Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan tipsa om en liten mindre variant, för ca 10 kvm. Tanken är att kyla en husvagn alternativt ett litet sovrum. Ljudnivå är väl aningen avgörande i detta fall.

Är det så att alla portabla AC behöver ett fönsterkit/sätt att leda ut varmluften ut rummet eller finns det andra finurliga lösningar?

Är inte ute efter en gjord för husvagn då jag tänkt flytta den mellan en vagn och ett litet attefallshus

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Är det någon som kan tipsa om en liten mindre variant, för ca 10 kvm. Tanken är att kyla en husvagn alternativt ett litet sovrum. Ljudnivå är väl aningen avgörande i detta fall.

Är det så att alla portabla AC behöver ett fönsterkit/sätt att leda ut varmluften ut rummet eller finns det andra finurliga lösningar?

Är inte ute efter en gjord för husvagn då jag tänkt flytta den mellan en vagn och ett litet attefallshus

Du måste få ut varmluften på något sätt, annars blandas den bara med resten av luften i utrymmet. Kylan ut fram värmen ut bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du måste få ut varmluften på något sätt, annars blandas den bara med resten av luften i utrymmet. Kylan ut fram värmen ut bak.

Jo egentligen inser jag ju det men man lever på hoppet. Blir så attans krångligt i husvagnen

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Skrivet av kronvall:

Jo egentligen inser jag ju det men man lever på hoppet. Blir så attans krångligt i husvagnen

Du behöver ju inte nödvändigtvis ett fönsterkit, bara någon form av utgång för slangen. Gällande att du ville ha det tyst så finns det inga tysta portabla ac, i så fall får du ställa ac:n i en väderskyddad och någorlunda ljudisolerad box utanför och försöka få in kalluften via slang eller liknande. Då behöver du ju i alla fall inte lösa utblåset från husvagnen, enbart inblåset.

Permalänk
Medlem

Modellen är mer eller mindre detsamma så borde funka likadant. Om du menar att ta bort dem permanent när inte säsong eller liknande, lite tidigt att fråga då inte gjort det, men om du menar om man bara tar bort enda delen för att efterjustera, så sitter andra delen till bra, sedan beror såklart på underlag, har men ett sprött eller känsligt material att fästa mot så kommer det ändå bli så, så lika bra att ha det satt som en mer permanent tillägg. Är nog inte billigasteskiten i kvalitet, varit med om värre karrborre, så som det känns just nu är det stabilt nog.

Kan även tipsa att utöver fönster, kan du även köpa till ett " dörrkit", dvs att har du dörr till balkong, badrumm mm så kan vara fördel att med sådan installerat kunna leda bort extra värmen även på annat sätt, bara att ha åtanke såväl fukt och temp för att undvika mögel mm.

(nedan visar "fönster", men funkat utmärkt att lägga på innerdörr för att isolera badrum där slang passar ut till fönster)

https://www.amazon.se/dp/B0BTM1PKG6?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Så nu har jag övervåning varddagsrum--- längre slang igenom " dörrkit" till närmaste (badrum), slang igenom ut genon fönster)

Innan jag fick tätningskit, så funkade ok att med slang flytta ut värmen (dock var beredd att om mycket kort slang, så kan behövas längre. Köpt denna, defintivt blir inte lika varm på utsidan som originalslang ( enbart hård pvc, tänk sugrör), och flyttar bort värmen bra, men min är BTU 12000 så starkare kanske genererar mer värme därav kan upplevas olika.

Vissa klagat på lukt, andra inte, så tror har mer att göra med luften från AC, min slang luktar iallafall inte illa som vissa beskrivit.

https://www.amazon.se/dp/B07C7HL916?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Skrivet av Sötpotatis:

Den du länkade till tidigare verkar inte gå att lägga till i varukorgen. Vad sägs om denna? Verkar även vara snäppet större, även om den är mindre än vad jag mätt omkretsen till. Förresten, hur fungerar det med kardborrebanden? Lämnar de spår efter sig om man tar bort dem? Sitter de stabilt en lång tid framåt?

Ingen annan som stött på ett bättre alternativ för enorma pivot-fönster med omkrets runt 600cm? Får AC:n imorgon, så vet ej om jag hinner få ett tätningskit i tid. Antar att det går bra att använda den tillfälligt utan tätning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Du behöver ju inte nödvändigtvis ett fönsterkit, bara någon form av utgång för slangen. Gällande att du ville ha det tyst så finns det inga tysta portabla ac, i så fall får du ställa ac:n i en väderskyddad och någorlunda ljudisolerad box utanför och försöka få in kalluften via slang eller liknande. Då behöver du ju i alla fall inte lösa utblåset från husvagnen, enbart inblåset.

Det är sant. Det kanske går att koppla på sig på något av insugen i vagnen och forcera ut luften den vägen åt fel håll så att säga. Är ju ingen motor i vägen där

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

Är det någon som kan tipsa om en liten mindre variant, för ca 10 kvm. Tanken är att kyla en husvagn alternativt ett litet sovrum. Ljudnivå är väl aningen avgörande i detta fall.

Är det så att alla portabla AC behöver ett fönsterkit/sätt att leda ut varmluften ut rummet eller finns det andra finurliga lösningar?

Är inte ute efter en gjord för husvagn då jag tänkt flytta den mellan en vagn och ett litet attefallshus

https://www.google.com/search?q=ac+husvagn&oq=ac+hus&aqs=chro...

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/l...

Något sådant här du menar?

Edit: la till extra länk

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Och för er som letar efter fönster monterad ac så finns det en säljare på Amazon som säljer sådana.

Obs ej Amazon som säljare eller som skickar.

https://www.amazon.se/YICO-F%C3%B6nstermonterad-luftkondition...

URL städad. // MOD
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 (Vit) PSU: BeQuiet! Pure Power 12M 1000W
MoB: Gigabyte X670 Aorus Elite AX CPU: AMD Ryzen 9 7950X 4,5GHz
GPU: EVGA GeForce GTX 980 Ti Hybrid CPU Kylning: ArcticLiquidFreezer II 280
RAM: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 2x16GB 32GB Skärm: AOC 32" 75Hz (Q3279VWFD8)
HDD: WD BLACK SN850X NVMe SSD M.2 1TB (3st) Högtalare: KEF X300A

Permalänk
Medlem

Ja den du ser ut som den skulle funka. Behöver studera fästet lite men lovande. Tack för tipset.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Finns det någon maskin, även om den skulle vara lite dyrare, som faktiskt har låg ljudnivå? Allting är ju relativt men...

De flesta verkar vara mellan 60-65 dB. De få maskiner man hittar med lägre dB... räknar typ med lägsta fläkthastighet, att man är temporärt döv och att man sover med Peltorkåpor

Finns det några tysta maskiner?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Snusfri

Kikar på en AC till min lya på 42 kvm och har fastnat lite för denna då den är delad samt tyst.

https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/aircondition/pr...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kikar på en AC till min lya på 42 kvm och har fastnat lite för denna då den är delad samt tyst.

https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/aircondition/pr...

1.46kwh kyleffekt bara, fungerar nog okej till ett mindre sovrum.
14000 btu =4kw kyleffekt.
Så den ligger på 5k BTU så under 20KVm

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kikar på en AC till min lya på 42 kvm och har fastnat lite för denna då den är delad samt tyst.

https://www.tretti.se/tradgard/fl-kt-luftvard/aircondition/pr...

Delad och tyst, men ganska dålig effekt för priset. Jag tror den är tänkt för en husvagn eller liknande. Kyleffekt på 1.4KW är väl lagom för kanske 10-15kvm

Permalänk
Medlem

Alla som köpt Electrolux, hur tyst är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Alla som köpt Electrolux, hur tyst är den?

Ganska högljudd och den ”stånkar” till ganska ofta vilket jag förmodar har att göra med rengöring. Det låter ungefär som att du välter den på sidan.

Har även en Woods 12k som har en betydligt behagligare ljudprofil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Alla som köpt Electrolux, hur tyst är den?

Skrivet av serdyllon:

Ganska högljudd och den ”stånkar” till ganska ofta vilket jag förmodar har att göra med rengöring. Det låter ungefär som att du välter den på sidan.

Har även en Woods 12k som har en betydligt behagligare ljudprofil.

Inte hört något i stil med stånkande på min. Är din defekt kanske?

Min tycker jag låter rimligt mycket om man kan säga så? Liksom jag har svårt att tänka mig att nån annan modell skulle vara märkbart bättre.

När kompressorn är igång så är det ju en susande / mullrande. Inget som jag skulle sova med i samma rum kanske. Men har jag den i köket som är intill så går det absolut att höra att den är igång, men inte som att det skulle vara störande för sömnen. Har jobbat med den påslagen i samma rum, och man stänger ute det.

Svårt att beskriva ljud om man inte hör det själv, och kommer från olika referensramar vad som är högt eller störande eller inte.

Men är nöjd med min iaf

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på en sak.
Ofta när man är hemma hos någon som har en luftvärmepump så frågar man om den även kyler och dom har ingen som helst koll, eller så säger dom att dom aldrig använt den funktionen.

Är det ovanligt att man kyler med sin luftvärmepump, eller är det väldigt ineffektivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är nyfiken på en sak.
Ofta när man är hemma hos någon som har en luftvärmepump så frågar man om den även kyler och dom har ingen som helst koll, eller så säger dom att dom aldrig använt den funktionen.

Är det ovanligt att man kyler med sin luftvärmepump, eller är det väldigt ineffektivt?

Många köper luftvärmepump för att spara pengar, att köra den för kyla kostar ju extra

Sen är det inte alla som går att ’vända’ så de kyler inne. Problemet med att köra det är ju kondensvattnet inne som behöver ledas ut när man kör kyla

Att kyla ett hus kan väl behöva många kilowatt kyleffekt, och en kompressor är bara så effektiv den kan, så kontentan är ju några kilowatt förbrukning. Kostar ju en del om man inte är noga att stänga alla dörrar, fönster och liknande

Skillnaden när man använder den till värme så ersätter ju elkostnaden för pumpen ca 5x så mycket av traditionella element, så ju mer den går så sparar du pengar istället. Den snor ju värmen utifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Ganska högljudd och den ”stånkar” till ganska ofta vilket jag förmodar har att göra med rengöring. Det låter ungefär som att du välter den på sidan.

Har även en Woods 12k som har en betydligt behagligare ljudprofil.

Står den på trä golv? Ihåligt kan ge olika ljud beroende på tryck och vikt.

Skrivet av martengooz:

Inte hört något i stil med stånkande på min. Är din defekt kanske?

Min tycker jag låter rimligt mycket om man kan säga så? Liksom jag har svårt att tänka mig att nån annan modell skulle vara märkbart bättre.

När kompressorn är igång så är det ju en susande / mullrande. Inget som jag skulle sova med i samma rum kanske. Men har jag den i köket som är intill så går det absolut att höra att den är igång, men inte som att det skulle vara störande för sömnen. Har jobbat med den påslagen i samma rum, och man stänger ute det.

Svårt att beskriva ljud om man inte hör det själv, och kommer från olika referensramar vad som är högt eller störande eller inte.

Men är nöjd med min iaf

Jag får min imorgon så kan jag återkomma med ljud test, jag gissar hans är defekt/står på något ihåligt(typ trägolv som har luftspalt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många köper luftvärmepump för att spara pengar, att köra den för kyla kostar ju extra

Sen är det inte alla som går att ’vända’ så de kyler inne. Problemet med att köra det är ju kondensvattnet inne som behöver ledas ut när man kör kyla

Att kyla ett hus kan väl behöva många kilowatt kyleffekt, och en kompressor är bara så effektiv den kan, så kontentan är ju några kilowatt förbrukning. Kostar ju en del om man inte är noga att stänga alla dörrar, fönster och liknande

Skillnaden när man använder den till värme så ersätter ju elkostnaden för pumpen ca 5x så mycket av traditionella element, så ju mer den går så sparar du pengar istället. Den snor ju värmen utifrån

Ofan!
Om man vill kyla ner ett hem med AC, vad bör man ha istället för en luftvärmepump? Kallas det bara Två-delad AC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofan!
Om man vill kyla ner ett hem med AC, vad bör man ha istället för en luftvärmepump? Kallas det bara Två-delad AC?

De flesta moderna luftvärmepumpar klarar av att leverera kyla, och kylbehovet sommartid är vanligtvis lågt jämfört med uppvärmningsbehovet vintertid. För kyla så behöver konvektorn, alltså "innedelen" ha dränering av kondensvatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofan!
Om man vill kyla ner ett hem med AC, vad bör man ha istället för en luftvärmepump? Kallas det bara Två-delad AC?

En bra isolerad byggnad är det viktigaste

Sen kan man använda nattens uteluft att kyla med så inte ACn behöver jobba konstant:

Annars är det bara att fläska på med en så kraftig AC som möjligt så blir det såklart kallt, och tomt på bankkontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

En bra isolerad byggnad är det viktigaste

Sen kan man använda nattens uteluft att kyla med så inte ACn behöver jobba konstant:

https://www.youtube.com/watch?v=0f9GpMWdvWI

Annars är det bara att fläska på med en så kraftig AC som möjligt så blir det såklart kallt, och tomt på bankkontot

Man får ju en hel annan uppskattning av stora köpcentrum som har 20 grader inne, ingen dålig kylanläggning dom måste ha!
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ofan!
Om man vill kyla ner ett hem med AC, vad bör man ha istället för en luftvärmepump? Kallas det bara Två-delad AC?

Vanlig luftvärmepump funkar bra, drar inte speciellt mycket heller för att kyla. Nu bor jag i lägenhet men det är plåttak och alla fönster i söderläge spritt på två våningar som värmer på, det blir kring 30 på övervåningen utan AC redan i slutet på maj och på sommaren kan det bli varmare än så. Anläggningen drar kring 12 kWh per dygn som värst för att kyla drygt 100 kvadrat, och då kör vi också extra kallt i sovrummet på natten då frun gillar duntäcke även på sommaren…

Känns som att de flesta jag stöter på tycker värme är trevligt av någon anledning så jag förväntar mig inte att de vill köra kyla.

Permalänk

Har varit och handlat denna från Lidl:
https://www.lidl.se/p/portabel-luftkonditionering/p410077?pag...

Ska enbart användas till att kyla ned ett sovrum på ca 15kvm innan läggdags så vi kan leva med ljudnivå på 65dB. Personligen skulle jag nog kunna sova med den igång, men min fru är känsligare. Följde även med ett enkelt fönsterkit i paketet så då behöver man inte handla det extra. Har monterat fönsterkitet och det funkar ok. Bild nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är nyfiken på en sak.
Ofta när man är hemma hos någon som har en luftvärmepump så frågar man om den även kyler och dom har ingen som helst koll, eller så säger dom att dom aldrig använt den funktionen.

Är det ovanligt att man kyler med sin luftvärmepump, eller är det väldigt ineffektivt?

Det är effektivt snarare skulle jag säga , jag har en luftvärmepump som i princip bara används för kyla, och de är i princip knäpptyst , specielt i whisper funktionen , kompressorn är ju ute, (den är dock tyst på våran) och du flyttar ju inte ut massor luft heller utan din kylda luft är kvar inne till skillnad från portabel a/c , igår när den fick vara på i auto med en utetemp på max 27 så drog den 6.1 kw över hela dygnet dvs ~254 watt per timme i snitt o då kyler den ca 115 kv, då har jag den inställd på 21 inne justnu med lite mer fläkt o den kyler ett rum med tre servers utöver kåken, sprids fint tack vare kallras ner till undervåningen, visst stånkar den lite när de är + 30 ute sen men gött o kallt inne

Kikade på ny bw pump med frikyla nu när vi byter den men det skulle när jag räknade på det behövas typ 40 år på dagens elpris innan de lönar sig med ombygge osv för det, o då räknar jag in förbruka 3 AC till medan bara en till bw pump borde gå åt under de åren

Av research jag gjort är det dock avrådande på köpa en europeisk a/c model även om tanken bara är kyla, de är billigare o finns få tag i här men utöver värmeflänsen i utedelen som man har på nordiska så är de nordeuropeiska bättre skyddade ofta

Jag vet inte om det stämmer men enligt killen vi köpte av går det åt mindre energi att kyla rum 5 grader mot öka temeperaturen med 5 grader med denna pump

Men ja när vi leta hus var de flera som inte kopplat in slangen som leder bort kondensvattnet i sina när vi kika, bara skumt för den leder du ju ut samma väg som gasrören liksom, samma lutning (frågade samma kille om det där o han skaka bara på huvudet åt det)

Permalänk
Medlem

Har https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P... men har tappat bort utloppsslangen(den som går ut genom fönstret). Någon som har tips på en ersättningsslang? Gärna 3m+

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Har https://www.webhallen.com/se/product/333000-Nedis-SmartLife-P... men har tappat bort slangen. Någon som har tips på en ersättningsslang? Gärna 3m+

Har för mig att en vanlig trädgårdsslang passar. I värsta fall så får du värma slangen och pressa på.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Major Pain:

Har varit och handlat denna från Lidl:
https://www.lidl.se/p/portabel-luftkonditionering/p410077?pag...

Ska enbart användas till att kyla ned ett sovrum på ca 15kvm innan läggdags så vi kan leva med ljudnivå på 65dB. Personligen skulle jag nog kunna sova med den igång, men min fru är känsligare. Följde även med ett enkelt fönsterkit i paketet så då behöver man inte handla det extra. Har monterat fönsterkitet och det funkar ok. Bild nedan.
<Uppladdad bildlänk>

Såg billigt och bra ut. Funkar fönsterkitet till alla typer av fönster? Har du funderat på vad den kostar i drift?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Alla som köpt Electrolux, hur tyst är den?

När kylaggregatet är igång så låter den på bra. Den har "3 ljudprofiler".
Kylaggregatet är på för att skapa kyla, låter väldigt mycket. Men det är ett stabilt oljud.
Fläkten är på, kylan skapad. Ett behagligt swoshande.
Den är passiv (kylanivå uppnådd). Tyst.

Sen kör den som den vill. Har den kommit ner i nivå så passerar vår de tre profilerna så som den passar.

Men den är inte tyst i någon shape or form. Jag är dock väldigt nöjd med den! (Vi sover med den på i ett allrum utanför sovrummet)