Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Blir snuskigt dyrt med alla serverkostnader. Vilken miljardärs miljardär hade du i åtanke för denna väldigt frikostiga handling?

Absolut så är det dyrt med serverkostnad, men det är inte bara det som det betalas med pengarna som kommer in mycket går ju till ren vinst också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Absolut så är det dyrt med serverkostnad, men det är inte bara det som det betalas med pengarna som kommer in mycket går ju till ren vinst också.

Självklart ska det gå till ren vinst med. Det är ett företag som ska betala löner samt utbetalningar till dess ägare, vilket företag vill inte gå med vinst?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Blir snuskigt dyrt med alla serverkostnader. Vilken miljardärs miljardär hade du i åtanke för denna väldigt frikostiga handling?

Jag menade inte att allt skulle vara helt gratis, jag skrev det öppnar upp för fler konkurrenter.

Det kan ju finansieras genom frivilliga gåvor

Det finns Linuxdistar, Wikipedia och massa annat som är "gratis" men som man frivilligt kan betala för.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Självklart ska det gå till ren vinst med. Det är ett företag som ska betala löner samt utbetalningar till dess ägare, vilket företag vill inte gå med vinst?

När man räknar vinst är löner redan betalade och alla andra kostnader också för den delen. Det jag ställer mig frågande till är hur mycket som delas ut till "ägarna".
Alla företag vill gå med vinst, men hur mycket vinst är rimligt. Varför blir tjänsten fylld med mer reklam varje år, måste man verkligen pressa ut mer vinst bara för att man har ett monopol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Alltså, ditt svar är en "Berätta att du inte vet hur det fungerar, utan att säga att du inte vet hur det fungerar."-meme i verkliga livet. Google finansieras genom reklam. Dom samlar in folks surf- och sökbetéenden och använder den datan för att effektivisera deras egna Google Adsense-plattform. Det är en av huvudanledningarna till att Google Adsense är så otroligt populärt för företag att göra reklam på. Inget är gratis.

Vad svarar du på?? Jag förnekar inget av det.
Men jag känner själv ingen anledning att själv krydda deras miljardvinster ytterligare. O de kommer fortsätta försöka öka vinsten även om du betalar 119:- i månaden eller va du nu skrev.

Eller tror du det är olagligt att blockera reklam eller spårare etc?
Vad bryr jag mig om hur mycket pengar ett amerikanskt megaföretag tjänar?

Permalänk
Skrivet av Nr42:

När man räknar vinst är löner redan betalade och alla andra kostnader också för den delen. Det jag ställer mig frågande till är hur mycket som delas ut till "ägarna".
Alla företag vill gå med vinst, men hur mycket vinst är rimligt. Varför blir tjänsten fylld med mer reklam varje år, måste man verkligen pressa ut mer vinst bara för att man har ett monopol?

Alphabet (YouTube och Googles moderbolag) gör share buybacks och har återinvesterart all vinst hittills (bortsett från cash reserve) för att växa bolaget ännu mer. Aktieägarna har alltså aldrig fått pengar i fickan ännu, utan vill hellre satsa på att skapa ännu mer värde i samhället och för bolaget genom tillväxt. Så länge uppfattningen av befintliga ägare och omvärldens uppfattning om bolaget är positiv så ökar värdet på aktierna på lång sikt i proportion till vinsten och tillväxten. Att vilja maximera vinst är något bra för alla parter eftersom det i grunden betyder att mer värde skapas över tiden, men det finns ju ett maximum för hur mycket pengar man kan tjäna på en tjänst som blir ett equilibrium mellan värdet som skapas och hur mycket alla aktörer som grupp är villiga att betala. I ett samhälle där många vill maximera vinst så måste man också maximera värdeskapandet för andra, effektivt så har vi en till många relation för många jobb, där varje inidivid utför ett jobb som skapar mycket mer värde för många än om alla bara jobbade för sig själva utan att göra monetära transaktioner. Vinsten är det monetära värdet som blivit över efter att allt annat är betalt, vilket möjliggör nyskapande, det är också ett bevis på att du faktiskt skapar något som andra väldigt gärna vill ha, det är ingen gissning om du faktiskt skapat värde, det är en konkret siffra som bevisar det eftersom människor frivilligt betalat för din tjänst.

"Alla företag vill gå med vinst, men hur mycket vinst är rimligt[?]", den övre gränsen bestäms alltså av hur mycket värde som skapas och hur mycket folk friviligt är villiga att betala minus alla utgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Helt otroligt att folk fortfarande kör på såna antipiratbyrån-Pontén-kassettbandsskatt-you-wouldn't-download-a-car-argument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikIntresserad:

Alphabet (YouTube och Googles moderbolag) gör share buybacks och har återinvesterart all vinst hittills (bortsett från cash reserve) för att växa bolaget ännu mer. Aktieägarna har alltså aldrig fått pengar i fickan ännu, utan vill hellre satsa på att skapa ännu mer värde i samhället och för bolaget genom tillväxt. Så länge uppfattningen av befintliga ägare och omvärldens uppfattning om bolaget är positiv så ökar värdet på aktierna på lång sikt i proportion till vinsten och tillväxten. Att vilja maximera vinst är något bra för alla parter eftersom det i grunden betyder att mer värde skapas över tiden, men det finns ju ett maximum för hur mycket pengar man kan tjäna på en tjänst som blir ett equilibrium mellan värdet som skapas och hur mycket alla aktörer som grupp är villiga att betala. I ett samhälle där många vill maximera vinst så måste man också maximera värdeskapandet för andra, effektivt så har vi en till många relation för många jobb, där varje inidivid utför ett jobb som skapar mycket mer värde för många än om alla bara jobbade för sig själva utan att göra monetära transaktioner. Vinsten är det monetära värdet som blivit över efter att allt annat är betalt, vilket möjliggör nyskapande, det är också ett bevis på att du faktiskt skapar något som andra väldigt gärna vill ha, det är ingen gissning om du faktiskt skapat värde, det är en konkret siffra som bevisar det eftersom människor frivilligt betalat för din tjänst.

"Alla företag vill gå med vinst, men hur mycket vinst är rimligt[?]", den övre gränsen bestäms alltså av hur mycket värde som skapas och hur mycket folk friviligt är villiga att betala minus alla utgifter.

Tack för ett jättebra svar, jag visste faktiskt inte att alphabet inte delade ut vinst.

Angående andra stycket i ditt svar: Det är väl lite därför vi har den här diskussionen nu, många anser den övre gränsen redan är nådd och är inte villiga att betala (oavsett om det är med pengar, data eller båda och) mer.

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Tack för ett jättebra svar, jag visste faktiskt inte att alphabet inte delade ut vinst.

Angående andra stycket i ditt svar: Det är väl lite därför vi har den här diskussionen nu, många anser den övre gränsen redan är nådd och är inte villiga att betala (oavsett om det är med pengar, data eller båda och) mer.

No problemo, de flesta är inte så insatta! Viktigt att komma ihåg att det inte är ett nollsummespel, där mer värde kan skapas som inte redan fanns. Pengar har inget värde i sig, utan det är ju självklart vad som skapas som är det riktiga värdet. Uppfattningen att pengar har värde gör ju dock att folk jobbar för att skapa värde som de byter med andra. Så länge det sker på frivillig basis är det moraliskt gynnsamt för båda parter, annars är det irrationellt att göra transaktionen!

Övre gränsen är ofta nådd av individer i samhället, men det betyder inte att den är nådd för samhället som helhet. Om man inte är villig att betala med pengar nu (eller i form av en viss sannolikhet till pengar sedan genom att du utsätts för reklam) så bör du givetvis inte få ta del av tjänsten eftersom du endast blir en kostnad utan att bidra något. Då måste man prioritera om, antingen genom att ändra vad man konsumerar eller att lära sig tjäna mer pengar genom att tillföra mer nytta i samhället som någon är villig att betala mer för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikIntresserad:

No problemo, de flesta är inte så insatta! Viktigt att komma ihåg att det inte är ett nollsummespel, där mer värde kan skapas som inte redan fanns. Pengar har inget värde i sig, utan det är ju självklart vad som skapas som är det riktiga värdet. Uppfattningen att pengar har värde gör ju dock att folk jobbar för att skapa värde som de byter med andra. Så länge det sker på frivillig basis är det moraliskt gynnsamt för båda parter, annars är det irrationellt att göra transaktionen!

Övre gränsen är ofta nådd av individer i samhället, men det betyder inte att den är nådd för samhället som helhet. Om man inte är villig att betala med pengar nu (eller i form av en viss sannolikhet till pengar sedan genom att du utsätts för reklam) så bör du givetvis inte få ta del av tjänsten eftersom du endast blir en kostnad utan att bidra något. Då måste man prioritera om, antingen genom att ändra vad man konsumerar eller att lära sig tjäna mer pengar genom att tillföra mer nytta i samhället som någon är villig att betala mer för.

Det man också kan göra är att delta i samhällsdebatten och försöka övertyga samhället att taket är nått

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Det man också kan göra är att delta i samhällsdebatten och försöka övertyga samhället att taket är nått

Självklart! I wish you the best of luck my good sir!

Sanningen är dock att vi alla varit väldigt bortskämda med hur billigt det varit att konsumera tjänster på internet, men det var endast för att investerare 'subventionerat' det för att få tillväxt tills marknaden varit mogen nog att ta tillräckligt betalt.

Permalänk
Medlem

Reklamen sabbar ju youtubes content tycker jag. Det ändå värre för barnen som blir påtvingad en massa skum reklam bara för de använder vanliga youtube appen och inte Youtube kids (som inte har allt innehåll).

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Helt otroligt att folk fortfarande kör på såna antipiratbyrån-Pontén-kassettbandsskatt-you-wouldn't-download-a-car-argument.

Fast "you wouldn't download a car" kommer bli verklighet det med, var ju nån bil där där adaptiva farthållaren slutat funka för prenumerationen hade gått ut. Så snart finns det väl "free" unlock kits till bilarna.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Vad ger egentligen Youtube Music som man inte redan har? Dvs, vad jag tycker, är precis allt i musikväg redan. Hittar alltid det jag söker nu (gratis plus Ublock Origin). Har aldrig sett "Det är är en Youtube Music exklusiv video.
Du sa att det kan ersätta Spotify.
Så om man streamar på en telefon, är det utan video (som extra bandbredd). Är det alla myriader med option och inställningar, kategoriseringar mm? Och isåfall, kan utbudet för de eventuella "videolösa" ("datasnåla") strömmarna (enbart musik) mäta sig med Spotify?

youtube music är ju en rebranding av "google music" (premium), som de slagit ihopa med youtube.
det har en egen app, YT music.

Du har hela det normala utbudet av "google music" + youtube som källa, så där finns typ allt. och ja, om det är ett resultat som bara finns på youtube kan du köra utan videon. är osäker på vilken bitrate de kör men det är minst lika bra som spotify imho. bättre för mig iaf för det finns mer japansk musik som jag diggar.

typ alla indie musiker som lägger upp på spotify och apple lägger upp där också, typ sist lyssnade jag en del på Lubalin. good stuff.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

När man räknar vinst är löner redan betalade och alla andra kostnader också för den delen. Det jag ställer mig frågande till är hur mycket som delas ut till "ägarna".
Alla företag vill gå med vinst, men hur mycket vinst är rimligt. Varför blir tjänsten fylld med mer reklam varje år, måste man verkligen pressa ut mer vinst bara för att man har ett monopol?

Troligen vill dom som äger det tjäna mer? För mig är det inte alls konstigt att man arbetar framåt och försöker tjäna ännu mer pengar, speciellt när man redan har monopol. Vem ska ersätta dom? Just nu finns det inte ens nån i närheten och då kan man självklart göra vad man vill. Exakt varför dom gör det vet jag inte, jag är ingen expert i området. Men dom som tar besluten är nog rätt kvalificerade att kunna driva ett bolag bra.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

youtube music är ju en rebranding av "google music" (premium), som de slagit ihopa med youtube.
det har en egen app, YT music.

Du har hela det normala utbudet av "google music" + youtube som källa, så där finns typ allt. och ja, om det är ett resultat som bara finns på youtube kan du köra utan videon. är osäker på vilken bitrate de kör men det är minst lika bra som spotify imho. bättre för mig iaf för det finns mer japansk musik som jag diggar.

typ alla indie musiker som lägger upp på spotify och apple lägger upp där också, typ sist lyssnade jag en del på Lubalin. good stuff.

Ok.
Så länge som Ublock Origin fungerar med Youtube så kommer jag inte att byta.
Men om jag behöver gå över till Youtube Premium så kan full-premium vara ett alternativ till Spotify+Premium Lite då totalkostnaden ändå blir lägre. Och att man på köpet förutom musik också då kan spela upp med nya "Högre bitrate"-alternativet som nu dykt upp på en del videor.
Förutsatt att Youtube Music då fungerar precis lika bra som Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Ok.
Så länge som Ublock Origin fungerar med Youtube så kommer jag inte att byta.
Men om jag behöver gå över till Youtube Premium så kan full-premium vara ett alternativ till Spotify+Premium Lite då totalkostnaden ändå blir lägre. Och att man på köpet förutom musik också då kan spela upp med nya "Högre bitrate"-alternativet som nu dykt upp på en del videor.
Förutsatt att Youtube Music då fungerar precis lika bra som Spotify.

En annan lite praktisk sak med Youtube musik är att man kan ladda upp musik dit för att kunna lyssna på den varsomhelst man har sin Youtube musik. Passade mig utmärkt när jag blev sugen på att lyssna på El Musico, det var bara att rippa mina skivor och ladda upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Troligen vill dom som äger det tjäna mer? För mig är det inte alls konstigt att man arbetar framåt och försöker tjäna ännu mer pengar, speciellt när man redan har monopol. Vem ska ersätta dom? Just nu finns det inte ens nån i närheten och då kan man självklart göra vad man vill. Exakt varför dom gör det vet jag inte, jag är ingen expert i området. Men dom som tar besluten är nog rätt kvalificerade att kunna driva ett bolag bra.

För de få, största och mest dominanta webb/social media-företagen i världen handlar det nog inte så mycket om vinst längre, utan snarare inflytande och makt. Om de största investerarna var ute efter vinst hade nog många gått för en exit för ett tag sedan. Jag säger inte mer än så, då reglerna här (av god anledning) inte tillåter detta att bli en politisk debatt. Men om du hängt med någorlunda hur tillståndet i USA/världen varit senaste åren så kan du nog gissa. Lägg till att saker som ESG prioriteras, som indirekt betyder mindre vinst i praktiken då man inte anställer den mest kompetenta för jobbet. Som grädde på allt så hänger många av dessa personer ihop och är "buddy-buddy" med varandra och byter öppet idéer på WEF..

Yes, jag ska gå och sätta på foliehatten nu, men det går inte att förneka att senaste åren visar på ett ganska tydligt mönster iaf. Total slump? Kanske. Kanske inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Reklamen sabbar ju youtubes content tycker jag. Det ändå värre för barnen som blir påtvingad en massa skum reklam bara för de använder vanliga youtube appen och inte Youtube kids (som inte har allt innehåll).

Oanvändbart utan att blockera reklam.
När de hade en ad innan klippet som gick att skippa efter typ 4s så var det ok. Sen ville de ha mer o då blev det inget. Iaf från mig.

Brave browser. Då får de även t.ex bakgrundsuppspelning om så önskas.

Permalänk
Medlem

Har använt YouTube mindre och mindre på senaste tiden så det känns lite som sak samma nu då för min del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Tack för ett jättebra svar, jag visste faktiskt inte att alphabet inte delade ut vinst.

Angående andra stycket i ditt svar: Det är väl lite därför vi har den här diskussionen nu, många anser den övre gränsen redan är nådd och är inte villiga att betala (oavsett om det är med pengar, data eller båda och) mer.

Om inte vi är villiga och betala mer så kommer tjänsterna gå under om de höjer priset.
Det kommer inte att hända.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Om inte vi är villiga och betala mer så kommer tjänsterna gå under om de höjer priset.
Det kommer inte att hända.

Hur mycket mer är du villig att betala?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Hur mycket mer är du villig att betala?

Det jag anser tjänsterna är värda. Jag har ingen summa. Det finns ju de som tycker att SL-kortet i Stockholms lokaltrafik är dyrt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det jag anser tjänsterna är värda. Jag har ingen summa. Det finns ju de som tycker att SL-kortet i Stockholms lokaltrafik är dyrt.

Fair enough. Sjäv betalar jag för ett familjekonto men önskar att och hade nog inte klagat om Google inte trackade mig.