The Elder Scrolls VI blir Microsoft-exklusivt

Permalänk
Medlem

Det är precis som jag sa förut...

Om Sony tycker att de har rätt att köra på med exklusivitet, varför andra inte får göra så?
(Visst det är dåligt för oss konsumenter. Det förstår jag)

Sony får smaka på egen medicin

Platform exklusivitet får leva max ett år. Sedan får man släppa speltiteln på andra plattformar tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det är precis som jag sa förut...

Om Sony tycker att de har rätt att köra på med exklusivitet, varför andra inte får göra så?
(Visst det är dåligt för oss konsumenter. Det förstår jag)

Sony får smaka på egen medicin

Platform exklusivitet får leva max ett år. Sedan får man släppa speltiteln på andra plattformar tycker jag.

Fast det är ingen egen medicin.

Det handlar inte om exklusiva deals (eg. att man för enskilda titlar skapar ett andraparts förhållande). Det hamnar man inte i domstol för, om man säger så.

Det handlar om kompletta uppköp av (tredjeparts) spel-utgivare (och med det samtliga titlar och IP utgivaren förfogar över, IPs som innan varit tillgängliga för "alla"). Köpa upp spel-utgivare är ingen Sony-medicin.

Sen visst, för exklusiva deals kan man ju tycka att det kan råda en tidsgräns (beror på lite, om dealen är en förutsättning för att titeln i huvudtaget existerar så kan man inte kräva så mkt).

Deals ska förövrigt inte sammanblandas med det som i kanske högre grad är Sonys egna medicin, att skapa sina egna IPs (dvs inte köpa nån annans). Givetvis står det Sony fritt att använda sina egna IPs som de vill. Pss som MS får använda sina IPs som de vill; är väl rätt få som kräver att MS ska dela med sig av t.ex. Windows?

Dvs, exklusivitet kan uppnås på olika sätt. Rätt många på Swec verkar ha svårt att förstå skillnaderna här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det är precis som jag sa förut...

Om Sony tycker att de har rätt att köra på med exklusivitet, varför andra inte får göra så?
(Visst det är dåligt för oss konsumenter. Det förstår jag)

Sony får smaka på egen medicin

Platform exklusivitet får leva max ett år. Sedan får man släppa speltiteln på andra plattformar tycker jag.

Nu vet inte jag hur det ligger till mer hur lika de agerar, men ur ett konsumentperspektiv blir ju ingenting bättre av att fler aktörer stampar på konsumenternas tår.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad menar du. De köpte inte för att få kontroll över dem? Du tror inte ägandeskapet för med sig någon form av kontroll? Tvivlar starkt på att Bethesda hade kunnat säga nej.

Ägandeskapet kom gratis eller vadå? En förlorad inkomst är gratis eller vadå? Jag vet inte vad du pratar om.
Går det dåligt för Bethesda så blir dom sålda eller nerlagda. Att köpa företag är inte som att köpa ett mjölkpaket, det finns två sidor av ett avtal. Förhoppningsvis tjänar båda sidor på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Du förstår väl att Ms äger Bethesda och behöver inte betala en krona för att göra någonting?

Vad kul, jag visste inte det var gratis att köpa miljardföretag. Jag tror ja ska gå och köpa några i eftermiddag, tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad kul, jag visste inte det var gratis att köpa miljardföretag. Jag tror ja ska gå och köpa några i eftermiddag, tack för tipset.

Ja...så kan man väl också tänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Att köpa företag är inte som att köpa ett mjölkpaket, det finns två sidor av ett avtal. Förhoppningsvis tjänar båda sidor på det.

Dom pengarna gick naturligtvis till personerna ägde Zenimax innan Microsoft köpte hela klabbet 2021 tror jag det var. Bethesda fick såklart inte en krona av dom pengarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vad yrar du om?

Nya UT5 motorn måste konsolerna köra i 480P för att få 60FPS.

https://n4g.com/news/2563726/immortals-of-aveum-disappoints-a...

Ut5 Grafikmotor

''- No Quality or 30fps mode
- All machines target 60fps
- PS5 : 1280x720 --> 4k Reconstruction via FSR 2.1 Performance when you Output 4K
- PS5 : 1280x720 --> 1080p Reconstruction via FSR 2.1 Quality when you Output 1080p, IQ is the same on both resolution mode.
- Series X : 1280x720 --> 4k Reconstruction via FSR 2.1
- Series S : 768x438 --> 4k Reconstruction via FSR 2.1
- Series S cut many thing like foilage, textures, SSR, ambient oclusion, alpha volumetric
- PS5 / XSX have frame drops when there are too many action / explosion on screen, or too much "magik" effect, scripted moment have not perfect and sometimes on cinematique
- XSX have advantage of 5-8 fps than the PS5
- PS5 have better menu screen with better SSR and AO (wow)
- XSS runs better than the XSX and PS5. But it also the worst IQ of the 3
- No difference for PS5 / XSX ''

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Nya UT5 motorn måste konsolerna köra i 480P för att få 60FPS.

https://n4g.com/news/2563726/immortals-of-aveum-disappoints-a...

Ut5 Grafikmotor

''- No Quality or 30fps mode
- All machines target 60fps
- PS5 : 1280x720 --> 4k Reconstruction via FSR 2.1 Performance when you Output 4K
- PS5 : 1280x720 --> 1080p Reconstruction via FSR 2.1 Quality when you Output 1080p, IQ is the same on both resolution mode.
- Series X : 1280x720 --> 4k Reconstruction via FSR 2.1
- Series S : 768x438 --> 4k Reconstruction via FSR 2.1
- Series S cut many thing like foilage, textures, SSR, ambient oclusion, alpha volumetric
- PS5 / XSX have frame drops when there are too many action / explosion on screen, or too much "magik" effect, scripted moment have not perfect and sometimes on cinematique
- XSX have advantage of 5-8 fps than the PS5
- PS5 have better menu screen with better SSR and AO (wow)
- XSS runs better than the XSX and PS5. But it also the worst IQ of the 3
- No difference for PS5 / XSX ''

Så med andra ord är konsoler rätt så kassa hårdvarumässigt....?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tänk att Bethesda måste anpassa Elder Scrolls VI för Series S. Vilket slöseri på potential.

Permalänk
Medlem

Väldigt väntat. Lite lustigt att folk trodde annorlunda nu med uppköpet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Så med andra ord är konsoler rätt så kassa hårdvarumässigt....?

Kassa och kassa, de är under medel idag.. redan dag 1 hade dessa en äldre hårdvara.

Skulle de varit en PC hade deras pris på blocket varit runt 3000-4500:-

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Nya UT5 motorn måste konsolerna köra i 480P för att få 60FPS.

Nej det stämmer inte men däremot så finns det iaf en UE5-titel där specifikt Series S behöver det.

Du förstår inte skillnaden mellan dessa 2 påståenden? Ditt påstående är generaliserande till den grad att det är felaktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Nej det stämmer inte men däremot så finns det iaf en UE5-titel där specifikt Series S behöver det.

Du förstår inte skillnaden mellan dessa 2 påståenden? Ditt påstående är generaliserande till den grad att det är felaktigt.

720P för PS5 och XsX.. är det så mycket bättre då? Och många effekter är på AV.

Konsolerna klarar inte av Ut5-motorn..

Min poäng är att konsolerna redan går på knäna, utan FSR hade det varit katastrofalt.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Kassa och kassa, de är under medel idag..

Det är bara att titta på Steam survey så inser man att medel-PCn är på det stora hela sämre än PS5/XSX. T.ex. så är en majoritet av de 20 vanligaste GPUerna sämre än GPUerna i ovanstående konsoler.

Edit: X, inte S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Min poäng är att konsolerna redan går på knäna, utan FSR hade det varit katastrofalt.

Skriv det då istället för rena felaktigheter.

Vidare; det är inte så lyckat att peka på EN titel och sen använda det som generell info för UE5-motorn. Men ja, UE5 är ofta tungt. Slår på såväl PC som konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Skriv det då istället för rena felaktigheter.

Vidare; det är inte så lyckat att peka på EN titel och sen använda det som generell info för UE5-motorn. Men ja, UE5 är ofta tungt. Slår på såväl PC som konsol.

Meh, 480P eller 720P.. potatis, pära.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På vilket sätt är den utdaterad?

Ganska många, listan kan göras lång. Den får ju jobba rejält i ToTK och framraten är bedrövlig i vissa scenarion när det händer mycket. Skulle gissa att den sjunker under 20fps då och då. Ett nytt chipset med stöd för DLSS skulle vara perfekt. Snabbare/större internlagring hade också varit trevligt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bethesda är inte Microsoft. Bethesda har i högsta grad egenintresse av att gå med vinst utöver ägarnas intresse att marknadsföra Xbox och tvärtom så skiter Bethesda i Xboxförsäljningen för dom får inget av det.

1. Bethesda ÄR Microsoft.
2. Bethesda skiter inte i Xboxförsäljningen eftersom det är Bethesdas primära plattform.

Sen för att klargöra vad Xbox är så klipper jag in lite från Wikipedia,

"Xbox is a video gaming brand created and owned by Microsoft. The brand consists of five video game consoles, as well as applications (games), streaming service Xbox Cloud Gaming, online services such as the Xbox network and Xbox Game Pass, and the development arm Xbox Game Studios. The brand was first introduced in the United States in November 2001, with the launch of the original Xbox console."

Gällande Xbox Game Studios består dessa i dagsläget av nedanstående,

343 Industries
Alpha Dog Games
Arkane Studios
Bethesda Game Studios
Bethesda Softworks
Compulsion Games
Double Fine Productions
id Software
Inxile Entertainment
MachineGames
Mojang Studios
Ninja Theory
Obsidian Entertainment
Playground Games
Rare
Roundhouse Studios
Tango Gameworks
The Coalition
The Initiative
Turn 10 Studios
Undead Labs
World's Edge
Xbox Games Studios Publishing
ZeniMax Online

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Meh, 480P eller 720P.. potatis, pära.

Sa du samma sak då vi gick från SD till HD?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Sa du samma sak då vi gick från SD till HD?

Njä, VHS är analog och 720P med bra bitrate är digitalt oftast på DVD, man ser faktiskt skillnad.

Digitalt vs digitalt är mindre skillnad på, tex 480P vs 720P ser man knappt någon skillnad på en mindre skärm.. värre på större skärmar såklart.

Därav föddes den gamle legenden ''ögat ser inte mer än 720P'' som sades under Xbox 360 och PS3-eran, samt mer än 30FPS är bortkastat då människan ser inte mer än 24FPS.. m.m.

Därför konsolerna hade hårdvara som på gränsen klarade 30FPS och 720P ibland 1080P.. först nu som denna generation man faktiskt ser 60FPS spelande oftare, men dock för många titlar har 30FPS som standard.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

taskiga konsolportar eller dåligt för alla plattformar brukar det bli när det ska anpassas så det passar samtliga plattformar.

Håller med här, helst vill jag ha elder scrolls exklusivt för PC så att de kan lägga allt krut på att leverera en bra produkt. Speltillverkarna har just svårt med kvalié numera så allt som ökar komplexiteten för utvecklarna är dåligt. Bethesda behöver verkligen inte fler utmaningar.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Inte sedan Donkey Kong på Atari 2600 nej.

Eh de har både Mario och Pokémon på Android och iOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har Nintendo någonsin släppt något till en annan platform? Jag tror inte det?

Har någon spelstudio Sony köpt, som har utvecklat spel till xbox slutat med det EFTER uppköpet?
Vet ej, men tror inte det🤔

Och detsamma gäller Microsoft?

Det enda jag vet är Bethesda isåfall...

Skrivet av Mono:

Inte sedan Donkey Kong på Atari 2600 nej.

Skrivet av Mirialia:

Eh de har både Mario och Pokémon på Android och iOS.

För att inte tala om Mario Kart och Animal Crossing på Android och iOS! Nintendo kan dela med sig dom också

https://apps.apple.com/us/app/mario-kart-tour/id1293634699
https://apps.apple.com/us/app/animal-crossing-pocket-camp/id1...
https://apps.apple.com/us/app/fire-emblem-heroes/id1181774280
https://apps.apple.com/us/app/super-mario-run/id1145275343

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Därav föddes den gamle legenden ''ögat ser inte mer än 720P'' som sades under Xbox 360 och PS3-eran, samt mer än 30FPS är bortkastat då människan ser inte mer än 24FPS.. m.m.

Undrar om nån någonsin sa det där. Känns mest som en myt. Men visst, internet är fullt av stolpskott.

MS eller Sony sa det iaf garanterat inte.

Citat:

Därför konsolerna hade hårdvara som på gränsen klarade 30FPS och 720P ibland 1080P..

Haha, nej...

360/PS3 har den hårdvara de har eftersom det var vad MS resp Sony mäktade med att ta fram då det begav sig. Varken mer eller mindre och framförallt inte pga nått någon, högst eventuellt, förvirrat hävde ur sig på internet.

Ska även sägas att iaf MS lyckades bra här, avvägt alla faktorer (inkl "time to market") som spelar in vid en produktlansering av denna typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Eh de har både Mario och Pokémon på Android och iOS.

Tänkte mest på konsoll men ja du har rätt att det finns IP från Nintendo på mobil.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tycker man får skylla sig själv om man köper en konsoll!
På pc är det mest playstation som håller tillbaka & spelar inte så stor roll heller(inte så många spel där som faller mig i smaken ändå) Fast det bästa är ju att nu är de flesta konsoller ie en liten pc så igentligen borde de kunna släppas till alla (pc,xbox & PS) är bara inlåsning från konsolltillverkarna som hindrar. Så för mig så spelar jag ej på konsoll, utan bara på PC, även fast jag äger en xbox x. total speltid 2-3h sen den släpptes, utan funkar som dvd spelare. 4k spelare var dyra när de dyk upp på marknaden.

Det som håller tillbaka är ju främst Microsofts insyltande av sina API för spel i Windows. Utan det vore det såklart mer flytande med plattformsoberonden. Och därmed "portning" till andra system.

Detta är bara samma sak som de gör även på många andra områden för att göra det svårt att göra mjukvara för något annat än Windows-system.

Kanske hade rent av utvecklingen då gått mod en sorts universal som fungerat cross-platform istället. Men nu är det istället ironiskt nog bara Steam och Apple som har det, (med översättning av Microsoft API) för att verka för sin egen form av inlåsning.

Att maskiner som verkligen är beroende av mer förutsägbar hårdvara är en helt annan sak, och mer rimligt försvarbart ur konkurrenshänsende.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Därav föddes den gamle legenden ''ögat ser inte mer än 720P'' som sades under Xbox 360 och PS3-eran

Det beror väl på hur stor TVn är och hur långt bort man sitter om man kan se skillnaden på högre upplösning eller inte. Jag kan nämna att 720p valdes som standard för att man inte skulle kunna se skillnaden om man satt på ett avstånd om minst 4 gånger skärmens höjd. 1080p är på samma sätt 3 gånger skärmens höjd, och 4K (=2160p) därmed 1,5 gånger skärmens höjd. Sen om det verkligen är omöjligt att se skillnad på det avståndet eller inte är en annan sak, men noteringarna från varför upplösning valdes säger att det var avsikten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det som håller tillbaka är ju främst Microsofts insyltande av sina API för spel i Windows. Utan det vore det såklart mer flytande med plattformsoberonden. Och därmed "portning" till andra system.

Detta är bara samma sak som de gör även på många andra områden för att göra det svårt att göra mjukvara för något annat än Windows-system.

Kanske hade rent av utvecklingen då gått mod en sorts universal som fungerat cross-platform istället. Men nu är det istället ironiskt nog bara Steam och Apple som har det, (med översättning av Microsoft API) för att verka för sin egen form av inlåsning.

Att maskiner som verkligen är beroende av mer förutsägbar hårdvara är en helt annan sak, och mer rimligt försvarbart ur konkurrenshänsende.

Å andra sidan så är x64 åx86 det som gjort vi har spel alls å att både apple å sream använder tex proton för att köra x86 simulering för att kunna köra spelen säger en del finns ingen marknad för varken steam os ie linux eller i apples fall unix klon att koda speciellt för dessa som om de inte x86 simulerar fungerar särskilt bra .i övrigt håller jag med dig bekymret är patent som de alla gladligen betalar till varandra släpp det fritt å låt den som ger mest vinna

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det är precis som jag sa förut...

Om Sony tycker att de har rätt att köra på med exklusivitet, varför andra inte får göra så?
(Visst det är dåligt för oss konsumenter. Det förstår jag)

Sony får smaka på egen medicin

Platform exklusivitet får leva max ett år. Sedan får man släppa speltiteln på andra plattformar tycker jag.

Nu är det ju inte unik för Sony och har aldrig varit.