Microsoft vill verkligen veta varför du laddar ner Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Man blir bara gladare att man bytt till Linux när man hör sånt här, även om Linux också har sina nackdelar.

Du kan köra Edge där med om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Man blir bara gladare att man bytt till Linux när man hör sånt här, även om Linux också har sina nackdelar.

Haha alltså. Alltid någon i varje tråd. Helt galet.

Fö. börjat köra mer Edge nu och tycker det fungerar bra. Sen att de trycker upp uppdateringar med popups och annat är lagom irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns en presentation av Microsoft Azure, där presentatören inte fick det att fungera i internet explorer och han fick ladda hem goggle chrome för att kunna fortsätta. Tur för honom att han slapp ta fram Macbooken med Safari för att fortsätta demostrationen av Microsoft Azure, för det hade sett dumt ut.

För min del så använder jag Microsoft Edge en hel del, men det är ej min primära webbläsare.

Det var inte IE, utan det var Edge, innan den blev chromium baserad. Klippet finns på youtube 😃

Permalänk

Edge ser bra ut på ytan, men gå in i inställningar och kolla på alla opt-ins och bloatware som är igång som standard, så får man ont i magen. Tack, men nej tack.

Permalänk
Medlem

Ingen hade kört Edge om det inte följt med windows. Samma med msn Messenger å att det slog ut icq:/

Permalänk
Medlem

Mitt problem med edge är allt dravel. Jag vill bara ha en ruta där sidorna jag vill in på dyker upp. Lite flikar, inkognitoläge och möjlighet att lagra logins till diverse forum etc. Edge gör mig bara stressad med allt runtikring. Det är en webbläsare full av skit, och 90% av detta är inte ens relaterat till var jag vill surfa in utan det är edge som vill mig något edge-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag använder Chromium, inte Chrome. Det är mindre Google.

På min Windows-platta använder jag faktiskt Edge ibland, men inte i någon jättestor utsträckning. Det är en 32-bittars x86-dator så den får inte uppdateringar.
Det jag mest stör mig på med den gamla versionen jag kör är att jag ibland stänger flera flikar av misstag om jag råkar dubbel-tap:a. Chromium har en fördröjning i flik-gränssnittet så att det inte händer.

Om jag skulle få en massa tvivelaktig clickbait, reklam och regelrätta lurendrejerier på min platta som min mor får i Windows på sin PC så skulle jag nog snart vilja brandbomba Microsoft är jag rädd. Ett företag är medskyldigt till det som de levererar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Bra om Microsoft faktiskt bryr sig om varför folk föredrar andra nätläsare än deras, det är dock ett ganska irriterande sätt att göra det på. Hela anledningen kan ju vara just att deras läsare gnatar om att få vara din bästis.

Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker att det är lite för mycket "god tro"-tolkning för att jag vill lämna det åt sidan. Jag kommer därför - enbart för diskussionens skull - lägga fram ett motargument i "ond tro" (bad faith).

Du ser inga problem i att ett program lägger sig i hur du använder dess verktyg (nedladdning av fil), och vill gömma din tillgång till detta verktyg bakom att behöva fylla i ett enkätsvar?
Är det slutet på den här typen av implementation vi ser här, eller är det bara början på en "hal backe" (slippery slope)? Vad kommer de att lägga sig i härnäst?

Jag vet. Allting ska inte direktöversättas, och det är därför roligt när det görs.
Nej, jag tror inte att de kommer börja övervaka exakt allt du gör heller, men jag tror inte det vi ser nu är repets ände heller.

Dold text

Helt rätt att direktöversätta, det är både roligt och klär av slingriga argument.
Hur skulle du översätta "Google Chrome"?
"Anblick krom"
"Microsoft Edge" borde väl bli Pyttemjuk Egg eller Mikromjuk Kant?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Ingen hade kört Edge om det inte följt med windows. Samma med msn Messenger å att det slog ut icq:/

Jag kör edge & skulle aldrig installera google chrome är less på att sälja min själ & mina uppgifter till de företag som betalar google för att få uppgifter om mina intressen & vart jag är i världen & vad jag gör dygnet runt vilka sidor jag kollar på etc när nsa skandalen uppdagades så var det microsoft & apple som protesterade men google gjorde det inte...

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Slutat helt med Edge sen jag sa upp Netflix och inte behöver streama med microsofts DRM längre.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Använder Drive, Gmail och Youtube en hel del varför det är lättare att köra allt i Chrome.
Edge funkar väl fint som webbläsare men Bing är så EXTREMT kasst att man hoppas att Microsoft gör lite framsteg på den fronten.

Rent krasst är väl Bing den söktjänst som gjort absolut störst framsteg senaste tiden?
Personligen undviker jag både Microsoft och Google, men det händer att jag Bingar lite ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag kör edge & skulle aldrig installera google chrome är less på att sälja min själ & mina uppgifter till de företag som betalar google för att få uppgifter om mina intressen & vart jag är i världen & vad jag gör dygnet runt vilka sidor jag kollar på etc

Så kan det va, men hur stor är chansen att du hade kört edge övh om inte pyttemjuk hade inkluderat det i deras os?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Så kan det va, men hur stor är chansen att du hade kört edge övh om inte pyttemjuk hade inkluderat det i deras os?

då hade jag kört firefox vilket jag gör på de andra operativen som inte är windows & ser inte bekymret med det heller dessutom saknar jag win media player det enda som fungerat bra innan det försvann (är roligt vad folk ska tracka ner på windows hela tiden men apple som är betydligt mer låst älskar alla)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Jag kör edge & skulle aldrig installera google chrome är less på att sälja min själ & mina uppgifter till de företag som betalar google för att få uppgifter om mina intressen & vart jag är i världen & vad jag gör dygnet runt vilka sidor jag kollar på etc när nsa skandalen uppdagades så var det microsoft & apple som protesterade men google gjorde det inte...

Skrivet av Celphish:

Så kan det va, men hur stor är chansen att du hade kört edge övh om inte pyttemjuk hade inkluderat det i deras os?

Rimligen mycket låg, med samma motivering?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

då hade jag kört firefox vilket jag gör på de andra operativen som inte är windows & ser inte bekymmret med det heller

Skrivet av evil penguin:

Rimligen mycket låg, med samma motivering?

Så, my statement remains

Permalänk
Medlem

liksom Linux är det viktigt att berätta att jag kör minsann Firefox...
(inte mot nån speciell, men väldigt viktigt att veta tydligen..)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker att det är lite för mycket "god tro"-tolkning för att jag vill lämna det åt sidan. Jag kommer därför - enbart för diskussionens skull - lägga fram ett motargument i "ond tro" (bad faith).

Du ser inga problem i att ett program lägger sig i hur du använder dess verktyg (nedladdning av fil), och vill gömma din tillgång till detta verktyg bakom att behöva fylla i ett enkätsvar?
Är det slutet på den här typen av implementation vi ser här, eller är det bara början på en "hal backe" (slippery slope)? Vad kommer de att lägga sig i härnäst?

Jag vet. Allting ska inte direktöversättas, och det är därför roligt när det görs.
Nej, jag tror inte att de kommer börja övervaka exakt allt du gör heller, men jag tror inte det vi ser nu är repets ände heller.

Dold text

Som en fd. UX-Designer förstår jag mycket väl värdet i att kunna fråga sina användare vad som är fel på produkten på detta sätt.

Sedan ser jag definitivt ett problem ifall enkäten skulle vara obligatoriskt istället för valfritt, självklart.

Slippery slope ser jag det dock inte som överhuvudtaget, eftersom jag som sagt själv förstår hur värdefullt det skulle vara som produktansvarig/ägare att kunna ställa dessa frågor direkt till kund. Hade själv velat göra samma med mina användare ett antal gånger.

När det kommer till övervakning kan jag säga att MS övervakning av huruvida du använder deras produkter eller inte, är den minsta av mina problem på den frågan.

ps. Kör själv Firefox sedan 13-15 år tillbaka just pga. min syn på open source, transparens och övervakning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Edge är för mycket av en integrerad portal in i övriga windows och har för mycket krimskrams.
Det är Chromium.

Listan är så mycket längre men det är mina två största anledningar i varje fall.

Eldiga rävar och ankor is the way för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som en fd. UX-Designer förstår jag mycket väl värdet i att kunna fråga sina användare vad som är fel på produkten på detta sätt.

Sedan ser jag definitivt ett problem ifall enkäten skulle vara obligatoriskt istället för valfritt, självklart.

Slippery slope ser jag det dock inte som överhuvudtaget, eftersom jag som sagt själv förstår hur värdefullt det skulle vara som produktansvarig/ägare att kunna ställa dessa frågor direkt till kund. Hade själv velat göra samma med mina användare ett antal gånger.

Det halkiga här är väl dock inte "vi vill ställa dig några frågor om varför vår produkt inte duger" på något slags principiellt plan utan att man gjort så att den egna webbläsaren lägger sig i om användaren går till den främsta konkurrentens webbplats.

Om de öht hade tillåtit avinstallation av Edge så hade det däremot varit ett ypperligt ställe att trigga ett sådant formulär i ett sammanhang som inte hade upplevts som smutsigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

För att jag gillar att jag sålt min själ till Google, thats why.

Permalänk
Medlem

"Show me the money".

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte att det man skriver i t.ex chrome och edge skickas till google/bing för rättstavning (t.ex den här rutan jag skrivit detta i). Inte heller att de kopplar webläsaren till söktjänster som registrerar allt man gör, och i googles fall kombinerat med adsense/google ads och allt vad det heter, så de kan följa användare runt på flertalet websiter (t.ex denna) som kör det där för att komma högt upp bland sökresultaten. Både edge och chrome kör med annons-id för att ytterligare spåra användare, så det inte ens hjälper att spärra cookies eller ha annonsfilter, de hittar hela tiden på mer och mer dynga för att kartlägga all befolkning i alla länder, som gör misstaget att använda fel webläsare, och helst resten med.

Det byggs upp personliga profiler där reklam anges som orsak, men det är i grunden en informationsinhämtning som får kgb, stasi, ib-affären och allt det där gamla att framstå som osyldiga småfisar i jämförelse, det är en oerhörd makt de här drakarna bygger upp.

Permalänk
Medlem

Kör endast Edge nuförtiden, personligen saknar jag inget från Chrome/Firefox. Edge kommer med en hel del bloat by default men i stort sett allt går att städa bort (+ några extra tweaks genom ShutUp10++ och hosts-filen).

Många har nog en del förutfattade meningar kring Microsoft och webbläsare efter IE-tiden. Rimligt att de vill ha in lite input från folket.

Permalänk
Medlem

Testade precis Edge och det är så mycket skit överallt att jag inte orkade med det.. Sidebar, popups och fan & hans moster

Permalänk

Kört Firefox sedan Microsoft skickade tårtor till Mozilla varje gång de släppte en ny version av Firefox.

Microsoft ska verkligen tjata hål i huvudet på folk om de inte använder Edge. Arbetar med IT och en del av våra kunder som är av den äldre sorten ringer oss i panik så fort som Microsoft har något nytt påhitt. Typ som att visa en uppmaning innan man kommer till inloggningsskärmen där de "Rekommenderas" att man använder Edge + Bing samt att de ska köra Microsoft 365 och Xbox Ultimate Game Pass.

Det går ju självklart att stänga av så att dessa meddelande med förslag/uppmaningar aldrig visas. Men de är på som standard.

Dags för EU att smälla Microsoft på fingrarna.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

[...] där vår personliga integretet blir lidande.

Tyvärr så har ju knappast Mozilla integritet i sin affärsmodell längre, om jag har förstått det rätt. Jag har dessvärre inte tillgång till länkar för att stödja mitt påstående, men jag vill dra mig till minnes att jag läst flertalet sådana under de senaste åren där Mozilla stolt kungör sin dedikation i att ta sig an alla dessa förbaskade dödsknarksnazister som florerar på nätet med diverse verktyg. Nog för att Internettroll är irriterande, men utspel om tummandet av kundens integritet för att värna om politiskt korrekthet är aldrig ett gott tecken.

Jag har för mig att mannen som låg bakom Mozilla, och dess tidigare dedikation till att faktiskt värna om integritet, lämnade företaget och skapade Brave?

Som jag har förstått det är webbläsare nu mer eller mindre små operativa system i sig, vilket väl är både roligt och tråkigt. Roligt för konsumenter på många sätt och vis, tråkigt för marknaden i.o.m. de hiskeliga resurser som krävs.

Skulle det verkligen vara omöjligt att lansera en mainstream, bare-bones webbläsare och konkurrera genom slimmad användning och total användarkontroll? Måste webbläsare vara små operativa system?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Använder själv Firefox av lite olika anledningar men Microsofts härjningar med Edge, Bing och annan dynga så som sharepoint och 365 i största allmänhet är av ondo. Ingenting har blivit bättre, bara mer och fler ställen som alla måste vara inne och peta i… Mest av allt har de skapat otaliga sätt för fler människor att jobba med strunt.

Rätt säker på att det finns karma så någon dag så..

Visa signatur
Permalänk
Sötast

Åhh, vad snällt av Microsoft att de spårar sina kunders nedladdningar. Måste kännas gött!
Inte nog med de så frågar de lite sådär käckt varför du hellre är i konkurrenternas butik å kollar.....

Lite som när man är på Willys å handlar och det står en Ica-anställd vid frukten och frågar "du ska inte köpa ett äpple hos Ica idag istället? jag skjutsar dig dit... vi har extrapris denna veckan! + våra har inte lika mycket bekämpningsmedel som vissa andra... hint hint.."

Men du... är du nu helt säker på att du inte ska icas frukt?....

Innan du byter till Willys för din frukt....... Vill du verkligen ta detta beslut?

Nämen titta, det är ny månad, vi har satt tillbaka Ica som din primärbutik igen! Va? Varför lämnar du oss igen? Vi är här för DIG......

Permalänk
Medlem

Men uppenbarligen är det ingen som använder Opera?
För Netscape finns väl inte kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuruGlennart:

Rent krasst är väl Bing den söktjänst som gjort absolut störst framsteg senaste tiden?
Personligen undviker jag både Microsoft och Google, men det händer att jag Bingar lite ibland.

De få gånger jag använder Bing för att söka efter något så kommer relevanta resultat långt ner i listan, Googlar jag så kommer det längst upp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9