Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

Permalänk
Melding Plague

Youtube testar aggressiv taktik mot annonsblockerare

I fortsatt kamp mot annonsblockerare testar Youtube att begränsa vissa användare till att titta på tre videor – sen är det stopp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kört premium väldigt länge nu, för att kunna kika på tv och mobila enheter utan reklam. Blir ett plus att datorn inte heller visar reklam trots ingen ad-blocker.

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

Resultatet kommer bara att bli att annonsblockerarna kommer att uppgraderas så att de lurar detekteringssystemen.

Med för mycket påtvingade annonser kommer användarna att fly.

Permalänk
Medlem

Värdelöst, det är ju uppenbart att tvångsmatad reklam är ett koncept som landar illa.

Bättre att utforska alternativ, t.ex. med opt-out där kanalen man tittar på får en andel utav kakan om man snällt låter den spela. Ptja, det finns säkert bättre och ännu rimligare alternativ från de som är insatta, men som vanligt är det maximal vinst som gäller, till vilket pris kan man fråga sig dock, det blir ju uppenbart att man inte bryr sig om tittaren alls.

Permalänk
Snusfri

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Google samlar in så ofantligt mycket data genom deras alla tjänster, både från gratis och betalda användare.

Försäljningen och att de tillhandehåller denna data till annonsörer betalar för tjänsten 10x om.

Ska de tvinga folk att betala eller stänga av annonser får de sluta med deras massiva datainsamling samtidigt.

Permalänk
Musikälskare

Betala för att slippa reklam är alltid sista utvägen om där finns vägar runt imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Precis lika äckligt beteende som när Google flyttar sina pengar till skatteparadis och sedan "lånar" tillbaka pengar för nollränta för att slippa betala skatt?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Om de tog betalt med ett rimligt belopp motsvarande vad de hade fått in i annonsintäkt hade jag tecknat abbonemang direkt. Finns inte en chans att de drar in 119kr/månaden bara av reklam.

Permalänk

Och flertalet av de jag ser på youtube bakar ju in reklam i sina videos. Det fungerar utmärkt att se och är trevliga även med blockerare.
Det jobbiga är när Avast säger att det är virus på Youtube för att deras reklam är Skit.
Så utan blockerare hade många fler utsatts idag för angrepp!

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

För några få kronor per dag så får man premium.

Ett lätt val för mig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Om de tog betalt med ett rimligt belopp motsvarande vad de hade fått in i annonsintäkt hade jag tecknat abbonemang direkt. Finns inte en chans att de drar in 119kr/månaden bara av reklam.

Finns också en Lite-version som är lite mer vettigt prissatt (69 kr/mån)... men frågan du ställer kan lika gärna ställas mot den prislappen också.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

@THB

Håller med, bara skippa en pizza i månaden blir ju win-win.
Man slipper reklam plus att kroppen mår lite bättre.

Permalänk
Medlem

Premium 😎

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

Jag håller med att man ska göra rätt för sig, men alla stackars fattiga företag som google kan börja med att bli mer transparanta med datan de samlar in och ge opt-out. De får tjäna pengar, men inte dubbellt, antingen eller avgift/data.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Orka bry sig när reklamen kommer passar jag på att fixa andra saker 🤣 typ toa fixa kaffe en macka ,

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Vi betalar rätt bra pga insammlingen av data de säljer och anpassar till företag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Fullt förståeligt.
Du har 2 val om du vill använda tjänsten.
1. Använd gratisversionen, men då betalar du genom att se reklam.
2. Betala för tjänsten och slipp då reklam samt att du gynnar de kanaler du följer.

Det är inte gratis att tillhandahålla en så pass stor tjänst som Youtube.

Så att inte vilja betala för sig är ett äckligt beteende.

YouTube has reported more than 30% revenue growth in the past four years. It generated $28.8 billion in 2021, a 46% increase on 2020 figures.

japp det är synd om lilla youtube som blöder pengar dem fick nöja sig med en 500 fotare till lyxyacht för att vi använder adblockers dem hade inte råd med 1000fotaren

Permalänk
Medlem

Premium Lite för endast 69 kr är lätt värt.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Problemet med premium är inte priset, det är det faktum att jag ej kan betala för mig utan att avslöja för Google exakt vem jag är, vad jag tittar på och när och varifrån.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jag håller med att man ska göra rätt för sig, men alla stackars fattiga företag som google kan börja med att bli mer transparanta med datan de samlar in och ge opt-out. De får tjäna pengar, men inte dubbellt, antingen eller avgift/data.

Ser vad du skriver, det är bara lite ironiskt med stackars fattiga och google i samma mening. Det är några få (allt mindre värda) SEK till ett av världens största och rikaste företag. Onekligen gillar jag plattformen för annonsering av nya artister och musik men jag är inte för abonnemang vad avser musik (köper dock musik). Vi får väl se rent praktiskt var det här leder, kan tänkas att yt förändras på ett signifikant vis för många. Det är inte en skatt, yt kan göra vad dom vill. Om yt blir död för mig så länge leve yt.

( "Betala och göra rätt för sig" har på något vis samma klang som "Varför använder du en VPN då, du har väl ingenting att dölja?".

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att pröjsa för premium lite då annonserna i mobilappen får mig att bli gråhårig. Men som någon tidigare nämnde.. ställer mig fundersam till att de ens tjänar i närheten av 69 spänn i månaden för att jag spelar upp lite reklam i mobilen. Kan inte vara många öre alls per reklamvisning?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Perfekt. jag behöver minska ner min tid på youtube.

Permalänk
Medlem

Nyttjar Youtube rätt mycket så betalar gärna en slant för att slippa reklam. Det borde alla göra om de vill slippa reklamen. Blir bäst för alla i slutändan.
Personligen skulle jag inte orka med reklam i tid och otid..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Jagers:

YouTube has reported more than 30% revenue growth in the past four years. It generated $28.8 billion in 2021, a 46% increase on 2020 figures.

japp det är synd om lilla youtube som blöder pengar dem fick nöja sig med en 500 fotare till lyxyacht för att vi använder adblockers dem hade inte råd med 1000fotaren

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Katt- och råttaleken fortsätter i sedvanlig ordning, det lär inte ta länge innan annonsblockerarna får en workaround för det här också. Det går ju inte att använda internet utan uBlock Origin längre då reklamerna bara blir längre och störigare. Jag kunde stå ut när reklamklippen låg på 5-6 sekunder i YouTube-videorna, men nu tar de på tok för mycket plats.

Men det är väl ett medvetet val för att valla användarna till premiumtjänsten, som ju "bara kostar en pizza i månaden" precis som allt annat som brukade vara lättillgängligt förut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Använder du samma tankegång när du går till tex ICA och handlar med?
Fan, ICA gick 3 miljarder plus förra året så då behöver jag inte betala för varorna jag plockat på mig.

Hade ICA varit gratis i nästan 20år och sedan börja ta betalt så ja. Det är det som jag ser som det största problemet med alla såna här skiften. Man lurar åt sig kunder att plattformen är gratis att använda och skaffar monopol och sedan börjar ta betalt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tror jag kör med YouTube Lite, tycker det är lite dyrt för vad det är då man bara tar bort annonser och inget annat och det finns inte en chans i världen att dom skulle tjäna 69kr på mig i annonser i månaden, inte ens 9kr.

Borde kosta 19kr eller 29kr i månaden, max.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Problemet med premium är inte priset, det är det faktum att jag ej kan betala för mig utan att avslöja för Google exakt vem jag är, vad jag tittar på och när och varifrån.

Detta är mitt bekymmer med saken.

De tjänar massor på att samla information om oss. Sen ska de också ha reklam på det. Blir lite som att köpa ett spel där de också lägger in en massa cash shop-saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@THB

Håller med, bara skippa en pizza i månaden blir ju win-win.
Man slipper reklam plus att kroppen mår lite bättre.

Alla vill ha dina pengar. Bara att prioritera. Mat eller nöjen.