Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Vad hände med de där balla enheterna där fläkten stod inomhus och kyldelen stod ute på balkongen t.ex?
Man trodde ju att det skulle slå igenom och att alla skulle ha en sådan, men vad hände egentligen?
Var de värdelösa?

Dom finns men är väldigt dyra. 20k kr i dagsläget, dom sålde för 10k kr för några år sedan. https://se.trotec.com/produkter-och-tjaenster/maskiner-homeco...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det brinner inte men utblåsluften kan bli över 50 grader C - ja tom över 60 grader C och fel sort plast kan börja bli misstänkt sladdrig, sedan när jag hade liknande situation och skarvade slangen för att kunna placera Portabla AC bättre så tycket jag att den strålade alldeles för mycket värme längs efter hela slangsträckan, ungefär som att man hade påslagna infravärmare på lite avstånd ifrån efter hela sträckan - när jag senare bytte till utdragbara aluminiumrör för ventilation (och gick upp en dimension för att minska luftmotståndet) så märktes det nästan ingen av värmestrålningen trots ytan var nära brännhet.

Nu strålar aluminium väldigt lite värme (strålningsindex typ 0.05 - 0.07 ) så länge ytan är blank och inte fått lager med damm, färg eller annat som gör att strålningsindexet ökar markant medans för ögonen vit plastslang kan ha strålningsindex runt 0.95 och är närmast en svartkroppstrålare i IR-området (att måla med tipp-ex på en het elektronik-komponent med okänd emmissionsgrad på ytan var närmast standard när man skulle mäta temp med IR-mätare på då den hade runt 0.95 i strålningindex (om jag mins rätt) fast den var vit).

Blir det så varmt så är jag lite fundersam på om kanske era modeller har lägre fart på luften än min. När jag sätter fingrarna vid utblåset känner jag bara lite ljummet, kanske blockerar slangen flödet för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Vilken plast?
Jag provade den här, smälte efter några några dagar:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...
Bytte från plast till aluminiumslang och nu funkar det bra.
Det blir en otrolig värme som kommer från ACn som ska ut genom fönstret och om längden förlängs blir det ännu varmare. Säkert inte många som tänker på.
Så undvik plast, förläng inte utblåset om det inte behövs, ha inget brännbart i närheten.

Det blir varmt för att utblåsluften får svårt för att komma ut ur slangen.
Till slut blir det så varmt att kompressorn kommer överhettas.

Det är därför slangen inte skall förlängas.

Permalänk

Ni som har Electrolux nya serie Comfort 600, är ni nöjda? Funderar på den med 14000 BTU som finns via Benify för 6600 kronor. Ser att det tidigare fanns en rabattkod man kunde kombinera med erbjudandet men hittar inga nya som fungerar att kombinera, känner ni till någon? Hur är det med returrätt om man beställer direkt via Electrolux? För öppet köp (dag 15-30) skriver de att produkten ska vara oanvänd och för ångerrätt inom 14 dagar står det "Produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av Konsumenten;". Det här blir min första portabla AC och jag har förberett mig på att den högljudd men finns en risk att det helt enkelt passar i min lägenhet och vill kunna kontrollera detta.

Jag bor i en väldigt gammal lägenhet och har endast ett fåtal uttag i lägenheten. I bruksanvisningen för produkten står det att man inte får dela uttaget med andra enheter, stämmer detta? Jag har i sovrummet endast ett uttag med två stickproppar, kan jag inte låta andra enheter vara anslutna i det andra? Samma sak om att man inte får använda en grendosa/förlängningssladd, är detta helt uteslutet? Hur vet man om ens uttag stödjer 10A som krävs?

Kanske en del dumma frågor..

Permalänk
Medlem

Och om man ändå måste förlänga av olika orsaker - använd snäppet större dimension på slangen så att luftmotståndet inte ökar speciellt mycket gentemot orginal-slangen trots större längd, även om slangtvärsnittet bara har 20% större yta än originalslangen så gör det väldigt mycket för flödesmotståndet och man kanske kan mer än dubbla längden för samma flödesmotstånd.

det man kan göra i förberedelse är att först mäta rumstemperaturen och temperaturen i blåsande luften ur luftslanguttaget när maskinen är friblåsande efter att den gått med kompressorn en stund, därefter göra om det med maskinens originalslang ansluten (och utdragen med ev. alla adaptrar monterad) och det är lufttemperaturen både vid luftslanganslutningen och utblåset ur slangen som skall mätas (förutom rumstemperaturen igen), och gör testen med slangen med öppen dörr/fönster så att ev. undertryck inte förvanskar uppmätningen.

När man förlänger med längre slangar så skall temperaturerna ur fläktanslutningen vid senare drift på maskinen inte vara speciellt mycket högre än med sin originalslang - är det 5-10 grader varmare än med originalslang så är det tecken på att flödet är mer eller mindre kraftigt nedstrypt och det kanske blir att använda ännu grövre slangar eller säkra att det inte är undertryck som håller tillbaka flödet...

Är det stor temperaturskillnad (flera grader) i luften mellan luften som blåser ur maskinen vid slanganslutning och utloppet i andra ändan på slangen så är det en indikation att mycket värme läcker ut längs efter slangen genom att värma luften runt slangen och strålningsvärme och problemet blir mer dominerande ju längre slangen är - detta är en av anledningarna varför orginalslangen sällan går att sträcka mer än 1.5 - 2 meter

---

Moderna maskiner med R290 (ren propan) som köldmedel arbetar med lägre utblåstemperaturer än tidigare maskiner med R407C och R410A som köldmedel.

Dels arbetar R290 något effektivare (mindre motorarbete per kWh kyla som blir värme) men också avsiktligt att man försöker få ned temperaturdiffen mellan kondensorn och evaporatorn för att förbättra COP.

det medför att i dagens maskiner trycker man igenom betydligt mer luft genom kondensor och slangar och lägre temperaturer på kondensorn än tidigare nämnda maskiner med äldre och mer miljöskadliga köldmedel då man tillät sig att höja temperaturen ganska mycket mer per kWh kyla.

dvs gamla maskiner kan ha 50-60 grader C i slangutblåstemperaturer och det är normalt medans dagens R290-fyllda maskiner med jättetjocka slangar är man knapp norr om 40 grader C, och är det R290-maskin med mycket varmare temperatur än så på slangutblåset så är det skarp tecken på att ventilationen genom slangen är kraftigt strypt och detta bör man då förbättra.

---

Bara för nyfikenhet drog jag igång delonghi PAC EX120 Silent och vid 26 grader rumstemperatur
och vid friblås så stannade utblåstemperaturen i slanganlutningen vid ca 42 grader C - en delta på 16 grader C

med medföljande utdragen slang (140 mm i diameter!! och 120 mm stuss-innerdiameter i ändarna) och adapter för rektangulär utblås så steg utblåstemperaturen till ca 45 grader C vid slagens utblås och då var insugstemperaturen 25 grader och det ger en delta av 20 grader. - tror inte att det är särskilt mycket varmare vid slanganslutningen då slangen är kort och luftflödet högt

med andra ord 'fabriks'-slangen 'kostar' ca 4 grader i temperaturhöjning för att fläktflödet stryps.

om man förlänger slangen så skall man sikta på att temperaturhöjningen (deltat av 20 grader) vid slanganslutningen inte blir mycket högre än så - annars får man göra slangarna ännu grövre...

På den gamla maskinen med R407C som jag nu inte orkar prova var temperaturen ut ur slanganslutningen lätt över 60 - 65 grader C vid normaldrift och kanske runt 50-55 grader C när man körde med vattenkylning, och den hade betydligt smalare slang av 90 mm (och när jag skarvade hade jag 120 mm utdragbara aluminiumrör) + en fläkt som orkade trycka på ordentligt innan flödet minskade i slangen (inget man ser idag med användning av trumfläktar som blir andtrutna så fort man håller för lite istället för centrifugalfläktar som kan ge mer tryck som är i den gamla maskinen)

Den gamla maskinen med vattenkylning aktiv var i nära paritet med Delonghi i upplevd kylverkan och mycket beroende på att den drog in mycket mindre med varmluft utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Jag bor i en väldigt gammal lägenhet och har endast ett fåtal uttag i lägenheten. I bruksanvisningen för produkten står det att man inte får dela uttaget med andra enheter, stämmer detta? Jag har i sovrummet endast ett uttag med två stickproppar, kan jag inte låta andra enheter vara anslutna i det andra? Samma sak om att man inte får använda en grendosa/förlängningssladd, är detta helt uteslutet? Hur vet man om ens uttag stödjer 10A som krävs?

Kanske en del dumma frågor..

vad de egentligen menar är att du helst skall ha egen 10A säkring bara för den portabla AC och att det inte hänger på kylskåp, TV och datorer på samma säkring.

Att man inte skall använda skarvdosor beror på att maskinen drar 5-7 Ampere kontinuerligt i ström och det blir lätt varmt i sådana dosor och därmed en viss brandrisk (skarvsladd med en jordad propp och ett enda jordad uttag tycker jag dock är tillåtet att använda så länge sladden är utrullad och inte ihoprullad och buntad)

Om man ändå använder skarvsladd så kan det vara bra att gå och känna på dess kontakthus att de inte är varma (men kan vara lite jumna) när maskinen gått i någon eller par timmar med kompressorn igång)

Glöm inte att kolla själva vägguttaget om den blir varm efter en tids körning även om du inte använder skarvsladd - om vägguttaget är lite till åren så är det inte sällan den stället som blir varmast av alla oxider som under åren byggts upp på dess metalldelar, även nickel oxiderar... - och då är det dags att kontakta hyresvärden för att få det åtgärdat.

---

Gamla lägenheter är knepiga och har du bara 6 Ampers-säkring så kommer den att smälla förr eller senare om du kör portabla AC då maxlasten är 1380 Watt på en 6 Amp-säkring. 6A-säkring är förmodligen på gränsen för 14000 BTU-maskin vid normalare temperaturer (då de ligger på runt 1 kW under drift) och det finns viss risk att säkringen går just när kompressorn startar då det drar massor av ström i det momentet under någon sekund.

Vid 10 A säkring bör det fungera bra men om du också kör dator med fet grafikkort och intensivt spel, stora platt-TV mm. på samma säkring samtidigt så kan det bli lite på gränsen - men det märker du - om säkringen går eller inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Ni som har Electrolux nya serie Comfort 600, är ni nöjda? Funderar på den med 14000 BTU som finns via Benify för 6600 kronor. Ser att det tidigare fanns en rabattkod man kunde kombinera med erbjudandet men hittar inga nya som fungerar att kombinera, känner ni till någon? Hur är det med returrätt om man beställer direkt via Electrolux? För öppet köp (dag 15-30) skriver de att produkten ska vara oanvänd och för ångerrätt inom 14 dagar står det "Produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av Konsumenten;". Det här blir min första portabla AC och jag har förberett mig på att den högljudd men finns en risk att det helt enkelt passar i min lägenhet och vill kunna kontrollera detta.

Jag bor i en väldigt gammal lägenhet och har endast ett fåtal uttag i lägenheten. I bruksanvisningen för produkten står det att man inte får dela uttaget med andra enheter, stämmer detta? Jag har i sovrummet endast ett uttag med två stickproppar, kan jag inte låta andra enheter vara anslutna i det andra? Samma sak om att man inte får använda en grendosa/förlängningssladd, är detta helt uteslutet? Hur vet man om ens uttag stödjer 10A som krävs?

Kanske en del dumma frågor..

Det är ganska lätt att en AC som drar mycket effekt kan överbelasta en säkring om något annat använder samma krets (dammsugare, hårtork, TV, …)

En liten lampa är inget problem, men inga saker som drar mycket effekt

Permalänk
Skrivet av xxargs:

vad de egentligen menar är att du helst skall ha egen 10A säkring bara för den portabla AC och att det inte hänger på kylskåp, TV och datorer på samma säkring.

Skrivet av medbor:

Det är ganska lätt att en AC som drar mycket effekt kan överbelasta en säkring om något annat använder samma krets (dammsugare, hårtork, TV, …)

Såhär ser det ut vid mitt elskåp:

https://imgur.com/a/6JyjKTz

Jag tänker att den främst kommer användas i sovrummet, den märkt 16(3F). Det står 10A, men samma säkring kontrollerar även matplats kök (där jag har en mikrovågsugn, vattenkokare och Google Home) samt vardagsrummet där jag har en OLED-TV (180W enl märkning vid HDR), en soundbar (50-60W vid aktiv användning?), en HTPC (30W) och några andra småapparater (cirka 50W tillsammans). I sovrummets uttag där det som sagt finns två uttag i samma dosa kan jag dedikera en till den portabla AC:n och den andra går till tre mobilladdare via skarvsladd (säg 50W totalt). Om vi antar att jag inte använder vattenkokaren och mikron när jag kör den portabla AC:n borde den sammanlagda elanvändningen utöver den portabla AC:n vara 370W, avrunda uppåt till 500W. Detta under de 2-3 timmar jag tänker att den ska köras innan man sover, därefter stängs allt av (standby) utom mobilladdarna.

Tror ni att det skulle fungera? Eller ska jag för säkerhets skull kanske köpa den på 12000 BTU? Sovrummet är relativt litet på 12-15 kvm men jag kommer behöva ha dörren lite på glänt och vill gärna ha lite extra BTU då jag planerar att flytta till något annat, sannolikt mer modern lgh, inom 1-2 år. Om jag kör portabla AC:n i vardagsrummet någon dag kan jag nog köra den vid säkring 17 (mediauttag) och då delar den bara säkring med en router och två-tre smarta hem hubbar.

EDIT: Om jag förstått det rätt så drar en vattenkokare cirka 2000W när den väl är på, och portabla AC:n på 14000 BTU drar 1,6kWh/h enligt energidekalen, eftersom att säkringen som jag nämner inte löser ut när jag kör igång vattenkokaren borde ju portabla AC:n också gå? Allt förutsatt att jag inte kör vattenkokaren eller mikron samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Såhär ser det ut vid mitt elskåp:

https://imgur.com/a/6JyjKTz

Jag tänker att den främst kommer användas i sovrummet, den märkt 16(3F). Det står 10A, men samma säkring kontrollerar även matplats kök (där jag har en mikrovågsugn, vattenkokare och Google Home) samt vardagsrummet där jag har en OLED-TV (180W enl märkning vid HDR), en soundbar (50-60W vid aktiv användning?), en HTPC (30W) och några andra småapparater (cirka 50W tillsammans). I sovrummets uttag där det som sagt finns två uttag i samma dosa kan jag dedikera en till den portabla AC:n och den andra går till tre mobilladdare via skarvsladd (säg 50W totalt). Om vi antar att jag inte använder vattenkokaren och mikron när jag kör den portabla AC:n borde den sammanlagda elanvändningen utöver den portabla AC:n vara 370W, avrunda uppåt till 500W. Detta under de 2-3 timmar jag tänker att den ska köras innan man sover, därefter stängs allt av (standby) utom mobilladdarna.

Tror ni att det skulle fungera? Eller ska jag för säkerhets skull kanske köpa den på 12000 BTU? Sovrummet är relativt litet på 12-15 kvm men jag kommer behöva ha dörren lite på glänt och vill gärna ha lite extra BTU då jag planerar att flytta till något annat, sannolikt mer modern lgh, inom 1-2 år. Om jag kör portabla AC:n i vardagsrummet någon dag kan jag nog köra den vid säkring 17 (mediauttag) och då delar den bara säkring med en router och två-tre smarta hem hubbar.

EDIT: Om jag förstått det rätt så drar en vattenkokare cirka 2000W när den väl är på, och portabla AC:n på 14000 BTU drar 1,6kWh/h enligt energidekalen, eftersom att säkringen som jag nämner inte löser ut när jag kör igång vattenkokaren borde ju portabla AC:n också gå? Allt förutsatt att jag inte kör vattenkokaren eller mikron samtidigt.

Det kommer fungera fint, men vad man får tänka på att man kan överlasta 10A till ca 14-16A i 30-50min.
Du måste stänga av ac för mikro/vattenkokare

2300W är max last för en 10A säkring kontinuerligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Såhär ser det ut vid mitt elskåp:

https://imgur.com/a/6JyjKTz

Jag tänker att den främst kommer användas i sovrummet, den märkt 16(3F). Det står 10A, men samma säkring kontrollerar även matplats kök (där jag har en mikrovågsugn, vattenkokare och Google Home) samt vardagsrummet där jag har en OLED-TV (180W enl märkning vid HDR), en soundbar (50-60W vid aktiv användning?), en HTPC (30W) och några andra småapparater (cirka 50W tillsammans). I sovrummets uttag där det som sagt finns två uttag i samma dosa kan jag dedikera en till den portabla AC:n och den andra går till tre mobilladdare via skarvsladd (säg 50W totalt). Om vi antar att jag inte använder vattenkokaren och mikron när jag kör den portabla AC:n borde den sammanlagda elanvändningen utöver den portabla AC:n vara 370W, avrunda uppåt till 500W. Detta under de 2-3 timmar jag tänker att den ska köras innan man sover, därefter stängs allt av (standby) utom mobilladdarna.

Tror ni att det skulle fungera? Eller ska jag för säkerhets skull kanske köpa den på 12000 BTU? Sovrummet är relativt litet på 12-15 kvm men jag kommer behöva ha dörren lite på glänt och vill gärna ha lite extra BTU då jag planerar att flytta till något annat, sannolikt mer modern lgh, inom 1-2 år. Om jag kör portabla AC:n i vardagsrummet någon dag kan jag nog köra den vid säkring 17 (mediauttag) och då delar den bara säkring med en router och två-tre smarta hem hubbar.

EDIT: Om jag förstått det rätt så drar en vattenkokare cirka 2000W när den väl är på, och portabla AC:n på 14000 BTU drar 1,6kWh/h enligt energidekalen, eftersom att säkringen som jag nämner inte löser ut när jag kör igång vattenkokaren borde ju portabla AC:n också gå? Allt förutsatt att jag inte kör vattenkokaren eller mikron samtidigt.

Du kan nog inte köra vattenkokare och mikro samtidigt som det ser ut nu, nu får du en begränsning till (att inte köra AC samtidigt som de övriga.

Det bökiga är ju när AC går på en viss temp och kan gå igång när som helst så blir det bökigt att minnas att stänga av och så, men är den bara igång vissa timmar bör det inte vara problem

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du kan nog inte köra vattenkokare och mikro samtidigt som det ser ut nu, nu får du en begränsning till (att inte köra AC samtidigt som de övriga.

Det bökiga är ju när AC går på en viss temp och kan gå igång när som helst så blir det bökigt att minnas att stänga av och så, men är den bara igång vissa timmar bör det inte vara problem

Precis! Kör jag mikro och vattenkokare samtidigt går säkringen. Testade nu, har aldrig gjort det tidigare. Jag kan nog avstå mikro och vattenkokare i några timmar för att inte lida i värmen (alternativt flytta de till annat uttag tillfälligtvis).

Tack för alla svar! Blir att beställa AC:n nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korverik81512:

Precis! Kör jag mikro och vattenkokare samtidigt går säkringen. Testade nu, har aldrig gjort det tidigare. Jag kan nog avstå mikro och vattenkokare i några timmar för att inte lida i värmen (alternativt flytta de till annat uttag tillfälligtvis).

Tack för alla svar! Blir att beställa AC:n nu.

Kan ju också bara stänga av den de minuter du kör mikron, inte så att den behöver vara igång konstant för att göra skillnad

Ganska säker att det finns automatiska uttag som bara tillåter en strömkrävande apparat i taget (stänger av den andra som råkar vara igång, i det här fallet AC)

Men det känns lite overkill

Permalänk
Medlem

Generation fyra med kall-insug inifrån. Borde hjälpa dagtid

@Petterk, vad tror du?

Men kväll/nattetid är nog uteluften kallare än inne, då är det mer tveksamt. Bäst hade varit något smartare system med ventiler som väljer vad som är bäst för stunden…

Fick slut på lim, så det hemska hålet ska tätas bättre imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan ju också bara stänga av den de minuter du kör mikron, inte så att den behöver vara igång konstant för att göra skillnad

Ganska säker att det finns automatiska uttag som bara tillåter en strömkrävande apparat i taget (stänger av den andra som råkar vara igång, i det här fallet AC)

Men det känns lite overkill

det räcker att ställa upp temperaturen så att kompressorn i portabla AC:n stannar under tiden man tänker köra sin vattenkokare/mikrovågsugn, eller passa på när kompressorn redan är redan stoppad för att man nått önskad temperatur - fläktarna i den portabla AC:n drar väldigt lite ström i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

det räcker att ställa upp temperaturen så att kompressorn i portabla AC:n stannar under tiden man tänker köra sin vattenkokare/mikrovågsugn, eller passa på när kompressorn redan är redan stoppad för att man nått önskad temperatur - fläktarna i den portabla AC:n drar väldigt lite ström i sammanhanget.

Problemet är väl isåfall om kompressorn skulle starta upp, dem spikar ju alltid något högre vid uppstart. Men ja, att höja upp tempen temporärt kanske går.

Edit: Idag fick jag rycket, förkyld som jag är att dra igång ACn. Nu får den rulla i ett par timmar för att testa kylkapaciteten i sovrummet om den sjunkit. Det kom kallt luft iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

'spikar något i ström' är en underdrift...

Beror på hur länge man kör sin mikrovågsugn/vattenkokare - men en portabel AC-kompressor startar inte inom ett par minuter efter att kompressorn stängt av sig - det brukar vara en timer som ser till sådant då tryckskillnaderna i kylkretsen måste försvinna helt innan kompressorn orka starta igen.

Skall man vara säker så stänger man av eller höjer temperaturinställningen så pass mycket att det inte startar inom överskådlig tid - och det värsta som kan hända om man glömmer detta är att en säkring trippar.

Permalänk
Medlem

Jag har ett generiskt "ac fönsterkit" som typ den här https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac. Dock så släpper limmet mellan kardborrbandet och fönsterkarmen ganska ofta, framförallt när solen ligger på. Någon som kommit på en smart lösning på detta problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Jag har ett generiskt "ac fönsterkit" som typ den här https://www.bauhaus.se/fonster-kit-nedis-till-ac. Dock så släpper limmet mellan kardborrbandet och fönsterkarmen ganska ofta, framförallt när solen ligger på. Någon som kommit på en smart lösning på detta problem?

Jag körde egen dubbelhäftande tejp. Men nej, limmet är urkasst.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips på var man kan hitta nåt bra isoleringskit för röret till ac:n? Jag behöver dra ut mitt till max (150 cm) för att nå ut genom fönstret, och röret blir ju duktigt varmt. Känns som att man har en del att vinna på att isolera det, men jag hittar bara färdiga "strumpor" för ändamålet på amazon, från mindre pålitliga säljare med dåliga betyg.

Eller finns det något bra man kan göra själv?

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Är det någon som har tips på var man kan hitta nåt bra isoleringskit för röret till ac:n? Jag behöver dra ut mitt till max (150 cm) för att nå ut genom fönstret, och röret blir ju duktigt varmt. Känns som att man har en del att vinna på att isolera det, men jag hittar bara färdiga "strumpor" för ändamålet på amazon, från mindre pålitliga säljare med dåliga betyg.

Eller finns det något bra man kan göra själv?

https://www.amazon.se/dp/B07C7HL916?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

kör med denna, fungerar utmärkt, dock kan man behöva trycka in lite i adapterdelen då mitt originalrör verkar vara cirka 152mm men inget som har påverkat funktion, känns svalare jämnfört med original.

Permalänk
Medlem

exempel mod

Tackar för alla tips i tråden, för försöka betala igen mha bild/beskrivning av min egen mod.

Exempel på mod av AC.
Matrial som används
Plastlåda (*1),
Fästelement för rör *2.
Rör *4,
Cykel bagagerem *3
Silvertejp.
Borrmaskin.

Gjorde öppning i plastlådan mha borrmaskin ..... många småhål blev det.
(viss varning här då det lätt uppstår lite sprickor i plasten, men så länge det enbart är mindre fel så löser tejpen det)
Tejpade fast ett munstycke till ventilation (silvertejp).
Satte fast röret i munstycket och spände fast plastlådan med cykel-remmen.
(+Ev justera spännbandet om lådan glider nedåt enligt bild2)

1:: plastlåda https://www.bauhaus.se/forvaringslada-smart-store-8l-34x25x16...
2:: rör munstycke https://www.bauhaus.se/inloppsror-europlast-o160mm
3:: cykel-rem https://www.xxl.se/bits-bagagerem-till-pakethallaren-gra/p/10...
4:: rör, onödigt aluminium/stål/pvc rör som jag använder, https://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-fresh-160x1500
(TODO förmodligen byta ut röret mot plast för mindre vikt)
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Tackar för alla tips i tråden, för försöka betala igen mha bild/beskrivning av min egen mod.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Exempel på mod av AC.
Matrial som används
Plastlåda (*1),
Fästelement för rör *2.
Rör *4,
Cykel bagagerem *3
Silvertejp.
Borrmaskin.

Gjorde öppning i plastlådan mha borrmaskin ..... många småhål blev det.
(viss varning här då det lätt uppstår lite sprickor i plasten, men så länge det enbart är mindre fel så löser tejpen det)
Tejpade fast ett munstycke till ventilation (silvertejp).
Satte fast röret i munstycket och spände fast plastlådan med cykel-remmen.
(+Ev justera spännbandet om lådan glider nedåt enligt bild2)

1:: plastlåda https://www.bauhaus.se/forvaringslada-smart-store-8l-34x25x16...
2:: rör munstycke https://www.bauhaus.se/inloppsror-europlast-o160mm
3:: cykel-rem https://www.xxl.se/bits-bagagerem-till-pakethallaren-gra/p/10...
4:: rör, onödigt aluminium/stål/pvc rör som jag använder, https://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-fresh-160x1500
(TODO förmodligen byta ut röret mot plast för mindre vikt)
.

Den där modellen skulle ju vara helt perfekt att ställa i ett fönster, bara ’ute’-delarna exponerade tillsammans på en sida

Permalänk
Medlem

Testade göra min Nedis Wifi 12000BTU till 2 slang monster temporärt för att testa

Fick ett gratis rör och använder HOOMEE fönster tätning som funkat riktigt bra.
Blev förvånad vilken stor skillnad det blev, ACn behöver inte gå länge, kyler ner väldigt snabbt och kyler lite bättre!
Den verkar också mycket tystare nu fast det bara är lite kartong i vägen.
Ska absolut hitta på nått sätt å göra denna 2 slang mer permanent och snyggare! Man skulle haft 3D skrivare.
Köpte lite myggnät som jag tejpade på "in" slangen får å hålla kryp borta.
Det känns lite underligt nu när jag vet det gör bra med skillnad att det knappt säljs 2 slangs lösningar.

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha luft utifrån?
Förstår att det blir undertryck med endast utblås. Men tar det inte mer energi att kyla utomhusluft än inomhusluft om det är varmare ute?
Är väl tex därför det finns en "återcirkulera"knapp i bilen för att få kallt/varmt snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Testade göra min Nedis Wifi 12000BTU till 2 slang monster temporärt för att testa
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Fick ett gratis rör och använder HOOMEE fönster tätning som funkat riktigt bra.
Blev förvånad vilken stor skillnad det blev, ACn behöver inte gå länge, kyler ner väldigt snabbt och kyler lite bättre!
Den verkar också mycket tystare nu fast det bara är lite kartong i vägen.
Ska absolut hitta på nått sätt å göra denna 2 slang mer permanent och snyggare! Man skulle haft 3D skrivare.
Köpte lite myggnät som jag tejpade på "in" slangen får å hålla kryp borta.
Det känns lite underligt nu när jag vet det gör bra med skillnad att det knappt säljs 2 slangs lösningar.

Märkligt ändå, för om det är så bra effekt, då spelar det ju ändå inte så stor roll att det är ett rör till som ska ut för det ser ju redan för jävligt ut så ett rör till gör ju inte så stor skillnad

Men vad är det den andra slangen ens gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Varför vill man ha luft utifrån?
Förstår att det blir undertryck med endast utblås. Men tar det inte mer energi att kyla utomhusluft än inomhusluft om det är varmare ute?
Är väl tex därför det finns en "återcirkulera"knapp i bilen för att få kallt/varmt snabbare?

Du kyler utomhusluft med enslangs, inomhusluft med tvåslangs.

All luft du blåser ut ersätts av luft utifrån (eller andra lägenheter, avlopp o.s.v.).

Du måste flytta värmen så att just flytta den utan att ersätta inneluft är fördelaktigt.

Finns en varm del och en kall del i ACn. Extra slangen är för den varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Varför vill man ha luft utifrån?
Förstår att det blir undertryck med endast utblås. Men tar det inte mer energi att kyla utomhusluft än inomhusluft om det är varmare ute?
Är väl tex därför det finns en "återcirkulera"knapp i bilen för att få kallt/varmt snabbare?

En AC har två delar, precis som ett kylskåp. En del som blir varm, en annan som bli kall, båda med varsin fläkt

Den varma delen vill du ha ute så gott det går, annars värmer du rummet

Den kalla delen vill helst kyla luften som redan är inne och som oftast svalare än den utifrån

Om man bara har en slang (frånluft från varma delen) så blåser man ut värmen, vilket är bra. Men det skapar ett undertryck i rummet, antingen så suger det in luft i lägenheten från andra ventiler/trapphus/öppna fönster, rakt in i rummet du vill kyla. Sätter du en andra slang istället som visats i tråden så kommer inte denna luft i lika mycket kontakt med övriga rummet, och därmed värmer inte upp eller skapar undertryck

Egentligen har en portabel AC alltså fyra lufthål:
1. Inluft för varma sidan (vanligen på baksidan av maskinen längst ner, suger in från rummet den står i)
2. Utluft för varma sidan (vanligen slang till fönster)
3. Inluft för kalla sidan (ofta högst upp på baksidan)
4. Utluft för kalla sidan (framsidan högt uppe)

Jag gjorde ju lite tvärt om att göra typ en slang till min kalla inluft trots att alla hålen var på utsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milt:

Tackar för alla tips i tråden, för försöka betala igen mha bild/beskrivning av min egen mod.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Exempel på mod av AC.
Matrial som används
Plastlåda (*1),
Fästelement för rör *2.
Rör *4,
Cykel bagagerem *3
Silvertejp.
Borrmaskin.

Gjorde öppning i plastlådan mha borrmaskin ..... många småhål blev det.
(viss varning här då det lätt uppstår lite sprickor i plasten, men så länge det enbart är mindre fel så löser tejpen det)
Tejpade fast ett munstycke till ventilation (silvertejp).
Satte fast röret i munstycket och spände fast plastlådan med cykel-remmen.
(+Ev justera spännbandet om lådan glider nedåt enligt bild2)

1:: plastlåda https://www.bauhaus.se/forvaringslada-smart-store-8l-34x25x16...
2:: rör munstycke https://www.bauhaus.se/inloppsror-europlast-o160mm
3:: cykel-rem https://www.xxl.se/bits-bagagerem-till-pakethallaren-gra/p/10...
4:: rör, onödigt aluminium/stål/pvc rör som jag använder, https://www.bauhaus.se/kok-ventilationsslang-fresh-160x1500
(TODO förmodligen byta ut röret mot plast för mindre vikt)
.

Det där är en tristar 7000BTU-modell va?! Fick preciiis hem min och insåg att den enda medföljande adaptern var en för amerikansk förnstermodell. Hade varit nice om de åtminstone kunde inkludera en vanlig adapter för den som har hål i väggen. Tips på passande adaptrar annars? Såg att julas anslut kommer med båda sorterna. Visst går det väl att modda fönsterlistadaptern för att skruvas direkt på väg men det är ju knappast optimalt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det där är en tristar 7000BTU-modell va?! Fick preciiis hem min och insåg att den enda medföljande adaptern var en för amerikansk förnstermodell. Hade varit nice om de åtminstone kunde inkludera en vanlig adapter för den som har hål i väggen. Tips på passande adaptrar annars? Såg att julas anslut kommer med båda sorterna. Visst går det väl att modda fönsterlistadaptern för att skruvas direkt på väg men det är ju knappast optimalt.

Tror det stämmer bra.
Det var en Tristar AC-5477 som jag köpte för några år sedan.

Har tyvärr ingen bra adapter för att fästa i fönstret, den medföljande plastdelen är typiskt för amerikanska fönster (eller annan marknad) och är inget vidare för mig i alla fall och dessutom bara en öppning för ett rör

Jag köpte en fönster-kit från Woods som iofs fungerar bra.
Jag planerade att ev komplettera lösningen med att ev tillverka någon fästanordning mha en plywoodskiva eller dylikt.
(på liknande sätt som andra i tråden gjort tror jag, men fönster-kittet duger och jag har inte så bråttom).

Tekniska detaljer, kring ev fönster-skiva
----
Såga/borra något två hål i någon skiva och tejpa fast 2 stycken rör böjar (som då skall passa att ansluta rören till ).
(Gissar att det borde bli en skiva på 27-30 cm bred och kanske en 50-77 mm lång förmodligen i plywood )

Ex 160mm rör böj i som finns i Bauhaus vore
(https://www.bauhaus.se/boj-europlast-90-o160mm)
Lämpligtvis komplettera inluften med nät nät när jag ändå håller på.
( Tex genom att fästa en plast/metal "muff" på utsidan och bara "vålda" på något nät mellan böjen och muffen.
exempel muff vore då https://www.bauhaus.se/muff-europlast-o160mm
)

(rör böj och muff borde kanske finnas i plast istället kan jag tycka, men spelar inte så stor roll )
Köper man tex dessa 160mm rör böjar så passar det i Tristar medföljande ca 150mm röret bra oh det fungerar även med mitt getto-mod rör på 160 mm.

(Men jag har varit lat, sjön varit nära och det har inte blivit av ännu, skall posta en bild senare om det blir av)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Moderna maskiner med R290 (ren propan) som köldmedel arbetar med lägre utblåstemperaturer än tidigare maskiner med R407C och R410A som köldmedel.

Dels arbetar R290 något effektivare (mindre motorarbete per kWh kyla som blir värme) men också avsiktligt att man försöker få ned temperaturdiffen mellan kondensorn och evaporatorn för att förbättra COP.

Så, betyder det att R290 inte gör kall-luften lika kall som dem gamla gaserna?