Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför Webhallen envisas med att ha fysiska butiker? Det lär väll enbart vara en minuspost jämfört med att ha ett streamlinat lager och endast köra via nätet?

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Nä inte riktigt, i vissa fall förjänar dom säkert bottenbetyg.

Jag tänker inte läsa igenom alla omdömen, men i många fall verkar det handla om att

  • Det är svårt att nå kundtjänst (vilket kanske beror på vilken tid man ringer eller mitt i semestrar osv)

  • Det tar lång tid att behandla mitt ärende! (kan bero på semesterperiod, sjukdomar ja allt möjligt faktiskt)

  • Kundtjänst är otrevliga! (Ja, som man behandlar andra blir man ofta själv behandlad. Tror inte att de är otrevliga om kunden själv är trevlig. Har själv jobbat inom kundtjänst och fått höra det mesta som kunden anser sig ha rätt till)

  • Garantin täcker inte allt! Det är väl oftast tillverkaren som sätter villkoren och inte återförsäljaren?

Det man också ska ha i åtanke är att dom har fått 755 recensioner på 4 år och oftast skriver folk bara på trustpilot när dom är missnöjda, inte när allt gått bra. Nu har jag ingen aning om hur många kunder webhallen har, men jag gissar att det handlar om någon enstaka procent av alla kunder som är missnöjda.

Deras kundtjänst är värre än en bot. En bot skulle bokstavligen vara till mer hjälp. Jag förstår att frustrationen är stor hos många. Dom 100% förtjänar all skit dom får. Har själv handlat av dom i 20 år och kommer aldrig mer rekommendera stora inköp från dom.

Permalänk
Skrivet av xSean145:

Deras kundtjänst är värre än en bot. En bot skulle bokstavligen vara till mer hjälp. Jag förstår att frustrationen är stor hos många. Dom 100% förtjänar all skit dom får. Har själv handlat av dom i 20 år och kommer aldrig mer rekommendera stora inköp från dom.

Nej inga stora köp och man ska vara försiktig med deras demo/fyndvaror. De verkar inte testa varorna de får tillbaka eller så saknar de kunskap att förstå vad som är fel. Packar om och skickar ut igen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Nej inga stora köp och man ska vara försiktig med deras demo/fyndvaror. De verkar inte testa varorna de får tillbaka eller så saknar de kunskap att förstå vad som är fel. Packar om och skickar ut igen.

Låter bekant.. ElGiganten, MediaMarkt, NetOnNet, Power, tja alla kedjor gör likadant

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Komplett har ju totalt urholkat själen i Webhallen. Totalt supertrist sortiment. Värdelöst användargränsnitt för att hitta produkt (jämfört med Inet som numer rockar hårt på den fronten).

Jag har varit kund och medlem sedan de öppnade på Fleminggatan, ett stenkast från min lägenhet. Ytterst få fattade namnet när Webhallen blev "mainstream" och flyttade in i City, kreti och pleti tog upp en massa arbetstid för personal med frågor. Så tappade Webhallen möjligheten att vara prismässigt konkurrenskraftiga, sortimentet för nördar smalnade och eltandborstar och rakapparater tog dess plats. Idag är det inget mer än ett elgiganten till. Igloo (Kompletts no-name-prylar) håller usel kvalitet och inköparna verkar inte veta vad de sysslar med. Tragiskt. Har spenderat nära en mille på webhallen och tror inte att jag kommer komma över.

Permalänk
Medlem

Hur mycket av förlusten beror på att de har en skatteskuld på 300 MSEK pga uppskjutna skatteinbetalningar och arbetsgivaravgifter från pandemiåren?
https://www.gp.se/ekonomi/staten-riskerar-pandemism%C3%A4ll-1...
(eventuellt låst artikel, TL;DR: Staten beviljade skatteanstånd under pandemiåren som nu ska betalas, Webhallen har en skuld på 302 MSEK). Om den posten ligger med i bokslutet så är det troligtvis koncernbeslut som ligger till grund för förlusten.

Permalänk
Medlem

Vänta bara tills folks bolån ska förhandlas om... då snackar vi minimal köpkraft! Läste att närmare 75% av alla bolån inte känt av räntehöjningarna ännu då de flesta av de bundna lånen löper ut under 2023-2024.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Låter bekant.. ElGiganten, MediaMarkt, NetOnNet, Power, tja alla kedjor gör likadant

Och Inet. Jag var med om att Inet skickade ut en trasig returprodukt som dom inte ville ta ansvar för.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Uppläggningsavgift och administrationsavgift uppgår till 763 kr om man tar avbetalning på 12 månader.

Folk har verkligen inte koll på sina rättigheter.

Var kampanj så ingen uppläggningaavgift, om jag minns rätt. Men visst, 470 kr totalt i aviseringsavgifter ger en "ränta" på runt 2,5 %. Mindre än inflationen, även om 39 kr är mer värt nu än i juni 2024.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Miska:

I vilken ordning gick det nu till?
Du sa att Webhallen bröt beställen eftersom de trodde du begick bedrägeri, men sen säger du att Klarna låg bakom ändringen.
Nu får du förklara!

Och varför skulle de tro att du begått ett brott om du handlat för 25k?

Klarna låg bakom det. Webbis agerade bara utan att ta kontakt med mig.
Jag använde mig av min andra mailadress vid klarna checkouten då jag ville ha kvittot ditskickad.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Läste en tråd om nån som inte fick returnera en portabel ac på Webhallen p.g.a. "hygienvara". Inte som att det är en eltandborste eller hörlurar, rätt fånigt faktiskt.

Här är tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1637988-nekad-retur-av...

Så det verkar som att det ligger något i att de har taskiga retur-regler.

Jag köpte en AC för runt 3 år sedan, hade den i 24h då den väsnades för mycket och fick lämna tillbaka utan problem.

Baserat på det så verkar det som att något inte är taskigt i deras retur-regler

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn P:

Förstår inte riktigt varför Webhallen envisas med att ha fysiska butiker? Det lär väll enbart vara en minuspost jämfört med att ha ett streamlinat lager och endast köra via nätet?

Små butiker i citykärnor är just varför jag handlat hos Webhallen. Att kunna hämta ut varor i butik och fysiskt gå dit för att visa upp problem är guld värt. När jag handlat fyndvaror har jag alltid fått kolla in varan direkt i butiken innan jag checkat ut, vilket räddat flera returer. När butiken dessutom har trevlig och hjälpsam personal blir det en no-brainer att hämta ut där.

Permalänk
Medlem

Webhallens butik i Linköping stänger vid årsskiftet fick jag ett mail med info om idag. Hoppas det löser sig för personalen som jobbar där och trist för oss Linköpingsbor.

Permalänk
Medlem

Det kommer nog smälla snart...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Vänta bara tills folks bolån ska förhandlas om... då snackar vi minimal köpkraft! Läste att närmare 75% av alla bolån inte känt av räntehöjningarna ännu då de flesta av de bundna lånen löper ut under 2023-2024.

Japp min BRF har tre lån, ett gick ut i år och två bundna året ut. Vi har haft extremt låga avgifter av någon extremt dum anledning så även fast vi fått en höjning på 7% så betalar vi inte speciellt mycket i avgift. Räknar med dock att vi åker på en 500 mer per månad minst nästa år. Har inte varit insatt i BRF då jag tycker de är idioter allihop som sitter i styrelsen men man skulle ha tryckt på högre hyror för att få ner lånen även om värdet på lgh blivit lägre.

Permalänk
Medlem

Bojkottat dem sen de panikstängde en knappt 1 år gammal butik i Halmstad lagom till att kundflödet hade börjat öka...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

Det kommer nog smälla snart...
<Uppladdad bildlänk>

Nu ser det ju inte lovande ut med flertalet stängningar på kort tid, men man får ha i åtanke att när det gäller koncerner så kan pengar och skulder flyttas runt mellan företagen för att det kan ge skattemässiga fördelar för koncernen. M.a.o. behöver den "riktiga" skulden som är enbart Webhallens inte vara så här stor. Det kan exempelvis vara så att de tagit på sig en del från NoN eller Komplett.

Eller så är det precis så här. Jag har inte kommit mig för att läsa Kompletts årsrapporter för att se om den ger några insikter

förtydligande
Permalänk
Medlem

Gillar deras butiker! Hemsidan är väl vad den är, kollar bara / jämför priser, sen går jag till butiken och handlar men visst, egentligen har jag samma "lojalitet" för webhallen som t.ex ICA. Hittar jag ett billigare pris på en annan butik går jag givetivs dit, inte konstigare än så

Permalänk
Medlem
Skrivet av monsteras:

Nu ser det ju inte lovande ut med flertalet stängningar på kort tid, men man får ha i åtanke att när det gäller koncerner så kan pengar och skulder flyttas runt mellan företagen för att det kan ge skattemässiga fördelar för koncernen. M.a.o. behöver den "riktiga" skulden som är enbart Webhallens inte vara så här stor. Det kan exempelvis vara så att de tagit på sig en del från NoN eller Komplett.

Eller så är det precis så här. Jag har inte kommit mig för att läsa Kompletts årsrapporter för att se om den ger några insikter

Visst är det så. Ja, såg att de stängde butiker.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC