Permalänk
Medlem

Identifiera en ovanlig liten skruv

Tjena Swecerz,

Vad är detta för skruv? Trodde först det var en M1.4 men gängstigningen är fel. Verkar inte vara en metrisk skruv...

Har vi någon skruvkunnig här på forumet?

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Nåt som skall vara gängpressande i plast, kanske?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nåt som skall vara gängpressande i plast, kanske?

Japp, skulle definitivt bli min gissning baserat på gängans karaktär.

@NUKEGREEN, googla "countersunk self-tapping screw for plastics" eller liknande för jämförelsematerial.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Skruv som håller ihop mus, hållande knapp/usbport/LED i plastfront på chassi, etc. finns nog många ställen där en sådan liten skruv kan sitta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Japp, skulle definitivt bli min gissning baserat på gängans karaktär.

@NUKEGREEN, googla "countersunk self-tapping screw for plastics" eller liknande för jämförelsematerial.

Topp! Jag ska kolla upp detta

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Topp! Jag ska kolla upp detta

En M1.4 skruv som är 4mm lång är ju mer eller mindre samma skruv när det gäller countersunk och self-tapping.
Hur exakta är måtten och vinklarna på bilden?

Har du tappat bort en skruv eller rundat den eller varför behöver du en ny?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammDiin:

En M1.4 skruv som är 4mm lång är ju mer eller mindre samma skruv när det gäller countersunk och self-tapping.
Hur exakta är måtten och vinklarna på bilden?

Har du tappat bort en skruv eller rundat den eller varför behöver du en ny?

Längdmått +- 0.05 mm, vinklar +- 2 grader. Med det sagt så är det nog inte en M1.4 skruv då gängstigningen (pitch) är 0.47 mm och en M1.4 har 0.3 mm. Dessutom är höjden på gängorna högre än för en M1.4. Skruven kommer från ett PCB som satt monterad i ett plasthölje. Jag är mest intresserad av skruvtypen då jag inte kan hitta typen. Har kollat på olika skruv för plast men inget stämmer. Tror nog denna skruv är custom och det inte rör sig om någon standard. Är mest nyfiken faktiskt

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk

Intressant ämne, jag råkade ut för liknande i somras. Det var bara att ge upp och lösa det på annat sätt.
I Ts fall så är det väl lätt att ersätta den?
I mitt fall så sålde tillverkaren den skruv jag ville ha för 40år sedan.

Alternativt skaffa en t-shirt med bild påden och texten: I was beating by a screw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Längdmått +- 0.05 mm, vinklar +- 2 grader. Med det sagt så är det nog inte en M1.4 skruv då gängstigningen (pitch) är 0.47 mm och en M1.4 har 0.3 mm. Dessutom är höjden på gängorna högre än för en M1.4. Skruven kommer från ett PCB som satt monterad i ett plasthölje. Jag är mest intresserad av skruvtypen då jag inte kan hitta typen. Har kollat på olika skruv för plast men inget stämmer. Tror nog denna skruv är custom och det inte rör sig om någon standard. Är mest nyfiken faktiskt

Gängstigning på 0.3mm gäller maskinskruvar. Gängpressande har högre stigning. Men verkar vara svårt att hitta vad som är standard när det gäller gängpressande skruvar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Tack för allas input! Tror vi inte kommer längre utan detta är en tillverkarspecifik skruv som inte säljs.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk

Du skall gå till en järnhandel som säljer muttrar och skruv i lösvikt. Så är det bara gå runt och kolla om du hittar något liknande i någon box. Ett tips är att om du köper en liten mängd varje gång du handlar. Så orkar dom typ inte väga upp det och stämpla in i kassan. För påsen väger typ mer, så du får det gratis oftast.

Det konceptet har jag kört massa gånger. Många bäckar små...:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Ganska lik skruven jag söker. Tyvärr är gängstigningen 0.57 mm och inte 0.47 mm. Tack ändå!

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NUKEGREEN:

Ganska lik skruven jag söker. Tyvärr är gängstigningen 0.57 mm och inte 0.47 mm. Tack ändå!

Tror inte att det är något problem, dock. Skruven är ju gängpressande, så det bör funka så länge innerdiametern är rätt. Sen vet man ju inte vad hållbarheten är, men den sitter nog så det räcker, skulle jag tro.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tror inte att det är något problem, dock. Skruven är ju gängpressande, så det bör funka så länge innerdiametern är rätt. Sen vet man ju inte vad hållbarheten är, men den sitter nog så det räcker, skulle jag tro.

Det låter rimligt att det skulle funka med den skruven!
Lärdom: self tapping eller gängpressande skruvar för plast har större gängstigning och större gänghöjd än typiska metriska maskinskruvar och att det inte finns en standard utan flera, lite vilda västern.

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]