The Elder Scrolls VI blir Microsoft-exklusivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det Sony har gjort är inte ens i närheten av samma sak.

Det skulle vara om Sony gör Destiny 3 Playstation exklusivt, då börjar situationerna likna varandra.

Om de släpper det till PC samtidigt så börjar det bli samma.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tycker man får skylla sig själv om man köper en konsoll!
På pc är det mest playstation som håller tillbaka & spelar inte så stor roll heller(inte så många spel där som faller mig i smaken ändå) Fast det bästa är ju att nu är de flesta konsoller ie en liten pc så igentligen borde de kunna släppas till alla (pc,xbox & PS) är bara inlåsning från konsolltillverkarna som hindrar. Så för mig så spelar jag ej på konsoll, utan bara på PC, även fast jag äger en xbox x. total speltid 2-3h sen den släpptes, utan funkar som dvd spelare. 4k spelare var dyra när de dyk upp på marknaden.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Men Blizzard-spel skulle inte bli exklusiva för PC/Xbox i.o.m. uppköpet... jo tjena!

Ehm, va? Vad har detta med Bethesda att göra? Mig veterligen har inte Microsoft sagt något om att Bethesda titlar efter uppköpet inte skulle bli exklusiva till Xbox och PC?

Vill minnas att de typ inte bestämt sig ännu till en början men underförstått fattade ju alla att det blir ju exklusivt till Microsofts platformar. Mycket riktigt kom nyheten kort efteråt att titlar som låg i närtid kommer släppas till samtliga tänkta platformar men alla som låg längre fram kommer skiftas över till att bli exklusiva.

Vill minnas något i den stilen. Så att ES6 blir exklusivt är ju inte ens en nyhet som jag ser det utan helt väntat.

Tror det du syftar på är Call of Duty som mycket riktigt inte blir exklusivt till PC och Xbox såvitt jag vet utan där finns en överenskommelse mellan Sony och Microsoft. Hur det blir med resten av Blizzards spel vet jag dock inte vad planen är.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

På ett sätt förstår jag inte att de knyter spelet till sin egen konsol. Om man tänker på att de säljer hårdvaran med förlust för att sedan tjäna pengar på spelköp så borde det vara bättre affärsmässigt om de säljer dem på alla plattformar. Men om man drar in gamepass där de får 99-155kr per månad ist för 6-800kr en gång ... tja ... jag vet inte? Men de har väl räknat på det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

På ett sätt förstår jag inte att de knyter spelet till sin egen konsol. Om man tänker på att de säljer hårdvaran med förlust för att sedan tjäna pengar på spelköp så borde det vara bättre affärsmässigt om de säljer dem på alla plattformar. Men om man drar in gamepass där de får 99-155kr per månad ist för 6-800kr en gång ... tja ... jag vet inte? Men de har väl räknat på det.

Bethesda skulle nog gärna släppa spelet till vad som helst(bevisligen) men MS går miste om sin avgift och sin relevans för varje PS spelare, avgiften går dessutom till Sony...

Permalänk
Medlem

PC = Microsoftexklusivt?

Permalänk

jag har aldrig förstått mig på denna exklusivitet, det gör ju bara 50% utav allt folk pissed of och besvikna.
vill de inte tjäna pengar? isf borde ju 50% mer folk som kan köpa generera mer pengar, eller är det något jag missar i mitt tänkande nu?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har aldrig förstått mig på denna exklusivitet, det gör ju bara 50% utav allt folk pissed of och besvikna.
vill de inte tjäna pengar? isf borde ju 50% mer folk som kan köpa generera mer pengar, eller är det något jag missar i mitt tänkande nu?

Jag tror att den här frågan är nästan oändligt mycket mer komplex än att bara räkna på inkomst. Annars vore det ju ett glasklart val för Microsoft att även släppa exklusiva titlar till Playstation, kan man tycka - gärna porta dem på billigast möjliga sätt till Switch också, bara för att få in mer pengar. Sannolikt handlar det väl om att de omedelbara inkomsterna från Playstation 5-försäljningen i längden inte beräknas vara större än vinsten med att locka fler konsumenter till Xbox-ekosystemet med Game Pass, Xcloud och allt vad det är.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

På ett sätt förstår jag inte att de knyter spelet till sin egen konsol. Om man tänker på att de säljer hårdvaran med förlust för att sedan tjäna pengar på spelköp så borde det vara bättre affärsmässigt om de säljer dem på alla plattformar. Men om man drar in gamepass där de får 99-155kr per månad ist för 6-800kr en gång ... tja ... jag vet inte? Men de har väl räknat på det.

Det var väl bara det första året de gick i förlust?

Menar, konsolernas hårdvara är gammal, visst.. de fungerar som en low tier PC numera, vid nysläpp var de som mellanklass-PC

30FPS i nyare titlar och ofta 480P native som är utdraget till 1080P.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

och ofta 480P native som är utdraget till 1080P.

Vad yrar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

PC = Microsoftexklusivt?

På sätt och vis är det väl det, det är ju ändå Windows i botten. Juristerna tänker väl att Windows och Xbox utgör en Microsoft-sfär som dom ställer mot Sony-sfären (Playstation)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad yrar du om?

Switchens prestanda i relativitet till pc?

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av adillboy:

Vem har sagt detta? Känns som att jag bara har hört att dom skulle bli exklusiva efter uppköpet, tror inte jag har hört något annat från någon direkt, kanske har missat det dock.

Som nedan

Skrivet av Rådström:

Under processen att få sitt uppköp av Activision-Blizzard genom så har jag sett flertalet uttalanden som nedan. Kanske inte löften men definitivt små "lögner" för att få affären ska bli godkänd.

https://www.cnbc.com/2023/06/28/microsoft-ceo-nadella-says-he...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag avslutade ju min mening med att jag väldigt gärna hade spelat senaste Zelda på min PS5. Switchen är otroligt utdaterad vid det här laget..

På vilket sätt är den utdaterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

TES6 tidigast 2026? Jag tror snarare på 2028-2030. Jag hoppas de bytt motor åtminstone..

Dom kommer ha samma motor. Unreal Engine har ju också samma motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

På sätt och vis är det väl det, det är ju ändå Windows i botten. Juristerna tänker väl att Windows och Xbox utgör en Microsoft-sfär som dom ställer mot Sony-sfären (Playstation)

I och för sig, men jag skulle inte bli förvånad om det går att spela på Linux också, även om officiellt stöd saknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dom kommer ha samma motor. Unreal Engine har ju också samma motor.

Va?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bethesda skulle nog gärna släppa spelet till vad som helst(bevisligen) men MS går miste om sin avgift och sin relevans för varje PS spelare, avgiften går dessutom till Sony...

Vet inte vad avgiften är, men låt oss säga att den är 30% för att sälja till PS. Om de säljer på Xbox får de 100%. Om de säljer på PS får de 70% av det som de säljer där. Om de inte säljer på PS så får de ju 0%. Då måste drygt på Xbox hoppa över att köpa det och köpa det på PS i stället för att de ska gå förlust. Om de nu ens har båda konsolerna.

Då är det ju 70% som de går miste om.

Rent logiskt så betyder det att de tar den förlusten för att de hoppas att fler ska köpa xbox.

De äger ju ändå Bethesda, så Bethesda är Microsoft.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

På vilket sätt är den utdaterad?

På fler än 1.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vet inte vad avgiften är, men låt oss säga att den är 30% för att sälja till PS. Om de säljer på Xbox får de 100%. Om de säljer på PS får de 70% av det som de säljer där. Om de inte säljer på PS så får de ju 0%. Då måste drygt på Xbox hoppa över att köpa det och köpa det på PS i stället för att de ska gå förlust. Om de nu ens har båda konsolerna.

Då är det ju 70% som de går miste om.

Rent logiskt så betyder det att de tar den förlusten för att de hoppas att fler ska köpa xbox.

De äger ju ändå Bethesda, så Bethesda är Microsoft.

Bethesda är inte Microsoft. Bethesda har i högsta grad egenintresse av att gå med vinst utöver ägarnas intresse att marknadsföra Xbox och tvärtom så skiter Bethesda i Xboxförsäljningen för dom får inget av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Bethesda är inte Microsoft. Bethesda har i högsta grad egenintresse av att gå med vinst utöver ägarnas intresse att marknadsföra Xbox och tvärtom så skiter Bethesda i Xboxförsäljningen för dom får inget av det.

Men varför släpper de inte spelet på alla platformar som finns som de gjort med Skyrim?

Microsoft skiter i vad Bethesda gör, så länge de gör som Microsoft vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Men varför släpper de inte spelet på alla platformar som finns som de gjort med Skyrim?

Microsoft skiter i vad Bethesda gör, så länge de gör som Microsoft vill.

Dom släpper det inte på PS för att dom får pengar av MS för att inte göra det naturligtvis, det är hela grejjen med köpet av Bethesda......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har Nintendo någonsin släppt något till en annan platform? Jag tror inte det?

De har släppt ett antal mobilspel (iOS och Android) med början i Super Mario Run. Sen är de delägare i Pokémon som jag tror gjorde ett mobilspel eller två också (/s), och även släppte spel på Sega-plattformar en gång i tiden. Den dagen du spelar Mario på en Playstation är nog långt borta, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom släpper det inte på PS för att dom får pengar av MS för att inte göra det naturligtvis, det är hela grejjen med köpet av Bethesda......

Vad menar du. De köpte inte för att få kontroll över dem? Du tror inte ägandeskapet för med sig någon form av kontroll? Tvivlar starkt på att Bethesda hade kunnat säga nej.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Äh, det är väl bara att köpa Playstation och Xbox. Tillsammans kostar de ungefär som ett halvt grafikkort.

Och fler konsoler i vardagsrummet är som fler gifflar i Pågens påse. Det blir bara bättre!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Som nedan

För det första så inser jag att jag läste fel i ditt första inlägg och trodde att du menade Bethesda då tråden handlade om Elder Scrolls, sedan så trodde jag att det var alldeles uppenbart att allt som inte heter Call Of Duty skulle vara exklusivt till Xbox/pc pga hur mycket dom drar in på det, antog att det var cod som syftade på i artikeln när dom skriver "certain Activision games".

Syftet med att köpa acti blizz för den mängden är ju att göra allt exklusivt förutom cod så allt annat hade ju vart utom det man bör förvänta sig.

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Men Blizzard-spel skulle inte bli exklusiva för PC/Xbox i.o.m. uppköpet... jo tjena!

Blizzard? Är det inte Bethesda?
Hänger inte med alls men å andra sidan sker det så mycket uppköp så man har inte koll längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom släpper det inte på PS för att dom får pengar av MS för att inte göra det naturligtvis, det är hela grejjen med köpet av Bethesda......

Du förstår väl att Ms äger Bethesda och behöver inte betala en krona för att göra någonting?

Permalänk
Medlem

Wow, det lär ju vara lika tungdrivet och meh ur kartongen som Starfield, eller varför inte Fallout 76?

Väck mig när det är rabatterat till 250 spänn och jag är klar med studierna...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself