Microsoft vill verkligen veta varför du laddar ner Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Direkt bra tycker jag inte att den är. Konstig rendering på vissa sidor, problem med bandning, smooth scroll är fruktansvärt dåligt implementerat och känns inte lika rapp som Edge eller Chrome.

Jag gillar visserligen varken Edge eller Chrome heller. Det som stör mig mest är trasig färghantering. Direkt pinsamt att storföretag inte lyckas med det år 2023.

Ge gärna lite exempel på sidor där du upplever detta, vill gärna testa. Jag har själv aldrig upplevt någon skillnad med färger mellan Firefox och Chrome, Då sitter jag ändå utvecklar spel i HTML5 och WebGL och lägger ändå fokus på färg och hur saker ser ut. Det kan ju hända att webGL inte är drabbat. Menar du att Firefox av någon anledning inte skulle fixa CSS gradients eller får du banding på bilder? Går jag in på Steam Deck's sida där det finns massor med gradients, ser jag ingen color banding över huvudtaget, och startar jag chrome och jämför samma sida ser de identiska ut. Du har inte aktiverat en "spara bandbredd" funktion?

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Ge gärna lite exempel på sidor där du upplever detta, vill gärna testa. Jag har själv aldrig upplevt någon skillnad med färger mellan Firefox och Chrome, Då sitter jag ändå utvecklar spel i HTML5 och WebGL och lägger ändå fokus på färg och hur saker ser ut. Det kan ju hända att webGL inte är drabbat. Menar du att Firefox av någon anledning inte skulle fixa CSS gradients eller får du banding på bilder? Går jag in på Steam Deck's sida där det finns massor med gradients, ser jag ingen color banding över huvudtaget, och startar jag chrome och jämför samma sida ser de identiska ut. Du har inte aktiverat en "spara bandbredd" funktion?

Edge till vänster och Firefox till höger:
https://imgur.com/a/LuO8MFT
https://imgur.com/a/9oiSlxr
https://imgur.com/a/92Asq2O

Någon av webbläsarna har fel gamma. Mest sannolikt Edge då Photoshop och Windows Photos matchar Firefox. Det kan förvisso vara så att Firefox, Photos, och Photoshop felaktigen applicerar sRGB TRC medan Edge gör rätt och applicerar gamma 2.2. Det är vad jag tycker det ser ut som, och kan vara en förklaring till bandningen i Firefox. Men i så fall har även Adobe klantat till det (vilket iofs hänt förr).

Vissa element i Firefox kan se rätt illa ut också. Animationen när Reddit laddar poster har exempelvis massor av bandning.

Ps. Kan vara så att båda är fel också. Min Iphone ligger någonstans mellan båda.

Har skärmen kalibrerad till gamma 2.4. Kan vara så att Firefox applicerar en inverterad sRGB EOTF, Edge skiter blankt i tonkurvan och Iphone gör rätt och kör på gamma 2.2. Hyfsat säker på att IOS kör med rätt tonkurva i varje fall.

Permalänk
Medlem

Jag gillar egentligen Edge mycket mer än Chrome och ogillar allt med Google förutom att deras sökmotor de facto är den enda som fungerar.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

bara kör winget install -e --id Google.Chrome

Om man hade kunnat installera chocolatey med winget så hade jag definitivt använt det!

Och Chrome är fetnej. Samma med Edge.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Har skärmen kalibrerad till gamma 2.4. Kan vara så att Firefox applicerar en inverterad sRGB EOTF, Edge skiter blankt i tonkurvan och Iphone gör rätt och kör på gamma 2.2. Hyfsat säker på att IOS kör med rätt tonkurva i varje fall.

Firefox hade för min del kunnat visa alla sidor i endast nyanser av quake-brunt. Föredrar det över att bolag sörplar i sig min användardata. Är väldigt emot det.

(Överdrift, hade nog inte stått ut med bara bruna hemsidor, men nästan!).

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Firefox hade för min del kunnat visa alla sidor i endast nyanser av quake-brunt. Föredrar det över att bolag sörplar i sig min användardata. Är väldigt emot det.

(Överdrift, hade nog inte stått ut med bara bruna hemsidor, men nästan!).

Fast det problemet kommer du inte ifrån med Firefox, bara för att Mozilla inte samlar din data.

Permalänk
Medlem

Chrome "känns" mycket snabbare än övriga webbläsare.
Föredrar Chromes "Developer tools" över övriga webbläsare.
Gillar gränssnittet över övriga webbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snooze:

Chrome "känns" mycket snabbare än övriga webbläsare.

Inget slår Safari i snabbhet Dock föredrar jag Chrome på macOS, GNU/Linux och Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inget slår Safari i snabbhet Dock föredrar jag Chrome på macOS, GNU/Linux och Windows

Nu jämför du väl äpplen med päron?
MacOS vs. Windows.

Men ja, med MacOS så är Safari snabbare (kör dock också Chrome i MacOS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snooze:

Nu jämför du väl äpplen med päron?
MacOS vs. Windows.

Nästan! Edge, Firefox, Vivaldi, Brave etc. finns även till macOS, men även där förblir Chrome mitt förstaval.

Permalänk
Medlem

Everything but the kitchen sink

Jag använder Edge på de få Windows-maskiner jag har, men Microsoft, hur många fler funktioner kan du lägga till?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 2x16GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logitech K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8.0
🎹 AMD Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 2x16GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 8
💻 Apple MacBook Pro 2012 i5 3210M 13" | 2x8GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB
💊 Apple iPad 9th Gen | 64GB
📱 Apple iPhone 12 Pro | 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det problemet kommer du inte ifrån med Firefox, bara för att Mozilla inte samlar din data.

Jag pratade bara om att browsers som jag inte använder samlar in information.

Jag förstår att du försöker bredda ämnet till att även hemsidor samlar in data på olika sätt, fingerprintar en med beteende, headers från browser, etc. Jag vill att varje nivå skall minimeras eller elimineras när det gäller insamling.

Olika nivåer enligt mig
OS
Applikationer i OS
Tjänster som applikationer (eller OS) använder (HTTP, DNS)
Internetleverantör
Din nätverksutrustning

Jag tänker att det mest grundläggande är OS och använder man Windows så är man lite fucked där. Använder man Chrome eller Edge så är man ännu mer fucked. Använder man googles DNS:er så är man ytterliggare lite mer fucked. O.s.v. Varje yta ökar mängden av fucked.

Jag vill ha så lite fuckery som möjligt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Edge till vänster och Firefox till höger:
https://imgur.com/a/LuO8MFT
https://imgur.com/a/9oiSlxr
https://imgur.com/a/92Asq2O

Någon av webbläsarna har fel gamma. Mest sannolikt Edge då Photoshop och Windows Photos matchar Firefox. Det kan förvisso vara så att Firefox, Photos, och Photoshop felaktigen applicerar sRGB TRC medan Edge gör rätt och applicerar gamma 2.2. Det är vad jag tycker det ser ut som, och kan vara en förklaring till bandningen i Firefox. Men i så fall har även Adobe klantat till det (vilket iofs hänt förr).

Vissa element i Firefox kan se rätt illa ut också. Animationen när Reddit laddar poster har exempelvis massor av bandning.

Ps. Kan vara så att båda är fel också. Min Iphone ligger någonstans mellan båda.

Har skärmen kalibrerad till gamma 2.4. Kan vara så att Firefox applicerar en inverterad sRGB EOTF, Edge skiter blankt i tonkurvan och Iphone gör rätt och kör på gamma 2.2. Hyfsat säker på att IOS kör med rätt tonkurva i varje fall.

jag testade på lagom.nl, får ingen som helst bandning i Firefox jämfört mot vad som visades på bilden. Samma gäller när jag exporterar grafik från Photoshop och läser in dessa som texturer i webGL. Har även arbetat med färgkritisk front-end utveckling, och har aldrig märkt av att Firefox skulle representera någon form av oskälig skillnad. Däremot såg jag att det fanns lite banding på min mobil, men samma banding finns i chrome. Vilket verkar mer ha att göra med att skärmen är sämre än min arbetsskärm. Vilket fall som helst hade det aldrig rättfärdigat mig att använda en chrome-baserad browser. Skillnaderna är ju mycket små kan jag känna

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

jag testade på lagom.nl, får ingen som helst bandning i Firefox jämfört mot vad som visades på bilden. Samma gäller när jag exporterar grafik från Photoshop och läser in dessa som texturer i webGL. Har även arbetat med färgkritisk front-end utveckling, och har aldrig märkt av att Firefox skulle representera någon form av oskälig skillnad. Däremot såg jag att det fanns lite banding på min mobil, men samma banding finns i chrome. Vilket verkar mer ha att göra med att skärmen är sämre än min arbetsskärm. Vilket fall som helst hade det aldrig rättfärdigat mig att använda en chrome-baserad browser. Skillnaderna är ju mycket små kan jag känna

Vad kör du för färghantering i Firefox?
Jag finner bandningen störande men vad som är ännu mer störande är att ingen av webbläsarna verkar ha korrekt färghantering. Det är förvisso en sak jag försöker gräva djupare i nu, men som jag skrev i mitt lilla tillägg är jag hyfsat säker på att Safari hanterar det korrekt (jag vet att Apple gör det rätt med Image P3).

Permalänk
Medlem

Har inte heller upplevt några färgproblem med Firefox. Jag jobbar inte med bildbehandling, men är i alla fall lite kräsen när det gäller bildkvalité. Gjorde ett mycket simpelt test, inga skillnader mellan Firefox och Edge som jag såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Har inte heller upplevt några färgproblem med Firefox. Jag jobbar inte med bildbehandling, men är i alla fall lite kräsen när det gäller bildkvalité. Gjorde ett mycket simpelt test, inga skillnader mellan Firefox och Edge som jag såg.

Vad har du för färghantering i Firefox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad har du för färghantering i Firefox?

Default 2. Dina problem kanske kommer med justerade inställningar, såg dina tidigare inlägg. Jag är som sagt lekman men upplevde ingan skillnader mot Edge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Default 2.

Ingen färghantering alltså. Du slipper bandning för att Firefox inte justerar vad som visas till din skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ingen färghantering alltså. Du slipper bandning för att Firefox inte justerar vad som visas till din skärm.

Vilka inställningar kör du? Kan ställa in och testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vilka inställningar kör du? Kan ställa in och testa igen.

För att replikera det på bästa sätt kan du använda den här profilen i Firefox:
https://ufile.io/6pp8hld1

Profilen säger åt Firefox att du har en perfekt P3-D65 gamma 2.4 skärm. Allt Firefox ska göra är att mappa gamma 2.2 till 2.4. Det bör inte orsaka så mycket bandning som jag får i Firefox (svag bandning är förväntat då det endast är 8-bitar).

Om du inte har en skärm som är kalibrerad till P3-D65 gamma 2.4 kommer det se fel ut webbläsaren. Ta en skärmdump, öppna i Photoshop, edit -> assign profile och välj sRGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

<Uppladdad bildlänk>

För att replikera det på bästa sätt kan du använda den här profilen i Firefox:
https://ufile.io/6pp8hld1

Profilen säger åt Firefox att du har en perfekt P3-D65 gamma 2.4 skärm. Allt Firefox ska göra är att mappa gamma 2.2 till 2.4. Det bör inte orsaka så mycket bandning som jag får i Firefox (svag bandning är förväntat då det endast är 8-bitar).

Om du inte har en skärm som är kalibrerad till P3-D65 gamma 2.4 kommer det se fel ut webbläsaren. Ta en skärmdump, öppna i Photoshop, edit -> assign profile och välj sRGB.

Tack för detaljerat svar. Jag var lite på och testade innan. Slog på aktiv färhantering, dock med rendering intent 1. Ingen skalning i Windows, skärmen är inte kalibrerad bara manuellt inställd enligt rekommendation. Jämförde med alt+tab mellan webbläsarna i fullskärmsläge. Testade ett par webbsidor med gradienttester och såg en viss banding jämfört med Edge. Nu är jag lite störd av det hehe. Laddade ner profilen, ska se om jag kan testa med samma förutsättning.

Permalänk
Medlem

Chrome och Edge är samma sak under fasaden, utöver fasaden är det bara frågan om vilken uppsättning inbyggd spyware som du skall få med extra.

Permalänk
Medlem

För alla som vill få skarp font i Firefox och slippa dessa suddiga avrundade fonter och soppiga flikar (engelsk beskrivning):

Browse to your Firefox profile directory. Create a folder named chrome. Create a file named userChrome.css and add the following: .titlebar-color{ color: -moz-accent-color-foreground; background-color: -moz-accent-color; } .tab-background{ border-radius: 0px 0px !important; margin-bottom: 0px !important; } .tabbrowser-tab:not([selected="true"]):not([multiselected="true"]) .tab-background{ background-color: color-mix(in srgb, currentColor 40%, transparent); } menupopup > menu, menupopup > menuitem{ padding-block: 2px !important; } :root{ --arrowpanel-menuitem-padding: 2px !important; } Enter the about:config in the URL bar to open the config page. Filter to toolkit.legacyUserProfileCustomizations.stylesheets and set that option to true. Restart the browser.

Permalänk
Medlem

Jag brukar faktisk svara på deras frågor när de undrar något, de får tyvärr inte svaret de vill ha! Jag surfar väldigt sällan nu för tiden och har i och för sig inget att dölja dom gånger jag surfar. Med det sagt blir jag skitförbannad när jag köper en produkt för fullpris (licens) och jag får inget inflytande över dess utveckling utan tvingas acceptera skit jag inte vill ha, till på köpet vill tillverkaren tjäna en extra slant på mitt köp genom att spionera på mig och jag ska stillasittande bara godta det? Fan heller! Vissa lär sig exel och word jag lär mig att förhindra löss som suger ut min personliga data och har en moral som får Putin Stalin och Hitler att framstå som männskorättshjältar. Tacka gudarna för grupp policy och register åt hel.ete med uppdateringar som resetta dem😙😚😙😎...