Absolut är det bästa att byta det som klonkar/är trasigt men det finns faktiskt en poäng med lösningen trådskaparen är inne på.
@Sinery
Det du söke säljs som läckagestopp för gimmipackningar som är i kontakt med olja. Biltema, jula mfl säljer det. Redline Seal Saver är annars en variant men bäst är dock Omega 917. Dess produkter fungerar genom att få gummipackningarna att svälla och bli mjuka och därmed täta.
Dessa medel fungerar för sitt syfte, i alla fall Omega som jag själv testat.
Men det är viktigt att förstår att dessa medel fungerar under de förutsättningarna det är meningen att de skall fungera. Det fungerar inte på ex teflonpackningar och de reparerar inte skador.
Men ok, framvagnen...
Torra bussningar där något är indirekt kontakt mot gummit kan få effekt av detta. Ärligt talat fungerar även vatten till viss grad men effekten är ytterst kortvarig. Det fungerar bra för att ex hitta vilken led som knakar osv.
Ex en gummibussning (utan metallhölje) inpressad i ett fäste:
När gummit torkar och blir slitet börjar det gnissla. Sprutar man på vatten/olja så blir det lite glid och ljudet försvinner/förändras. Olja kryper ju in bättre än vatten och håller längre.
Lyckas man få gummit att svälla med ex medlen ovan (inte alls säkert att det är rätt typ av material) så kan man få gnisslet att bli bättre eller försvinna, i alla fall för en tid.
Är det däremot metalldelar/leder så kommer det inte hjälpa.
Ett exempel är en bussning med metallhölje och en metallbussning i mitten... Uppstår klonket mellan bulten som går igenom metallbussningen i mitten så spelar det ingen som hellst roll vad som händer med gummit för klonket uppstår mellan två metalldelar.
Visst teoretiskt skulle gummit kunna svälla så att mittenhylsan pressades lite mot bulten men vi pratar pyttesmå förändringar i dimension. Så det är ingen lösning på något sätt annat än för säljare, om man säger så.
Vanligast är att dessa bussningar blir gamma, torra och får sprickor. Visst på med medlet så det sväller lite så det blir lite tryck eller att smörja dem så kan ljudet försvinna. Men skadan är redan där.
Så det blir en definitionsfråga om det fungerar eller inte. Utom i vissa ytterst specifika fall där det kan fungera.
Så vad har du för ljud?
Väääääldigt generellt/förenklat.
Krängninghämmarstag (pinnarna som sitter mellan krängningshämmarna och stötdämparna) brukar klonka med det beror på att leden är slut. Det märks när du belastar krängningshämmaren. Lättast är att köra över en kant/gupp med ena hjulet och lyssna efter ljudet.
Är det en knak (gammalt skepp) eller klonk?
Klonk = Byt stagen.
Knak = Byt bussningar till krängningshämmaren alt smörj eller kör packningsåterställare på bussningarna. Men återigen är det bara att de blivit gamla och börjat krympa lite så kan mirakel medlet ha effekt, ett tag.
Knak vid rattutslag så kan du kolla om det är kring fjädersätena.
Ibland sitter det en gummipackning mellan fjädern och fjäderbenet. Lite smörj löser det problemet. Är det inget gummi utan metall mot metall är det också bara smörja. Ett litet varningens finger är dock att om det låter mycket eller om du ser att fjädern börjar röra sig/hoppa så har lagret gett upp och måste bytas.
Det kan även vara så att kardanen på styrstången behöver smörjas.
Klonk vid rattutslag så försöker du vicka däcken kl 9 och 3 här bilen är upphissad så däcket inte nuddar marken. Glappar det eller låter så blir det till att byta styrled.
Eller att kardanen på styrstången är helt slut men det har kag nog aldrig sett.
Visst trasig servo men då är det ju ännu tydligare att något man sprejar på inte hjälper.
Helt stumt så kollar du fjädrarna/fästena/lagren. Här blir det också att byta saker.
Samma sak fast kl 12 och 6 så kollar du lederna till bärarmarna samt spindellederna. Så klart är det bäst att byta lederna. Spindellederna byter du bara.
Men här finns ett sånt där teoretiskt fall. Gumibussningarna som är inpressade i bärarmen kan du (beroende på typ) få en en effekt på. Men med största sannolikhet skjuter du bara på problemet.
Klonk när du gasar eller bromsar (eller bara ökar/saktar in över lag) så skulle jag kolla övre fästena/lagren för fjädrarna/dämparna. De har gett sig sig och stötdämparen slår i så for belastningen ändras. Här är det också till att byta saker.
Besiktningen kommer kolla på glapp. Du kommer lixom inte lösa något glapp med olja/läckagetätare.
TLDR:
Oljetätningsmedel fungerar där de är avsedda att fungera. De fungerar på åldrande gummi som inte åldrats för mycket och lagar inte skador.
Kan de (precis som vatten och olja) förändra eller få ljud att försvinna? Japp men de fall där de inte bara maskerar problemet är ytterst få.
Ni får ha överseende om det är knasigt beskrivet eller så. Försöker vara social här hemma samtidigt som jag skriver detta, haha.