Tyst, liten, diskret, RGB-fri spelburk för 1440p under 20,000 kr.

Permalänk
Medlem

Tyst, liten, diskret, RGB-fri spelburk för 1440p under 20,000 kr.

Hej,

Jag ska köpa ny liten spelburk för spelande i 1440p och 60 fps, och min budget är satt till 20,000 kr. Tror att det jag plockat ihop ska räcka till för mina behov vilket är indiespel.

Jag gillar inte stora chassin, chassin med fönster eller RGB. För mig är det små diskreta chassin som gäller.

Jag har plockat ihop tre olika varukorgar. Det är samma CPU, GPU, RAM samt SSD. Det som skiljs åt är att varukorg 1 är mATX, med ett ljuddämpat chassi och luftkylning, medans varukorg 2 och 3 är mITX, ej ljuddämpat chassi samt luft- respektive vattenkylning.

mITX-alternativen lockar mig mest då det chassit är så litet men är rädd att det kommer låta för mycket för min smak då chassit inte är ljuddämpat och att det sitter en liten fläkt på moderkortet. Sedan kan man ju undra om luftkylning eller vattenkylning producerar minst ljud?

Synpunkter tas gärna emot.

Varukorg 1: mATX, luftkyld

Varukorg 2: mITX, luftkyld

Varukorg 3: mITX, vattenkyld

Permalänk
Medlem

jag är inte direkt rätt person att hjälpa med vad du ska välja av dessa. Så jag valde att bara optimera datorerna

förbättring av matx bygget. Bytte gpu då varför ska du ha den typ högljudaste varianten av alla 6700xt. Jag valde istället en xfx variant som är en av dom bästa. Den har också tre fläktar villket gör det så den kommer köra riktigt tyst.

bytte moderkort. Den jag valde är riktigt bra förutom att den har ett stort problem. Inga rgb headers. Men för dej är det ju inga problem alls så den är nog bäst.

bytte ram. Fanns något för typ 30kr billigare och det är samma sak så varför inte.

bytte psu då 750w för 1600kr är inte så värt. Du kan få det för 1150kr istället och den är typ lika bra.

thermalright har en grå variant som är lite billigare och du kommer ändå inte se på den så varför inte.

du kan också kasta in en 4070 och komma in under 20k. Och jag tror faktiskt att den är riktgit bra för dej. Asus dual kortet är den jag rekommenderar. Den är tystare än kortet jag har valt nu och presterar bättre. Så där är plattsen du borde spendera extra pengar på.

här har du mitx varianten. Och snälla gå med vattenkylning. Det kommer göra det tystare på grund av bättre temps.

bytte gpu och ram för samma anledning som förut.

bytte moderkort för det fannsa en billigare. Och den läkten på m.2 plattsen går nog bara att inte koppla i i en fläkt header eller bara sätta hastigheten väldigt lågt.

att betala 2k för en 750w sfx psu är väldigt mycket. Och ja den kanske är titanium märkt men jag lovar att den jag valde kommer vara tillräkligt bra.

Sen måste jag bara sägga att du valde en dålig kombination. litet och tyst. Men hoppas detta kan hjälpa

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem

Kan varmt (kallt?) rekommendera A4-H20 chassit. Jag gick emot strömmen och kör på enbart luft. Chassit är ju nog tänkt för vattenkylning med tanke på namnet, men med tysta fläktar och mindre strömtörstiga komponenter fungerar det ypperligt iaf för mig.

Vågar påstå att luft är tystare än AIO-lösning pga pumpens konstanta brummande. Jag kan dock vara biased med dåliga erfarenheter från AIO:s som för oväsen och går sönder efter några år Tempsen är möjligt bättre under load med en AIO och en 7600 som du är inne på går nog varmare än min 5600X. Man får inte plats med någon biffig luftkylare direkt i denna lilla lådan. Den lilla VRM-fläktens ljud är obetydlig iaf på mitt moderkort.

I idle är min helt knäpptyst om man inte lägger örat mot. Visst revvar fläktarna upp lite när man spelar, men det är ju inte ofta processorn jobbar fullt utan GPU som flaskar i spel, därför är grafikkortets kylvariant minst lika viktig om du är ute efter låg ljudnivå. Och man har ju hörlurar/högtalare när man spelar så det stör inte. Vill du ha tystast möjliga lösning i idle/OS-miljö så kör på luft.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Bytte gpu då varför ska du ha den typ högljudaste varianten av alla 6700xt. Jag valde istället en xfx variant som är en av dom bästa. Den har också tre fläktar villket gör det så den kommer köra riktigt tyst.

Bara för att inflika. Fläktarna på PowerColor 6700XT Fighter går igång först vid 60°C, och med tanke på att TS spelar indiespel så kommer det ej ske.

TS vill ha en tyst dator och det blir det inte med det nätaggregat du valt. Det är betydligt ljudligare än det TS valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeWitte:

Bara för att inflika. Fläktarna på PowerColor 6700XT Fighter går igång först vid 60°C, och med tanke på att TS spelar indiespel så kommer det ej ske.

TS vill ha en tyst dator och det blir det inte med det nätaggregat du valt. Det är betydligt ljudligare än det TS valt.

Alltså den varianten av 6700xt jag valde är ju också billigare. Plus det är ju alldrig en dålig sak att ha något bättre. Men på psu har du rätt. Tog en tit på cybernetics och corsair sf750 är A- och lian li sp750 är standard+ och då är A- bättre.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daytone:

Alltså den varianten av 6700xt jag valde är ju också billigare. Plus det är ju alldrig en dålig sak att ha något bättre. Men på psu har du rätt. Tog en tit på cybernetics och corsair sf750 är A- och lian li sp750 är standard+ och då är A- bättre.

PowerColor-kortet är tystare än det XFX-kortet du länkar, så vad gör det kortet bättre? Är det är 154 kr billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeWitte:

PowerColor-kortet är tystare än det XFX-kortet du länkar, så vad gör det kortet bättre? Är det är 154 kr billigare?

alltså hur är den tystare? är ju inte som att xfx kortet inte har någon zero fan mode. Och den kyler ju bättre på grund av störe heatsink och fler fläktar villket gör att när man kommer förbi zero fan mode så kommer den vara tystare

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se