Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Problemet med premium är inte priset, det är det faktum att jag ej kan betala för mig utan att avslöja för Google exakt vem jag är, vad jag tittar på och när och varifrån.

Mycket bra poäng.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket öde för jag kan inte se reklamvideon, de verkar ha lite problem med att själva blockera annonser och rekommendera att man kollar på dem på Youtube i stället för på Youtube
https://i.imgur.com/M7f48wN.png

Lol

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Yes, tack. Jag kör endast Safari dock, och appen i min Samsung TV och iPhone.

Finns tydligen till safari också men funkar inte i apparna utan du får använda youtube i browsern på mobilen isåfall.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Baserat på andra tjänster så anser jag inte 119 kr/mån särskilt billigt, speciellt när man ändå inte slipper reklamen som många youtubers väver in.

YT Lite som tar bort reklam kostar 69kr per månad.

Kör du det via Argentina vid beställningstillfället kostar det 20kr.

Det är snarare det priset som ska jämföras, och inte fullversionen med YT Music (som då innebär ~250kr per månad Netflix + Spotify I samma jämförelse)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

You wouldnt download a car.. Kör ad block i tio år på alla enheter. Vissa spelare skippar till och med midroll ads av skaparna, fantastiskt.

Permalänk
Medlem

Gör mig inget. Har haft premium i flera år. Kostar typ 10kr månaden med andra valutor.
Kollar mest på youtube på mina apple enheter och apple tv så annonsblockerare är inte direkt något o använda där ändå.

Kommer fortsätta använda premium i flera år framöver (iaf tills de på något sätt lyckas stoppa betalning i andra valutor helt )

Permalänk
Medlem

Jag använder gmail. De får nöja sig med det.
Jag tänker att de har ju rätt ok lagring så man behöver inte tömma mappar o krångla. Samt "säkerheten" är ok.
Det förenklar även androidupplevelsen. Även om jag är så sparsam jag jag kan med gapps-installationen.

När jag får suggested posts i facebook etc på motorcykelfirmor o delar i en vecka efter jag köpt en motorcykeldel, så är det mitt kvitto på att de redan fått sina pengar.

Permalänk
Medlem

YouTube får min surfmängd och tid när jag tittar på deras klipp.
YouTube är inte en 100% fri plattform utan har skygglappar politiska eller ekonomiska bryr jag mig inte om, de begränsar klipp till sin egen korridor och har makt att styra innehållet precis som vilken annan hemsida som helst.
Om YouTube ska ha en chans att få pengar för sina klipp så måste man först göra 3/4 av följande:
-Göra plattformen 100% fri.
-Betala min internetuppkoppling till dom.
-Sluta missbruka personuppgifter.
-Erbjuda en anonym betalmetod, typ kontanter eller kuponger.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Jag gick runt alla annonsblockerare genom att helt enkelt börja baka in sponsrat innehåll i mina YouTube-videos. Påverkar tyvärr alla som använder YouTube premium (inkl. mig själv)

Nej, det gör det inte heller. Sponsorblock är specifikt för dessa eviga sponsorer, som allt som oftast är totalt irrelevanta för mig som svensk/EU modborgare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Adblocker funkar bra och hoppas de kan vara steget före med sina uppdateringar.. annars skippar jag youtube, mer reklam än tv4..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

YT Lite som tar bort reklam kostar 69kr per månad.

Kör du det via Argentina vid beställningstillfället kostar det 20kr.

Det är snarare det priset som ska jämföras, och inte fullversionen med YT Music (som då innebär ~250kr per månad Netflix + Spotify I samma jämförelse)

Så 70 spänn i månaden för indie videos och 50 kr / månaden för riktiga serier och filmer(ex HBO MAX)? Prisvärt? Tja beror på vad man har för krav antar jag. Det är dock inte svårt att förstå vilken produktion som är dyrast.

Grejen är att jag troligen inte är målgruppen för Youtube, däremot min dotter som avgudar influencers och reaction videos kan jag förstå, dock har jag fortfarande svårt att se att man vill betala för sådant trams. Tittade på par reviews igår ang tangentbord och det var uppenbart hårt positivt vinklade, men man fick iallafall en bra titta på produkterna och det är främst därför jag var där. Det finns såklart riktiga reviewers men på varje sådan går det 1000 andra. Förutom det så finns det ett par intressanta projekt kanaler men de flesta mynnar ofta ut i någon utdraget reklam maraton.

Som sagt, jag är inte målgruppen så jag har inga problem att skippa youtube om det kostar pengar eller tvingar mig till reklam(mer än den som producenten redan har i videon).

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag betalar redan mer än jag själv ens vet till Google genom den profilering de gör på mig och alla andra som använder deras tjänster. Helt klart värt mer för dem än om jag hade betalat för Youtube premium men att de istället inte fått någon personlig data från mitt nyttjande. Så ska man vara helt logisk och ärlig då är det jävligt löjligt att de gnäller på folk som kör adblock.

Jag gnäller inte på folk som kör adblock, tvärt om jag gör det själv på många sidor.
Men man kan inte blunda för att det medför en kostnad att tillhandahålla material på nätet och man får nog räkna med att bli blockerad framöver på samma sätt som man sätter upp staket runt nöjesfält, festivaler osv

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag gnäller inte på folk som kör adblock, tvärt om jag gör det själv på många sidor.
Men man kan inte blunda för att det medför en kostnad att tillhandahålla material på nätet och man får nog räkna med att bli blockerad framöver på samma sätt som man sätter upp staket runt nöjesfält, festivaler osv

Men samtidigt ser man hur mycket material som inte genererar någon inkomst till upphovsmännen pga det inte är PK, saknar lämplig målgrupp för riktad reklam eller av andra obskyra anledningar inte behagar YT. Det är inte gratis att skapa material heller så innan YT kastar första stenen kan dom göra rent hus själva.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men samtidigt ser man hur mycket material som inte genererar någon inkomst till upphovsmännen pga det inte är PK, saknar lämplig målgrupp för riktad reklam eller av andra obskyra anledningar inte behagar YT. Det är inte gratis att skapa material heller så innan YT kastar första stenen kan dom göra rent hus själva.

Det är inte gratis att skapa material på forum, sociala medier eller någonstans egentligen, det sitter alltid en oavlönad person som genererar inläggen här som folk tar del av utan att man får en krona.

Att få betalt för att skapa och ladda upp innehåll är ingen självklarhet och för att man ska få det kräver plattformsägaren att man följer vissa riktlinjer vilket inte är något konstigt alls. Vill man ha betalt oavsett vilket material man laddar upp får man skapa en egen tjänst eller hitta en tjänst som gör det.
Men nu är vi ganska OT

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Youtube premium är den betaltjänsten som är mest värd för mig, använder youtube mycket och förutom reklamfritt så får man också möjlighet att spela upp klipp och ha ljudet kvar även fast skärmen på mobilen är låst.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Vilket läge för konkurrenterna, hoppas vi ser en uppstickare snart.

Permalänk
Medlem

YouTube ReVanced 😎

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttsi:

Vilket läge för konkurrenterna, hoppas vi ser en uppstickare snart.

Och vem fan vill göra en tjänst specifikt för alla som kör adblocker? Låter som en brutalt korkad affärsidé.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Kelo:

Du glömmer dock alternativ kostnaden i tid och uppmärksamhet. T.e.x att kunna ha uppmärksamheten på innehållet och inte bli avbruten för reklamen. Kan ju vara värt 69kr för att kunna ha kvar uppmärksamheten på det man vill istället för att bli avbruten för att klicka bort reklam exempelvis?

Eller är du en sån som inte värderar din egna uppmärksamhet/tid?

Kollar inte inte på mycket på i youtube själb, hade jag gjort det hade jag betalat direkt för att slippa reklamen. Vill inte bli störd/avbruten av sånt jag inte är intresserad av. Värderar min tid/uppmärksamhet mycket högre än 69kr/mån.

Ja även om du betalar Youtube dvs Google så spårar de dig med allehanda kakor. Om du visste hur mycket trackers Google har så hade du inte velat betala för det och fortfarande bli spårad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doskii:

Eller hur. Om man räknar med att content-creators tjänar ca $1 per 1000 views och om vi säger att youtube drar en 50-50 split (som antagligen inte stämmer, hittade inte hur mycket de tar) så motsvara ett 119kr abonnemang 5500 views per månad (extrem grov uträknad). Ingen chans att jag kollar på så många videos på en månad, inte ens på ett år (som skulle motsvara 15 videos per dag i genomsnitt).

Den verkliga splitten är mycket lägre.
Har du en YT kanal så kunde man i alla fall till nyligen se vad annonsörer betalade, i mitt fall runt 7.5 USD per 1000 views, min del, ca 1,4 USD per 1000 views.

Splitten är i princip irrelevant för GOOGLE/YOUTUBE får inte enligt kontraktet ligga ute med några utgifter.
Tex kan någon skapa ett adsense konto och köra videos på din YT kanal, sedan skita i att betala notan till google, då får kanalerna där reklamen kördes inte betalt, det står i kontraktet när du går med i adsense.
I princip för alla fall där YT kan bli den som blir utan pengar så tar dom det ur din del, dom går så långt att dom tom kan fakturera YT kanalen och be om pengar tillbaks!

Så nej i bästa fall kanske man får 20%, om man når upp till minimigränsen för utbetalning.

Jag har nog lagt 20KKr på YT videos och för det har jag fått 0Kr av YT, problemet är att du måste sedan länge ha minimum timma per år i views och subscribers, det behövde man inte förr.
Jag hade lätt fått tillbaks fler tusenlapparl av det om jag fått betalt från början, istället har jag fått noll.
Hade en YT kanal med Kerbal Space Program, var zero effort att få subs, sponsorer osv och detta var 10+ år sedan.
Så det har blivit mycket svårare att göra pengar på YT och det är mycket svårare för folk att ta sig in nu och tjäna pengar på en YT video nu.
YT betalar ut allt mindre varje åt för samma antal views.

Detta är YT crator clubs senaste rekommendation och nyhet!
Du ska alltså betala YT nu för att din kanal ska synas genom att köra ads för din kanal på andras kanaler...

Det finns YT skapare där ute som redan förutspådde detta.

Så ja det finns en orsak till att många Youtubers inte bryr sig om folk kör adblockers, eftersom Youtube i princip ta majoriteten av reklampengar ändå och det lilla du kanske tjänar ska du nu bränna på att köpa YT reklam för din egna kanal?
I framtiden lär det nog bli ett måste om algoritmen ska visa din kanal över huvud taget.

Utan skaparen hade Youtube och Google inte haft något att tjäna pengar på för det hade inte funnits några videos, och folk får knappt betalt lägre av YT för sia videos, och nu ska skaparna betala för "privilegiet" att tanka upp Youtube videos dom spenderat pengar på att skapa.

När folk skriver att dom betalar för premium för att göra rätt för sig, nej ni gör inte rätt för er, ni ger pengar till den som slår skaparna på knäna med en påle. Vill ni göra rätt för er så betala direkt till skaparen , En Supers Thanks eller Patreon eller nåt annat.
Varför får Youtube betalt för dom erbjuder en tjänst? Erbjuder inte skaparna innehållet och därmed också en tjänst och borde inte dessa då kompenseras likvärdigt?

Själv skapade jag inte min kanal för att tjäna pengar, det visste jag var dödfött, den existerar för att jag har en hobby och andra kanske söker svar på frågor jag också hade.
Sedan är den lite som reklam kanal för våra Retrolan, men man som tittare ska inte tro att annonser och premium på nåt vis går till skaparna, vill man stödja dom är Super Tanks eller andra tjänster som Patreon troligen en bättre väg att gå, men nej folk väljer att ge majoriteten av pengarna till google, över 90% skulle jag säga.
Skaparna som gör att Youtube ens har ett existensberättigande får lite till inget, är det rättvist? Varför stödjer ni det och varför ska folk med annonsblockerare ses ner på?

Men lura er inte att tro att ert premium gör nåt för små skapare och för dom stora så som LTT så tjänar dom så mö på sina sponsorer och merch att det är skit samma.

Premium och YT ads är som att betala maffian att inte slå skaparna av det ni ser på knäskålarna.

Och ja Premium är ungefär 10% av reklamintäkterna när jag kollade min kanal så lit skit samma, men ge google mer pengar, dom behöver ju det, totalt skitsamma om skaparna har en knappt existerande budget till kameror, material och annat för att göra videos....

Jag ser hellre att folk inte köper premium och använder adblockers på min kanal då majoriteten går till google ändå, varför skulle jag villa skrämma bort tittare med massa reklam som stör och varför ska google ha mer pengar när dom inte betalar ut nåt?
Och jo har man inte adsense och kontrollerar reklamen så kör google reklam på videosen ändå så det går liksom inte att komma runt reklamen.
Hade google fått som dom velat hade det varit en reklamsnutt var 3min istället för var 15-30 min jag ställt in på mina videos för att inte tortera tittarna.
Mycket av reklamen på YT går alla intäkter till google, för i många fall har skaparen igen rätt till några pengar enligt google.

Kan dom inte gå med vinst nu så kanske dom får fundera på hur företaget är organiserat, det är inte rimligt att skapare av videos ska betala Youtube nu men det är trenden vi går mot, Skaparen ska betala både med kostnaden av video och med pengar via reklam för att synas sedan ska tittaren betala med data, premium och se annonser.
Så vem är vinnare här? Inte fan är det skaparna eller tittarna!

Jag anser att enda rätta är att använda adblockers och många YT creators delar den synen, betala för premium det anser jag vara att slänga pengar i sjön och tror man det är mer än att ducka reklamen så lurar man sig självt.

Permalänk

Jag själv anser youtube utan prenium eller annonsblockerare är skit, jag står ej ut med dens störande reklam som kommer hela tiden.
Och Youtube behöver konkurrens. Ett problem är att många är för lata för att orka kolla på fler liknande tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag gnäller inte på folk som kör adblock, tvärt om jag gör det själv på många sidor.
Men man kan inte blunda för att det medför en kostnad att tillhandahålla material på nätet och man får nog räkna med att bli blockerad framöver på samma sätt som man sätter upp staket runt nöjesfält, festivaler osv

Ja självklart är det en kostnad. Min poäng var att även de som varken har premium eller tittar på annonser redan har gett Google något som kan värderas mycket högre - sin personliga information.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Och vem fan vill göra en tjänst specifikt för alla som kör adblocker? Låter som en brutalt korkad affärsidé.

Behöver inte vara en tjänst som specifikt inriktar sig mot de som använder adblocker. Räcker med någon som erbjuder en tjänst som förstår vad kunder vill ha och inte bara skall maximera profit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja självklart är det en kostnad. Min poäng var att även de som varken har premium eller tittar på annonser redan har gett Google något som kan värderas mycket högre - sin personliga information.

Men vilket värde har den personliga informationen om man använder adblock och google därmed inte kan servera skräddarsydd reklam? Hur kan den värderas högre än det som faktiskt ger värde för google, dvs att servera reklamen?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så 70 spänn i månaden för indie videos och 50 kr / månaden för riktiga serier och filmer(ex HBO MAX)? Prisvärt? Tja beror på vad man har för krav antar jag. Det är dock inte svårt att förstå vilken produktion som är dyrast.

Grejen är att jag troligen inte är målgruppen för Youtube, däremot min dotter som avgudar influencers och reaction videos kan jag förstå, dock har jag fortfarande svårt att se att man vill betala för sådant trams. Tittade på par reviews igår ang tangentbord och det var uppenbart hårt positivt vinklade, men man fick iallafall en bra titta på produkterna och det är främst därför jag var där. Det finns såklart riktiga reviewers men på varje sådan går det 1000 andra. Förutom det så finns det ett par intressanta projekt kanaler men de flesta mynnar ofta ut i någon utdraget reklam maraton.

Som sagt, jag är inte målgruppen så jag har inga problem att skippa youtube om det kostar pengar eller tvingar mig till reklam(mer än den som producenten redan har i videon).

...ja, sedan finns det ju mer på YT än influencers och reaction videos. Finns enorma mängder material kring historia, vetenskap och annat nyttigt som har vida högre produktionsvärde än något som släppts på Netflix senaste åren.

Återigen - det är helt och hållet vad du anser är värt det. En väldigt stor del av YT är riktigt bra innehåll som jag gladeligen betalar massvis för, men då gäller det att man tar sig förbi skitalgoritmen i form av influencers, vloggers etc.
Jag får ut monumentalt mer värde av YT än det skräp som Netflix / Disney producerat senaste åren

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Intresserad av vad folk använder för alternativ till YouTube? Finns det ens något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uttsi:

Behöver inte vara en tjänst som specifikt inriktar sig mot de som använder adblocker. Räcker med någon som erbjuder en tjänst som förstår vad kunder vill ha och inte bara skall maximera profit.

På något sätt måste de ändå få in rejält med pengar, det är inte billigt att driva en sån tjänst, sen om det ska komma något sevärt så behöver även kreatörerna på något sätt få in pengar, I princip alla riktigt intressanta kanaler lever iaf delvis på youtube, även om ad revenue inte är en stor inkomst så är den en del, resten sker via sponsring.
Man kan se på streamingtjänsterna där twich är störst, men utmanades av mixer som inte hade kapitalet som behövdes, nu verkar Kick växa och de har kapital så det räcker, men drivs av samma vinstbegär som Google, twich pressas av Amazon.
Det finns en hel del andra tjänster liknande youtube, de flesta är dock inte särskilt intressanta.
Satt ett tag på PeerTube som är open source, ad free och decentralized, men gav inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Använder inte youtube speciellt mycket men kör adblocker när jag gör det.
Youtube har klart all rätt i världen att blockera användare precis hur de vill!
Skulle det inte fungera att blockera reklam på youtube så skulle jag inte använda tjänsten - ingen större förlust för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fungerar ju bara om alla reklamer är exakt lika långa, kommer på exakt samma ställe i videon och att användare rapporterar dem

Är de bara marginellt smartare än så så kan de lätt göra något som är väldigt svårt att komma runt automatiskt. Sen kan folk såklart manuellt spola i en videoström lokalt, men lite bökigare blir det och viss exponering är ju bättre för dem än ingen alls

Sen skulle jag hata extremt mycket om de faktiskt gjorde något dylikt, men de borde ju kunna utveckla sin egen tjänst lite bättre än att loopa 10x filmer istället för 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Intresserad av vad folk använder för alternativ till YouTube? Finns det ens något?

Det beror ju på vad man använder det till? Influencers och reaction videos kan jag vara utan. Reviews gör sig bäst i flertal och sådant finns det generellt massor med på nätet i både artikelform och poster i forum. Videos på produkter må youtube vara bra på men det finns alternativ. Dokumentärer och andra lite med seriösa produktioner skulle jag aldrig förlita mig till en plattform som huvudsakligen pushar indy material. Projekt kanaler? Ja, det är klart svårare att hitta ersättning till, vissa websidor bedriver liknande upplägg men det är inte lika vanligt eller enkelt att hitta.

Som sagt, jag hade lätt kunnat klara mig utan youtube men det finns fördelar så länge som det är gratis och utan dryg reklam.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide