Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

...ja, sedan finns det ju mer på YT än influencers och reaction videos. Finns enorma mängder material kring historia, vetenskap och annat nyttigt som har vida högre produktionsvärde än något som släppts på Netflix senaste åren.

Återigen - det är helt och hållet vad du anser är värt det. En väldigt stor del av YT är riktigt bra innehåll som jag gladeligen betalar massvis för, men då gäller det att man tar sig förbi skitalgoritmen i form av influencers, vloggers etc.
Jag får ut monumentalt mer värde av YT än det skräp som Netflix / Disney producerat senaste åren

Netflix? senaste åren? Det var en begränsning som heter duga! Men ja, visst kan det vara kul med lite amatör videos som gör lite tester även om det inte går att jämföra med vad Mythbusters en gång i tiden gjorde. Men de flesta av de kanalerna blir ganska urvattnade snabbt!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

YouTube är 95% av min media konsumtion. Tittar inte på kabel tv, serier eller filmer numera. Reklam och limits, vad är det?

Jag laddar ned direkt, använder inte en browser eller YT app utan tittar via laptopen mest. Eller vissa kanaler/program typ pods som funkar utan bild som jag konsumerar via mobilen när jag rör mig. Har laddat ned 2146 YT videos sedan ungf 18månader då min senaste automations scripts uppdaterades. Har inte sett allt jag laddat ned, mesta delen är data information typ utbildings videos/kanaler som jag borde se och ligger kvar på min nas och ger mig dåligt samvete, typ matte algos/programering/linux.

Prenumerar på ca 250 yt kanaler som täcker in alla mina intressen. Jag tar lägger till eller tar bort ca 10kanaler i månaden men har varit stabilt runt 250 kanaler senaste tre åren.
Väljer vad jag ska titta på framförallt genom en RSS läsare som presenterar alla nya videos och sedan klickar jag på det som är intressant och videon hamnar automatiskt på min nas. Använder en plugin i liferea.

Men kan även logga in ibland via browsern bara för att få lite rekomendationer och då högerklickar jag bara i Firefox direkt och laddar ned via Open With extension. Har bash script som baseras på yt-dlp som funkar som tåget. YT-DLP är super!
Om nån är intresserad kan jag ge mer info men hyffsat basic, dock totalt integrerat i min livsstil. Youtube är kanon, med offline tittande har jag inte upplevt någon reklam/limit/begränsning överhuvudtaget. Och en video går fort att ladda ned med 100Mb hemma anslutning.

Om YT-DLP slutar funka vet jag inte vad jag tar mig till...

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

hade gärna betalat för premium för att slippa reklam.

om sattyget med ads mitt i videon pga sponsor också blockerades.

jag skiter fullständigt i dessa billiga kinatillverkade hemlarm, vpner, eller mobilspel...

tror att säga Raid shadow legend får de flesta att vilja spy lite i munnen typ varenda video 2+min sponsor ad oavsett total videolängd och om du kör premium eller inte...

hey betala så slipper du ads!

betalar.

och nu ett medelande från vår sponsor...

SmartTube löser även reklamen i videor via auto-skip. https://smartyoutubetv.github.io/

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Men vilket värde har den personliga informationen om man använder adblock och google därmed inte kan servera skräddarsydd reklam? Hur kan den värderas högre än det som faktiskt ger värde för google, dvs att servera reklamen?

Google äger youtube och de har massa andra tjänster där de kommer åt en. "Featured content" och liknande kan man inte stoppa med adblock. Så de får in sina pengar ändå, som deras mångmiljardvinst visar med all önskvärd tydlighet. Det är inte synd om dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Det är inte gratis att skapa material på forum, sociala medier eller någonstans egentligen, det sitter alltid en oavlönad person som genererar inläggen här som folk tar del av utan att man får en krona.

Att få betalt för att skapa och ladda upp innehåll är ingen självklarhet och för att man ska få det kräver plattformsägaren att man följer vissa riktlinjer vilket inte är något konstigt alls. Vill man ha betalt oavsett vilket material man laddar upp får man skapa en egen tjänst eller hitta en tjänst som gör det.
Men nu är vi ganska OT

Egentligen inte. Några av de första inläggen beskrev ovilja att se på reklam som ett äckligt beteende med hänsyn till kostnader att förmedla innehåll. Jag syftar alltså inte på några inlägg, utan produktioner som sysselsätter flera personer och som har det som mer eller minder arbete och producerar material som ÄR inom ramen för YTs riktlinjer men ändå straffas av olika anledningar. YT vill både äta kakan och ha den kvar. Får vi diskutera det eller måste jag sluta lägga upp inlägg på Swec om jag inte gillar det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det är många som har en personlig och ideologisk motsättning till att utsättas för propaganda. När man vant sig vid att slippa propaganda är det svårt att börja genomlida det igen.

Lyckas de blockera alla med propaganda-blockerare tror jag många kommer börja segla på haven för att få tag på innehåll utan reklam.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Intresserad av vad folk använder för alternativ till YouTube? Finns det ens något?

Man behöver ju inte alltid ett alternativ.
Jag kollade på twitch ett tag för att fördriva tiden.
När de började strula med att blockera adblockers o alternativa spelare så slutade jag bara titta. Det är för mig inte värt en enda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Att inte svälta är väl en bra idé tycker jag. ICA-ägarna har inte direkt problem med att de måste hoppa över måltider i dessa girighets-inflations-tider. De kastar ändå mycket mat som de inte lyckas sälja.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de som inte tittar på reklam är en ren kostnad för plattformen så till den grad att google tänker över att porta de användarna helt, finns det någon negativ sida för googles del att ta bort användarna som inte tittar på reklam? Gissar att användare kommer sura och klaga online men känns ju inte som det är någon stor förlust för google, antingen generar man avkastning eller så är man inte en del av plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Börjar ica ta inträde till butiken eller ha irriterande säljare som jagar en o i butiken så struntar jag nog i att gå in om det inte går att kringgå det. Någon annan blir säkert också överlycklig över ica's dummsnålhet.
Fast i detta fall blir det väl rumble, twitter, etc eller någon helt ny uppstickare. Så jag skulle bli förvånad om google väljer att jävlas för mycket, då de sitter på en guldgruva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Börjar ica ta inträde till butiken eller ha irriterande säljare som jagar en o i butiken så struntar jag nog i att gå in om det inte går att kringgå det. Någon annan blir säkert också överlycklig över ica's dummsnålhet.
Fast i detta fall blir det väl rumble, twitter, etc eller någon helt ny uppstickare. Så jag skulle bli förvånad om google väljer att jävlas för mycket, då de sitter på en guldgruva...

Ja verkligen. Youtube är väl en av få plattformar som klarar konkurrensen med de nya medierna som tiktok. Ansiktsboken har ju tappat användare och sånt en längre tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vi betalar rätt bra pga insammlingen av data de säljer och anpassar till företag.

Exakt. Folk verkar tro att det är välgörenhet de sysslar med, vilket inte är verkligheten.

Det känns ju dessutom kul att veta att länder som USA köper användardata från YT/Google. Det finns en anledning till att Google erbjudit YT under så lång tid, om det inte gav dem något positivt i slutändan skulle de inte göra det. Google är ju ökända för att lägga ner tjänster, nu senaste Google Domains för typ någon vecka sedan.

Så om de inte ville ha YT så skulle de lägga ner/sälja av det. Jag gissar att nu när Rumble verkligen börjar växa så vaknade de till, då Rumble har bättre villkor för kreatörer, integration med Locals så att man slipper hantera både YT + Patreon eller dylikt för fans. Speciellt nu i dagarna när några ganska stora kanaler samtidigt gav YT fingret och gick till Rumble. Om YT är deras jobb så fungerar det ju inte när YT bara kan välja att inte betala för vissa videos, banna och ge ut strikes till kreatörer om de väljer att tolka sina egna regler annorlunda när det passar.

Den stora utmaningen är att Rumble fortfarande jämfört med YT har mycket värre design/GUI. Och det har inte blivit så mycket bättre på ganska lång tid. Det i samband med att de verkar satsa mer pengar på att värva talanger, vilket gör att deras infrastruktur bakom sidan väldigt ofta fungerar mindre bra. Men ge det 2-3 år till så tror jag att det blivit bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

använder du samma tankegång när en indisk telefonscammare ringer dig? klart han ska ha en liten peng av dig, han slösar juh både sin tid och sin elektricitet för att försöka scamma dig.

sluta dra löjliga paraleller.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Fungerar ju bara om alla reklamer är exakt lika långa, kommer på exakt samma ställe i videon och att användare rapporterar dem

Är de bara marginellt smartare än så så kan de lätt göra något som är väldigt svårt att komma runt automatiskt. Sen kan folk såklart manuellt spola i en videoström lokalt, men lite bökigare blir det och viss exponering är ju bättre för dem än ingen alls

Sen skulle jag hata extremt mycket om de faktiskt gjorde något dylikt, men de borde ju kunna utveckla sin egen tjänst lite bättre än att loopa 10x filmer istället för 2

Du har inte riktigt koll på hur Sponsorblock funkar? Blockerar bort reklamen exakt och endast reklamen, oavsett när, var och hur lång den är i youtubeklippen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Exakt. Folk verkar tro att det är välgörenhet de sysslar med, vilket inte är verkligheten.

Det känns ju dessutom kul att veta att länder som USA köper användardata från YT/Google. Det finns en anledning till att Google erbjudit YT under så lång tid, om det inte gav dem något positivt i slutändan skulle de inte göra det. Google är ju ökända för att lägga ner tjänster, nu senaste Google Domains för typ någon vecka sedan.

Så om de inte ville ha YT så skulle de lägga ner/sälja av det. Jag gissar att nu när Rumble verkligen börjar växa så vaknade de till, då Rumble har bättre villkor för kreatörer, integration med Locals så att man slipper hantera både YT + Patreon eller dylikt för fans. Speciellt nu i dagarna när några ganska stora kanaler samtidigt gav YT fingret och gick till Rumble. Om YT är deras jobb så fungerar det ju inte när YT bara kan välja att inte betala för vissa videos, banna och ge ut strikes till kreatörer om de väljer att tolka sina egna regler annorlunda när det passar.

Den stora utmaningen är att Rumble fortfarande jämfört med YT har mycket värre design/GUI. Och det har inte blivit så mycket bättre på ganska lång tid. Det i samband med att de verkar satsa mer pengar på att värva talanger, vilket gör att deras infrastruktur bakom sidan väldigt ofta fungerar mindre bra. Men ge det 2-3 år till så tror jag att det blivit bättre.

Bra om det blir fler alternativ till YT. Bättre för alla.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Youtube Premium since way back. Lätt värt det

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

För alla som har Android TV skulle jag rekommendera att installera "SmartTube". Den har noll reklam samt sponsorblock bland flera andra trevliga funktioner inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har inte riktigt koll på hur Sponsorblock funkar? Blockerar bort reklamen exakt och endast reklamen, oavsett när, var och hur lång den är i youtubeklippen.

Gå tillbaka och kolla inlägget innan, pratar inte om kreatörernas egna statiska reklamdelar, det duger sponsorblock till

Permalänk
Medlem

Skönt, då får man tid med lite andra saker på kvällstid framöver istället för att doomkolla på YT.

Kommer aldrig betala in en krona till Google, det vore emot min religion.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Gå tillbaka och kolla inlägget innan, pratar inte om kreatörernas egna statiska reklamdelar, det duger sponsorblock till

Aha du menar om youtube skulle implementera någon ny slags dynamisk reklam. Nej då kan det ju bli svårt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Problemet är att reklamen är för allt.
Spelar ingen roll om det är Monty Python eller nyproducerat material.

Jag tycker det är galet därför har jag noll problem att blocka bort all reklam och istället gynna de kanaler jag gillar på andra sätt.

Permalänk
Medlem

Jättebra. Varför ska vi få nyttja ett företags tjänster utan att betala (i form av att titta annonser)?

Youtube är inte en välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Resultatet kommer bara att bli att annonsblockerarna kommer att uppgraderas så att de lurar detekteringssystemen.

Med för mycket påtvingade annonser kommer användarna att fly.

Var ska användarna fly? till vilken tjänst?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Var ska användarna fly? till vilken tjänst?

Det finns väl flera videoplattformer Rumble, Odysse, Vimeo säkert massvis fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunray:

Premium Lite för endast 69 kr är lätt värt.

Kan man med premium lite få att den slutar gnälla varje gång att man ska uppgradera till premium?

Jag betalar ju redan, jag vill inte konstant behöva trycka bort detta

Permalänk
Medlem

Intressant se när reklamen börjar poppa upp även för betalande ... Se bara på tevekanalutvecklingen ... gratis kanaler med reklam - hur länge höll det

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Nej tack, klarar mig bra utan att se på reklam. Undviker hellre att använda tjänsterna än att se på reklam.

Vill de tvunget ha reklam så får det istället vara banners som man kan ignorera.

Om det ligger en scrollande banner under videon som inte har en massa eländigt ljud för sig och som inte framkallar epilepsi så kan jag leva med det.

Att betala för premium blir bara att man hamnar i facket "ännu en idiot som tror att han inte blir spårad ännu mer för att han betalar".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Ja, det här är också lite märkligt att de tillåter/gör inget för att stoppa. Med en vpn till Argentina en enda gång vid beställningstillfället kan jag välja att i framtiden betala för Premium i argentinska pesos (typ en tjuga i månaden), för mitt svensk-skapade konto, med mitt svenska mastercard. Jag trodde att man åtminstone skulle behöva göra ett fejk-konto med fejkad adress och utländskt betalkort, men nejdå... Har dock hört att det inte är lika problemfritt om man har visa istället för mastercard.

Är så snuskigt billigt. Loggade in på banken för att kolla senaste betalningen och det låg på 16.73 kronor. Då får jag all musik och youtube reklamfritt. Bland den bästa tjänst jag haft. Hade betalat även om det låg på 99 kronor månaden. Hoppas inte google registrerade att jag skrev detta.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Var ska användarna fly? till vilken tjänst?

När det blir nog besvärligt så kommer det att ske, antingen till någon existerande som inte är så stor idag eller till någon helt ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

När det blir nog besvärligt så kommer det att ske, antingen till någon existerande som inte är så stor idag eller till någon helt ny.

Och det nya tjänsten kommer givetvis vara reklamfri och gratis?? Dröm vidare.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700