Microsoft vill verkligen veta varför du laddar ner Chrome

Permalänk
Medlem

Har inte ens Edge installerat. Skönt med modifierat Windows som saknar allt bloatware och Chromium-skräp.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Det var väl exakt sån här skit de fick böter av EU för? Inga extra steg behövs, låt folk göra egna val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ser faktiskt inget fel i detta; det är bra att de försöker förstå varför deras kunder föredrar andra produkter än deras.

Jag ser ett stort fel, dom ska överhuvudtaget inte varken lägga sig i eller ens ha kännedom om att jag kör någon annan webbläsare. Är allergisk mot företags intrång i mitt privatliv.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det var väl exakt sån här skit de fick böter av EU för? Inga extra steg behövs, låt folk göra egna val

Det här är nog ännu fräckare än det de åkte dit för på den tiden, de övervakar ju användarens surfande (detekterar att användaren försöker ladda ned chrome) och sedan modifierar de googles väbbsidor och injicerar egen kod i dem för att distrahera och skrämma. Detta förefaller falla under EUs "dark pattern"-lagstiftning, som förbjuder beteenden som lägger hinder i vägen för användare.

En av de grejer de åkte dit för var att de bakade in en väbbläsare direkt i windows - detta gör de ju fortfarande, och nu har de lagt till fler hinder. Enda anledningen att de kör med sådana här beteenden är att de försöker bli dominanta på väbbläsare så att de kan börja bryta mot html-standarder osv igen som de gjorde med IE för att cementera sin position, och börja pumpa användare på pengar på ett eller annat vis - reklam, prenumerationskostnader osv, och sedan ska du inte ha några alternativ för att komma undan för alternativen är bortkonkurrerade. Det är målet för skurkföretag som MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

De få gånger jag använder Bing för att söka efter något så kommer relevanta resultat långt ner i listan, Googlar jag så kommer det längst upp.

Nu får du ju en massa (nåja, ett par kanske?) användare att klia sig i huvudet, de använder inte annonsblockerare och får därmed upp en handfull annonser som resultat högst upp när de använder Google...

För egen del används webbläsaren som man är van vid, jag kör ett gäng plugins i FF, och ser ingen anledning att göra omaket att byta. Jag har även Chrome och Edge på både mobil och PC, men de används endast för att felsöka om jag inte kommer åt vad jag vill ha, utifall någon av mina plugins bråkar med sajten jag är ute efter. Får spader varenda gång jag ser en webbsida utan annonsblockerare t.ex. ser ju helt galet ut med allt skräp överallt.

Iochmed Youtubes nya blockering av annonsblockerare* bytte jag faktiskt från uBlock till Adnauseam, det är en adblocker som låter alla annonser laddas i bakgrunden och "klickar" på varenda en. Detta straffar annonsörer och annonsförsäljare (eftersom det höjer CTR artificiellt utan att driva försäljning), samtidigt som man minskar spårbarheten i ens annonsprofil då allt hamnar som ens "intresse". Skitbra. Fight fire with fire, som man säger.

*Eg. efter att ha sett denna om blockeringen

Lade till länk till YT-videon som fick mig att byta adblocker
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetratorn:

Nu får du ju en massa (nåja, ett par kanske?) användare att klia sig i huvudet, de använder inte annonsblockerare och får därmed upp en handfull annonser som resultat högst upp när de använder Google...

För egen del används webbläsaren som man är van vid, jag kör ett gäng plugins i FF, och ser ingen anledning att göra omaket att byta. Jag har även Chrome och Edge på både mobil och PC, men de används endast för att felsöka om jag inte kommer åt vad jag vill ha, utifall någon av mina plugins bråkar med sajten jag är ute efter. Får spader varenda gång jag ser en webbsida utan annonsblockerare t.ex. ser ju helt galet ut med allt skräp överallt.

Iochmed Youtubes nya blockering av annonsblockerare* bytte jag faktiskt från uBlock till Adnauseam, det är en adblocker som låter alla annonser laddas i bakgrunden och "klickar" på varenda en. Detta straffar annonsörer och annonsförsäljare (eftersom det höjer CTR artificiellt utan att driva försäljning), samtidigt som man minskar spårbarheten i ens annonsprofil då allt hamnar som ens "intresse". Skitbra. Fight fire with fire, som man säger.

*Eg. efter att ha sett denna om blockeringen

Din länk till YouTube fungerar inte så jag la in den här:

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Din länk till YouTube fungerar inte så jag la in den här:

https://www.youtube.com/watch?v=gIHi9yH6UB0

Tack! Råkade bli dubbla "brackets" när jag redigerade, tackar ödmjukast!

Permalänk
Medlem

Edge är inte speciellt användarvänlig jämfört med Chrome o Firefox. I dessa är allt logiskt och enkelt. I något enstaka fall har jag kört edge utifall någon sida strular i Firefox.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

liksom Linux är det viktigt att berätta att jag kör minsann Firefox...
(inte mot nån speciell, men väldigt viktigt att veta tydligen..)
<Uppladdad bildlänk>

Fel text ju, borde stå: "Windows users when they hear Linux users success stories"

Permalänk
Medlem

Varje gång Microsoft frågar mig något, poppar upp något och håller på o jävlas så blir jag bara tröttare o tröttare på skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

chrome är ju spyware, laddar endast hem firefox via edge

Man kan t.o.m slippa använda edge första gången om man installerar chocolatey:
@%SystemRoot%\System32\WindowsPowerShell\v1.0\powershell.exe -NoProfile -InputFormat None -ExecutionPolicy Bypass -Command "[System.Net.ServicePointManager]::SecurityProtocol = 3072; iex ((New-Object System.Net.WebClient).DownloadString('https://community.chocolatey.org/install.ps1'))" && SET "PATH=%PATH%;%ALLUSERSPROFILE%\chocolatey\bin"

Och sedan bara installerar firefox:
choco install firefox -y

Jag älskar chocolatey. Installerar allt som går via cmd nu, precis som paket på linux typ.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det enda ms behöver veta om det är "🖕"

Är du på riktigt eller är du ett barn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var väl exakt sån här skit de fick böter av EU för? Inga extra steg behövs, låt folk göra egna val

Tänker du på det här?

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Corp._v._Commission#R...
https://en.wikipedia.org/wiki/BrowserChoice.eu

Det är ju länge sedan och Microsoft är inte lika dominanta idag som de var då när det gäller operativsystem och webbläsare.

Tittar man på statcount så i januari 2009 (den älsta datan de har) så var toppen gällande operativsystem:
Windows - 95,42%
OSX - 3,68%
Idag är det
Windows - 68,41%
OSX - 20,15%

För webbläsare 2009 (och det var ju än värre tidigare år)
IE 65,41%
Firefox 27,03%

Och idag:
Chrome 64,27%
Safari 12,49%
Edge 10,63%
Firefox 6,14%

Microsoft har idag två tredjedelar av marknaden för operativsystem och endast var tionde dator kör Edge. Vilket innebär att de har rätt att göra saker som de inte fick göra för femton år sedan, inklusive att försvåra för deras användare att byta från Edge.

Permalänk
Medlem

Jag säljer mina data till MS genom att använda deras produkter. För att jag skall svara på en direkt fråga så får MS nog hosta upp en skälig summa.

Varför? Därför.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Använder Drive, Gmail och Youtube en hel del varför det är lättare att köra allt i Chrome.
Edge funkar väl fint som webbläsare men Bing är så EXTREMT kasst att man hoppas att Microsoft gör lite framsteg på den fronten.

På vilket sätt skiljer sig användningen av Googles webb-tjänster i vilken webbläsare man använder? (Inte ett drygt svar - Jag är uppriktigt nyfiken)

Du kan välja en annan sökmotor än Bing, precis som i Chrome (eller ja, det är till och med lättare än i Chrome)

Edge är en jättebra webbläsare, men som svar till Microsoft så kör jag Firefox för jag vill absolut inte se en framtid där allt enbart är byggt för Chromium....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Orkar inte byta något som fungerar, fast börjar köra brave nu för inbyggda annonsblockeringen, men är väl byggd på chromium

Permalänk
Medlem

Tycker att Chrome har bättre UI än Edge. Även lättare att anpassa utseende och bättre fullskärmsläge.

Sedsn har det historiskt varit lättare att byta sökmotor i Chrome än Edge.

Undviker Bing så långt det går.

Chromecast-funktionerna får mig också att hålla hårt i Chrome på flera plattformar.

Permalänk
Medlem

Kör idag Chrome. Tycker Edge UI känns knepigt och inte alls lika smidigt. Dessutom, litar jag på MS? Njae.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landhow:

Är du på riktigt eller är du ett barn?

Så barn finns inte?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha, det första jag får upp i huvudet är uttrycket "Näbbar och klor... näbbar och klor !!

Har försökt använda Edge mer och mer ändå, och sedan det blev baserat på Chromium så tänkte jag att detta kan vara det som gör att jag skippar Chrome för det som redan finns inbyggt... men nä. Haha. Glöm det 🙈

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HoboCop:

Kör idag Chrome. Tycker Edge UI känns knepigt och inte alls lika smidigt. Dessutom, litar jag på MS? Njae.

Men du litar på Google då ? hehe Intressant...

Jag har sålt min själ till djävulen för längesedan och matar "big data" med alldels för mycket info - men smidighet framför mycket annat... det vinner i längden!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetratorn:

Nu får du ju en massa (nåja, ett par kanske?) användare att klia sig i huvudet, de använder inte annonsblockerare och får därmed upp en handfull annonser som resultat högst upp när de använder Google...

För egen del används webbläsaren som man är van vid, jag kör ett gäng plugins i FF, och ser ingen anledning att göra omaket att byta. Jag har även Chrome och Edge på både mobil och PC, men de används endast för att felsöka om jag inte kommer åt vad jag vill ha, utifall någon av mina plugins bråkar med sajten jag är ute efter. Får spader varenda gång jag ser en webbsida utan annonsblockerare t.ex. ser ju helt galet ut med allt skräp överallt.

Iochmed Youtubes nya blockering av annonsblockerare* bytte jag faktiskt från uBlock till Adnauseam, det är en adblocker som låter alla annonser laddas i bakgrunden och "klickar" på varenda en. Detta straffar annonsörer och annonsförsäljare (eftersom det höjer CTR artificiellt utan att driva försäljning), samtidigt som man minskar spårbarheten i ens annonsprofil då allt hamnar som ens "intresse". Skitbra. Fight fire with fire, som man säger.

*Eg. efter att ha sett denna om blockeringen

Jag använder inte Adblocker så det kan inte vara det

Jag försökte ta fram ett exempel men misslyckades.

Det där med Adnauseam lät ju som ett bra vapen mot annonsörerna

Skrivet av SuperSverker:

På vilket sätt skiljer sig användningen av Googles webb-tjänster i vilken webbläsare man använder? (Inte ett drygt svar - Jag är uppriktigt nyfiken)

Du kan välja en annan sökmotor än Bing, precis som i Chrome (eller ja, det är till och med lättare än i Chrome)

Edge är en jättebra webbläsare, men som svar till Microsoft så kör jag Firefox för jag vill absolut inte se en framtid där allt enbart är byggt för Chromium....

Med Chrome är man ju inloggad på ett och samma ställe och har historik samt inlogg samlat. Visst, det går ju att köra tex Gmail i Edge också men då får man logga in och ha inloggningsuppgifter sparade där. Historik, bokmärken m.m. kommer att ligga på två olika ställen vilket kommer att kräva sync vilket inte sker automatiskt? Personligen orkar jag helt enkelt inte Ser inga fördelar med att köra Edge istället för Chrome så kan lika gärna fortsätta med Chrome.

För många år sedan älskade jag FireFox som dessutom hade coola plugins, dock kom den på efterkälken och började därför använda Chrome. Nu funkar dock FireFox återigen minst lika bra som konkurrenterna vad jag hört men återigen, pallar inte med att byta

På jobbet måste jag dock använda Edge då det är konfigurerat så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Allt blir mer och mer intrusivt.

"cookies måste alltid pratas om i första rummet. vad tycker du, vill du att vi använder dina uppgifter för riktad reklam?"

"på tal om reklam, här kommer en stor jävla reklam innan du kan komma vidare"

"vill du ha lite aviseringar från oss?"

"vill du ha vårt nyhetsbrev?"

"är du verkligen säker på att du vill lämna sidan?"

"kan du svara på lite frågor om varför du lämnar vår sida?"

"kan du svara på varför du går in på en annan hemsida efter våran?"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Byte till edge ett tag, skönt att man lätt kan flytta både inloggningar och bokmärken från chrome till edge. Fungerade bra för det mest, men trots det var de ändå en del saker som var lite krångligare, kommer inte ihåg exakt vad det var, men har för mig att visa sidor inte funka som de borde så tillslut i alla fall gick man sakt, men säkert tillbaka till chrome.

Permalänk
Medlem

Jag tål inte hur chrome och edge visar tabbar på mobilen så det blev Firefox för hela slanten

Permalänk
Medlem

Kör Firefox
Chrome=evil
Edge=evil

båda spårar en mer än firefox, det vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

De få gånger jag använder Bing för att söka efter något så kommer relevanta resultat långt ner i listan, Googlar jag så kommer det längst upp.

Det värsta är dock namnet. Det är lika illa som DuckDuckGo.

Permalänk
Medlem

För att Chrome har blivit nya IE och webbläsaren behövs tyvärr ibland när någon sida inte funkar med Palemoon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Chrome? Vad är det för nymodigheter? Här kör man Firefox ända sedan deras föregångare på 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Med Chrome är man ju inloggad på ett och samma ställe och har historik samt inlogg samlat. Visst, det går ju att köra tex Gmail i Edge också men då får man logga in och ha inloggningsuppgifter sparade där. Historik, bokmärken m.m. kommer att ligga på två olika ställen vilket kommer att kräva sync vilket inte sker automatiskt? Personligen orkar jag helt enkelt inte Ser inga fördelar med att köra Edge istället för Chrome så kan lika gärna fortsätta med Chrome.

Hur menar du? Varför skulle inte Edge synk funka på samma sätt som Chrome? Vad är skillnaden att spara inloggningsuppgifterna/bokmärkena i Chrome eller Edge? Ett hett tips är också att skaffa en lösenordshanterare, typ Bitwarden.

Själv tycker jag Edge är en bra webbläsare och körde den i ett par år fram tills för 6 månader sen i och med kommande Manifest V3. Dock börjat bli väldigt mycket bing-bloat och tjat om att byta sökmotor det senaste i Edge, vilket förstås går att stänga av.

Körde Firefox ca 6 månader men bytte till Brave för några veckor sen. Firefox har funkat ganska bra men är bra mycket långsammare på att ladda sidor än Chromium-webbläsare samt att man stöter på en del sidor som inte fungerar i Firefox och har ändå behövt ha en annan webbläsare. Droppen blev när jag skulle logga in på Morrow Bank men man blir bara utkastad direkt i Firefox samt att Google Maps renderar så fruktansvärt långsamt i Firefox. Brave har hittills funkat bra efter man stängt av crypto-bloaten som är inkluderat. Fördelen med Brave är att den har en inbyggd adblocker som inte är en extension och kommer således att fortsätta att fungera när Manifest V3 rullar ut.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB