Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Är spelet något att ha ifall man aldrig testat DnD eller liknande?

Jadå. Systemet , speciellt combat med spells med ett visst antal uses kan tyckas skilja sig från många vanliga digitala rollspel om du inte provat DnD alls men jag skulle säga att folk som inte spelat DnD absolut kan uppskatta det och du kommer lära dig snabbt. Rollspels aspekten är riktigt vass so far och där behövs inte någon tidigare DnD erfarenhet för att det ska uppskattas. Det är otroligt att ta mig fan allt är voice acted hittills av det jag spelat.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Spelet är väldigt bra.

Det enda jobbiga med spelet är ens tillkortakommanden på engelska språket stundtals för att begripa vad allt gör.

Hur gör ni med lootandet ? Plockar ni allt för att sälja av det sen ?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Spelat early access på Mac och PC, och kör releaseversionen på PC nu (Mac-release kommer senare). Mac och PC version ingår båda i priset, och man kan spela samma campaign fram och tillbaka mellan plattformarna. Nice. Spelet är ett CRPG med turn-baserade strider. Är naturligtvis inte ett spel för alla, men för dem som kan uppskatta genren är det ungefär så bra det blir. 🙂

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skal3t:

Ser fram emot att spela Bg3.
Inte spelat de äldre spelen när det begav sig. Gjorde ett försök för några år sedan men avsaknaden av röster i dialogerna gör det svårsmält för mig (Även om många av dialogerna delvis har röster).

Jaså? Har aldrig spelat andra Baldur's Gate men i 3:an är snarare alla jag träffat på röstsatta. Allt från någon random tjomme på gatan till dina gruppmedlemmar. Utöver sig själv då men det tycker jag är överflödigt när man ändå väljer sin dialog på förhand.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är väldigt skeptisk. Gillar inte den grafiska stilen och tyckte in Divinity var särskilt bra. Kanske ger det en chans vid tillfälle.

Råkar tycka samma sak, är inte överförtjust i den visuella stilen och var inte överförtjust i varken mekaniken eller stilen av Divinity. Gillade första Dragon Age massvis, spelar alla Pillars of Eternity, gillar rtwp mer än turn-based combat..men med en relativt stor värld och bra story kan det vara skoj ändå. Har ändå till september nångång på att utvärdera (och invänta FSR-stöd) då har första hypen lagt sig en del.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jaså? Har aldrig spelat andra Baldur's Gate men i 3:an är snarare alla jag träffat på röstsatta. Allt från någon random tjomme på gatan till dina gruppmedlemmar. Utöver sig själv då men det tycker jag är överflödigt när man ändå väljer sin dialog på förhand.

Ja precis. Gillar verkligen det med 3:an, att allt är röstsatt.

Permalänk
Medlem

Var så hypad när jag hörde att Baldur's gate 3 var under utveckling, men så besviken när jag såg första glimten. Är ett stort fan av 1an och 2an, och det var så annorlunda. Kommer säkert testa BG3 någon gång, men känner ingen direkt hype tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Jadå. Systemet , speciellt combat med spells med ett visst antal spells kan tyckas skilja sig från många vanliga digitala rollspel om du inte provat DnD alls men jag skulle säga att folk som inte spelat DnD absolut kan uppskatta det och du kommer lära dig snabbt. Rollspels aspekten är riktigt vass so far och där behövs inte någon tidigare DnD erfarenhet för att det ska uppskattas. Det är otroligt att ta mig fan allt är voice acted hittills av det jag spelat.

Tusen tack, blir ett köp när man är hemma från semestern =D

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest med Dungeons & Dragons är att tärningslagen är tvärtom mot Drakar & Demoner, 1 ska ju vara perfekt och 20 Fummel.
Såg att intel ARC har fått ny drivrutin för just BG3, så mitt A750 borde var jämförbart med rekommenderade 2060S/5700XT, kanske kommer det bli ett köp trots allt, nu när Diablo 4 inte blev så bra.
Soff Co-op på delad skärm låter ju riktigt najs, men behöver man köpa 2 kopior av spelet då? Eller kan spelare 2 styra 1-2 av kompanjonerna eller blir det en egen sparfil med 2 parade karaktärer?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

jag kommer garanterat att spela, men jag tror jag avvaktar nån vecka så att de får en chans att fixa till buggar, glitches och eventuella crasher, brukar ju alltid vara nått problem i början.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolflakes:

Hur gör ni med lootandet ? Plockar ni allt för att sälja av det sen ?

Jag har knappt kommit igång, men "pick up and add to wares" är nog smidigt för det om det är det minsta som DOS 2.
Saker jag vet att jag inte kommer behöva kör jag det på. Mindre säkra grejer får sorteras nån gång när ork finnes och vid en vendor.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det som stör mig mest med Dungeons & Dragons är att tärningslagen är tvärtom mot Drakar & Demoner, 1 ska ju vara perfekt och 20 Fummel.

Som jag förstår det så började 20 bli vanligt som perfekt under D&D 2:a utgåvan som kom ut på 80-talet.

Visa signatur

dator intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
styrenheter logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd650, sennheiser hd600, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Kör BG1 nu som är D&D2! Riktigt bra stridssystem och rollspelande och story trots sin ålder Får nog testa BG3 men gillar inte att de bytt till turbaserat... diggar inte XCOM eller Original Sin av det jag testat. Föredrar de gamla stridssystemen som går i "realtid" som man kan pausa när det behövs.

Permalänk

Kört sen release nonstop, går inte att släppa taget om liret. <3

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

God kväll i skutan!

Tänkte bara höra ifall någon här har stött på samma problem som jag har, min karaktär har börjat ha örhängen och andra typer av piercingar i ansiktet, som jag inte valde i character creation (eller jag valde bara en grej och det var EN näsring, inget annat.). Kollade runt lite på google, fanns inte en enda tråd som jag hittade.
Tagit av all min gear, fortfarande kvar. 🤔

Kollade på en clip som jag tog tidigare i spelet och då hade jag bara näsringen, och ingen annat. Såg senare i spelet att jag hade messa olika. Udda bug.

Så här så det ut från början:
http://d.x64.re/upload/huAg2ytoxn.png

Nu ser det ut så här (ursäkta blodet i ansiktet.):
http://d.x64.re/upload/uHdlCRfOBr.png

EDIT:
Vet ej varför mina bilder inte funkar, har funkat bra förr. 🤔

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Skrivet av Dlin89:

Är det någon som provat spela med controller och kan ge lite input hur välslipat det är? Fungerar det bra och är relativt enkelt att navigera kontrollerna?

Bara testat i karaktärsskapandet med en switch kontroll och spelet fattade direkt att det var en Switch kontroll. Verkade fungera okej. Men är skeptisk om det verkligen fungerar bra in-game.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezard:

Kör BG1 nu som är D&D2! Riktigt bra stridssystem och rollspelande och story trots sin ålder Får nog testa BG3 men gillar inte att de bytt till turbaserat... diggar inte XCOM eller Original Sin av det jag testat. Föredrar de gamla stridssystemen som går i "realtid" som man kan pausa när det behövs.

Aldrig riktigt förstått vad folk gillar real-time with pause i spel som är baserat på regler som är designat för turn-based. Det tillåter saker att hända som normalt sett varit omöjligt, bästa exemplerna är AOE spells där du väljer ditt target men karaktärerna kan springa ur AOE'n innan din spell landar. Det hade varit helt omöjligt i grundreglerna. Du kan exempelvis inte köra nån sorts disengage och springa iväg i realtime with pause då de bara följer efter dig och attack of opportunity spammar dig till döds, du kan inte skapa distans alls. Det hela känns så otroligt dumt och enda gången det funkar "bra" är när man bara kör martial classes som nästan inte gör något annat än basic attackerar fiender tills de är döda.

Största nackdelen jag kan förstå med turn-based är att det blir lite långsammare att ta sig igenom fights med, men allt blir samtidigt mycket mer taktiskt då dina tools faktiskt kan användas på sättet de var designade för, exempelvis använda nån aoe spell på marken mellan dig och fienderna så de inte kan springa upp till dig, i realtime with pause så har de antagligen redan kommit fram till dig innan din spell är klar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Köpte in mig på EA (så klart). Spelade lite EA tutorial, men blev off på tärningskastandet (inte att det bygger på tärningar, utan att man faktiskt får titta på en när man gör skillchecks).

Men nu så när launchen är gjord och man verkligen börjat spela det så är det helt klart rätt gjort.

Blev positivit överraskad att det fanns kontroller support (jag förväntade mig att det skulle komma men vid EA fanns det inte). Älskar att spela sånna här spel framför tvn i vardagsrummet!

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt väldigt intressant ut och jag vill verkligen stödja de som gör spel utan mikrotransaktioner. Tänkte på Co-op främst:

Kan jag spela solo, sen när en vän kommer över hoppar han bara in i co-op när han är här eller måste man vara på samma läge i storyn för att köra co-op, alltså ha en separat save för bara den? Osäker på hur detta fungerar riktigt.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig spelat något av spelen i serien tidigare men jag älskade båda Divinity: Original Sin. Är riktigt sugen på detta men eftersom att jag enbart har en PS5 idag utöver min Mac så vet jag inte om jag vill sitta och krångla med handkontroll. Kanska lika bra att införskaffa en speldator igen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goteborgan:

God kväll i skutan!

Tänkte bara höra ifall någon här har stött på samma problem som jag har, min karaktär har börjat ha örhängen och andra typer av piercingar i ansiktet, som jag inte valde i character creation (eller jag valde bara en grej och det var EN näsring, inget annat.). Kollade runt lite på google, fanns inte en enda tråd som jag hittade.
Tagit av all min gear, fortfarande kvar. 🤔

Kollade på en clip som jag tog tidigare i spelet och då hade jag bara näsringen, och ingen annat. Såg senare i spelet att jag hade messa olika. Udda bug.

Så här så det ut från början:
http://d.x64.re/upload/huAg2ytoxn.png

Nu ser det ut så här (ursäkta blodet i ansiktet.):
http://d.x64.re/upload/uHdlCRfOBr.png

EDIT:
Vet ej varför mina bilder inte funkar, har funkat bra förr. 🤔

Ser ut som du valt barbarian och när du sen väljer wildheart som subclass så får du ringar piercings beroende på vilket djur du valde, du kan välja bort det nästa gång du lvlar upp tror ja fick valet själv men default va det som tillhörde djuret du valde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepard:

Jag har aldrig spelat något av spelen i serien tidigare men jag älskade båda Divinity: Original Sin. Är riktigt sugen på detta men eftersom att jag enbart har en PS5 idag utöver min Mac så vet jag inte om jag vill sitta och krångla med handkontroll. Kanska lika bra att införskaffa en speldator igen också.

Spela på MacOS.
Jag har kört early access på Mac och PC parallellt. Apple Silicon native, bra prestanda, min M1 Max presterar i runda slängar som mitt RX6700xt. Apple versionens patchar har trillat in lite senare än Windows, så jag skulle gissa att releaseversionen för MacOS är ett par månader senare - men man kan spela senaste early access patchen medan man väntar.
Feature complete, native code. Mumma!
Edit: Deras mål för full release för MacOS är ”early September”. Borde stämma hyggligt, baserat på vad de sagt och gjort tidigare, så om ungefär en månad.

Permalänk
Medlem

Bra spel men stör mig mycket på allt som de har ändrat/inte tagit me från 5e :/ Tror jag skulle gillat det mer om jag inte kört D&D i över 10år

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Spela på MacOS.
Jag har kört early access på Mac och PC parallellt. Apple Silicon native, bra prestanda, min M1 Max presterar i runda slängar som mitt RX6700xt. Apple versionens patchar har trillat in lite senare än Windows, så jag skulle gissa att releaseversionen för MacOS är ett par månader senare - men man kan spela senaste early access patchen medan man väntar.
Feature complete, native code. Mumma!
Edit: Deras mål för full release för MacOS är ”early September”. Borde stämma hyggligt, baserat på vad de sagt och gjort tidigare, så om ungefär en månad.

Har jag faktiskt inte ens tänkt på. Jag har en macbook air M1. Kan ju alltid testa.

Permalänk
Medlem

Trevligt än så länge. Men tycker akt 1 är tråkigare jämfört med Divinity 2 Akt 1.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaFFen:

Ser ut som du valt barbarian och när du sen väljer wildheart som subclass så får du ringar piercings beroende på vilket djur du valde, du kan välja bort det nästa gång du lvlar upp tror ja fick valet själv men default va det som tillhörde djuret du valde

Oh, men då förstår jag mer! Japp, det jag gör. 🤭
Men tusen tack. 😊

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken vilken API kör ni med? Vulkan eller DirectX ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Köpte in mig på EA (så klart). Spelade lite EA tutorial, men blev off på tärningskastandet (inte att det bygger på tärningar, utan att man faktiskt får titta på en när man gör skillchecks).

Men nu så när launchen är gjord och man verkligen börjat spela det så är det helt klart rätt gjort.

Blev positivit överraskad att det fanns kontroller support (jag förväntade mig att det skulle komma men vid EA fanns det inte). Älskar att spela sånna här spel framför tvn i vardagsrummet!

Tror man kan ställa in när tärningarna syns? I alla fall i combat.

Har det men inte hunnit spela det än. Varit extremt hypad sen första trailern men inte velat testa det förrän det varit klart. Ska bli mycket spännande!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dlin89:

Lite nyfiken vilken API kör ni med? Vulkan eller DirectX ?

Efter minimalt testande verkade DX11 bäst för mig (specs i signatur).
Fick dels en grafikbugg tidigt i prologen med vulkan som inte återkom med DX11, dels verkar jag få minst 10% högre fps med DX11.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Efter minimalt testande verkade DX11 bäst för mig (specs i signatur).
Fick dels en grafikbugg tidigt i prologen med vulkan som inte återkom med DX11, dels verkar jag få minst 10% högre fps med DX11.

Okey