Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om det är nog stora åtgärder så kan det påverka amorteringskravet, dvs omvärdering medges före 5 år. Det är hela poängen. Normalt sett måste "man" vänta 5 år med omvärdering för att inte bara en galopperande marknad ska göra att man slipper amortera (eller behöver amortera mindre). Situationen kan dock vara att man köper något inpyrt, med sönderrostade avlopsledningar, läckande tak, oljeeldning och badrum från 1947 osv, för att dra till med lite. Då kommer värdet att skilja sig väldigt mycket efter renovering, särskilt om objektet ligger i "billigare" delar av landet, där inte själva marken utgör den stora delen av värdet.

Det här är inte bankernas påhitt, utan kommer från Finansinspektionens föreskrifter.

https://www.fi.se/sv/vara-register/fffs/sok-fffs/2016/201616/

Här tror jag nog att det är nedre delen av sidan 45 i beslutspromemorian du är ute efter.

Ah, tack! Där står det förvisso:

Citat:

Förhållanden som kan ge upphov till en avsevärd värdeförändring är
till exempel att det skett omfattande renoveringar, ombyggnad eller tillbyggnad
av bostaden. Det ska alltså vara fråga om omfattande förändringar som
avsevärt ändrar värdet på bostaden

Vilken typ av renovering är alltså inte egentligen relevant, utan enbart hur den påverkat värdet av huset. Jag tycker det låter som att tak och dränering borde, i alla fall sammantaget, borde kunna falla in där om det med hänsyn till andra faktorer faktiskt ökat värdet så pass mycket. Men jag är som sagt inte ute efter att ändra amorteringstakt eller så, snarare att få till en bättre deal på räntan och/eller låna en smula till en till åtgärd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Verkligen en individuell fråga... Lever du för att bo, eller bor du för att leva.

Jag och min fru har alltid blivit lätt utskrattade i våra umgängeskretsar för att vi "bara" bor i en lägenhet när vi så lätt har råd med ett enormt, flådigt hus... Vi är dels överhuvudtaget inte husmänniskor och har dessutom alltid haft devisen att vi aldrig ska ta på oss fasta kostnader som gör att en av oss inte kan säga upp sig/byta jobb/bli sjuk/dö och det ska påverka våra barn och boendesituation.

För egen del har det varit enormt skönt för det har gjort att vi vågat ta risker med "andra" saker i livet som att ta chanser med att byta jobb, säga upp sig, våga be chefen fara åt helvete, starta eget, investera i annat etc. Men jag tror det är en omöjlighet att sätta en "siffra" på vad som är rätt. Det är helt enkelt väldigt individuellt, jag förstår samtidigt (och ibland avundas) folk som lever för sin trädgård och sin altan..

Citerar min första amerikanska chef som jag hade för 20+ år sedan. "You should always have 1-2 years of fuck-you money close by, and make sure that your employees don't and are knee deep in debt..." -- sjukt cyniskt och jag kan väl säga att jag bara lyssnade på halva det rådet då jag hellre har folk runt mig som säger att jag är en idiot när jag är det än att de inte vågar säga något för de behöver sin lön.

Där är jag och framförallt min fru tvärt om. När vi träffades var hon tydlig med att hon ville ha hus så fort vi hade råd. Det tog några år innan hon fick jobb i Sverige efter att ha flyttat hit och jag har lågbetalt jobb men ingen av oss är sådana som spenderar mycket pengar på annat. Bil är till för ta sig från plats A till B inte vara flådig. Bara den rullar är det ok. Mat äter vi aldrig ute förutom hamburgare någon gång ibland. Går aldrig på pub eller ens dricker ens alkohol. Köper inga flådiga kläder och reser bara när vi måste som när hon inte träffat sin familj på flera år.

När vi bodde i lägenheten la vi undan så mycket vi kunde till hus. Nu när vi bor i hus lägger vi nästan alla våra pengar på det. Nu i efterhand skulle det varit skönt att ha mer buffert när allt blir dyrt men vi lade nästan allt vi hade på handpenningen.

Något flådigt hus hade vi inte råd med utan fick flytta 5 mil för att ha råd med något. Vi offrade i stort sett allt inkl vänner för vårt hus. Jag förstår om man inte vill göra det. Men att inte ha någon veranda eller trädgård gör att man känner sig så instängd. Sen är vi mest inomhus ändå och glor på Netflix känns det som men att man kan bara gå ut istället för ta 3 trappor ner och ha 100 grannar som ser en om man ska äta ute är värt en del.

Men hade jag varit själv hade jag bott kvar i lägenheten hela livet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Där är jag och framförallt min fru tvärt om. När vi träffades var hon tydlig med att hon ville ha hus så fort vi hade råd. Det tog några år innan hon fick jobb i Sverige efter att ha flyttat hit och jag har lågbetalt jobb men ingen av oss är sådana som spenderar mycket pengar på annat. Bil är till för ta sig från plats A till B inte vara flådig. Bara den rullar är det ok. Mat äter vi aldrig ute förutom hamburgare någon gång ibland. Går aldrig på pub eller ens dricker ens alkohol. Köper inga flådiga kläder och reser bara när vi måste som när hon inte träffat sin familj på flera år.

När vi bodde i lägenheten la vi undan så mycket vi kunde till hus. Nu när vi bor i hus lägger vi nästan alla våra pengar på det. Nu i efterhand skulle det varit skönt att ha mer buffert när allt blir dyrt men vi lade nästan allt vi hade på handpenningen.

Något flådigt hus hade vi inte råd med utan fick flytta 5 mil för att ha råd med något. Vi offrade i stort sett allt inkl vänner för vårt hus. Jag förstår om man inte vill göra det. Men att inte ha någon veranda eller trädgård gör att man känner sig så instängd. Sen är vi mest inomhus ändå och glor på Netflix känns det som men att man kan bara gå ut istället för ta 3 trappor ner och ha 100 grannar som ser en om man ska äta ute är värt en del.

Men hade jag varit själv hade jag bott kvar i lägenheten hela livet.

Diskuterade det med en kollega igår och den bästa investeringen för bolånet är att investera i relationen. Ett dopp i fel ”källa” kan leda till att privatekonomin kraschar totalt. Räknar med 5ggr högre ränta när vi bundna går ut i januari. Ska knåpa på en budget idag, men våra fasta kostnader kommer överstiga 30K skattade pengar.

Vi får dra ned på allt icke nödvändigt. Sluta äta ute, fynda kläder på sellphy, säga upp streamingtjänster som vi inte använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Det är lite som att panik sälja aktier i dippen. Du kommer få sämst betalt och marknaden är svagast.

Visst går det inte runt så går det inte runt. Men lösningar så som sluta amortera eller ta av besparingar en period bör övervägas.

Annars är det nog bäst att sälja redan nu.

Allt beror på hur läget är framöver.
Har bundet till 2024 Q1, så får se hur det ser ut då.
Sen vet man inte om man fortfarande bor själv då.
Och jag har råd vid den nivån med, men jag vill inte lägga det. Så det handlar inte om panik-sälj.
(Och barnen vill väldigt gärna bo kvar, ens har spenderat större delen av sin uppväxt där och den andra hela, bortsett från tiden då de är hos sin mamma, som redan flyttat tre gånger på tre år. Så jag vill stå för lite stabilitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Allt beror på hur läget är framöver.
Har bundet till 2024 Q1, så får se hur det ser ut då.
Sen vet man inte om man fortfarande bor själv då.
Och jag har råd vid den nivån med, men jag vill inte lägga det. Så det handlar inte om panik-sälj.
(Och barnen vill väldigt gärna bo kvar, ens har spenderat större delen av sin uppväxt där och den andra hela, bortsett från tiden då de är hos sin mamma, som redan flyttat tre gånger på tre år. Så jag vill stå för lite stabilitet)

Är inte långt dit så räkna med en till 0.25 höjning innan dess.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Är inte långt dit så räkna med en till 0.25 höjning innan dess.

Ja, jag tror det går upp mer. Men förhoppningsvis så ser man då lite mer tydligt var det är på väg. Förhoppningsvis ser man då en planerad tillbakagång till en 4-5% för att stabiliseras där.

2025 är det bundet till förresten, helsinki var åren passerar fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ja, jag tror det går upp mer. Men förhoppningsvis så ser man då lite mer tydligt var det är på väg. Förhoppningsvis ser man då en planerad tillbakagång till en 4-5% för att stabiliseras där.

2025 är det bundet till förresten, helsinki var åren passerar fort.

Men då ser det bättre ut. Jag tror 2024 kommer mera eller mindre stå still gällande räntan för att sedan sakta gå ner mot 3% under 2025/2026.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

En nära vän till mig köpte hus för några månader sen (flyttade från lägenhet). Han och hans fru har två barn och de betalar nu över 40 000 kr/månaden ENBART i ränteutgifter. Visst båda räknas till höginkomsttagare men det svider ändå ordentligt för dem varje månad rent kassaflödesmässigt.

Då har de alltså ett lån på 10-12 miljoner.
Bör vara ganska rejäla inkomster för att ha fått låna den summan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

En nära vän till mig köpte hus för några månader sen (flyttade från lägenhet). Han och hans fru har två barn och de betalar nu över 40 000 kr/månaden ENBART i ränteutgifter. Visst båda räknas till höginkomsttagare men det svider ändå ordentligt för dem varje månad rent kassaflödesmässigt.

En annan nära vän till mig separerade nyligen med sin sambo. De köpte lägenhet centralt i Stockholm för lite mer än ett år sen när ränteläget var annorlunda. Han har ett barn tillsammans med en annan kvinna och han har nu ca 40 000 kr / månaden i FASTA kostnader varje månad som han själv måste ta hand om. Han ska försöka dra ner på allt vad han kan när det kommer till nöjen nu under höst/vinter och rida ut ränte stormen samt bo kvar i nuvarande lägenhet.

Summerat: Räntor/bolån och sambo/barn är grejer man behöver göra kalkyler på!!
Finns säkert en herrans massa folk som ska vara PK och komma och säga att det är fel att tänka så.. (facepalm)

Vadå, de visste ju på förhand vad det skulle bli för räntekostnad, varför komma nu i efterhand och säga att det svider ordentligt för dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Vadå, de visste ju på förhand vad det skulle bli för räntekostnad, varför komma nu i efterhand och säga att det svider ordentligt för dem?

Det kan väl svida även om man har råd, det är ju ändå saker/sparande som får stå tillbaka även för dom, det finns roligare saker att lägga pengarna på.

Tillbaka till tråden, vilka banker har ni som förhandlat i närtid fått bäst erbjudanden ifrån? Har Swedbank idag och hyfsad rabatt som går ut nu sista augusti så de får buda förstås men vilka mer ska man kolla med. Min shortlist hittills: Danske Bank, Skandia, SBAB som inte kräver förhandling och som ligger bra till vad jag sett. Vår belåningsgrad är just under 50% enligt dagsaktuellt värde (booli) (40% enligt amorteringsunderlaget)

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tillbaka till tråden, vilka banker har ni som förhandlat i närtid fått bäst erbjudanden ifrån?

Lade om våra lån i slutet av juni, taget ur huvudet så SBAB listränta 4.42 (tror de höjt tio punkter sen dess), Skandia, 4.34, Handelsbanken 4.40 (befintlig bank - de var sjukt trötta och ointresserade för övrigt), Nordnet (Egentligen Stabelo) och Länsförsäkringar båda 3.99. 30% belåning mot ny värdering gjord i juli. Allt rörligt. Både Nordnet och LF med krav på pensionskapital/sparande hos dem på mellan 5-10M och max 50% belåning.

Valde LF till slut då både jag och frun redan hade pensionsavsättningar där som gjorde det smidigast då min arbetsgivare knorrade om flytt till Nordnet. Har man mer än 10M i gemensamt sparande vilket ju inte är är ovanligt efter 20-30 års pensionssparande så har Nordnet räntor som är ytterligare ca 30 punkter lägre till vilket jag tror är rätt svårt att slå..

Har hört flera som fått bra villkor hos Danske bank också, men verkar väldigt beroende på att träffa rätt bankperson hos dem.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag har köpt hus och har några funderingar. Vi har lånelöfte från SBAB och får drygt 60 punkters rabatt mot listräntan på grund av energiklassning samt att vi ligger kring 65% belåningsgrad.

Tillträde är i slutet av oktober och jag tänkte att det kanske är en bra idé att ringa runt och se vad man kan få för erbjudande från andra banker? Är det helt onödigt att fokusera på räntan och bör man istället fokusera på ränterabatten samt hur länge rabatten håller? Fick höra av en vän att rabatten är det viktiga då de flesta har ungefär samma listränta.

Vore även tacksam för tips om hur man bör gå tillväga som kommande husägare när man ringer bankerna! Vad säger man? Hur prutar jag bäst?

Det som spelar roll är ju naturligtvis den effektiva räntan vid den aktuella tidpunkten. Sedan kan man ju inte veta exakt vilken ränta det faktiskt blir eftersom räntan sätts baserat på listräntan - ränterabatt när lånet betalas ut eller sätts om. Det är inte säkert att listräntan är samma hos alla långivare. Står det mellan två olika långivare i slutändan kan det dock eventuellt vara värt att jämföra deras listräntor historiskt för att se om de de brukar höja och sänka listräntan i samma takt eller ej.

Förhandla ränta gör man bäst genom att samla in erbjudanden från flera långivare och använda dessa för att se om någon av de andra kan tänka sig att gå lägre en eller flera omgångar. När det tar stopp kan du se om de kan rabattera andra banktjänster om det är en storbank.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Vadå, de visste ju på förhand vad det skulle bli för räntekostnad, varför komma nu i efterhand och säga att det svider ordentligt för dem?

De visste på förhand vad kostnaderna skulle bli men antar att det är lite annorlunda när verkligheten faktiskt blir av.

Permalänk
Medlem

Sitter i samtal med flertalet banker för byte då bolånen på 1,23 nu går ut och är på totalt 3.2msek. Fått 4,44 från swedbank med 1,25 i rabatt och 4,69 från Nordea med 1.05 i rabatt. Nordea kunde fixa amorteringslättnad i 6mån direkt, ev 12 månader då frun är föräldraledig.

Nordea va öppna för att ge ännu mer rabatt om man väljer flytta tjänstepension mm dit, men fråga är hur mkt man rabatt man kan vänta sig? Swedbank känns ju helt klart mest lockande…

Annars har SBAB gett 4,67, Handelsbanken 4,69, inväntar svar från Länsförsäkringar.

SEB som vi har nu är inget val, de har vart så jäkla pissiga mot oss senaste så dom lämnar vi.

Fördelen med Nordea är att man får en personlig bankkontakt.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Sitter i samtal med flertalet banker för byte då bolånen på 1,23 nu går ut och är på totalt 3.2msek. Fått 4,44 från swedbank med 1,25 i rabatt och 4,69 från Nordea med 1.05 i rabatt. Nordea kunde fixa amorteringslättnad i 6mån direkt, ev 12 månader då frun är föräldraledig.

Nordea va öppna för att ge ännu mer rabatt om man väljer flytta tjänstepension mm dit, men fråga är hur mkt man rabatt man kan vänta sig? Swedbank känns ju helt klart mest lockande…

Annars har SBAB gett 4,67, Handelsbanken 4,69, inväntar svar från Länsförsäkringar.

SEB som vi har nu är inget val, de har vart så jäkla pissiga mot oss senaste så dom lämnar vi.

Fördelen med Nordea är att man får en personlig bankkontakt.

Var runt till ett gäng banker i vintras när jag flyttade till hus, 116bps var bästa rabatt jag lyckades förhandla fram, lån på dryga 2,4MSEK (85% belåning).

Så 125bps skulle jag vara riktigt nöjd med, om ni nu inte sitter med under 50% belåningsgrad, då går det nog att kräma ut lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Sitter i samtal med flertalet banker för byte då bolånen på 1,23 nu går ut och är på totalt 3.2msek. Fått 4,44 från swedbank med 1,25 i rabatt och 4,69 från Nordea med 1.05 i rabatt. Nordea kunde fixa amorteringslättnad i 6mån direkt, ev 12 månader då frun är föräldraledig.

Nordea va öppna för att ge ännu mer rabatt om man väljer flytta tjänstepension mm dit, men fråga är hur mkt man rabatt man kan vänta sig? Swedbank känns ju helt klart mest lockande…

Annars har SBAB gett 4,67, Handelsbanken 4,69, inväntar svar från Länsförsäkringar.

SEB som vi har nu är inget val, de har vart så jäkla pissiga mot oss senaste så dom lämnar vi.

Fördelen med Nordea är att man får en personlig bankkontakt.

Det är sällan värt att flytta tjänstepensionen då du lätt förlorar betydligt mer på deras högre avgifter än du vinner i ränta. Just på grund av de långa tidsperioderna ens tjänstepension ofta ligger investerad gör även marginellt högre avgifter väldigt stor skillnad, särskilt när man tar hänsyn till "ränta på ränta"-effekten.

Har du testat att be de andra bankerna matcha eller gå under Swedbanks erbjudande?

De flesta andra storbanker brukar mig veterligen också ge dig en personlig bankkontakt, även om det alltid är en del handläggare som byter kontor eller bank som gör att man tappar dem.

Nordea brukar vad jag vet generellt ligga sämre till räntemässigt och har ju tidigare haft sämst kundbetyg av alla storbanker i någon undersökning så det kan ju vara värt att gräva lite i om du överväger dem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är sällan värt att flytta tjänstepensionen då du lätt förlorar betydligt mer på deras högre avgifter än du vinner i ränta. Just på grund av de långa tidsperioderna ens tjänstepension ofta ligger investerad gör även marginellt högre avgifter väldigt stor skillnad, särskilt när man tar hänsyn till "ränta på ränta"-effekten.

Har du testat att be de andra bankerna matcha eller gå under Swedbanks erbjudande?

De flesta andra storbanker brukar mig veterligen också ge dig en personlig bankkontakt, även om det alltid är en del handläggare som byter kontor eller bank som gör att man tappar dem.

Nordea brukar vad jag vet generellt ligga sämre till räntemässigt och har ju tidigare haft sämst kundbetyg av alla storbanker i någon undersökning så det kan ju vara värt att gräva lite i om du överväger dem.

är det verkligen så att alla bankerna har sämre pensionsfonder än de klassiska pensionsförvaltarna?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

är det verkligen så att alla bankerna har sämre pensionsfonder än de klassiska pensionsförvaltarna?

Nej men de har oftast högre avgifter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Var runt till ett gäng banker i vintras när jag flyttade till hus, 116bps var bästa rabatt jag lyckades förhandla fram, lån på dryga 2,4MSEK (85% belåning).

Så 125bps skulle jag vara riktigt nöjd med, om ni nu inte sitter med under 50% belåningsgrad, då går det nog att kräma ut lite till.

Skrivet av blunden:

Det är sällan värt att flytta tjänstepensionen då du lätt förlorar betydligt mer på deras högre avgifter än du vinner i ränta. Just på grund av de långa tidsperioderna ens tjänstepension ofta ligger investerad gör även marginellt högre avgifter väldigt stor skillnad, särskilt när man tar hänsyn till "ränta på ränta"-effekten.

Har du testat att be de andra bankerna matcha eller gå under Swedbanks erbjudande?

De flesta andra storbanker brukar mig veterligen också ge dig en personlig bankkontakt, även om det alltid är en del handläggare som byter kontor eller bank som gör att man tappar dem.

Nordea brukar vad jag vet generellt ligga sämre till räntemässigt och har ju tidigare haft sämst kundbetyg av alla storbanker i någon undersökning så det kan ju vara värt att gräva lite i om du överväger dem.

Hade mäklaren hemma idag och fick villan värderad till 4,3, ligger då på en belåning på ca 74%. Möte med nuvarande bank imorgon samt en till bank. Lägsta räntan hitills är 4.44 från swedbank. Får se om någon annan kan möta det. SBAB verkar inte kunna sänka något utifrån den dom fick fram vid sin kalkyl.

Synd dedär med omdömena om Nordea, va sugen på dom…

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Triffid:

är det verkligen så att alla bankerna har sämre pensionsfonder än de klassiska pensionsförvaltarna?

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej men de har oftast högre avgifter

Själva flytten kan också innebära kostnader som tar ett tag att återhämta. Men det värsta är framförallt kostnaden på förvaltningen.
Ska det även vara som så att man inte bara kan flytta fonderna utan även måste sälja dessa och köpa nya hos banken man flyttar till så kan det vara 0.5-1% på beloppet i växlingsavgifter + du är utan för börsen och kanske lyckas köpa i en sving som går dåligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Själva flytten kan också innebära kostnader som tar ett tag att återhämta. Men det värsta är framförallt kostnaden på förvaltningen.
Ska det även vara som så att man inte bara kan flytta fonderna utan även måste sälja dessa och köpa nya hos banken man flyttar till så kan det vara 0.5-1% på beloppet i växlingsavgifter + du är utan för börsen och kanske lyckas köpa i en sving som går dåligt.

Så är det och sedan kan du väl åka på vinstskatt också? Om du nu säljer...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

Så är det och sedan kan du väl åka på vinstskatt också? Om du nu säljer...

Om man har sparandet på en vanlig depå visst, men det ska man ju inte ha. Det blir dyrt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad tror vi räntorna ligger på 2027/2028? Ner eller upp jämfört med idag?

Sitter och tittar på nyproduktion idag och de har räknat med 4.3% i kalkylen. De räknar med att vara klara 2027 och erbjuder att betala all extra ränta över 3.5% som föreningen har i 18 månader efter att huset står klart vilket landar på 2028.

Vad tror vi? Föreningen belånas till 12000kr/kvm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad tror vi räntorna ligger på 2027/2028? Ner eller upp jämfört med idag?

Sitter och tittar på nyproduktion idag och de har räknat med 4.3% i kalkylen. De räknar med att vara klara 2027 och erbjuder att betala all extra ränta över 3.5% som föreningen har i 18 månader efter att huset står klart vilket landar på 2028.

Vad tror vi? Föreningen belånas till 12000kr/kvm.

Hur kan dem veta belåningsgrad innan? Priserna ökade med 30% mellan 2020-2022 inom bygg och de lär ju inte minska. Gissar snarare föreningen kommer ligga mot 14k/kvm eller högre...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad tror vi räntorna ligger på 2027/2028? Ner eller upp jämfört med idag?

Sitter och tittar på nyproduktion idag och de har räknat med 4.3% i kalkylen. De räknar med att vara klara 2027 och erbjuder att betala all extra ränta över 3.5% som föreningen har i 18 månader efter att huset står klart vilket landar på 2028.

Vad tror vi? Föreningen belånas till 12000kr/kvm.

Personligen tror jag det ligger lägre än idag så 4,3% hade väl varit rimligt i mina öron. Däremot är det väl oavsett vanskligt att köpa något som inte står klart förens om 4 år, skulle inte göra det utan att ha mycket pengar vid sidan av att gå in med om bankerna vägrar låna ut till hela lägenheten när det blir dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur kan dem veta belåningsgrad innan? Priserna ökade med 30% mellan 2020-2022 inom bygg och de lär ju inte minska. Gissar snarare föreningen kommer ligga mot 14k/kvm eller högre...

För i kalkylen och kontraktet står det att det är er fixerat lånebelopp. Allt som kostar mer eller mindre tar dom på sig.

Skrivet av Aktsu:

Personligen tror jag det ligger lägre än idag så 4,3% hade väl varit rimligt i mina öron. Däremot är det väl oavsett vanskligt att köpa något som inte står klart förens om 4 år, skulle inte göra det utan att ha mycket pengar vid sidan av att gå in med om bankerna vägrar låna ut till hela lägenheten när det blir dags.

Kanske var dåligt formulerat av mig. Vi kikar på lägenhet i etapp 1, klar Q1 2025.

Etapp 4 beräknas klart 2027 och därav börjar deras 18 månaders garanti gäller efter att det står klart. Så vi får ju nyttja det under några extraår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

För i kalkylen och kontraktet står det att det är er fixerat lånebelopp. Allt som kostar mer eller mindre tar dom på sig.

Kanske var dåligt formulerat av mig. Vi kikar på lägenhet i etapp 1, klar Q1 2025.

Etapp 4 beräknas klart 2027 och därav börjar deras 18 månaders garanti gäller efter att det står klart. Så vi får ju nyttja det under några extraår.

Tveksamt om det står fixerad lånebelopp? Flesta byggen brukar kosta 20-1000% mer än budget och i alla kontrakt så brukar man få indexera upp material. Inget bolag kan veta materialkostnader om 4 år.

Lovar att det står något i det finstilta för det låter för bra. Dock är 12k/kvm inget roligt läge för en brf

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tveksamt om det står fixerad lånebelopp? Flesta byggen brukar kosta 20-1000% mer än budget och i alla kontrakt så brukar man få indexera upp material. Inget bolag kan veta materialkostnader om 4 år.

Lovar att det står något i det finstilta för det låter för bra. Dock är 12k/kvm inget roligt läge för en brf

Har du erfarenhet av detta är slänger du bara upp text på vad du tror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Har du erfarenhet av detta är slänger du bara upp text på vad du tror?

Jag jobbar inom bygg och har aldrig varit på ett bygge där budget hålls.

Området annedal hade 1m i sanering av mark, gick på runt 50m när det gjordes om från industri.

Även barkarby staden har jag för mig det område vi gjorde vart runt 30% dyrare

Förbifarten blir ju 300m extra, minst
Tunnelbana barkarby blir minst 1år sent OCH ännu dyrare

Edit
6mm2 kabel 2019 kostade oss ca 35kr/m idag kostar den 73kr/m 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag jobbar inom bygg och har aldrig varit på ett bygge där budget hålls.

Området annedal hade 1m i sanering av mark, gick på runt 50m när det gjordes om från industri.

Även barkarby staden har jag för mig det område vi gjorde vart runt 30% dyrare

Förbifarten blir ju 300m extra, minst
Tunnelbana barkarby blir minst 1år sent OCH ännu dyrare

Jo så är det. Men i detta fall är frågan mer vem som står för dom extrakostnaderna. Jag tror knappast man slänger på +100% belåning på en förening det skulle ju aldrig hålla och ingen skulle köpt nyproduktion.

Men om någon har mer erfarenhet av detta här på swec så lyssnar jag gärna.