Microsoft vill verkligen veta varför du laddar ner Chrome

Permalänk
Melding Plague

Microsoft vill verkligen veta varför du laddar ner Chrome

Har du en minut över för att berätta varför du laddar ner annan webbläsare än Edge? Det är vad Microsoft börjat be om vid nedladdning av annan webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det enda ms behöver veta om det är "🖕"

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt börjat köra med Edge på många datorer. På jobbet är det bestämt att man numera inte får köra annat längre så man är rätt van med den. Saknar inte något.

Kör dock Firefox mer privat av gammal vana på ena datorn som har Windows 10 men Edge fungerar bättre på vissa sidor och inte brytt mig om att ladda ner annat på Windows 11 datorn.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

För att jag använder Google-konto för diverse tjänster och funktioner. Det "känns" bättre att då använda Google Chrome för integrationen med dessa tjänster.

Permalänk
Medlem

Gäller det här bara Chrome eller även Firefox?

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt inget fel i detta; det är bra att de försöker förstå varför deras kunder föredrar andra produkter än deras.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Använder edge på jobbdatorn eftersom alla interna sidor och tillägg är konfigurerad för det.
Ser inga problem med edge i dagens version och tycker den är bra

Använder chrome på hemdatorn helt enkelt av vana har den konfigurerad som jag vill med alla tillägg och har inga problem med den så har ingen anledning att byta

Permalänk
Medlem

Måste man köra en Chromium baserad webbläsare så skulle jag säg att Edge är bättre än Chrome. Gillar dock inte Edge på telefonen, värdelöst interface.

Firefox för min del då uBlock finns på alla plattformar.

Permalänk
Medlem

Är detta när man genom Edge försöker ladda ner en annan webbläsare? Gäller det W10 och W11 eller bara 11:an?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Man blir bara gladare att man bytt till Linux när man hör sånt här, även om Linux också har sina nackdelar.

Permalänk
Medlem

Använder bara Edge som en slask-webbläsare när den nu ändå finns där. Idag på jobbet påminde den mig om varför, när den hade åsikter om att jag ändrat startsidan.

🖕

Permalänk

Jag minns en presentation av Microsoft Azure, där presentatören inte fick det att fungera i internet explorer och han fick ladda hem goggle chrome för att kunna fortsätta. Tur för honom att han slapp ta fram Macbooken med Safari för att fortsätta demostrationen av Microsoft Azure, för det hade sett dumt ut.

För min del så använder jag Microsoft Edge en hel del, men det är ej min primära webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre använda Edge än både Chrome och Firefox.

Med det sagt så har jag använt Brave ett bra tag nu, och jag har absolut inga planer på att byta webbläsare.

Permalänk
Medlem

för att jag kör en Android telefon och synkningen mellan PC och mobil fungerar bättre med Chrome?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen varför jag laddade ned Edge utöver Chrome var för att Chrome kunde inte köra Netflix/HBO i 1080p utan nedgraderade till 720p. Vet ej om det fortfarande är sant, men Edge öppnas aldrig förutom för HBO/Netflix på min burk.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Edge är väl i grunden en funktionellt bra webbläsare sedan den blev Chrome(ium)-baserad, dock minst lika problematisk som Chrome ur ett integritetsperspektiv.
Om man är lite generös där så blir det typ lika så långt; man ska ju inte ha enormt höga integritetskrav för något om alternativen om man nu specifikt jämför Edge och Chrome. (Då får man söka sig bortom de två alternativen)

Men en punkt där Edge sticker ut är ju att gränssnittet bara fylls med mer och mer ovidkommande skräp för varje version. För mig en helt orimlig användarupplevelse.

Och en annan grej (som visserligen går att justera), Microsoft förstår fortfarande inte det här med varför man har flikar (inte när de införde flikar i IE, och inte heller idag i Edge). Alt-tab är helt trasigt som standard med Edge.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har helt gått över till att använda olika webbläsare till olika "områden". Chrome till jobbgrejer, firefox till mail/forum/övriga sajter där jag vill hålla mig inloggad och brave till youtube och annat slösurfande.
Fråga mig inte varför, men det känns bra i själen att skilja dom olika kontona åt. För bara några veckor sedan användes Firefox till allt privat där jag ville vara inloggad men med tanke på att det inte går att blockera reklamen på youtube via firefox längre har just det inlogget fått hoppa över till Brave.
Edge används för att komma åt servern och routern härhemma. I övrigt har jag knappt använt den.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

För min del går det fortare att installera en ny webbläsare än att ändra från bing till google

Permalänk
Medlem

Kör Firefox över Edge pga samma anledning som jag kör det över Chrome.
Bättre stöd för plugin till KeePass.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Gäller det här bara Chrome eller även Firefox?

Testade att starta Edge (första gången) för att testa, och det blir bara så när man söker efter Chrome, inte Firefox.
Är kanske mer att MS ser Google som en större konkurrent än Mozilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ser faktiskt inget fel i detta; det är bra att de försöker förstå varför deras kunder föredrar andra produkter än deras.

Jag tycker att det är lite för mycket "god tro"-tolkning för att jag vill lämna det åt sidan. Jag kommer därför - enbart för diskussionens skull - lägga fram ett motargument i "ond tro" (bad faith).

Du ser inga problem i att ett program lägger sig i hur du använder dess verktyg (nedladdning av fil), och vill gömma din tillgång till detta verktyg bakom att behöva fylla i ett enkätsvar?
Är det slutet på den här typen av implementation vi ser här, eller är det bara början på en "hal backe" (slippery slope)? Vad kommer de att lägga sig i härnäst?

Jag vet. Allting ska inte direktöversättas, och det är därför roligt när det görs.
Nej, jag tror inte att de kommer börja övervaka exakt allt du gör heller, men jag tror inte det vi ser nu är repets ände heller.

Dold text
Permalänk
Medlem

Kör chrome då edge inte ville streama telia play problemfritt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör Firefox på desktop, laptop, mobil. Mozilla är ju den ENDA motkraften mot Google's monopol. Jag är förvånad över att Sweclockare använder Edge och Chrome. Trodde att entusiaster tillhörde den lilla kategori som värnar och ett internet med öppna standarder. Vi befinner ju oss i ett läge där Google's monopol styr hur internet utvecklas, vilket i sin tur är extremt exploativt, där vår personliga integretet blir lidande.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

chrome är ju spyware, laddar endast hem firefox via edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag tycker att det är lite för mycket "god tro"-tolkning för att jag vill lämna det åt sidan. Jag kommer därför - enbart för diskussionens skull - lägga fram ett motargument i "ond tro" (bad faith).

Du ser inga problem i att ett program lägger sig i hur du använder dess verktyg (nedladdning av fil), och vill gömma din tillgång till detta verktyg bakom att behöva fylla i ett enkätsvar?
Är det slutet på den här typen av implementation vi ser här, eller är det bara början på en "hal backe" (slippery slope)? Vad kommer de att lägga sig i härnäst?

Jag vet. Allting ska inte direktöversättas, och det är därför roligt när det görs.
Nej, jag tror inte att de kommer börja övervaka exakt allt du gör heller, men jag tror inte det vi ser nu är repets ände heller.

Dold text

Mm, att ha en webbläsare som väljer att injicera eget innehåll i konkurrentens webbsidor känns både smutsigt och obehagligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner Chrome som en ren vanesak innan jag gick över till Edge!
Jag tycker edge fungerar bra för det jag använder den till!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

För att jag använder Google-konto för diverse tjänster och funktioner. Det "känns" bättre att då använda Google Chrome för integrationen med dessa tjänster.

Kan man använda Googlekontot med all sync med Edge?

Permalänk
Medlem

För att jag hellre kör precis vad som som inte kommer från Microsoft? (Förutom Chrome eller Chrome-baserad skit.)

Det är illa nog att man som PC-enthusiast måste köra erat usla skämt till operativsystem bara för att majoriteten av alla benchmarks m.m är gjorda för Winblows.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är mindre intresserad av både chrome och edge. Nu har jag satt upp synkning i mobil och desktop mot firefox (sedan många år) och jag ser ingen anledning att byta. Jag är nöjd.

Men ja, jag är måttligt road av att fylla i kundenkätsundersökningar och ratings.
Det gäller för appar som önskar få betyg, för teams/whatsapp som frågar om samtalet varit bra, när man önskar avsluta en prenumeration, när man vill avinstallera en applikation - eller när man hämtar hem en webläsare.

Vi prackas på en hel del kundundersökningsupplägg som jag helt enkelt inte tycker är så roligt att spendera fokus på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Använder Drive, Gmail och Youtube en hel del varför det är lättare att köra allt i Chrome.
Edge funkar väl fint som webbläsare men Bing är så EXTREMT kasst att man hoppas att Microsoft gör lite framsteg på den fronten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9