Baldurs Gate 3 tråden

Permalänk
Medlem

har sett fram emot det här länge men jag väntar på konsol versionen då datorn inte orkar med såna här moderna spel längre :/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Kommer helt klart spela detta men blir inte riktigt nu med en gång. Osäker på om jag ska sikta på att lira själv först eller om man ska köra med polarna direkt från start...Spontant är det nog bäst att kanske lira det själv först så ens egna karaktär får all fokus. Får se.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

har sett fram emot det här länge men jag väntar på konsol versionen då datorn inte orkar med såna här moderna spel längre :/

Öh..

''MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 64-bit
Processor: Intel I5 4690 / AMD FX 8350
Memory: 8 GB RAM
Graphics: Nvidia GTX 970 / RX 480 (4GB+ of VRAM)
DirectX: Version 11
Storage: 150 GB available space
Additional Notes: SSD required''

Din PC klarar det, om det är den i din signatur.

Dags att göra ett systemunderhåll på din dator kanske?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Jag väntar någon månad tills de värsta buggarna är fixade.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är för mig. Jag har försökt spela BG 1 och 2 flera gånger genom åren men jag gillade aldrig det. Var krångligt och långsamt. Även haft svårt för nyare spel med samma isometric vy och samma spelstil.

Å andra sidan älskar jag Dragon Age Origins så om det är mer som det så är jag intresserad. Jag tycker det är bästa spelet som balanserar taktik och action. Nyare Dragon Age är inte lika bra och är för mycket action medan BG1&2 är för mycket åt andra hållet.

Så är det som gamla BG eller är det mer som DA Origins?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Som en stor BG-fan (vilket man kan gissa av mitt nick) så ser jag fram emot detta och det lär skaffas för eller senare.

Dock är intrycket jag fått att BG3 är mer av ett "DoS 3, fast i DnD-världen" än en uppföljare till BG-serien.
(Inget större fel med det dock, DoS:2 är ett bra spel.)

Ni som spelat det, ligger det lite sanning i det?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Som en stor BG-fan (vilket man kan gissa av mitt nick) så ser jag fram emot detta och det lär skaffas för eller senare.

Dock är intrycket jag fått att BG3 är mer av ett "DoS 3, fast i DnD-världen" än en uppföljare till BG-serien.
(Inget större fel med det dock, DoS:2 är ett bra spel.)

Ni som spelat det, ligger det lite sanning i det?

Jag hann bara spela ett par timmar igår men har spelat bg1+2 ett par gånger innan samt icewind dale osv… På senare tid spelade jag divinity 2 men tyckte det va lite väl tramsigt. BG3 känns i alla fall initialt som ett modernt Baldurs gate med inslag av divinity-element. Och inte alls lika tramsigt intryck enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Som en stor BG-fan (vilket man kan gissa av mitt nick) så ser jag fram emot detta och det lär skaffas för eller senare.

Dock är intrycket jag fått att BG3 är mer av ett "DoS 3, fast i DnD-världen" än en uppföljare till BG-serien.
(Inget större fel med det dock, DoS:2 är ett bra spel.)

Ni som spelat det, ligger det lite sanning i det?

Utöver att vissa miljöer må påminna en om divnity skulle jag mestadels säga nej. Det känns mer DnD än divinity och spelas helt annorlunda från DoS.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Baldur's Gate 3 har betydligt mer D&D känsla och ett system som är väldigt likt rollspelet. Det är mer ett riktigt D&D Baldur's Gate spel än de första spelen som är mer datorspel med Baldur's Gate tema. Då menar jag världen och storyn med Faerun, Sword Coast, Baldur's Gate, fraktioner och så vidare.

Permalänk
Medlem

Jag håller BG2 som ett av mina absoluta favoritspel.

Jag är extremt skeptisk till det här så jag väntar in recensioner och ska kolla lite mer gameplay innan jag köper.
Jag tycker Divinity: Orignal Sin 1-2 är helt ok spel, men min första känsla (utan att ha spelat) är att här är ett Divinity 3, mer än ett BG3.

Någon som kan säga att jag har fel? Skulle bli väldigt glad då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Jag hann bara spela ett par timmar igår men har spelat bg1+2 ett par gånger innan samt icewind dale osv… På senare tid spelade jag divinity 2 men tyckte det va lite väl tramsigt. BG3 känns i alla fall initialt som ett modernt Baldurs gate med inslag av divinity-element. Och inte alls lika tramsigt intryck enligt mig.

Gillar att du kallar DoS2 för tramsigt. Tog du dig ens förbi första akten?

Är nog det spelet jag spelat mest senaste 2 åren och nog det jag blivit mest possitivt överaskad av. Nått som avgjorde mitt köp av BG3 och självisolering (köpte förvisso EA för 2v sen)..

Likheterna finns, givetvis, på mer än ett sätt. Men spelet är väldigt unikt samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Öh..

''MINIMUM:
Requires a 64-bit processor and operating system
OS: Windows 10 64-bit
Processor: Intel I5 4690 / AMD FX 8350
Memory: 8 GB RAM
Graphics: Nvidia GTX 970 / RX 480 (4GB+ of VRAM)
DirectX: Version 11
Storage: 150 GB available space
Additional Notes: SSD required''

Din PC klarar det, om det är den i din signatur.

Dags att göra ett systemunderhåll på din dator kanske?

jovisst minimum men det är inte vad jag går efter, kan jag inte köra i med/high i 1440p minimum 60fps på pcn så nej då klarar den inte det.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Spelat i 6h och tycker det är riktigt kul. Grafiskt så liknar det DoS2(snyggare dock), vilket är positivt för hade det sett ut som PoE 1 / 2 så hade det varit lite trist. Skönt att Larian vill göra ett CRPG för 2023 och inte 1993. När det kommer till rollspel-aspekten så är det riktigt kul och finns massa roliga sätt att ta sig förbi hinder, strider och konversationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Gillar att du kallar DoS2 för tramsigt. Tog du dig ens förbi första akten?

BG2 är tramsigt det också, men du vet rosafärgad nostalgi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargavinter:

Fan jag är sjukt sugen, men 700kr är lite för saftigt för vad jag har råd med. Hoppas det kommer på sale med i alla fall 10% lite längre fram.

Lär hända snart nog lol. Jag har för lång backlog på steam rea spel så blir väl att kolla framåt jul...

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Gillar att du kallar DoS2 för tramsigt. Tog du dig ens förbi första akten?

Är nog det spelet jag spelat mest senaste 2 åren och nog det jag blivit mest possitivt överaskad av. Nått som avgjorde mitt köp av BG3 och självisolering (köpte förvisso EA för 2v sen)..

Likheterna finns, givetvis, på mer än ett sätt. Men spelet är väldigt unikt samtidigt.

Första gången slutade jag vid akt 3 (tror jag, djungelön?) Andra gången spelade jag klart det. Inte på något vis ett dåligt spel men något med det kändes tramsigt för mig. Vet inte om det var animationer, mycket konstiga djur (teleporterande krokodiler, en ekorre som rider på en katt eller flummiga hundar.) eller en massa subtila småsaker. Men du behöver ju absolut inte tycka som mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

BG2 är tramsigt det också, men du vet rosafärgad nostalgi.

Kan ju inte påstå att jag är ett stort fan av Minsk och Boo… 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Kan ju inte påstå att jag är ett stort fan av Minsk och Boo… 😂

Permalänk
Medlem

Jag har testat Divinity original sin 1 och 2 kanske 10 gånger utan att fastna. Striderna är ju roliga men ALLT annat är ju så tråkigt och segdraget :D. Inte min genre (längre) helt enkelt.

Blir en pass på BG3.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Som gammal D&D-nörd (Femte konfluxen någon?) är det här något jag sett fram mot enormt mkt. Har medvetet hållt mig från EA och att läsa för mkt men nu tycker jag mig se så mkt positivt att man får väl kasta sig in i det.

Release imorn, eller hur?

Var bör man köpa det?

Svavelvinter!

Om topic. Jag lär vänta tills det kommit ett par patchar och vänta in någon bra rea.

Permalänk
Medlem

Är väldigt skeptisk. Gillar inte den grafiska stilen och tyckte in Divinity var särskilt bra. Kanske ger det en chans vid tillfälle.

Permalänk
Medlem

Har väntat på det här sedan det utannonserades, och var thrilled när jag fick reda på att det skulle släppas under semestern! Dock så visade det sig att den här semestern blev rätt fullbokad, så lär tyvärr inte bli så mycket spel som önskat..

Viktigaste frågan: vilka genitalier valde folket?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Är det någon som provat spela med controller och kan ge lite input hur välslipat det är? Fungerar det bra och är relativt enkelt att navigera kontrollerna?

Permalänk
Medlem

Självklart. Jag har dock lärt mig den hårda vägen att jag ska vänta tills minst en, helst två, stora patchar har släppts av ett spel innan jag köper det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kethsi:

har sett fram emot det här länge men jag väntar på konsol versionen då datorn inte orkar med såna här moderna spel längre :/

Jorå. Det är mer väloptimerat än man kan tro!

Har bara en marginellt snabbare dator än din och för mig rullar det på bra i 1440p med allting på max med AMD FSR Ultra Quality. Ser kanoners ut

Har cappat till 60 FPS med G-Sync men det är ju allt man behöver för ett turn based RPG tycker jag.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Spelat ca 4.5h nu aktivt. Precis blivit lvl 3. Riktigt bra hittills!
Warlock (me), Shadowheart, Astarion och Gale men Gale byts nog ut till LaeZel vid behov.

SPOILER NEDAN

Hehe, I wish. Vissa av oss hade ihjäl LaeZel rätt omgående🥲

Så kan det gå...

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jorå. Det är mer väloptimerat än man kan tro!

Har bara en marginellt snabbare dator än din och för mig rullar det på bra i 1440p med allting på max med AMD FSR Ultra Quality. Ser kanoners ut

Har cappat till 60 FPS med G-Sync men det är ju allt man behöver för ett turn based RPG tycker jag.

SPOILER NEDAN

Hehe, I wish. Vissa av oss hade ihjäl LaeZel rätt omgående🥲

Så kan det gå...

Dold text

Jag kör DLSS på quality och har inga problem att köra spelet i 1440p. Rullar riktigt fint, inga issues alls hittills. En visuell bugg där allt blev svart men det löstes med en quickload. Orsakades av quick load också..

Jo jag byter nog absolut till en viss barbar när jag hittar henne om möjligt är inte min favorit heller.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag är snart klar med Star wars jedi survivor.
Därefter har jag Kindgom come:Deliverance och CyberPunk 2077 att köra igenom.

Sen blir det kanske BG4 eller Starfield.
Brukar vänta 1 till 3 år generellt efter release. Förutom MMO
Finns också så mycket jag missat genom åren som är alldeles för bra att skjuta fram ännu mer.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kethsi:

jovisst minimum men det är inte vad jag går efter, kan jag inte köra i med/high i 1440p minimum 60fps på pcn så nej då klarar den inte det.

Tro mig, den klarar 1440P high och 60fps.

Din dator är fortfarande en bra dator och klarar de flesta spel utmärkt.

1070 är inte så långt från ett 6600XT som sitter i konsolerna idag.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att spela Bg3.
Inte spelat de äldre spelen när det begav sig. Gjorde ett försök för några år sedan men avsaknaden av röster i dialogerna gör det svårsmält för mig (Även om många av dialogerna delvis har röster).

Permalänk
Medlem

Är spelet något att ha ifall man aldrig testat DnD eller liknande?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |