen drastisk skillnad för 2023-QD-OLED mot 2022-QD-OLED vad gäller själva panelen och dess egenskaper. Tveksam om man ens kan tala om "andra generationen" eller om det är samma teknik med ett års erfarenheter.

Sedan har rtings mätt lite högre peak på S95C jämför med S90C vilket har flera möjliga förklaringar som är mer än olika generationer paneler.
• rtings mäter på en 77-tums S95C och en 65-tums S90C – ljusstyrkan varierar alltid något med storleken
• Det varierar alltid något mellan exemplar
• Peak brightness, särskilt i HDR, varierar alltid beroende på sådant som energireglering i panelen och tillfället, hur varm den har panelen sedan innan och så vidare. Det blir så gott som alltid avvikelser på ±10 procent. Därför är dessa siffror lika mycket ett resultat av vilka statistiska modeller man använder. Rtings verkar välja det högsta extremvärdet.

Rtings skriver ut exakta siffror och det misstolkas ofta som någon total sanning. Detta är svagheten med rtings och hur de presenterar sin information. Om det mäts en peak på 1017 eller 1140 nits säger ingenting om de individuella produkterna eller att den ena skulle vara bättre. Lärdomen av siffrorna är att det är strax över 1000 nits. Vilket är bättre än 700+ nits men inte bättre än 1500+ nits.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DHW:

Vad säger du @laxpudding var man för snabb på köpknappen med tipset från fyndtråden angående Samsung OLED S93C 77”? kan den mäta sig med LG’s C serie eller hur står den sig i jämförelse?

S93C och C3 är i princip samma som S95B och C2 i 2022-tabellerna. S9XC kommer ha något högre ljusstyrka och färgomfång, samt ett annat reflexfilter. De är överlag på samma nivå.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Har du märkt någon förbättring hos S90C jämfört med S95B när det gäller detaljer och rörelsehantering? Tyckte förra årets S95B saknade skärpa och djup i många scener och den gav en ganska platt bild. Gällde både HDR och SDR i min upplevelse.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

@Laxpudding Har du märkt någon förbättring hos S90C jämfört med S95B när det gäller detaljer och rörelsehantering? Tyckte förra årets S95B saknade skärpa och djup i många scener och den gav en ganska platt bild. Gällde både HDR och SDR i min upplevelse.

Ja, det var en förbättring där S90C inte hade lika mycket fuffens för sig med tonkurvan i framför allt HDR. Det vara något som tydligt skiljde Sonys A95K mot S95B där Sonyn var bättre. S90C hade mindre sådant men kan fortfarande visa upp godtycke runt tonkurvor. För uppljusad EOTF eller "låg gamma" kan många gånger ses som mindre skarp eftersom kontrastnivåerna inuti bilden generellt minskar.

Precis testat igenom en The Frame LS03 och det är samma sak där. Olika resultat beroende på bilden man jämför. Fullt mätbart och går även att se i riktigt material. I ena stunden för dämpade skuggtoner. I nästa är det överlag uppljusade nivåer. Inga tokfel på något sätt, men vet man ungefär vilket resultat det ska vara märker man inkonsekvensen.

Men jag får ju ögonblicksbilder. Testar dem en gång med den mjukvara som är aktuell då. Har inte möjligheten att följa upp. Kan bara konstatera att Samsung efter Samsung alltid är lite olika fast på olika sätt.

Philips gör till exempel ofta en del mindre fel, men det är samma typ av fel och därför konsekvens med vad man får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Inbränningar är som spöken. Få har sett dem. Nästan alla är rädda för dem.

Jag ser spöken nu på min Sony A90j. Fick hem den i januari i år efter att ha blivit övertygad om att inbränningar i OLED för vanligt användande inte är ett reellt problem längre, tji fick jag. Nu har subtitles bränt in som en stor mörk rand (bekräftat inbränning från Sony, ej retention). Inga pixel refreshers m.m. hjälper. Sony kommer inte göra något åt detta då deras garanti inte täcker inbränningar utan de medger att man får räkna med att undertexter kan bränna in. Väntade mig ärligt talat mer när man köper en TV för de pengarna, min första premium TV.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag ser spöken nu på min Sony A90j. Fick hem den i januari i år efter att ha blivit övertygad om att inbränningar i OLED för vanligt användande inte är ett reellt problem längre, tji fick jag. Nu har subtitles bränt in som en stor mörk rand (bekräftat inbränning från Sony, ej retention). Inga pixel refreshers m.m. hjälper. Sony kommer inte göra något åt detta då deras garanti inte täcker inbränningar utan de medger att man får räkna med att undertexter kan bränna in. Väntade mig ärligt talat mer när man köper en TV för de pengarna, min första premium TV.

Hur stänger du av TV'n? Dessa problem kan så vitt jag förstått uppkomma ifall man regelbundet bryter strömmen till TV'n dvs inte låter den vara i stand by under längre tid för det är väl då som TV'n kör sina cykler med att refresha pixlarna. Gör man inte det på länge så får man inbränningar. Kanske herr Ytterberg @Laxpudding vet mer om detta? Låter märkligt annars att få inbränningar på så få timmar!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Hur stänger du av TV'n? Dessa problem kan så vitt jag förstått uppkomma ifall man regelbundet bryter strömmen till TV'n dvs inte låter den vara i stand by under längre tid för det är väl då som TV'n kör sina cykler med att refresha pixlarna. Gör man inte det på länge så får man inbränningar. Kanske herr Ytterberg @Laxpudding vet mer om detta? Låter märkligt annars att få inbränningar på så få timmar!

Jag är medveten om det, alltid stängt av TVn med strömknappen på fjärrkontrollen. Detta har alltså hänt trots försiktighet samt medvetenhet om att OLEDs kan bränna in.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag ser spöken nu på min Sony A90j. Fick hem den i januari i år efter att ha blivit övertygad om att inbränningar i OLED för vanligt användande inte är ett reellt problem längre, tji fick jag. Nu har subtitles bränt in som en stor mörk rand (bekräftat inbränning från Sony, ej retention). Inga pixel refreshers m.m. hjälper. Sony kommer inte göra något åt detta då deras garanti inte täcker inbränningar utan de medger att man får räkna med att undertexter kan bränna in. Väntade mig ärligt talat mer när man köper en TV för de pengarna, min första premium TV.

Uselt av Sony att inte stå för detta på garantin! Ledsen för din skull, glad att jag själv valde LG som hade bytt panel utan krusiduller.

Var är TV:n inköp? Har du testat att reklamera den hos återförsäljaren under konsumentköpslagen?

Permalänk
Bildexpert 📺

Tumregeln verkar vara 3000 timmar totalt på högsta möjliga ljusstyrka för att få första tecknen på faktiskt skada med mörka fält. Att nå dit på 9–10 månader motsvarar ca tio timmar dagen. Om det är med 10 timmar med högsta möjliga ljusstyrka i något läge som är det fullt möjligt att nå dit.

På det lite lotteri mellan exemplar även om det förstås aldrig går att samla statistik på det sättet. Man hör om dem som har problem för de är upprörda och berättar för omvärlden. Men man hör inte om de övriga 99 – eller vad det nu är – som kört samma modell utan några som helst problem eftersom de inte berättar.

A90J är iofs en 2021-modell. Om den köptes så sent som januari 2023 kan det kanske ha varit ett demo eller fyndexemplar, dvs en retur. Demoapparater brukar riskera problem eftersom de ofta kör samma slinga med ljusstarkt butiksläge. Sedan bryts strömmen hårt på kvällen när varuhuset låser ned och inga refreshcykler genomförs. De kan få rätt mycket besvär med tanke på att de då kanske körs 12–16 om dygnet i butiksläge

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Uselt av Sony att inte stå för detta på garantin! Ledsen för din skull, glad att jag själv valde LG som hade bytt panel utan krusiduller.

Var är TV:n inköp? Har du testat att reklamera den hos återförsäljaren under konsumentköpslagen?

Den är köpt hos Mediamarkt som numera gått upp i Power. Jag har testat att dra detta direkt med Sony först för att försöka slippa strul i den övergången.

Skrivet av Laxpudding:

Tumregeln verkar vara 3000 timmar totalt på högsta möjliga ljusstyrka för att få första tecknen på faktiskt skada med mörka fält. Att nå dit på 9–10 månader motsvarar ca tio timmar dagen. Om det är med 10 timmar med högsta möjliga ljusstyrka i något läge som är det fullt möjligt att nå dit.

På det lite lotteri mellan exemplar även om det förstås aldrig går att samla statistik på det sättet. Man hör om dem som har problem för de är upprörda och berättar för omvärlden. Men man hör inte om de övriga 99 – eller vad det nu är – som kört samma modell utan några som helst problem eftersom de inte berättar.

A90J är iofs en 2021-modell. Om den köptes så sent som januari 2023 kan det kanske ha varit ett demo eller fyndexemplar, dvs en retur. Demoapparater brukar riskera problem eftersom de ofta kör samma slinga med ljusstarkt butiksläge. Sedan bryts strömmen hårt på kvällen när varuhuset låser ned och inga refreshcykler genomförs. De kan få rätt mycket besvär med tanke på att de då kanske körs 12–16 om dygnet i butiksläge

10 timmar om dagen händer inte, vi är två arbetande vuxna. Några timmar om kvällen, lite mer på helgerna skulle jag säga i snitt. Det fanns inga indikationer på att TVn skulle vara ett demo-ex när jag packade upp den, tyvärr är det inte vad jag vet på ett lätt sätt möjligt att se hur många timmar TVn är använd på Sonys apparater utan att gå in i "fabriksmenyer" och voida garantin.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har Sony OLEDs möjlighet att se aktiva timmar? Det låter typ omöjligt att du ska ha fått Burn In på så här kort tid. Vilket bildläge kör du med?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jeddan:

Den är köpt hos Mediamarkt som numera gått upp i Power. Jag har testat att dra detta direkt med Sony först för att försöka slippa strul i den övergången.

10 timmar om dagen händer inte, vi är två arbetande vuxna. Några timmar om kvällen, lite mer på helgerna skulle jag säga i snitt. Det fanns inga indikationer på att TVn skulle vara ett demo-ex när jag packade upp den, tyvärr är det inte vad jag vet på ett lätt sätt möjligt att se hur många timmar TVn är använd på Sonys apparater utan att gå in i "fabriksmenyer" och voida garantin.

Har du bilder på inbränningen, gärna mot grå bakgrund? Det kan berätta en hel del.

Tycker helt klart du ska stå på dig och reklamera och dra det till ARN om du orkar. TV-apparater går sönder av olika skäl inom garantitider, lysdioder på LCD:er som går sönder och ger mörka fläckar och liknande. Drar man en nitlott bör tillverkaren kompensera för det inom garantitid. Då är det intressant att se vilka som bråkar om garantier och vilka som inte bråkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Har Sony OLEDs möjlighet att se aktiva timmar? Det låter typ omöjligt att du ska ha fått Burn In på så här kort tid. Vilket bildläge kör du med?

Har kört i Cinematic för det vanliga Streamingtittandet samt Blu-ray, Game mode för PS5. Alltså inte kört något "vivid-fräta sönder ögonen-mode"

Skrivet av Laxpudding:

Har du bilder på inbränningen, gärna mot grå bakgrund? Det kan berätta en hel del.

Tycker helt klart du ska stå på dig och reklamera och dra det till ARN om du orkar. TV-apparater går sönder av olika skäl inom garantitider, lysdioder på LCD:er som går sönder och ger mörka fläckar och liknande. Drar man en nitlott bör tillverkaren kompensera för det inom garantitid. Då är det intressant att se vilka som bråkar om garantier och vilka som inte bråkar.

Jag PMar bilder.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har kört i Cinematic för det vanliga Streamingtittandet samt Blu-ray, Game mode för PS5. Alltså inte kört något "vivid-fräta sönder ögonen-mode"

Jag PMar bilder.

TVn måste vara defekt i någon annan aspekt. Det låter som du max kan ha klockat in 1000h och på den tiden gick det inte ens att få Burn In back in the days...speciellt inte på undertexter. Känns som TVn aldrig har gjort sina mindre kompensationscykler vilket nu efter x antal timmar gör att retentionen är permanent.

Sony ska definitivt fixa detta, inte en chans att detta bara är normal Burn In.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag PMar bilder.

Lägg upp dom i tråden istället så att fler användare kan dra nytta av din erfarenhet!

Har du kontaktat Power? Det är ju upp till återförsäljaren/tillverkaren att bevisa handhavandefel dom första två åren och om det stämmer att din TV har varit igång max 1000 timmar (ens det?) så lär det inte vara några problem att få fram samma siffra från TVns egna menyer för en verkstad.

Visa signatur

press nu1mlock