Bilvård: Produkt för att förnya gummi

Permalänk
Medlem

Bilvård: Produkt för att förnya gummi

Hej,

Har en 2004 Volvo som jag vill spruta någon produkt på alla gummidelar i hjulhuset och strutfästena i hopp att förnya gummit och få bort oljud, vad ska man använda?
Skulle vilja ha AT-205 re-sealant men det verkar ej finnas i Sverige.

Vad jag har tittat på:
https://www.amazon.se/LIQUI-Oljef%C3%B6rlust-stopp-oljetillsats-Art-nr/dp/B001CZSGTE/
https://www.amazon.se/gp/product/B006UCNI38/

Permalänk
Medlem

Förnya gummi: https://angelwax.se/vara-produkter/angelwax-angel

Oljud: WD-40 / silikonspray ?

at-205 i hjulhusen? Vad har du rökat på idag?

Låter det från hjulhuset så kan det ju vara ett lager eller en helt slut dämpare, då hjälper inga medel.
Särskilt inte at-205.

Beskriv ditt problem istället; detta blev bara snurrigt av all rök.

Permalänk

Blanda glycerol och t-röd. 50-50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Blanda glycerol och t-röd. 50-50.

Gummybear vill ha det ja.

Men riktigt gummi dör och uttorkar sjukt snabbt av ditt tips.

Ironi är svårt i textform. Du glömde en smiley eller något i din text!

Permalänk
Medlem

Ehm? Vad är problemet egentligen? Den ena produkten ser ju ut att vara tänkt att (i bästa fall) stoppa oljeläckage och den andra verkar vara någon sorts silikonspray.

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att byta medan reservdelar fortfarande tillverkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ehm? Vad är problemet egentligen? Den ena produkten ser ju ut att vara tänkt att (i bästa fall) stoppa oljeläckage och den andra verkar vara någon sorts silikonspray.

Precis, därav min motfråga ovan; beskriv problemet istället.

Skrivet av Bozzeta:

Är det inte bättre att byta medan reservdelar fortfarande tillverkas?

Finns delar till både SAAB och Volvo från 1960-talet kvar. Ingen nytillverkning kanske, men delar finns.
Så en stackars Volvo från -04 är inga problem.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej, nej, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Förnya gummi: https://angelwax.se/vara-produkter/angelwax-angel

Oljud: WD-40 / silikonspray ?

at-205 i hjulhusen? Vad har du rökat på idag?

Låter det från hjulhuset så kan det ju vara ett lager eller en helt slut dämpare, då hjälper inga medel.
Särskilt inte at-205.

Beskriv ditt problem istället; detta blev bara snurrigt av all rök.

Idén med AT-205: https://youtu.be/5FGPbSafSpI?t=86

Vill göra underhåll av gummidelarna och som bonus kanske eliminerar oljud.

Skrivet av Bozzeta:

Är det inte bättre att byta medan reservdelar fortfarande tillverkas?

Absolut, men vill se om lite enkelt underhåll medan jag ändå byter däck gör susen innan jag byter framdämpare.
Får "klonk" ljud vid gupp, dock väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Idén med AT-205: https://youtu.be/5FGPbSafSpI?t=86

Vill göra underhåll av gummidelarna och som bonus kanske eliminerar oljud.

Absolut, men vill se om lite enkelt underhåll medan jag ändå byter däck gör susen innan jag byter framdämpare.
Får "klonk" ljud vid gupp, dock väldigt sällan.

Det kan förstås vara olika saker om det klonkar vid gupp, men misstänkt nummer ett på en äldre framhjulsdriven Volvo är stabilisator/krängningshämmarstagen. Sitter mellan fjäderben och krängningshämmare. Det fixar du inte med silikonspray, men de brukar vara rätt lätta att byta. Lederna i ändarna av dem brukar tröttna relativt snabbt. Bytte dem två gånger på S70 när jag hade en sådan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det kan förstås vara olika saker om det klonkar vid gupp, men misstänkt nummer ett på en äldre framhjulsdriven Volvo är stabilisator/krängningshämmarstagen. Sitter mellan fjäderben och krängningshämmare. Det fixar du inte med silikonspray, men de brukar vara rätt lätta att byta. Lederna i ändarna av dem brukar tröttna relativt snabbt. Bytte dem två gånger på S70 när jag hade en sådan...

Jo det är en 2004 V70 framhjulsdriven 5c 140hk - en riktig pärla.
Planen är att göra enkelt underhåll och se vad dom säger nästa besiktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo det är en 2004 V70 framhjulsdriven 5c 140hk - en riktig pärla.
Planen är att göra enkelt underhåll och se vad dom säger nästa besiktning.

Nu har vi ju fått klarhet.
Du kan glömma allt vad sprayer och olja heter!

Om du trycker/ligger/hoppar med all kraft med din överkropp över motorhuven, vid berörd hjulsida.
* Klånkar/gnisslar det?

nästa;
Hissa upp bilen över marknivå...
* Försök dra ut hjulet, rakt ut, som om bultarna var borta. Klappar eller klånkar det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Nu har vi ju fått klarhet.
Du kan glömma allt vad sprayer och olja heter!

Om du trycker/ligger/hoppar med all kraft med din överkropp över motorhuven, vid berörd hjulsida.
* Klånkar/gnisslar det?

nästa;
Hissa upp bilen över marknivå...
* Försök dra ut hjulet, rakt ut, som om bultarna var borta. Klappar eller klånkar det då?

Vill fortfarande ge gummit något även om det nu inte är felkällan.

Nej.

Ej testat, men vad innebär det om det är så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Vill fortfarande ge gummit något även om det nu inte är felkällan.

Gummit har du redan fått svar på i ovan länkar.
https://angelwax.se/vara-produkter/angelwax-angel

Skrivet av Sinery:

Ej testat, men vad innebär det om det är så?

Om det glappar ut/in tippar jag på hjullager.
Är det riktigt illa ljud när du kör så är det troligt en drivaxel.

Om det bara gnisslar, en stötdämpare eller taskig fjäder.
Detta borde synas av en besiktning.

Lägg inga pengar på dyra oljor eller spray. (om inte motorn behöver olja...)

Besiktiga bilen och se vad de säger.
(De kommer hitta fel på hjullager, drivaxlar, dämpare etc...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Gummit har du redan fått svar på i ovan länkar.
https://angelwax.se/vara-produkter/angelwax-angel

Lägg inga pengar på dyra oljor eller spray. (om inte motorn behöver olja...)

Besiktiga bilen och se vad de säger.
(De kommer hitta fel på hjullager, drivaxlar, dämpare etc...)

Angelwax verkar dock inte vara särskilt lämpligt för detta och glycol-rödsprit låter givetvis som det borde torka ur gummit.

Sedan att köpa någon spray för <300:- i förebyggande underhåll låter inte särskilt dyrt även om det nu inte löser problemet.

Som skrivet, klunket sker i gupp men sällan.
Men fjädern ser risig ut så jag gissar det är den, oavsett vill jag ge pärlan lite underhåll.

Permalänk
Medlem

Inga förslag utöver Angelwax / glycol-rödsprit ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Inga förslag utöver Angelwax / glycol-rödsprit ?

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderha...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, men önskar en spray/vätska.

Permalänk
Medlem

Det du vill ha är nya stabilisatorstag. Klassiskt fel på den generationen.

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, man reparerar inte bilar genom att planlöst spreja lite medel här och var. Kör lite bilpolish på den om du vill känna att den går bättre.

Missförstå mig rätt, jag har använt silikonspray för att få tyst på både rattstångsgenomföring (som halvt drev mig till vansinne i kyla), men att planlöst bara spruta "magiska medel" utan att veta varför ter sig rätt meningslöst.

Permalänk
Medlem

"Klunket" kan även vara en fjäder som gått av. Kolla i änden på fjädern och se om den ligger rätt på fjäderbenets bricka. Finns ett litet stopp som änden på fjädern ska ligga mot.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

"Klunket" kan även vara en fjäder som gått av. Kolla i änden på fjädern och se om den ligger rätt på fjäderbenets bricka. Finns ett litet stopp som änden på fjädern ska ligga mot.

Det finns mycket det kan vara, men på dessa bilar är av mig och annan nämda stag en extremt vanlig orsak. Fjäderbrott är nog inte jättevanligt på dessa, men bilarna är ju rätt gamla nu och har inte sällan gått långt. Det finns en del andra märken/modeller där fjädrarna verkar vara gjorda av papier maché däremot och går sönder alldeles för tidigt. Men självklart kan man ta en ficklampa och inspektera fjädrarna och se om man ser något avvikande. Att titta under bilen och i hjulhusen är inte någon dålig idé rent generellt, men det underlättar förstås att man vet vad som är normalt och inte. Byter man mellan sommar- och vinterdäck själv kan man alltid passa på att känna lite på t ex hjullager och styrleder om man är så lagd att man hellre seglar igenom besiktningen än hämtar en arbetsorder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Är det inte bättre att byta medan reservdelar fortfarande tillverkas?

har en gammal volvo från -89 och den kan jag få tag i individuella brickor som jag får hem på ungefär 2 dagar så reservdelar finns. min bror har jänkare från 50-60 talet och kan beställa nytillverkade delar helt efter orginal ritningarna så reservdelar brukar aldrig vara ett problem... lite värre börjar det bli med min gamla saab dock.

Skrivet av Falcon:

Gummit har du redan fått svar på i ovan länkar.
https://angelwax.se/vara-produkter/angelwax-angel

Om det glappar ut/in tippar jag på hjullager.
Är det riktigt illa ljud när du kör så är det troligt en drivaxel.

Om det bara gnisslar, en stötdämpare eller taskig fjäder.
Detta borde synas av en besiktning.

Lägg inga pengar på dyra oljor eller spray. (om inte motorn behöver olja...)

Besiktiga bilen och se vad de säger.
(De kommer hitta fel på hjullager, drivaxlar, dämpare etc...)

Besiktningen är ganska värdelös idag, speciellt på äldre bilar. Jag hade ett klonkade fram på bilen och jag ville veta vilken sida så jag sa att oavsett om den går igenom eller ej vill jag veta. Dom hittade inget. Året efter samma visa men ljudet var MARKANT så efter besiktningen fick jag leta upp den undre spindelleden som var i väldigt dåligt skick.
ABS styrsystemet sitter precis bredvid batteriet de alltid kollar, lampan har jag plockat ur av slöhet, 7 gången de missade det i somras.
Fått igenom oljeläckage där jag torkade motorn under ute på väntplatsen utanför besiktningen, fick en muntlig notering om att motorn såg fin ut under, hade svårt att hålla mig för skratt.
inget jag gjort men vill man få igenom rostiga bromsrör är det bara måla dom, kompisar som fått igenom många bilar så mot min inrådan att inte göra det.
Min bror jobbade på besiktningen när det blev privatiserat och märkte att man gick från att tänka på säkerhet till att räkna på vem som "gjorde" flest bilar på en dag. Pengar vinner alltid och besiktningen är ett väldigt tydligt exempel på det. Att besiktiga på en fredag eftermiddag är bra, speciellt om det är nära fullbokat.
Besiktningen gör min bil laglig på papper men inte säker så jag kollar alltid mina bilar själv, ABS på sommar bilen är inget jag behöver för säkerhet därav att jag inte fixat till det än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tack för förslaget, men önskar en spray/vätska.

Varför?

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/silikonspray...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Absolut är det bästa att byta det som klonkar/är trasigt men det finns faktiskt en poäng med lösningen trådskaparen är inne på.

@Sinery
Det du söke säljs som läckagestopp för gimmipackningar som är i kontakt med olja. Biltema, jula mfl säljer det. Redline Seal Saver är annars en variant men bäst är dock Omega 917. Dess produkter fungerar genom att få gummipackningarna att svälla och bli mjuka och därmed täta.

Dessa medel fungerar för sitt syfte, i alla fall Omega som jag själv testat.

Men det är viktigt att förstår att dessa medel fungerar under de förutsättningarna det är meningen att de skall fungera. Det fungerar inte på ex teflonpackningar och de reparerar inte skador.

Men ok, framvagnen...
Torra bussningar där något är indirekt kontakt mot gummit kan få effekt av detta. Ärligt talat fungerar även vatten till viss grad men effekten är ytterst kortvarig. Det fungerar bra för att ex hitta vilken led som knakar osv.

Ex en gummibussning (utan metallhölje) inpressad i ett fäste:

När gummit torkar och blir slitet börjar det gnissla. Sprutar man på vatten/olja så blir det lite glid och ljudet försvinner/förändras. Olja kryper ju in bättre än vatten och håller längre.

Lyckas man få gummit att svälla med ex medlen ovan (inte alls säkert att det är rätt typ av material) så kan man få gnisslet att bli bättre eller försvinna, i alla fall för en tid.

Är det däremot metalldelar/leder så kommer det inte hjälpa.
Ett exempel är en bussning med metallhölje och en metallbussning i mitten... Uppstår klonket mellan bulten som går igenom metallbussningen i mitten så spelar det ingen som hellst roll vad som händer med gummit för klonket uppstår mellan två metalldelar.

Visst teoretiskt skulle gummit kunna svälla så att mittenhylsan pressades lite mot bulten men vi pratar pyttesmå förändringar i dimension. Så det är ingen lösning på något sätt annat än för säljare, om man säger så.

Vanligast är att dessa bussningar blir gamma, torra och får sprickor. Visst på med medlet så det sväller lite så det blir lite tryck eller att smörja dem så kan ljudet försvinna. Men skadan är redan där.

Så det blir en definitionsfråga om det fungerar eller inte. Utom i vissa ytterst specifika fall där det kan fungera.

Så vad har du för ljud?
Väääääldigt generellt/förenklat.

Krängninghämmarstag (pinnarna som sitter mellan krängningshämmarna och stötdämparna) brukar klonka med det beror på att leden är slut. Det märks när du belastar krängningshämmaren. Lättast är att köra över en kant/gupp med ena hjulet och lyssna efter ljudet.

Är det en knak (gammalt skepp) eller klonk?
Klonk = Byt stagen.
Knak = Byt bussningar till krängningshämmaren alt smörj eller kör packningsåterställare på bussningarna. Men återigen är det bara att de blivit gamla och börjat krympa lite så kan mirakel medlet ha effekt, ett tag.

Knak vid rattutslag så kan du kolla om det är kring fjädersätena.
Ibland sitter det en gummipackning mellan fjädern och fjäderbenet. Lite smörj löser det problemet. Är det inget gummi utan metall mot metall är det också bara smörja. Ett litet varningens finger är dock att om det låter mycket eller om du ser att fjädern börjar röra sig/hoppa så har lagret gett upp och måste bytas.

Det kan även vara så att kardanen på styrstången behöver smörjas.

Klonk vid rattutslag så försöker du vicka däcken kl 9 och 3 här bilen är upphissad så däcket inte nuddar marken. Glappar det eller låter så blir det till att byta styrled.

Eller att kardanen på styrstången är helt slut men det har kag nog aldrig sett.

Visst trasig servo men då är det ju ännu tydligare att något man sprejar på inte hjälper.

Helt stumt så kollar du fjädrarna/fästena/lagren. Här blir det också att byta saker.

Samma sak fast kl 12 och 6 så kollar du lederna till bärarmarna samt spindellederna. Så klart är det bäst att byta lederna. Spindellederna byter du bara.

Men här finns ett sånt där teoretiskt fall. Gumibussningarna som är inpressade i bärarmen kan du (beroende på typ) få en en effekt på. Men med största sannolikhet skjuter du bara på problemet.

Klonk när du gasar eller bromsar (eller bara ökar/saktar in över lag) så skulle jag kolla övre fästena/lagren för fjädrarna/dämparna. De har gett sig sig och stötdämparen slår i så for belastningen ändras. Här är det också till att byta saker.

Besiktningen kommer kolla på glapp. Du kommer lixom inte lösa något glapp med olja/läckagetätare.

TLDR:
Oljetätningsmedel fungerar där de är avsedda att fungera. De fungerar på åldrande gummi som inte åldrats för mycket och lagar inte skador.

Kan de (precis som vatten och olja) förändra eller få ljud att försvinna? Japp men de fall där de inte bara maskerar problemet är ytterst få.

Ni får ha överseende om det är knasigt beskrivet eller så. Försöker vara social här hemma samtidigt som jag skriver detta, haha.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Nej, nej, nej.

Ja det där använder man inte i hjulhusen Däremot till dörrlister som är lite torra, nyare lister, O-ringar m.m tar man ren glycerol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Allvarligt talat, man reparerar inte bilar genom att planlöst spreja lite medel här och var. Kör lite bilpolish på den om du vill känna att den går bättre.

Missförstå mig rätt, jag har använt silikonspray för att få tyst på både rattstångsgenomföring (som halvt drev mig till vansinne i kyla), men att planlöst bara spruta "magiska medel" utan att veta varför ter sig rätt meningslöst.

Förebyggande underhåll som ett första steg för att se om något större ingrep behövs.

Jag menar det känns knöligt att ta fram tandtråden för att få in det där man vill.

Sprayen innehåller petroleum dock som jag förstår ska torka ut gummi.

Permalänk

En sak som inte nämnts är fjäderbenslagringen uppe mot motorrummet.
Det orsakar oxå klonkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Absolut är det bästa att byta det som klonkar/är trasigt men det finns faktiskt en poäng med lösningen trådskaparen är inne på.

@Sinery
Det du söke säljs som läckagestopp för gimmipackningar som är i kontakt med olja. Biltema, jula mfl säljer det. Redline Seal Saver är annars en variant men bäst är dock Omega 917. Dess produkter fungerar genom att få gummipackningarna att svälla och bli mjuka och därmed täta.

Dessa medel fungerar för sitt syfte, i alla fall Omega som jag själv testat.

Men det är viktigt att förstår att dessa medel fungerar under de förutsättningarna det är meningen att de skall fungera. Det fungerar inte på ex teflonpackningar och de reparerar inte skador.

Men ok, framvagnen...
Torra bussningar där något är indirekt kontakt mot gummit kan få effekt av detta. Ärligt talat fungerar även vatten till viss grad men effekten är ytterst kortvarig. Det fungerar bra för att ex hitta vilken led som knakar osv.

Ex en gummibussning (utan metallhölje) inpressad i ett fäste:

När gummit torkar och blir slitet börjar det gnissla. Sprutar man på vatten/olja så blir det lite glid och ljudet försvinner/förändras. Olja kryper ju in bättre än vatten och håller längre.

Lyckas man få gummit att svälla med ex medlen ovan (inte alls säkert att det är rätt typ av material) så kan man få gnisslet att bli bättre eller försvinna, i alla fall för en tid.

Är det däremot metalldelar/leder så kommer det inte hjälpa.
Ett exempel är en bussning med metallhölje och en metallbussning i mitten... Uppstår klonket mellan bulten som går igenom metallbussningen i mitten så spelar det ingen som hellst roll vad som händer med gummit för klonket uppstår mellan två metalldelar.

Visst teoretiskt skulle gummit kunna svälla så att mittenhylsan pressades lite mot bulten men vi pratar pyttesmå förändringar i dimension. Så det är ingen lösning på något sätt annat än för säljare, om man säger så.

Vanligast är att dessa bussningar blir gamma, torra och får sprickor. Visst på med medlet så det sväller lite så det blir lite tryck eller att smörja dem så kan ljudet försvinna. Men skadan är redan där.

Så det blir en definitionsfråga om det fungerar eller inte. Utom i vissa ytterst specifika fall där det kan fungera.

Så vad har du för ljud?
Väääääldigt generellt/förenklat.

Krängninghämmarstag (pinnarna som sitter mellan krängningshämmarna och stötdämparna) brukar klonka med det beror på att leden är slut. Det märks när du belastar krängningshämmaren. Lättast är att köra över en kant/gupp med ena hjulet och lyssna efter ljudet.

Är det en knak (gammalt skepp) eller klonk?
Klonk = Byt stagen.
Knak = Byt bussningar till krängningshämmaren alt smörj eller kör packningsåterställare på bussningarna. Men återigen är det bara att de blivit gamla och börjat krympa lite så kan mirakel medlet ha effekt, ett tag.

Knak vid rattutslag så kan du kolla om det är kring fjädersätena.
Ibland sitter det en gummipackning mellan fjädern och fjäderbenet. Lite smörj löser det problemet. Är det inget gummi utan metall mot metall är det också bara smörja. Ett litet varningens finger är dock att om det låter mycket eller om du ser att fjädern börjar röra sig/hoppa så har lagret gett upp och måste bytas.

Det kan även vara så att kardanen på styrstången behöver smörjas.

Klonk vid rattutslag så försöker du vicka däcken kl 9 och 3 här bilen är upphissad så däcket inte nuddar marken. Glappar det eller låter så blir det till att byta styrled.

Eller att kardanen på styrstången är helt slut men det har kag nog aldrig sett.

Visst trasig servo men då är det ju ännu tydligare att något man sprejar på inte hjälper.

Helt stumt så kollar du fjädrarna/fästena/lagren. Här blir det också att byta saker.

Samma sak fast kl 12 och 6 så kollar du lederna till bärarmarna samt spindellederna. Så klart är det bäst att byta lederna. Spindellederna byter du bara.

Men här finns ett sånt där teoretiskt fall. Gumibussningarna som är inpressade i bärarmen kan du (beroende på typ) få en en effekt på. Men med största sannolikhet skjuter du bara på problemet.

Klonk när du gasar eller bromsar (eller bara ökar/saktar in över lag) så skulle jag kolla övre fästena/lagren för fjädrarna/dämparna. De har gett sig sig och stötdämparen slår i så for belastningen ändras. Här är det också till att byta saker.

Besiktningen kommer kolla på glapp. Du kommer lixom inte lösa något glapp med olja/läckagetätare.

TLDR:
Oljetätningsmedel fungerar där de är avsedda att fungera. De fungerar på åldrande gummi som inte åldrats för mycket och lagar inte skador.

Kan de (precis som vatten och olja) förändra eller få ljud att försvinna? Japp men de fall där de inte bara maskerar problemet är ytterst få.

Ni får ha överseende om det är knasigt beskrivet eller så. Försöker vara social här hemma samtidigt som jag skriver detta, haha.

Tack för den, men jag vill varna att jag inte är mycket till mekaniker.

Ang produkter "förutsättningarna det är meningen att de skall fungera" så verkar det vara så att dom ljuger när det kommer till gummivårdare då flertalet jag har undersökt innehåller petroleum, verkar snarare var till att få till sjyst glans än att det ska hålla.
I det fallet låter det ju som "läckagestopp" som absorberas in i gummit vara det bättre alternativet för förebyggande underhåll i suspension systemet.

Ljudet är iaf ett klonk som sker ibland i gupp, dock sällan.
När jag byter däck ska jag utföra undersökningarna jag fått i tråden.

Rekommenderar du att man använder dessa läckagestoppare på gummidelarna i suspension systemet eller vad borde man använda?