Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vad jämför du här med? Bara så jag förstår referenspunkten. Kan du utveckla lite hur D&D 5E hjälper folk som värdesätter RP delen? Är det optimerad VS icke-optimerad build balanseringen nedan du primärt tänker på eller finns det fler saker?

Skulle även säga "mechanics, och min/maxa eller theorycrafta builds/karaktärer", för även om man inte min/max'ar så är D&D 5E combat enformigt med relativt få intressanta taktiska beslut i mitt tycke, speciellt för martials. Jag vet att Larian har gjort ett väldigt bra jobb med att göra miljön intressant, men det är inte riktigt D&D 5E systemets förtjänst och ett intressantare system hade varit kompletterande till den väldesignade miljön.

Pathfinder 1E och D&D 3.5E har stora problem med balansering p.g.a. gapet mellan en optimerad och en icke-optimerad karaktär. 5E är bättre på det men skulle inte säga att det är bra på det och har fortfarande problem med det. I alla fall om jag jämför med den handfull av andra TTRPG jag har spelat, bland annat Pathfinder 2E.

Oops skulle så klart inkluderat vad jag jämförde med, var jämfört med D&D 3.5 och Pathfinder (inte 2E då jag ej har rört den ruleset alls så vet inte riktigt vad som ändrats)

Anledningen att jag tycker det är 5E kräver oftast inte samma full-build planering för att fortfarande bli kompetent nog i slutet, lika så känns inte multi-classing interactions inte alls lika starkt vilket underlättar valen, kan ha fel då jag inte har riktigt lika många timmar i 5e dock men känner att man primärt skulle multi-classa på grund av RP val. Det betyder så klart också att det är mindre saker att leka runt med för att hitta de valet som totalt bryter balansen.

I faktiskt pen and paper settings så har man en DM som kan fudga runt med balans lite fritt då de vet hur starka karaktärerna är, i ett spel dock så är allt satt från början så kliver man ens lite utanför balans normen så blir allt snabbt helt trivialt. Kan tänka mig att det fortfarande händer i BG3 (har inte tagit mig ens halva spelet än) men står inte ut riktigt lika mycket från vad jag sett.

Håller med att pure martials kan vara rätt ointressant i bas 5e, Larian har gjort lite custom ändringar som jag tycker är positivt på den fronten, hur olika vapen ger dig lite olika actions exempelvis plus tagit bort requirement att se till att ha 13 int för annars missar du en potentiell stor del av deras toolkit. Tyckte dock att martials inte var speciellt intressanta i 3.5/pf heller dock så vet inte hur mycket skillnad det är, man gjorde mesta valen i hur man byggde karaktären på martials, sen var man en gud som bara behövde basic attackera allt till victory medans man var odödlig.

Så med allt det sagt, anledningen att jag skulle säga 5e är "bättre" för RP är saker som att de tagit bort alignment systemet så din alignment är bara din RP helt enkelt. Alignment systemet var så missförstått att det skapade dålig RP i många situationer, både i tabletop och pc spel. Genom att de sänkt hur mycket fokus det är på att förstå/optimera mechanics så lägger det mer fokus på RP delen, betyder inte att samma RP är omöjlig att göra i förra systemen dock så klart men var svårare för nyare personer att sätta in sig och börja med den delen för det var mer att lära sig up-front. Det är där 5e verkligen skiner och varför det blivit så populärt, kan förstå att om man har hundra/tusentals timmar i 3.5/pf så kan det verka tråkigt i jämförelse då man förväntar sig samma hav av komplexitet i mechanics.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Jag började köra med mus och tangentbord för jag trodde helt enkelt det var så man spelade spelet. Av en slump läste jag något om handkontroll någonstans och blev tvungen att testa - det blev ju ett helt annat spel.

Det är ju såklart både för och nackdelar men det jag stör mig mest på är kameran och hur man går när man kör med tangentbord. Det blev ju något helt annat med handkontroll och allt sånt blev lättare att sköta. Däremot är det enklare att få en överblick med mus+tb, framför allt i combat. Nu kan jag äntligen sjunka ner i gamingfåtöljen istället framför tvn och avnjuta spelet!

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Medlem

Skäms att fråga men vilket jäkla ilandsproblem. Vad tror ni är bäst, ska man köpa PS5 versionen eller PC?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeifSandvik:

Skäms att fråga men vilket jäkla ilandsproblem. Vad tror ni är bäst, ska man köpa PS5 versionen eller PC?

Jag förstår att du skäms.
Nä, men det beror väl på både vad du har för dator och hur du helst spelar. För mig är PC självklart i varje fall, men extra mycket för såna här spel som känns naturliga med mus. Därtill har ju PC moddar som lär bli stort för BG3, medan PS5 kanske aldrig får modstöd alls.

Har du en en lite äldre/långsammare dator och gillar kontroller så är väl PS5 ett bra val.
Vill man köra med kontroller så går det ju på PC också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trifix:

Jag började köra med mus och tangentbord för jag trodde helt enkelt det var så man spelade spelet. Av en slump läste jag något om handkontroll någonstans och blev tvungen att testa - det blev ju ett helt annat spel.

Det är ju såklart både för och nackdelar men det jag stör mig mest på är kameran och hur man går när man kör med tangentbord. Det blev ju något helt annat med handkontroll och allt sånt blev lättare att sköta. Däremot är det enklare att få en överblick med mus+tb, framför allt i combat. Nu kan jag äntligen sjunka ner i gamingfåtöljen istället framför tvn och avnjuta spelet!

Jag håller helt med dig angående kamera/rörelse - mycket trevligare med handkontroll! Nu har jag mestadels kört med mus/tgb, men de verkar ha gjort ett bra jobb med att anpassa spelet till de som vill köra med handkontroll (samt så klart till kommande konsol-lanseringar).

Eftersom jag redan kört så mycket med mus/tgb är jag nu för "lat" för att anpassa mig efter ny kontroll-layout, men jag rekommenderar nya spelare att faktiskt börja med kontroll.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Vid delar när det är mycket röra sig och inte strid byter jag till handkontroll. Går fort att byta mellan tangentbord och mus till handkontroll. Tryck på en knapp på tangentbordet eller handkontroll så byter spelet automatiskt om mn har det inställt

Har tappat nästa alla mina waypoints när jag klarade av det sista i akt 2. Något som ska hända eller en bugg?

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för klass och vilken typ av spelstil kör ni med? Gör ni valen ni själv hade gjort eller försöker ni leva er in i en helt annan karaktär?

Tycker det är intressant. Själv började jag med valen jag själv skulle gjort som en god drow ranger, men när jag nu närmade mig act 3 började jag lite på en annan karaktär jag va sugen att prova på, bard/warlock med lite mer ont uppsåt, tycker det är lite svårt ibland att göra dom valen men försöker leva mig in i karaktären

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Vid delar när det är mycket röra sig och inte strid byter jag till handkontroll. Går fort att byta mellan tangentbord och mus till handkontroll. Tryck på en knapp på tangentbordet eller handkontroll så byter spelet automatiskt om mn har det inställt

Har tappat nästa alla mina waypoints när jag klarade av det sista i akt 2. Något som ska hända eller en bugg?

Har för mig du får ett meddelande när du rör dig till en del i spelet som betyder att du inte kan gå bakåt om du fortsätter, så får du välja om du känner dig klar med den acten eller delen och vill fortsätta eller om du håller dig kvar för att utforska mer

Permalänk

Har en fråga om ett quest är cirka 15h in i spelet.

Jag har fått ett lösenord för att komma in i Zhentarim Basement. Allt fungerar bra så långt. Jag pratar med deras ledare Zarys och allt är frid och fröjd. Vi ska träffas i Baldurs Gate om jag kommer dit i framtiden. Jag säger adjö och ska leta efter en väg ut. Då stöter jag på precis bredvid Zarys och company ett gäng som inte ens vill prata med mig dom vill döda direkt. 3-4 människor och två vargar.

Jag dödar dom efter mycket om och men. Går och lootar det jag hittar. Går sedan tillbaka till Zarys och company igen blir då direkt AGGRAD.

Jag vill helst inte bli ovän med detta gäng då vi ska träffas i Baldurs Gate.

Hände något liknande för er? Inte hela världen men jag fattar inte vad folket med vargarna hade emot mig...

Dold text
Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ni som har stutter i täta områden kanske jag hittat lösningen. Har ett 4090 och hade ändå stutter i ställen med många NPC.
Ställde ner grafiken på low och fick samma stutter som Ultra på allt 4K. Misstänkte CPU. Ändrade Windows Energispar till Hög Prestanda. Andra saken jag ändra var Slow HDD i options i spelet. Har en SSD men tycker ändå det blev bättre. Det står att den då istället använder mer RAM och VRAM men har 32GB ram och 24GB VRAM så är nog inget problem.

Finns en app i MS store som heter "PowerPlanSwitcher". Kan man ändra Energisparläget mycket smidigare än att gå in i inställningarna.

Nu flyter det på med många NPC också när prollen går på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaFFen:

Har för mig du får ett meddelande när du rör dig till en del i spelet som betyder att du inte kan gå bakåt om du fortsätter, så får du välja om du känner dig klar med den acten eller delen och vill fortsätta eller om du håller dig kvar för att utforska mer

Fick samma meddelande efter akt 1 men då gick det att gå från akt 2 tillbaka till akt 1. Trodde att det var samma men det stämmer som du har sagt, efter vissa delar kan man inte komma tillbaka :/ Vill tillbaka och fixa klart quest som jag missat

Permalänk
Medlem

Ser att rekommenderade specs är i7 8700k och 2060 super. Sitter på I5 9400f och ett 1080. Spelar i 1080p. Vad för inställningar kan jag vänta mig att min burk klarar?

Permalänk
Medlem

Läste att spelet fungerar bra så kunde inte hålla mig så det blev ett köp, flyter fint och inga buggar efter 5,5h gaming.

Ingame tutorialen är inte så bra tycker jag, kan någon länka till en nybörjar tutorial som inte spoilar för mycket?

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Ser att rekommenderade specs är i7 8700k och 2060 super. Sitter på I5 9400f och ett 1080. Spelar i 1080p. Vad för inställningar kan jag vänta mig att min burk klarar?

Jag kör 1080p Ultra installing på grafiken med 5600x, 32gb ram och gtx 1070. Flyter på bra för mig

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av svintooo:

Ser att rekommenderade specs är i7 8700k och 2060 super. Sitter på I5 9400f och ett 1080. Spelar i 1080p. Vad för inställningar kan jag vänta mig att min burk klarar?

Som ovan säger så hade jag inte oroat mig, det skalar väldigt bra med äldre hårdvara. Sitter på 1080ti och 3900xt och kör i 1440p utan större problem

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Jag kör 1080p Ultra installing på grafiken med 5600x, 32gb ram och gtx 1070. Flyter på bra för mig

Skrivet av NordhNet:

Som ovan säger så hade jag inte oroat mig, det skalar väldigt bra med äldre hårdvara. Sitter på 1080ti och 3900xt och kör i 1440p utan större problem

Tack för info! Då blir det nog ett köp inom kort 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Ser att rekommenderade specs är i7 8700k och 2060 super. Sitter på I5 9400f och ett 1080. Spelar i 1080p. Vad för inställningar kan jag vänta mig att min burk klarar?

Kör med 2070S i Ultra 5120x1440, i Linux dessutom utan problem. Visserligen ihop med 5800X3D.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaFFen:

Vad kör ni för klass och vilken typ av spelstil kör ni med? Gör ni valen ni själv hade gjort eller försöker ni leva er in i en helt annan karaktär?

Tycker det är intressant. Själv började jag med valen jag själv skulle gjort som en god drow ranger, men när jag nu närmade mig act 3 började jag lite på en annan karaktär jag va sugen att prova på, bard/warlock med lite mer ont uppsåt, tycker det är lite svårt ibland att göra dom valen men försöker leva mig in i karaktären

Min karaktär är Rose - The Whore of the Underdark. Hon har ljugit, bedragit, mördat och legat sig fram genom Underdark för att slå sig fri. En luttrad individualist som inte skyr några medel. Även om hon är i grunden god har hon accepterat sin mörka sida.

Förutom att bli av med ynglet från hjärnan och mörda alla som bär ansvar, är hennes målsättning att förföra och rädda Shadowheart. Just nu funderar hon på om det går att få med Karlach i leken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Min karaktär är Rose - The Whore of the Underdark. Hon har ljugit, bedragit, mördat och legat sig fram genom Underdark för att slå sig fri. En luttrad individualist som inte skyr några medel. Även om hon är i grunden god har hon accepterat sin mörka sida.

Förutom att bli av med ynglet från hjärnan och mörda alla som bär ansvar, är hennes målsättning att förföra och rädda Shadowheart. Just nu funderar hon på om det går att få med Karlach i leken.

Härlig backstory, känner själv att de blir lättare att sjunka in i spelet och storyn om man lever sig in i en roll.

Kör själv en lothsworn drow female archfey warlock / lore bard då det fungerar tematiskt bäst med det jag vill att storyn ska utspela sig som, backstory jobbar jag på och är int helt klar men det är helt klar åt maktbegär och evil hållet med stor vikt i lojalitet hos hennes partymedlemmar

Permalänk
Medlem

Frak, råka sälja ett quest-item till en npc som jag senare dödade
Måste ladda om ett par timmar om jag ska fixa det. Får strunta i det..
Tycker inte det borde gå att sälja quest-items, speciellt inte eftersom denna var grön färg vilket gjorde att jag inte reagerade på när jag sålda av massa skräp.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Nu har det ju kommit två "Hotfixar" av Baldurs Gate 3. Det konstiga är att det verkar vara betydligt större fixar än normala hotfixar. En hotfix brukar åtgärda några få akuta fel som man upptäckt, men de här två innehåller väldigt många fixar. Betyder det att Larian kallar även större patchar för Hotfix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Nu har det ju kommit två "Hotfixar" av Baldurs Gate 3. Det konstiga är att det verkar vara betydligt större fixar än normala hotfixar. En hotfix brukar åtgärda några få akuta fel som man upptäckt, men de här två innehåller väldigt många fixar. Betyder det att Larian kallar även större patchar för Hotfix?

De har till och med släppt tre hotfixar, om man inte räknar hotfix 2.1 som en till. Hotfix 3 nedan;
https://store.steampowered.com/news/app/1086940/view/61998204...

De sa i uppdateringen med statistikgrafen att de jobbar på en större patch 1.

"We have a roadmap for hotfixes and patches, thanks to your thorough reporting and the stellar work of the support and development teams behind the scenes. We don’t publish our roadmaps because we need the freedom to push and pull things around when the unforeseen happens without locking ourselves in, but we want to let you know that it’s there and that we’re currently working towards Patch 1, which will feature a gigantic list of tweaks and changes. We’ll publish these once it’s finalised."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Har en fråga om ett quest är cirka 15h in i spelet.

Jag har fått ett lösenord för att komma in i Zhentarim Basement. Allt fungerar bra så långt. Jag pratar med deras ledare Zarys och allt är frid och fröjd. Vi ska träffas i Baldurs Gate om jag kommer dit i framtiden. Jag säger adjö och ska leta efter en väg ut. Då stöter jag på precis bredvid Zarys och company ett gäng som inte ens vill prata med mig dom vill döda direkt. 3-4 människor och två vargar.

Jag dödar dom efter mycket om och men. Går och lootar det jag hittar. Går sedan tillbaka till Zarys och company igen blir då direkt AGGRAD.

Jag vill helst inte bli ovän med detta gäng då vi ska träffas i Baldurs Gate.

Hände något liknande för er? Inte hela världen men jag fattar inte vad folket med vargarna hade emot mig...

Dold text

Tycker det låter konstigt om det inte varit nåt vittne som sett dig attackera nån i deras gäng, eller tagen på bar gärning vid stöld.
Kommer ihåg att när jag rörde mig där:
"spoilers" från första akt

Så rullade mina gubbar för om de skulle vara rädda för vargarna eller inte..? Kanske det kan va så att om man är rädd så går vargarna till anfall?
Jag var med om att lönnmörda nån goblin och sedan obemärkt kunna fortsätta vara neutral mot lägret i stort, men sedan gjorde jag liknande och när de mötte mig i korridoren förstod de vad som hänt. Efter det aggrade alla goblins mig på sikt, trots att jag hade gjort mig av med varje vittne.

Dold text
Permalänk
Medlem

Efter att ha varit så länge i early access trodde jag att det inte skulle behövas så mycket patchar men tji fick jag. De skriver själva att patch 1 blir rätt så enorm.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Efter att ha varit så länge i early access trodde jag att det inte skulle behövas så mycket patchar men tji fick jag. De skriver själva att patch 1 blir rätt så enorm.

En kompis säger att akt 1 ska vara ganska välpolerad, akt 2 opolerad och akt 3 rätt buggig.
Men det är ju ganska logiskt att akt 1 funkar bäst eftersom enbart akt 1 var med i early access.

Sen så var ju många viktiga grejer inte heller med i EA. Alla klasser/raser/karaktärer var inte med, och inte vissa funktioner som multiclassing heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Niolator:

Efter att ha varit så länge i early access trodde jag att det inte skulle behövas så mycket patchar men tji fick jag. De skriver själva att patch 1 blir rätt så enorm.

Det känns ganska standard idag att stora spel behöver iaf ett halvår innan man bör spela dem.
Kommer själv vänta tills vintern innan jag dyker ner i BG3.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaFFen:

Vad kör ni för klass och vilken typ av spelstil kör ni med? Gör ni valen ni själv hade gjort eller försöker ni leva er in i en helt annan karaktär?

Tycker det är intressant. Själv började jag med valen jag själv skulle gjort som en god drow ranger, men när jag nu närmade mig act 3 började jag lite på en annan karaktär jag va sugen att prova på, bard/warlock med lite mer ont uppsåt, tycker det är lite svårt ibland att göra dom valen men försöker leva mig in i karaktären

Jag kör med en alv ranger (båge). Jag spelar i stort sett alltid en sådan karaktär, så jag antar att jag spelar mig själv i någon mening. Och därmed är valen också generellt sett ”goda”, gillar inte att vara ett rövhål.

Hittills är jag imponerad - normalt sett kan jag göra val som känns riktiga för min karaktär. Inte som i slutet av Diablo 4 där min karaktär tvingades göra ett val jag ALDRIG skulle gjort. Vi får se om det fortsätter att vara sant. Antagligen kommer det pest/kolera/syfilis? val så småningom, men jag hoppas slippa sådana konstruktioner.
Anledningen att jag ogillar dem är att jag ofta kan se ”men - varför inte bara snuva? Möjligheten är ju framför näsan!”. Hoppas Larian har bättre scriptwriters än de amerikanska studiorna.

Permalänk
Medlem

Kan man gå in blint i spelet om man inte spelat något D&D eller tidigare baldur gates-spel?
Eller bör jag sätta mig in någon youtube-video?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

Kan man gå in blint i spelet om man inte spelat något D&D eller tidigare baldur gates-spel?
Eller bör jag sätta mig in någon youtube-video?

Det går, men du blir helt klart en bättre spelare av att förstå en del grejer, och det är mycket man optimalt sett vill förstå. Däremot tycker jag det var en aning överhypat att kunna allt om D&D eftersom spelet visar procentuella sannolikheter på alla attacker
Men det är ju mycket annat som är bra att förstå, som skillnad på attack roll och damage roll, vad saving throws är och hur de fungerar, ability checks och annat.

Det finns många bra beginner-videos nu som tar upp grunderna i både D&D 5e och spelet i sig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200