Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Permalänk
Melding Plague

Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Pandemin gav Webhallens försäljning vind i seglen. När 2022 nu avrapporteras syns förlust på nära 80 miljoner kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Knackig ekonomi kommer rimligen vara regel snarare än undantag för hemelektronikbranschen det närmaste. Svårt att motivera nya hårdvaruinköp när ökade boende, el- och matkostnader ätit upp det utrymmet i budgeten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt att försäljningen går ned när allt har blivit så otroligt dyrt.

När kunderna inte är lika köpstarka behöver man bry sig om sådant som skapar lojala kunder, tex en bra kundtjänst. Där har Webhallen miltal kvar till Inet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men lite väntat att det skulle vända ner igen efter pandemin och en stark inflation

Permalänk
Medlem

Jag har uppskattat varje gång jag handlat på webhallen men iofs inte heller haft strul eller behövt returnera så vet inte hurdan kundtjänsten faktiskt är. Snabbt å lätt att beställa å hämta varor har det varit. Webhallen har ofta haft bra priser när jag har varit på jakt efter något men skälet att jag har handlat där har varit för att kunna hämta i butik och slippa posten.

Men, webhallen finns inte de jag bor idag och därmed blir det sällan köp därifrån.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Förmodligen likadant för alla återförsäljare här i Sverige. Skulle väl här först och främst vilja skylla på hårdvarutillverkarnas fantasiprissättning. Lägg därtill en enormt försvagad svensk kronkurs och inflationsläget i världen så hamnar återförsäljarna i Sverige i en perfekt storm. Förmodligen är inte datordetaljhandeln den enda som lider och framtidsläget pekar åt alltmer dystra tider. Någonstans måste kamelens rygg knäckas. Det är nu främst upp till hårdvarutillverkarna att se över sina erotiska drömmar om att sitta på en allt större drakhoard byggd av sina köpares alltmer sinande pengapungar. Det är en fantasi som de kan glömma i nuläget. Folk behöver främst mat och tak över huvudet. Hemelektronik är en lyxvara.

Permalänk

Jag gillar webbhallen. Enda vettiga datorbutiken som ligger lätt åtkomligt för mig, det är så ofta jag behöver ha en sak direkt och jag snabbt sticker dit. T.ex. på jobbet på lunchrasten och jag sedan kan använda prylen i jobbet efter.
Så jag hoppas väldigt mycket på att det går bra för dem.

När det gäller PS5/Xbox försöljningen, så var det många som köpte sin konsol från en elektronikbutik, sedan kanske någon kontroll, ssd etc. Därefter skippar man helt mellanhanden elektronikbutikerna och köper spelen online. (som konstigt nog är dyrare, men vem vill hålla på med fysiska skivor?)

Detta leder till att elektronikbutikerna går emot att tjäna lika mycket pengar på spel som de tjänar på dvd/blueray filmer. Ja, konsoltillverkarna har medvetet lagt in begränsningar för att försämra onlineversionerna som att man ej kan sälja spelen efteråt, men jag ser det som en tidsfråga. Folk kommer ej orka hantera fysiska spel som fysiska filmer.

*edit*
Jag gillar Webbhallens personal, alltid snabba och hjälpsamma. De är också alltid intresserade av ens projekt och undrar vad en håller på med när man köper 30st ssd eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

men huruvida fler aktörer under 2022 bytte vinst mot förlust får inkommande årsredovisningar visa.

Det är väl högst troligt med tanke på att hela datormarknaden har gått ner rätt mycket.

Permalänk
Avstängd

Svindyrt och extremt svag valuta.. man är inte direkt sugen på att köpa saker längre.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl inte så konstigt att försäljningen går ned när allt har blivit så otroligt dyrt.

När kunderna inte är lika köpstarka behöver man bry sig om sådant som skapar lojala kunder, tex en bra kundtjänst. Där har Webhallen miltal kvar till Inet.

Hur går inet?

Permalänk
Medlem

Dålig växelkurs har vi haft länge, och höga priser på hemelektronik också, så det är knappast en särskilt stor del av förklaringen. Mest handlar det nog om att den normalt köpstarka gruppen etablerade vuxna med bra lön och villa/bostadsrätt nu har drabbats hårt av stigande matpriser, räntor och energipriser som gröpt ur mycket av köpkraften. Då plockar man bort "onödiga" inköp som elektronik och spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Personligen så är min största anledningen att jag övergett Webhallen deras olika priser för lojalitet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Dålig växelkurs har vi haft länge, och höga priser på hemelektronik också, så det är knappast en särskilt stor del av förklaringen. Mest handlar det nog om att den normalt köpstarka gruppen etablerade vuxna med bra lön och villa/bostadsrätt nu har drabbats hårt av stigande matpriser, räntor och energipriser som gröpt ur mycket av köpkraften. Då plockar man bort "onödiga" inköp som elektronik och spel.

Ett sätt detta märks tydligt är elektronikåtervinningen i vårt soprum, volymen prylar som slängs har gått ner rejält sedan inflationen slog till. Under pandemin fick vi ställa dit ett extra kärl, nu står båda nästan tomma för det mesta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat Webhallen.
Sist jag köpte nåt där va min CPU för 3.5 år sen. Beställde på nätet. Den kom inte på många dagar utan info. Åkte in till en butik i Uppsala hämtade ut den istället. Fick inte tillbaka frakten jag betalt.

Förstår inte mig på deras fysiska butiker heller. I uppsala känns det som att man är på Apoteket för att köpa recept medicin. Allt finns bakom disk o man måste stå hur länge som helst o vänta på bara köpa nåt snabbt för att nån jävla kund ska diskutera nåt med försäljaren i 100år. Alltså dom har kassa kombinerat med kundhjälp lixom.
Istället för att dom har så man kan plocka det man behöver o gå till en kassa.
Nä skitbutik i mitt tycke.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Webhallen var en butik jag tidigare handlade ofta ifrån men mer eller mindre helt övergett idag. Alltid väldigt dyra priser, även med en rätt hög nivå i butiken. Har en förmåga att skicka uppenbart begagnad skit som nytt och enligt min erfarenhet ganska dålig kundtjänst de gånger jag haft att göra med dom. Den där gången de ångrade ett erbjudande på ett USB-minne och började kontakta köparna för att få dessa att skicka tillbaks minnena glömmer man inte i första taget.

Handlar gärna från deras ägare, Komplett, som jag i motsats tycker är en riktigt bra och trevlig butik att handla ifrån. Kanske Webhallens 11st fysiska stockholmsbutiker är trevligare att ha å göra med än webb-varianten men jag bor inte i stockholm.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

När kunderna inte är lika köpstarka behöver man bry sig om sådant som skapar lojala kunder, tex en bra kundtjänst. Där har Webhallen miltal kvar till Inet.

I ärlighetens namn, hur ofta behöver man en webbutiks kundtjänst?

Jag har nog aldrig behövt kontakta någon kundtjänst i något ärende. Eller jo, telenor behövde jag kontakta när jag ville ha mer umpf i linan.
Hårddiskar har returnerats några gånger, men då har det gjorts direkt till tillverkaren.

Permalänk
Inaktiv

Har personligen bara bra intryck av Webhallens butiker. När de låg nära Kungshöjd i Götet tog de emot en Razer MMO-mus jag köpt och sedan inte pallade att använda pga spionprogramvaran man var tvungen att installera och registrera med en epost-address (som de sedan kunde skicka spam till såklart) för att kunna använda musen. De tog emot musen även fast förpackningen var öppnad och gav pengarna åter, inget tjafs.

Bra, hjälpsam personal numera också i butiken i Nordstan. De tog tillbaks en trepack fläktar jag köpt för mycket till mitt nya datorbygge, igen inget tjafs. Fina fisken för en person som mig som inte gillar näthandel.

Permalänk

Jag gillar webbhallen, men.

Skrivet av Mullvaden83:

Allt finns bakom disk o man måste stå hur länge som helst o vänta på bara köpa nåt snabbt för att nån jävla kund ska diskutera nåt med försäljaren i 100år. Alltså dom har kassa kombinerat med kundhjälp lixom.
Istället för att dom har så man kan plocka det man behöver o gå till en kassa.
Nä skitbutik i mitt tycke.

Exakt samma klagomål har jag haft i gubbgnälltråden kring typ alla liknande butiker som Kjell & Co.
Jag själv vet exakt vad jag ska ha, jag har en utskriven inköpslista med artikelnummer och allt. Jag har ibland även valt att reservera produkterna i butiken.
Och framför i kön mig står det personer som inte har bestämt om de ska köpa en självgående dammsugare eller en ny router. De vill diskutera detta ämne med butikspersonalen.

Men i praktiken så är ofta butikerna för små för snabbkassa. Det blir också flummigt vad en snabbkassa är för något.

Jag tror också jag är ett undantag och de mest tjänar pengar på folk som inte riktigt vet vad de ska köpa och de då inte kommer försämra för den andra gruppen.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men väntat. Dels pga den rådande ekonomin, men sen har ju Webhallen också byggt om ett flertal butiker, och det är ju inte gratis.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Vart kund hos Webhallen ända sen de sålde Game Boy spel för samma låga pris oavsett spel.
Köpte Pokemon Red & Blue med brossan and the rest is history.
Jag gillade deras medlems erbjudanden och även opt-in påderas mail-utskick då man fick högre rank med det.

Men med åren som gick så var inte deras priser lika attraktiva längre. Jag hoppas dock att de finner lycka igen då de bringat mig mycket glädje.

Permalänk
Medlem

Priser brukar inte styra vart jag handlar, och Webhallen får mig att vända vid dörren så att säga.

Att använda Webhallen är som att starta ett MMO spel du spelade för länge sedan och ser fyra nya valutor med lootboxes man måste grinda för i tre olika kampanjer. Hemsidan är designad som en ingame cash-store. Det är något med Webhallen som bara är, jobbigt? Väldigt jobbig sida att navigera och väldigt mycket ovälkommet bloat, som att halva hemsidan är reklam för saker de säljer. Det tar lång tid att navigera sig fram till varor man är ute efter.

Tror det känns som att Inet har designat sin sida för folk som vet vad de vill ha
Webhallen har designat sin sida för window-shopping, att de som kommer till sidan inte vet vad de ska köpa idag.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. Alltid dyra priser hos dom, vilket får oss andra att handla på andra ställen. Speciellt nu när situationen i världen är som den är

Permalänk
Medlem

Personligen har jag blivit bemött väldigt bra när jag haft svåra/jobbiga fel. I klass med Inet enl mig.
Att de gör förlust är inget konstigt med tanke på priserna samt förändringar i ledningen.
Strategiskt behöver webhallen fokusera mer på B2B. Det är där pengarna finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

I ärlighetens namn, hur ofta behöver man en webbutiks kundtjänst?

Jag har nog aldrig behövt kontakta någon kundtjänst i något ärende. Eller jo, telenor behövde jag kontakta när jag ville ha mer umpf i linan.
Hårddiskar har returnerats några gånger, men då har det gjorts direkt till tillverkaren.

I bästa fall inte särskilt ofta, men i de fallen de behövs vill jag hellre ha en pålitlig kundtjänst än inte. Min upplevelse med Webhallen de två-tre gånger jag behövt ha med deras kundtjänst att göra har varit rent ut sagt bedrövlig. Då köper jag till exempel från Inet där jag vet att jag får ett bra bemötande.

Permalänk
Medlem

Som webbutik är dom för dyra.
Men om man har nära till en fysisk butik, tyckar jag dom har ett bra sortiment till priset.

Permalänk
Medlem

Tror snare are att ägarna tar ut mer pengar ut ur företaget på dylika sätt än att det bara går i förlust.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Målat f_n på vägen redan mitt under pandemin, att bubbel kommer sprickas lagomt efter.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hur går inet?

Jo precis…?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

gillar webhallen. Patrik har ju varit fantastiskt, men nu prioriterar man ju. Chipspåsen för 35kr eller en limpa för samma pris. Som någon annan skrev, medelklassen har tappat otroligt mycket köpkraft och sen håller hårdvaran riktigt länge jämfört med tidigare.

Antalet butiker kan reduceras och samkör lagret med komplett.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av jan-banan:

Hur går inet?

Den databas jag har tillgång till saknar ännu 2022, men för 2021 gäller omsättning på 1,5 miljarder och vinst på 96,5 miljoner.