Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl hur intressant en tråd om bolån är om man inte får diskutera vad som driver kostnaden på bolånen och således kan ha teorier om hur man kan agera. Då blir det lite att man bara kan sitta och konstatera att "ja man kan låna pengar till bostad" eller jämföra räntor med varandra.

Nu har väl dock moderatorerna sagt till om detta upprepade gånger redan om jag minns rätt. Jag har för mig att det finns en utbruten tråd för den typen av diskussioner till och med, även om jag inte vet exakt var.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl hur intressant en tråd om bolån är om man inte får diskutera vad som driver kostnaden på bolånen och således kan ha teorier om hur man kan agera. Då blir det lite att man bara kan sitta och konstatera att "ja man kan låna pengar till bostad" eller jämföra räntor med varandra.

Det finns mycket annat att diskutera än just inflation. Tråden handlar inte om vad det är som driver räntorna, utan snarare uppläggen på lånen, de olika erbjudandena man kan få, om bankerna kan gå med på ett bolån när man driver eget och är inne på första året, regleringar, amorteringskrav mm, listan kan göras lång. Det är sådant som berör en individ och inte makroekonomin i stort.

Permalänk
Medlem

En av dom största frågorna för en låntagare är om man ska binda eller ej. Och då är inflation väldigt viktig del av diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Det finns mycket annat att diskutera än just inflation. Tråden handlar inte om vad det är som driver räntorna, utan snarare uppläggen på lånen, de olika erbjudandena man kan få, om bankerna kan gå med på ett bolån när man driver eget och är inne på första året, regleringar, amorteringskrav mm, listan kan göras lång. Det är sådant som berör en individ och inte makroekonomin i stort.

I så fall kan väl tråden ändå stängas då diskussionsvärdet som finns kvar är litet. Det mesta du tar upp hanteras av lagar, villkor och regelverk så det är bara att läsa det om man undrar över något och inget att diskutera. Och om man av någon anledning inte vill läsa direkt hos källan så kan man bara läsa igenom tråden då det garanterat diskuterats tidigare.

Och makroekonomisk är precis det som berör en låntagare som är under konstant förändring vilket ger ett diskussionsvärdet. Reglerna för bolån ändras sällan och har ganska lite diskussionsvärdet däremellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

I så fall kan väl tråden ändå stängas då diskussionsvärdet som finns kvar är litet. Det mesta du tar upp hanteras av lagar, villkor och regelverk så det är bara att läsa det om man undrar över något och inget att diskutera. Och om man av någon anledning inte vill läsa direkt hos källan så kan man bara läsa igenom tråden då det garanterat diskuterats tidigare.

Och makroekonomisk är precis det som berör en låntagare som är under konstant förändring vilket ger ett diskussionsvärdet. Reglerna för bolån ändras sällan och har ganska lite diskussionsvärdet däremellan.

Fast om diskussionsvärdet blir för litet är väl ändå en helt subjektiv fråga?

Som blunden skriver har tråden varit nära att låsas ett flertal gånger då inflationsdiskussionerna alltid spårar ur. Att ge råd och basera dem på vad man själv tror om inflationen tror jag ingen ser som off-topic, men som du kan läsa på sidan innan tenderar det ganska omgående att utvecklas till en djupare diskussion som enbart handlar om inflationen och vad som driver den.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sunix:

Nu vill jag inte vara den som är den men detta är en tråd om bolån inte om inflation, även om det påverkar bolåneräntorna. Jag är livrädd att mod låser tråden om vi fortsätter. Ja, lite töntigt kanske men men

Skrivet av Aktsu:

Frågan är väl hur intressant en tråd om bolån är om man inte får diskutera vad som driver kostnaden på bolånen och således kan ha teorier om hur man kan agera. Då blir det lite att man bara kan sitta och konstatera att "ja man kan låna pengar till bostad" eller jämföra räntor med varandra.

Skrivet av blunden:

Nu har väl dock moderatorerna sagt till om detta upprepade gånger redan om jag minns rätt. Jag har för mig att det finns en utbruten tråd för den typen av diskussioner till och med, även om jag inte vet exakt var.

Skrivet av leopard01:

Det finns mycket annat att diskutera än just inflation. Tråden handlar inte om vad det är som driver räntorna, utan snarare uppläggen på lånen, de olika erbjudandena man kan få, om bankerna kan gå med på ett bolån när man driver eget och är inne på första året, regleringar, amorteringskrav mm, listan kan göras lång. Det är sådant som berör en individ och inte makroekonomin i stort.

Skrivet av Squallie:

En av dom största frågorna för en låntagare är om man ska binda eller ej. Och då är inflation väldigt viktig del av diskussionen.

Skrivet av Aktsu:

I så fall kan väl tråden ändå stängas då diskussionsvärdet som finns kvar är litet. Det mesta du tar upp hanteras av lagar, villkor och regelverk så det är bara att läsa det om man undrar över något och inget att diskutera. Och om man av någon anledning inte vill läsa direkt hos källan så kan man bara läsa igenom tråden då det garanterat diskuterats tidigare.

Och makroekonomisk är precis det som berör en låntagare som är under konstant förändring vilket ger ett diskussionsvärdet. Reglerna för bolån ändras sällan och har ganska lite diskussionsvärdet däremellan.

Skrivet av Planeto:

Fast om diskussionsvärdet blir för litet är väl ändå en helt subjektiv fråga?

Som blunden skriver har tråden varit nära att låsas ett flertal gånger då inflationsdiskussionerna alltid spårar ur. Att ge råd och basera dem på vad man själv tror om inflationen tror jag ingen ser som off-topic, men som du kan läsa på sidan innan tenderar det ganska omgående att utvecklas till en djupare diskussion som enbart handlar om inflationen och vad som driver den.

Det stämmer att vi har brutit ut en tråd om inflation då denna tråden handlar om bolån. Inflationstråden låstes för den spårade ut till politik, skattediskussioner mm. Låt tråden handla om bolån istället.

Ni som har åsikter om detta kan följa §11 och skicka det via kontaktformuläret. Det är inte ok att diskutera för varför X eller Y ska vara tillåtet i denna tråden, den typen av inlägg faller under §1.6 och förstör tråden än mer.

/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

En fråga om amortering då…
Ska man amortera om lånet understiger 50% av värdet?
Vissa tycker att man ska betala av allt på 30 år och det borde vara lagstadgat men vad säger ni. Är det vettigt och har det med storleken på lånen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

En fråga om amortering då…
Ska man amortera om lånet understiger 50% av värdet?
Vissa tycker att man ska betala av allt på 30 år och det borde vara lagstadgat men vad säger ni. Är det vettigt och har det med storleken på lånen att göra?

Det finns nog inget svar som är rätt eller fel på den frågan.

Fördelar med att amotera under 50% belåningsgrad:

  • Du blir mindre räntekänslig.

  • Lägre månadskostnad.

  • Kan kännas bra att vara skuldfri.

Nackdelar:

  • En del långivare ger dig sämre ränterabatt om belåningsgraden är för låg eftersom lånebeloppet blir lågt.

  • Över tid kan börsen i genomsnitt ge bättre avkastning, men det är inte garanterat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

En fråga om amortering då…
Ska man amortera om lånet understiger 50% av värdet?
Vissa tycker att man ska betala av allt på 30 år och det borde vara lagstadgat men vad säger ni. Är det vettigt och har det med storleken på lånen att göra?

Ekonomiskt sett har det hittills varit bättre att inte amortera något mer än nödvändigt. Vad som känns och upplevs bäst/tryggast/lugnast behöver inte vara detsamma.

Försöker själv komma på vad som är vettigast för vår del när bindningstiden på lånen går ut. Vi borde hamna på ganska nära 50% belåningsgrad när det är dags.

Det jag tänker just nu är att inte amortera mer än nödvändigt per månad och sen slänga in en klumpsumma när det dyker upp bra tillfällen för det.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

En fråga om amortering då…
Ska man amortera om lånet understiger 50% av värdet?
Vissa tycker att man ska betala av allt på 30 år och det borde vara lagstadgat men vad säger ni. Är det vettigt och har det med storleken på lånen att göra?

Jag har som mål att inte ha lån kvar tills jag blir pensionär. Om man når det vet jag inte men så nära som möjligt åtminstone. Det gör boendet betydligt billigare och säkrare när man ska leva med liten pension och banken inte äger bostaden.

Det är dock inte möjligt numera för många när lånen kan vara på massvis med miljoner. Jag nådde nyligen milstenen att komma under 500k i bolån. Kommer dock dröja 30 år i denna takt att bli av med det vilket skulle betyda precis lagom till pension.

Vågar inte diskutera om lagkravet du nämnde för risk att det anses vara politik så lämnar med min egen personliga åsikt så får man välja själv vad man tycker.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ekonomiskt sett har det hittills varit bättre att inte amortera något mer än nödvändigt. Vad som känns och upplevs bäst/tryggast/lugnast behöver inte vara detsamma.

Försöker själv komma på vad som är vettigast för vår del när bindningstiden på lånen går ut. Vi borde hamna på ganska nära 50% belåningsgrad när det är dags.

Det jag tänker just nu är att inte amortera mer än nödvändigt per månad och sen slänga in en klumpsumma när det dyker upp bra tillfällen för det.

Ja så tänker jag med, jag sparar amorteringsbeloppet och slänger in om det behövs längre fram. Har det utöver buffert så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag har som mål att inte ha lån kvar tills jag blir pensionär. Om man når det vet jag inte men så nära som möjligt åtminstone. Det gör boendet betydligt billigare och säkrare när man ska leva med liten pension och banken inte äger bostaden.

Det är dock inte möjligt numera för många när lånen kan vara på massvis med miljoner. Jag nådde nyligen milstenen att komma under 500k i bolån. Kommer dock dröja 30 år i denna takt att bli av med det vilket skulle betyda precis lagom till pension.

Vågar inte diskutera om lagkravet du nämnde för risk att det anses vara politik så lämnar med min egen personliga åsikt så får man välja själv vad man tycker.

Min pappa byggde hus 1961 för ca 100 000kr. Han kämpade hårt med amorteringarna. Så här i efterhand så hade han inte behövt amortera en spänn eftersom de efterföljande årtiondena åt upp hans lån. Jag menar att hade han inte amorterat så hade han fortfarande haft 100 000kr i lån typ.
Så frågan är om det är vettigt att amortera när lönerna höjs ganska mycket varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

En fråga om amortering då…
Ska man amortera om lånet understiger 50% av värdet?
Vissa tycker att man ska betala av allt på 30 år och det borde vara lagstadgat men vad säger ni. Är det vettigt och har det med storleken på lånen att göra?

Jag brukar tänka så här, den där tusenlappen man funderar på att amortera på bolånet, vad kostar den i ränta och hur mycket kan jag få för den genom att investera istället? Skulle man få högre avkastning så är det såklart fördelaktigt att investera för då är avkastningen minus räntekostnaden större än 0. Man ska dock ta hänsyn till fler parametrar såsom om det är vinstskatt eller schablonskatt samt hur stort ränteavdraget är, om man har kommit över 100k gränsen. Att investera på börsen i en indexfond dvs 30 största bolagen på stockholmsbörsen inkl. utdelning hade det avkastat 23% senaste året och 32% senaste 3 åren.

Permalänk
Medlem

Det resonemanget bygger på att man kontinuerligt fortsätter investera de pengarna och inte lockas att spendera dem.
Så matematiskt korrekt, men bra att reflektera och vara ärlig mot sig själv om man faktiskt kommer göra det löpande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser kalkylerna ut för bankerna i dagsläget?
För 2 år sedan räknade bankerna med att man skulle klara kring 6-7% ränta för att få ta det där lånet i nån form av "worst case scenario"-upplägg. Kanske fel ordval, men de hade iaf en säkerhetsmarginal uppåt.

Har den här säkerhetsmarginalen flyttats upp ordentligt nu när räntorna ändå är kring 5%?
Måste hushållen visa att de klarar 10-11% i dagsläget, eller räknar man forfarande på att 6-7% är en säkerhetsmarginal?
Rimligen är det väl något däremellan - men skiften här har jag inte sett något om på senare tid.

Den utvecklingen tycker jag är rätt spännande - för om marginalen nu är säg 9% så bör det rimligen påverka lånetaket för stora grupper ganska tydligt ändå. Det borde få utslag i bostadspriserna, men jag ser inte riktigt att priserna går ner. Och då blir man ju än mer nyfiken på läget här!

Någon som har lite mer insikt i utvecklingen på den fronten?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur ser kalkylerna ut för bankerna i dagsläget?
För 2 år sedan räknade bankerna med att man skulle klara kring 6-7% ränta för att få ta det där lånet i nån form av "worst case scenario"-upplägg. Kanske fel ordval, men de hade iaf en säkerhetsmarginal uppåt.

Har den här säkerhetsmarginalen flyttats upp ordentligt nu när räntorna ändå är kring 5%?
Måste hushållen visa att de klarar 10-11% i dagsläget, eller räknar man forfarande på att 6-7% är en säkerhetsmarginal?
Rimligen är det väl något däremellan - men skiften här har jag inte sett något om på senare tid.

Den utvecklingen tycker jag är rätt spännande - för om marginalen nu är säg 9% så bör det rimligen påverka lånetaket för stora grupper ganska tydligt ändå. Det borde få utslag i bostadspriserna, men jag ser inte riktigt att priserna går ner. Och då blir man ju än mer nyfiken på läget här!

Någon som har lite mer insikt i utvecklingen på den fronten?

Vad jag vet har ingen inte höjt speciellt mycket, några av de som hade börjat sänka kalkylräntan till 6% har höjt till 7% men mer än så har jag inte hittat något om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Vad jag vet har ingen inte höjt speciellt mycket, några av de som hade börjat sänka kalkylräntan till 6% har höjt till 7% men mer än så har jag inte hittat något om.

Kalkylränta var ordet. Tack!

Spännande att säkerhetsmarginalen inte höjs (om så nu är fallet).

I get it. Pressar riksbanken upp folk boräntor till exempelvis 10% så kommer en stor andel bostadsägare på riktigt inte kunna betala. Att medvetet trycka så hårt från riksbanken kommer leda till kalops 😅. Så det är ett otroligt scenario. Följderna får för stor negativ inverkan så strategin från riksbanken kommande åren kommer rimligen ha ett tak på... ja någonstans under 8% mot slutkunder.
Vid 1% ränta kunde det gå upp mycket, men nu kan det inte gå upp så mycket. Ok.

Samtidigt.
500% ränta var helt otänkbart och omöjligt - tills det hände. Negativ reporänta var också otänkbart - tills det också hände.
Det här är händelser som inte är lastgamla heller.

Därför tycker jag väl att det kanske är aningen oroväckande ändå om bankerna antar att det inte kan komma en black swan de närmsts åren utan man nöjer sig med typ samma när räntorna ändå gått upp så mycket senaste tiden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur ser kalkylerna ut för bankerna i dagsläget?
För 2 år sedan räknade bankerna med att man skulle klara kring 6-7% ränta för att få ta det där lånet i nån form av "worst case scenario"-upplägg. Kanske fel ordval, men de hade iaf en säkerhetsmarginal uppåt.

Har den här säkerhetsmarginalen flyttats upp ordentligt nu när räntorna ändå är kring 5%?
Måste hushållen visa att de klarar 10-11% i dagsläget, eller räknar man forfarande på att 6-7% är en säkerhetsmarginal?
Rimligen är det väl något däremellan - men skiften här har jag inte sett något om på senare tid.

Den utvecklingen tycker jag är rätt spännande - för om marginalen nu är säg 9% så bör det rimligen påverka lånetaket för stora grupper ganska tydligt ändå. Det borde få utslag i bostadspriserna, men jag ser inte riktigt att priserna går ner. Och då blir man ju än mer nyfiken på läget här!

Någon som har lite mer insikt i utvecklingen på den fronten?

Skrivet av Aktsu:

Vad jag vet har ingen inte höjt speciellt mycket, några av de som hade börjat sänka kalkylräntan till 6% har höjt till 7% men mer än så har jag inte hittat något om.

Vill minnas att vår banktant nämnde 7% när hon satt och räknade på vår kalkyl för en vecka sedan så det stämmer nog att den siffran ej höjts nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Därför tycker jag väl att det kanske är aningen oroväckande ändå om bankerna antar att det inte kan komma en black swan de närmsts åren utan man nöjer sig med typ samma när räntorna ändå gått upp så mycket senaste tiden.

De vill ju ha kunder så det finns ju ingen poäng i att ta höjd för osannolika scenarion. Det mesta pekar ju på att vi är nära toppen. Hade riskbankens räntebana visat på fortsatta höjningar hade de säkert justerat upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kalkylränta var ordet. Tack!

Spännande att säkerhetsmarginalen inte höjs (om så nu är fallet).

I get it. Pressar riksbanken upp folk boräntor till exempelvis 10% så kommer en stor andel bostadsägare på riktigt inte kunna betala. Att medvetet trycka så hårt från riksbanken kommer leda till kalops 😅. Så det är ett otroligt scenario. Följderna får för stor negativ inverkan så strategin från riksbanken kommande åren kommer rimligen ha ett tak på... ja någonstans under 8% mot slutkunder.
Vid 1% ränta kunde det gå upp mycket, men nu kan det inte gå upp så mycket. Ok.

Samtidigt.
500% ränta var helt otänkbart och omöjligt - tills det hände. Negativ reporänta var också otänkbart - tills det också hände.
Det här är händelser som inte är lastgamla heller.

Därför tycker jag väl att det kanske är aningen oroväckande ändå om bankerna antar att det inte kan komma en black swan de närmsts åren utan man nöjer sig med typ samma när räntorna ändå gått upp så mycket senaste tiden.

De ligger kvar på 7% DOCK har de höjt kalkylen olika delar som mat etc för att representera verkligheten.

Förr kanske de räkna med mat standard 2k/person och nu är det 3k/person etc etc (påhittad siffra för att visa skillnaden)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Swedishchef_90:

De ligger kvar på 7% DOCK har de höjt kalkylen olika delar som mat etc för att representera verkligheten.

Förr kanske de räkna med mat standard 2k/person och nu är det 3k/person etc etc (påhittad siffra för att visa skillnaden)

De går fortfarande efter en modifierad variant av konsumentverkets riktlinjer för hushållskostnader. Den summeringen följer verkliga kostnader i samhället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

De går fortfarande efter en modifierad variant av konsumentverkets riktlinjer för hushållskostnader. Den summeringen följer verkliga kostnader i samhället.

Absolut och den har väl höjts ansenlig sedan 2015?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kalkylränta var ordet. Tack!

Spännande att säkerhetsmarginalen inte höjs (om så nu är fallet).

I get it. Pressar riksbanken upp folk boräntor till exempelvis 10% så kommer en stor andel bostadsägare på riktigt inte kunna betala. Att medvetet trycka så hårt från riksbanken kommer leda till kalops 😅. Så det är ett otroligt scenario. Följderna får för stor negativ inverkan så strategin från riksbanken kommande åren kommer rimligen ha ett tak på... ja någonstans under 8% mot slutkunder.
Vid 1% ränta kunde det gå upp mycket, men nu kan det inte gå upp så mycket. Ok.

Samtidigt.
500% ränta var helt otänkbart och omöjligt - tills det hände. Negativ reporänta var också otänkbart - tills det också hände.
Det här är händelser som inte är lastgamla heller.

Därför tycker jag väl att det kanske är aningen oroväckande ändå om bankerna antar att det inte kan komma en black swan de närmsts åren utan man nöjer sig med typ samma när räntorna ändå gått upp så mycket senaste tiden.

Det är lite "rolig" marknad nu. Priserna ökar enligt mäklarna då det bara är lyxsegmentet som omsätts som normalt, vilket de givetvis är tysta om.

Samtidigt kommer byggandet vara ~0 i bra många år. Vad gör det på sikt med priserna på befintlig bestånd? Borde inte sjunka i alla fall. Sedan lär väl många bolag i byggsvängen antingen kursa eller byta inriktning. Sämre konkurrens brukar inte sänka utgångspriserna på nybygge.

Vad blir det nya när kredit på ritning är dött och bolagen inte klarar finansiera sina byggen själva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det är lite "rolig" marknad nu. Priserna ökar enligt mäklarna då det bara är lyxsegmentet som omsätts som normalt, vilket de givetvis är tysta om.

Samtidigt kommer byggandet vara ~0 i bra många år. Vad gör det på sikt med priserna på befintlig bestånd? Borde inte sjunka i alla fall. Sedan lär väl många bolag i byggsvängen antingen kursa eller byta inriktning. Sämre konkurrens brukar inte sänka utgångspriserna på nybygge.

Vad blir det nya när kredit på ritning är dött och bolagen inte klarar finansiera sina byggen själva?

Dem som sitter och ruvar bå bostäder nu och kan rida ut räntevågen kommer se en markan uppgång i pris närmaste 5 åren är min gissning. När räntan stabiliserat sig, kommer efterfrågan på nya bostäder öka igen, byggbolagen har en lång uppstartsträcka för nya byggprojekt. Det kommer bli en ketchup effekt under ett antal år innan tillgången till nybyggnationer normaliserar sig igen. Det är min gissning Om man inte MÅSTE sälja nu, skulle jag göra allt för att fortsätta ruva på ägget. Sälj bilen, gör matlådor, skaffa ett extra jobb vid sidan om etc, skulle aldrig sälja nu speciellt inte om man ligger 10-15% under vad man gav på toppen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-mjukar-upp-borantekrav/

Handelsbanken plockar bort ränteskillnadsersättningen på den 2-åriga bindingstiden, tankar på detta? Har redan handelsbanken rörligt och funderar lite på detta.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-mjukar-upp-borantekrav/

Handelsbanken plockar bort ränteskillnadsersättningen på den 2-åriga bindingstiden, tankar på detta? Har redan handelsbanken rörligt och funderar lite på detta.

Så länge 3-mån och 2 år ligger hyfsat nära varandra i ränta så är det ju ett bra alternativ. Man vet vilken ränta man får närmsta två åren utan att bli inlåst.
För de som tar lån nu, eller har villkorsändring nu är det ett bra alternativ, särskilt om man förväntar sig ytterligare en räntehöjning innan årets slut.
Skulle 3-mån räntan ligga betydligt lägre än 2 år så blir det kanske svårare att välja, men åter igen, förväntar man sig en höjning i närtid så kan ju 2 åringen ändå vara bra om man kan teckna den innan höjningen i fråga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Handelsbanken plockar bort ränteskillnadsersättningen på den 2-åriga bindingstiden, tankar på detta? Har redan handelsbanken rörligt och funderar lite på detta.

Marknadsföring... ränteskillnadsersättning blir pengar om man bundit högt och räntan fallit mycket när man vill avbryta i förtid och de har förstås räknat med att räntan inte kommer falla särskilt mycket kommande år, d.v.s. deras kostnad i att erbjuda detta är liten men nu fick de uppmärksamhet och kanske blir en snackis i fikarummet.

Här kan man räkna själv:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Det blir förmodligen ett lägenhetsköp för mig i höst (min första) och skulle vilja fråga hur man går tillväga för att hitta det bolånet som är bäst.
Vid ett lånelöfte så tas ju en kreditupplysning, så man kan ju inte direkt gå runt och få lånelöften från flera olika banker, då man får för många kreditupplysningar på sig.

Bolånekalkylatorna kan man ju inte heller använda för att jämföra med då de bara använder exempelräntor.

Så hur går man egentligen tillväga när man väljer bank för bolån? Alla tips och tricks tas emot!

Är helt ny inom bolån så generella tips och tricks tas också gärna emot. Vad önskar ni att ni hade vetat inför erat första bolån tex?

Bonusfråga: Hur viktigt är det att akta sig för tomträtter? Vet vad en tomträtt är, men är det verkligen så farligt i praktiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Bonusfråga: Hur viktigt är det att akta sig för tomträtter? Vet vad en tomträtt är, men är det verkligen så farligt?

Problemet är att föreningens kostnad för tomträtten kan skjuta rejält i höjden (på grund av stigande markvärden), men det beror förstås också på var i "cykeln" föreningen befinner sig och hur länge du tänker bo i lägenheten. Och givetvis även var den ligger, eftersom påverkan blir större där mark är dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Vid ett lånelöfte så tas ju en kreditupplysning, så man kan ju inte direkt gå runt och få lånelöften från flera olika banker, då man får för många kreditupplysningar på sig.

Kör på! Bankerna ser vad för upplysning det är som gjorts så det är inga konstigheter. Lendo är smidigt för att få samlat men jag valde ett erbjudande jag fick från en storbank i slutändan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB