Permalänk
Medlem

Samsung One Remote Problem

Fick nyss Telias nya tv box för fiber. SDMC DV8919x. Jag har lagt timmar på att försöka få Samsung One remote att styra denna. Någon som har lösning på de problemet?
Samsung support var inte till nån hjälp.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk

hdmi cec? Annars är det nog svårt

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Just denna boxen från telia är inte med i Samsung listor när man ska lägga till enhet. Samma problem hade jag med Telenor Arris boxen tidigare. Men då hade någon klurig människa hittat en annan box som var med i listan, som hade samma signaler till fjärren.

Permalänk

Vilken annan box var det? Försöker leta andra Android boxar än DV8919X som har fullständiga Telia Play.
Hade tidigare Nvidia Shield men den saknar möjligheten att ställa in lokalkanal för SVT1 och TV4 i inställningarna som det annars går att göra på DV8919X (eller dator/mobil).

Permalänk
Medlem

God nyheter, jag har knäckt nöten.

I boxen, inställningar -> systeminställningar -> fjärrkontroller och tillbehör -> lägg till tillbehör.

Du parar ihop fjärrkontrollen genom att hålla in bakåt knappen och play/paus.

Det går att styra boxen nu men Samsung fjärren dock lite strul med att byta program för du kan inte använda ch upp ner utan får använda cirkelreglaget (du fattar när du fått till det).

Permalänk
Medlem

Får det nästan att fungera. Fjärren hittas och kan kopplas, men knapparna fungerar inte som de ska. Den enda knappen som boxen reagerar på är "Bakåt" och då tolkas det som OK. Några tips?
Edit:
Det är iofs en äldre modell (BN59-01290A) som jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordets:

God nyheter, jag har knäckt nöten.

I boxen, inställningar -> systeminställningar -> fjärrkontroller och tillbehör -> lägg till tillbehör.

Du parar ihop fjärrkontrollen genom att hålla in bakåt knappen och play/paus.

Det går att styra boxen nu men Samsung fjärren dock lite strul med att byta program för du kan inte använda ch upp ner utan får använda cirkelreglaget (du fattar när du fått till det).

När jag gör ovanstående, så står det på skärmen att ihopparning av Samsung One remote är klar. Fjärren kan dock inte styra boxen, och det fungerar inte heller med fjärrens cirkelreglage.

Jag misstänker därför att ovan nänmnda meddelande avser fjärrens ihopparning med TVn, och inte med boxen. Detta då Samsung One remote efter ovanstående inte finns inlagt i boxens meny som listar fjärrkontroller och tillbehör.

Lite störande att behöva använda flera olika fjärrkontroller, vilket inte behövdes med tivoboxen. Tele2:s kundtjänst hade inte heller någon aning om hur problemet skulle kunna lösas.

Permalänk
Medlem

Har du provat använda sökfunktionen för att hitta din box? Ibland finns den inte i menyn men den finns i sök.

Permalänk
Medlem

Antar att du menar sökfunktionen i TVns meny för universalfjärrkontroll? Eller menade du någon annanstans?

När jag försöker lägga till TV-boxen (till universalfjärrkontrollen) efterfrågas leverantör (vilket i mitt fall är Tele2), och därefter initieras ett test för att kontrollera om Samsung-fjärren kan byta kanal, vilket dessvärre inte lyckas.

I samband med det testet står det också att man ska ställa in boxen så att den tar emot IR, vilket inte är möjligt (eftersom boxen bara tar bluetooth). Inte säker på varför boxen måste kunna ta emot IR, då jag trodde att Samsungfjärren kan skicka både IR och bluetooth. Helt klart ett i-landsproblem, men lite irriterande ändå

Permalänk
Medlem

Fungerar inte Samsungs remote som fjärr till SDMC Play Hub?

Permalänk
Medlem

DV8919x Telia specifikt med "One Remote"

Skrivet av Bordets:

God nyheter, jag har knäckt nöten.

I boxen, inställningar -> systeminställningar -> fjärrkontroller och tillbehör -> lägg till tillbehör.

Du parar ihop fjärrkontrollen genom att hålla in bakåt knappen och play/paus.

Det går att styra boxen nu men Samsung fjärren dock lite strul med att byta program för du kan inte använda ch upp ner utan får använda cirkelreglaget (du fattar när du fått till det).

Skrivet av AGI:

Har du provat använda sökfunktionen för att hitta din box? Ibland finns den inte i menyn men den finns i sök.

Skrivet av Frosta:

Fungerar inte Samsungs remote som fjärr till SDMC Play Hub?

Jag får den att läggas till i fjärrkontrollslistan men inte att styra kabelboxen. Jag kunde tidigare byta med "cirkelreglaget" men har själv schabblat bort det i jakt på bättre inställningsmöjligheter (dessa gjordes av Elgigantens bud)

Sökfunktionen funkar för att hitta box, jag vill minnas att man söker i listan efter "DV8919x" och den kommer inte fram, sista alternativ är "Visa fler" eller liknande och då poppar rätt alternativ upp.

Förklara gärna "SDMC Play Hub", jag är inte helt bekväm i lingot/vet för lite. ***Edit, såg precis att det är själva boxen, nej det är den som inte funkar... /edit***

Jag får inte det här att funka. I menyn i Samsung TV har man en rad symboler som visar tjänster man lagt till Netflix, Disney+, Viaplay etc. Där hade jag tidigare en symbol av en generisk box som det stod Telia på. Alla andra alternativ visade den kanalens logotyper. Det funkade efter elgiganten packat upp TVn, tagit med emballaget och lämnat lägenheten... ett par veckor senare, nu, tänkte jag under ettt plötsligt infall av perfektion att jag inte ville ha en generisk symbol för Telia, jag ville ha loggan. Den fanns minsann innan jag köpte den här "boxen" (för 4K upplösning, vilken den gamla inte hade). Nu har jag ingen symbol alls... några tips? 😀

Läste på