Bilvård: Produkt för att förnya gummi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Tack för den, men jag vill varna att jag inte är mycket till mekaniker.

Ang produkter "förutsättningarna det är meningen att de skall fungera" så verkar det vara så att dom ljuger när det kommer till gummivårdare då flertalet jag har undersökt innehåller petroleum, verkar snarare var till att få till sjyst glans än att det ska hålla.
I det fallet låter det ju som "läckagestopp" som absorberas in i gummit vara det bättre alternativet för förebyggande underhåll i suspension systemet.

Ljudet är iaf ett klonk som sker ibland i gupp, dock sällan.
När jag byter däck ska jag utföra undersökningarna jag fått i tråden.

Rekommenderar du att man använder dessa läckagestoppare på gummidelarna i suspension systemet eller vad borde man använda?

Gummi/plaståterställare för karossen är bara mest för syns skull så de kommer ha noll effekt.

Gällande läckagetätning för olja så är det bara att köra på egentligen. Det blir lixom ingen skada men det är samtidigt pengar i sjön. Men visst testa biltemas för dryga hundringen.
Däremot tror jag att klonken kommer vara kvar. Är mera knarrande ljud som detta skulle kunna ha effekt på.

Dessa medel är ju avsedda att blandas med olja (typ motorolja eller hydraulolja). Det brukar vara typ 3% eller så. Men då cirkulerar det ju i ett system (typ motorn). För att de skall få snabbare effekt på annat gummi som bussningar får man nog ”chockbehandla” så blanda så starkt du tycker är ekonomiskt försvarbart.

Kollade snabbt på biltemas och där står det att det aktiveras när man kör. Tveksam på den beskrivningen men om det aktiveras av värme så fungerar det ju inte i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

En sak som inte nämnts är fjäderbenslagringen uppe mot motorrummet.
Det orsakar oxå klonkande.

Jo, det var den jag menade med strutfäste.

Skrivet av SuperNova:

Gummi/plaståterställare för karossen är bara mest för syns skull så de kommer ha noll effekt.

Gällande läckagetätning för olja så är det bara att köra på egentligen. Det blir lixom ingen skada men det är samtidigt pengar i sjön. Men visst testa biltemas för dryga hundringen.
Däremot tror jag att klonken kommer vara kvar. Är mera knarrande ljud som detta skulle kunna ha effekt på.

Dessa medel är ju avsedda att blandas med olja (typ motorolja eller hydraulolja). Det brukar vara typ 3% eller så. Men då cirkulerar det ju i ett system (typ motorn). För att de skall få snabbare effekt på annat gummi som bussningar får man nog ”chockbehandla” så blanda så starkt du tycker är ekonomiskt försvarbart.

Kollade snabbt på biltemas och där står det att det aktiveras när man kör. Tveksam på den beskrivningen men om det aktiveras av värme så fungerar det ju inte i ditt fall.

Som jag förstår med typ AT-205 har inte blandningen med olja eller värme som får det att penetrera, utan dom vill man kör runt så additivet kommer i kontakt med gummitätningarna.
Så man borde kunna spruta det direkt på gummit.

Har tittat vidare och flertalet silikonspray är petroleum baserat, inkluderat WD40 varianten.

Vad tror ni, blir den bra att använda "äkta" silikonspray på gummidelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jo, det var den jag menade med strutfäste.

Som jag förstår med typ AT-205 har inte blandningen med olja eller värme som får det att penetrera, utan dom vill man kör runt så additivet kommer i kontakt med gummitätningarna.
Så man borde kunna spruta det direkt på gummit.

Har tittat vidare och flertalet silikonspray är petroleum baserat, inkluderat WD40 varianten.

Vad tror ni, blir den bra att använda "äkta" silikonspray på gummidelarna?

Du kanske missförstod mig nu...
Alla dessa läckagetätare hället man ner i oljan, som kan vara motorolja eller hydraulolja. Ex så rymmer en bil ca 5L. Medlet du köper är typ 3dl. Blir ju svindyrt om man skulle köpt 5L av tätningsmedlet (och absolut inte bra för motorn).

Så tätningsmedlet är "koncentrerat". Dvs ju mindre olja du blandar det med, desto starkare blir det.

Gällande just värme så var det något som biltema skrev men jag ör faktiskt tveksam då jag aldrig hört att andra liknande medel kräver någon speciell värme för att fungera.

Gällande silikonspray (billigt på biltema) så kommer det förmodligen inte ha någon effekt på klonkandet heller.

En sak du skall vara medveten om med silikon är att där du får silikon blir det ett jäkla jobb att få något annat att fästa. Jag använder i princip aldrig silikon där man någonsin kan behöva lacka/måla något. Visst i hjulhuset är det väl inget jättebekymmer men det kan vara bra att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du kanske missförstod mig nu...
Alla dessa läckagetätare hället man ner i oljan, som kan vara motorolja eller hydraulolja. Ex så rymmer en bil ca 5L. Medlet du köper är typ 3dl. Blir ju svindyrt om man skulle köpt 5L av tätningsmedlet (och absolut inte bra för motorn).

Så tätningsmedlet är "koncentrerat". Dvs ju mindre olja du blandar det med, desto starkare blir det.

Gällande just värme så var det något som biltema skrev men jag ör faktiskt tveksam då jag aldrig hört att andra liknande medel kräver någon speciell värme för att fungera.

Gällande silikonspray (billigt på biltema) så kommer det förmodligen inte ha någon effekt på klonkandet heller.

En sak du skall vara medveten om med silikon är att där du får silikon blir det ett jäkla jobb att få något annat att fästa. Jag använder i princip aldrig silikon där man någonsin kan behöva lacka/måla något. Visst i hjulhuset är det väl inget jättebekymmer men det kan vara bra att ha i åtanke.

Missförstånd absolut, jag menade aldrig att jag skulle blanda det med något, utan spraya direkt på gummidelarna.

Sedan Biltemas och WD40s silikonspray verkar vara petroleumbaserad och kommer därmed torka ut gummit.

Som skrivet, endast intresserad av strutfästena och gummidelar runt i hjulhustet.
Kanske gummit på vindrutetorkarna och dörrarna också.

Skrivet av olga32:

Spray eller smörj, om det känns besvärligt att göra något som inte kommer ha någon som helst effekt är nog det enklaste att låta bli över huvud taget.

Du menar att gummi ej kan underhållas eller att glycol ethers / silikonspray ej är effektivt för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Du menar att gummi ej kan underhållas eller att glycol ethers / silikonspray ej är effektivt för det?

Nja var inte så jag menade. Känner även att jag var onödigt dryg. Kör på det du tror blir bra och lycka till!

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Har sollat fram 2 produkter:
"Äkta" silikonspray: https://www.mekonomen.se/crc-silicone-spray-aerosol-250-ml-cr...
Propylenglykol (ej vanlig glykol) https://www.mekonomen.se/propylenglykol-promeister-14259433

Planen är helt enkelt att spraya ner gummidelar med en av dessa.
Återkom gärna om ni tror det är en bra/dålig idé eller har förslag på bättre/billigare produkt.