Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Frak, råka sälja ett quest-item till en npc som jag senare dödade
Måste ladda om ett par timmar om jag ska fixa det. Får strunta i det..
Tycker inte det borde gå att sälja quest-items, speciellt inte eftersom denna var grön färg vilket gjorde att jag inte reagerade på när jag sålda av massa skräp.

Hurra, det gick faktiskt att klara questen ändå! Lätt värt det då man får väldigt trevlig reward.
Spoiler till questen och lösning nedan. Det är questen där man behöver finna ett visst antal speciella vapen.

Det var questen Blood of Lathander där jag råka sälja ett av vapnen till cresten.

LÖSNING:

Once you get to the final chamber in the creche and solve the statue puzzle in the left alcove , you arrive in the secret area containing the force fields and traps and lathander's blood

The first force field you bypass by destroying the power crystal to the left, above the doorway, with ranged attacks.

You can navigate around the 2nd force field by just going to the left climbing up the rocks and around. Destroy the second crystal there.

Disarm the second trap.

Go to the edge of the cliff and look left, destroy the 3rd crystal below with ranged.

Go passed the 3rd force field (now deactivated)

Go all the way up to the pedestal, on the left side, rotate your screen so you can see directly below on the cliff wall and destroy the 4th crystal.

Go back to the pedestal and take the mace (don't worry about the crest)

You'll get some narration about bad things happening if you take it. Ignore

Once the defenses activate, just use ranged attacks (fire arrows work best) to destroy the crystals feeding the central rings within 4 turns (may vary depending on your difficulty setting).

This will deactivate "the bad things" and you will now have the mace and can walk away with it safely ^^ No need to go hunting around for the various items to complete the crest!

Dold text
Permalänk
Medlem

Har någon mött Nere? Hur fan ska man gå tillväga för att slippa möta 10+ fiender samtidigt? Klarar inte av det.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har någon mött Nere? Hur fan ska man gå tillväga för att slippa möta 10+ fiender samtidigt? Klarar inte av det.

Generella tipps, Cc (ex hold person), knuffa (op bonus action om man knuffar utanför kartan/ner för hög höjd), Shadowheart med i party (heal, spirit weapon och invoke duplicyt är riktigt bra), dots (blead, burn, gift mm), kolla vad de är känsliga/imuna emot (högerklick och examinate), om möjligt preps innan strid börjar (dopa vapen i olja/gift, buffa me potions mm)

Hoppas detta kan hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har någon mött Nere? Hur fan ska man gå tillväga för att slippa möta 10+ fiender samtidigt? Klarar inte av det.

Klarade efter några omstarter då jag blivit knuffad i lava och förintad redan fightens första runda. Vinnarstriden sprang jag iväg till ett hörn direkt o tog det vidare därifrån med allt möjligt jag kunde göra.
Men det finns sätt att inte vara helt ensam i striden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har någon mött Nere? Hur fan ska man gå tillväga för att slippa möta 10+ fiender samtidigt? Klarar inte av det.

Dödade alla fiender i rummet innan jag sprängde bort raset. Sen behöver man bara slåss mot Nere när han är ensam

Dold text
Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Har någon mött Nere? Hur fan ska man gå tillväga för att slippa möta 10+ fiender samtidigt? Klarar inte av det.

Precis nu!

Finns personer du kan prata med och lägga upp en plan. En annan sak jag kan tipsa om, som inte har med saken att göra, är att döda honom med ett fysiskt vapen.

Dold text
Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Precis nu!

Finns personer du kan prata med och lägga upp en plan. En annan sak jag kan tipsa om, som inte har med saken att göra, är att döda honom med ett fysiskt vapen.

Dold text

Tack det löste det.

En noob fråga. Hur kommer det sig att vissa fiender med armborst kan göra tre attacker i följd medan en själv endast kan göra en attack ? Det handlar inte om speed potion eller något sådant som de tar.

Blir helt slaktad när dom sätter tre pilar i en på en gång.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Tack det löste det.

En noob fråga. Hur kommer det sig att vissa fiender med armborst kan göra tre attacker i följd medan en själv endast kan göra en attack ? Det handlar inte om speed potion eller något sådant som de tar.

Blir helt slaktad när dom sätter tre pilar i en på en gång.

Dålig koll!

Wow upptäckte nu att det går att använda fast travel mellan olika områden !

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Har haft 1 riktig krash, ett par småbuggar och två stora buggar som krävt omstart av spelet. på 63h.
Är i slutet på akt 2 nu så har en del kvar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Tack det löste det.

En noob fråga. Hur kommer det sig att vissa fiender med armborst kan göra tre attacker i följd medan en själv endast kan göra en attack ? Det handlar inte om speed potion eller något sådant som de tar.

Blir helt slaktad när dom sätter tre pilar i en på en gång.

Gissar på lvl 5+ (får två attacker då) och så är de fighters och använder Action Surge (en extra attack)

Vet ej om just detta är som i 5e i BG3

Permalänk
Medlem

Började precis spela igårkväll.

En kort fråga, jag himner ju knappt läsa de där tutorialstipsen som dyker upp när man gör "nya" grejer. Är det bara jag eller försvinner de inte väldigt snabbt? Och då ser jag mig ändå som en snabb läsare av text på engelska.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Började precis spela igårkväll.

En kort fråga, jag himner ju knappt läsa de där tutorialstipsen som dyker upp när man gör "nya" grejer. Är det bara jag eller försvinner de inte väldigt snabbt? Och då ser jag mig ändå som en snabb läsare av text på engelska.

Tutorial kunde varit bättre, och den mörka miljön i början gör det inte lättare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TotalF:

Började precis spela igårkväll.

En kort fråga, jag himner ju knappt läsa de där tutorialstipsen som dyker upp när man gör "nya" grejer. Är det bara jag eller försvinner de inte väldigt snabbt? Och då ser jag mig ändå som en snabb läsare av text på engelska.

Ja, jag stör mig också på dem tyvärr. Jag hinner läsa, men problemet är att jag oftast är fokuserad på något annat när de dyker upp, så ibland försvinner de innan jag ens börjar läsa.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av griid:

Kan man gå in blint i spelet om man inte spelat något D&D eller tidigare baldur gates-spel?
Eller bör jag sätta mig in någon youtube-video?

Jag hade ingen koll på något, mer än det man hört från Stranger Things

Kollade endast på någon snabb summary av BG1 och 2, men 3:an utspelar sig rätt långt efter.

Spelmekaniken är relativt lätt i grunden, svårt att lära sig de komplexa interaktionerna. Men rätt likt diablo på det sättet att man kan följa en guide för att maxa sin build. Sen går det även att specca om alla karaktärer för en liten peng, så det går att testa sig fram också och specca om ifall man inte blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Jag hade ingen koll på något, mer än det man hört från Stranger Things

Kollade endast på någon snabb summary av BG1 och 2, men 3:an utspelar sig rätt långt efter.

Spelmekaniken är relativt lätt i grunden, svårt att lära sig de komplexa interaktionerna. Men rätt likt diablo på det sättet att man kan följa en guide för att maxa sin build. Sen går det även att specca om alla karaktärer för en liten peng, så det går att testa sig fram också och specca om ifall man inte blir nöjd.

Förutom om du råkar trilla ner i

Oathbreaker Paladin

Dold text

Behövs lite mer ansträngning för att respecca då

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Helt ospelbar prestanda i ACT3 för mig nu
Ingen skillnad mellan allt på low och allt på Ultra med maxat allt. Noll skillnad i prestanda.
Har ett 4090, dock gammal prolle 9900K. Ska uppgradera när 14000-serien kommer.

Körde 3DMark, får bättre än avarage score. Andra spel funkar fint.
Har provat alla olika settings i spelets videosetting med DX11 och Vulcan.
Med och utan Vsync, låst fps, you name it.

Har läst att det ska vara trubbel med spelet på vissa riggar som har 4090.
Får vänta på patch eller om uppgradering till 14000 prolle hjälper.

Permalänk
Medlem

Har kört litegrann och jag tycker spelet är väldigt svårt, direkt från start.
Jag har precis stött på "rövarna" i akt 1, de är tre/fyra stycken i en gammal ruin. Jag är lvl 2 och vi är 5 i teamet.
Shadow tjejen var den enda som överlevde efter tredje försöket. Tycker det är riktigt svårt, men jag har aldrig spelat liknande spel innan. Det närmaste är väl Final Fantasy 7 som var turordnings baserat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har kört litegrann och jag tycker spelet är väldigt svårt, direkt från start.
Jag har precis stött på "rövarna" i akt 1, de är tre/fyra stycken i en gammal ruin. Jag är lvl 2 och vi är 5 i teamet.
Shadow tjejen var den enda som överlevde efter tredje försöket. Tycker det är riktigt svårt, men jag har aldrig spelat liknande spel innan. Det närmaste är väl Final Fantasy 7 som var turordnings baserat.

Rövarna i ruinen är svåra precis i början. Jag hade bara två karaktärer när jag stötte på dem så det kändes nästan omöjligt. Men det blir betydligt lättare med "vanliga mobs" när man levlat upp lite och lärt sig styrkorna hos sina karaktärer. Kan tipsa om "bless" om du inte använt den än. Präst spell som gör att alla dina karaktärer blir lite bättre på att träffa. Hjälper en hel del i början när de inte är så vassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har kört litegrann och jag tycker spelet är väldigt svårt, direkt från start.
Jag har precis stött på "rövarna" i akt 1, de är tre/fyra stycken i en gammal ruin. Jag är lvl 2 och vi är 5 i teamet.
Shadow tjejen var den enda som överlevde efter tredje försöket. Tycker det är riktigt svårt, men jag har aldrig spelat liknande spel innan. Det närmaste är väl Final Fantasy 7 som var turordnings baserat.

det blev lätt fight för mig när jag märkte stor sten som ligger över dom, sköt ner sten tog ned 2 rövare plus öppnade hemlig ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitSnickersGlass:

Jag hade ingen koll på något, mer än det man hört från Stranger Things

Kollade endast på någon snabb summary av BG1 och 2, men 3:an utspelar sig rätt långt efter.

Spelmekaniken är relativt lätt i grunden, svårt att lära sig de komplexa interaktionerna. Men rätt likt diablo på det sättet att man kan följa en guide för att maxa sin build. Sen går det även att specca om alla karaktärer för en liten peng, så det går att testa sig fram också och specca om ifall man inte blir nöjd.

Ok!

Då blir det eventuellt ett köp

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Tutorial kunde varit bättre, och den mörka miljön i början gör det inte lättare.

Skrivet av Thomas:

Ja, jag stör mig också på dem tyvärr. Jag hinner läsa, men problemet är att jag oftast är fokuserad på något annat när de dyker upp, så ibland försvinner de innan jag ens börjar läsa.

Ok tack, då var det inte bara jag

Det jag gillar mest med spelet inledningsvis är hur annorlunda det är från alla elden ring, ass.creed, horizon osv som jag lirat senaste åren. Känns lkte som att lära sig cykla på nytt, måste omvärdera hur jag tänker och närmar mig grejer.

And I like it a lot

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Ser att rekommenderade specs är i7 8700k och 2060 super. Sitter på I5 9400f och ett 1080. Spelar i 1080p. Vad för inställningar kan jag vänta mig att min burk klarar?

i7 4790k. Vega 56. 16GB RAM.
Kör med nästan allt på maxinställningar i 1080p. Ställt ner skuggor, vatten och moln till snäppet under max.
Rullar på fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

i7 4790k. Vega 56. 16GB RAM.
Kör med nästan allt på maxinställningar i 1080p. Ställt ner skuggor, vatten och moln till snäppet under max.
Rullar på fint.

Fan va fint, tack för info. Då ska jag bara ta mig för att köpa spelet... 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Helt ospelbar prestanda i ACT3 för mig nu
Ingen skillnad mellan allt på low och allt på Ultra med maxat allt. Noll skillnad i prestanda.
Har ett 4090, dock gammal prolle 9900K. Ska uppgradera när 14000-serien kommer.

Körde 3DMark, får bättre än avarage score. Andra spel funkar fint.
Har provat alla olika settings i spelets videosetting med DX11 och Vulcan.
Med och utan Vsync, låst fps, you name it.

Har läst att det ska vara trubbel med spelet på vissa riggar som har 4090.
Får vänta på patch eller om uppgradering till 14000 prolle hjälper.

Act 3 har funkat ganska bra för mig.

Testa att ändra prioritet på processen i Task Mgr till "High".

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Någon mer som försökt spela helt Solo utan grupp?
Vilken svårighet, class osv kör ni med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Act 3 har funkat ganska bra för mig.

Testa att ändra prioritet på processen i Task Mgr till "High".

Tack men provat det också, verkar finnas massor med trådar på reddit om problemet. Folk med 13900K och 4090 där det är stutter hela tiden i ACT3. Väntar nog på patch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Helt ospelbar prestanda i ACT3 för mig nu
Ingen skillnad mellan allt på low och allt på Ultra med maxat allt. Noll skillnad i prestanda.
Har ett 4090, dock gammal prolle 9900K. Ska uppgradera när 14000-serien kommer.

Körde 3DMark, får bättre än avarage score. Andra spel funkar fint.
Har provat alla olika settings i spelets videosetting med DX11 och Vulcan.
Med och utan Vsync, låst fps, you name it.

Har läst att det ska vara trubbel med spelet på vissa riggar som har 4090.
Får vänta på patch eller om uppgradering till 14000 prolle hjälper.

Skulle inte säga att det var ospelbart för mig, men hade också mycket stutters i act 3 (främst ute i Lower City, färre problem inne i dungeons) med 4080 + 7800x3d. Lyckades inte heller hitta några inställningar som löste detta. Som du säger verkade det inte spela roll om jag sänkte till Low/Medium.

Spelade klart spelet häromdagen iaf och överlag var det mycket bra. Hade önskat att act 3 fick samma kärlek som act 1 dock.

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rvnlrd:

Skulle inte säga att det var ospelbart för mig, men hade också mycket stutters i act 3 (främst ute i Lower City, färre problem inne i dungeons) med 4080 + 7800x3d. Lyckades inte heller hitta några inställningar som löste detta. Som du säger verkade det inte spela roll om jag sänkte till Low/Medium.

Spelade klart spelet häromdagen iaf och överlag var det mycket bra. Hade önskat att act 3 fick samma kärlek som act 1 dock.

Tycker samma, väldigt bra spel. Därför jag nog vill vänta till patch så jag kan njuta full ut istället för att svära över stuttret hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Helt ospelbar prestanda i ACT3 för mig nu
Ingen skillnad mellan allt på low och allt på Ultra med maxat allt. Noll skillnad i prestanda.
Har ett 4090, dock gammal prolle 9900K. Ska uppgradera när 14000-serien kommer.

Körde 3DMark, får bättre än avarage score. Andra spel funkar fint.
Har provat alla olika settings i spelets videosetting med DX11 och Vulcan.
Med och utan Vsync, låst fps, you name it.

Har läst att det ska vara trubbel med spelet på vissa riggar som har 4090.
Får vänta på patch eller om uppgradering till 14000 prolle hjälper.

yeah de skall fixa det i nästa patch ser det ut som, just ACT 3 verkar de vara nå vajsing med samma för mig får stutters och fps drops där.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Någon mer som försökt spela helt Solo utan grupp?
Vilken svårighet, class osv kör ni med?

haha tänkte testa det faktiskt men fy fean det verkar skitsvårt, typ Paladin eller Druid, Cleric? någon char som har mkt self heal

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200