Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Går den typen av solfilm verkligen att använda på 2/3-glas-fönster?

Jag har den på utsidan av mina 3-glas-fönster. Den sitter rent statiskt, man bara gör rent först och sen sprejar man på vatten och sätter dit filmen och pressar ut vattnet.

Billig film "absorberar" energin och värmen avges på utsidan av glaset. Så det blir varmt på utsidan och i början var jag orolig att det kunde orsaka sprickor i glaset, men jag har använt filmen på huset i 3-4 somrar nu och det har funkat bra. Dock ser det lite budget ut för det är svårt att passa till filmen perfekt då den tenderar att töja sig en del när man sätter dit den, så skarvar är svåra att få till snyggt. Själv sätter jag upp den med lite överlapp i skarvar.

När jag bodde i lägenhet hade jag delbara fönster, 2-glas + 1-glas på utsidan. Då satte jag filmen på insidan av det yttersta glaset. Det funkade bra det med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Va?

Inlägget du svarade på pratar om att sätta den på utsidan

Filmen har ingen magisk förmåga:
- den reflekterar ljus till en viss grad
- absorberar till en viss grad
- släpper igenom resten

Fördelen med utsidan är att:
1. Luften inne slipper värmas av solstrålarna som aldrig kommer in
2. Luften inne slipper värmas av solfilmen som absorberar en del ljus och blir varm
3. Glasrutorna slipper värmas av passerande ljus som absorberas
4. Den inre glasrutan värms inte upp av en varm solfilm, bara den yttre istället

Låt mig formulera om: är filmen reflektiv på båda sidor? Ofta är de tänkta att monteras på ett sätt, dvs på insidan av en bilruta. Om du monterar den på utsidan, har den samma effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Va?

Inlägget du svarade på pratar om att sätta den på utsidan

Filmen har ingen magisk förmåga:
- den reflekterar ljus till en viss grad
- absorberar till en viss grad
- släpper igenom resten

Fördelen med utsidan är att:
1. Luften inne slipper värmas av solstrålarna som aldrig kommer in
2. Luften inne slipper värmas av solfilmen som absorberar en del ljus och blir varm
3. Glasrutorna slipper värmas av passerande ljus som absorberas
4. Den inre glasrutan värms inte upp av en varm solfilm, bara den yttre istället

Precis! Sen finns det dyra hi-tech filmer som reflekterar den infraröda delen av spektrumet, men låter en större del av den synliga spektrumet passera. Men vill man prova om solfilm är en bra lösning för en själv så tycker iaf jag att man kan prova den billiga filmen på utsidan först, speciellt som att den är enkel att ta ner och inte lämnar spår efter sig.

Har man som jag en massa kvadratmeter fönster där solen ligger på så är det en stor fördel att avge värmen utomhus istället för inomhus. Solinstrålning på sommaren kan vara i storleksordning 800-1000W/m2, säg att man kan få bort 400W av dom på 10 kvadratmeter fönster så har man ju plockat bort motsvarande ett 4 kW värmeaggregat ur rummet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har den på utsidan av mina 3-glas-fönster. Den sitter rent statiskt, man bara gör rent först och sen sprejar man på vatten och sätter dit filmen och pressar ut vattnet.

Billig film "absorberar" energin och värmen avges på utsidan av glaset. Så det blir varmt på utsidan och i början var jag orolig att det kunde orsaka sprickor i glaset, men jag har använt filmen på huset i 3-4 somrar nu och det har funkat bra. Dock ser det lite budget ut för det är svårt att passa till filmen perfekt då den tenderar att töja sig en del när man sätter dit den, så skarvar är svåra att få till snyggt. Själv sätter jag upp den med lite överlapp i skarvar.

När jag bodde i lägenhet hade jag delbara fönster, 2-glas + 1-glas på utsidan. Då satte jag filmen på insidan av det yttersta glaset. Det funkade bra det med.

Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Låt mig formulera om: är filmen reflektiv på båda sidor? Ofta är de tänkta att monteras på ett sätt, dvs på insidan av en bilruta. Om du monterar den på utsidan, har den samma effekt?

Billig solfilm absorberar mest, annan effekt är låg. Energi som absorberas avges som värme, därav sätter man den på utsidan. Det finns givetvis andra dyrare folier och då lär man väl montera dom enligt anvisning. 3M har flera solfilmer som ska monteras på utsidan, se https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/c/folier/fonsterfilm/sols....

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Har kört med skolfilm som installerades av en firma 2019. Funkar prima sänkte värmen otroligt bra och man får fortfarande in bra med ljus. Nackdelen är att wifi och mobilsignal tog lite stryk... Så upp med en trådad accesspunkt på baksidan och nu funkar allt prima.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Låt mig formulera om: är filmen reflektiv på båda sidor? Ofta är de tänkta att monteras på ett sätt, dvs på insidan av en bilruta. Om du monterar den på utsidan, har den samma effekt?

Alla filmer är olika, vissa har olika sidor, andra är mer liksidiga. De man fäster statiskt (bara vatten) kan antagligen vändas för att monteras med den sidan man vill åt det håll man vill

Skulle kolla specifikt på de krav du har vilken produkt som passar bäst, men att se till att solstrålningen inte kommer in alls i lokalen är såklart bäst. Att helt blockera fönster är såklart också ett mindre attraktivt alternativ, alltså typ ett tyg eller liknande på utsidan

Permalänk
Medlem

Tätade lite bättre (blev lite för kallt på natten 😄)

Bytte även bort burkarna med leklera som stöd, ett litet påskägg i förra bilden

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tätade lite bättre (blev lite för kallt på natten 😄)

Bytte även bort burkarna med leklera som stöd, ett litet påskägg i förra bilden

Hur löser du att det inte kommer in vatten i maskinen när det kommer regna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur löser du att det inte kommer in vatten i maskinen när det kommer regna?

Får nog bygga på lite mer imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur löser du att det inte kommer in vatten i maskinen när det kommer regna?

1. Bygglov för skärmtak till ghettomoddad fönster-AC
2. ???
3. Profit

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Hur löser du att det inte kommer in vatten i maskinen när det kommer regna?

Skrivet av walp:

1. Bygglov för skärmtak till ghettomoddad fönster-AC
2. ???
3. Profit

Version 3

Bättre nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Version 3

Bättre nu?

Väldigt snyggt!

Hur löser du att det inte kommer in vatten i maskinen när det blir en jordbävningsinducerad tsunami?

I'll show myself out..

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

Väldigt snyggt!

Hur löser du att det inte kommer in vatten i maskinen när det blir en jordbävningsinducerad tsunami?

I'll show myself out..

Jag börjar snart känna mig som denna klassiker:
https://web.archive.org/web/20170806233157/https://www.reddit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Jag har en sånhär AC sen förra sommaren:Proklima 9000BTU

Tänkte bygga en låda med rör för att ta in uteluft direkt in i ACn som många andra.
Men vilken är det egentliga luftinsuget? Verkar finnas 2st om jag tolkar beskrivning rätt, i manualen står det CON-Filter och EVO-filter.

Håller jag bredvid när AC är på så känns det som ett svagt sug på båda, blir en enorm låda isåfall.

Hur stort är rummet den kyler?

Edit: Nu räknade jag och kom fram till att vårt sovrum är 15 kvadratmeter dvs lite för mycket för 12000 BTU Anslut?

Skrivet av SUMITOMO:

Har aldrig sett en slang till en AC som inte har ett smalt munstycke i utsläppsänden.
Så gäller även på denna.
Det kan du lätt se i bruksanvisningen.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/2149996D.pdf

Rekommenderar dig att köpa en AC på minst 12000 BTU.
Klenare orkar för dåligt vid en värmebölja.

Denna verkar inte ha det enligt bruksanvisningen, vilket är synd då det är den vi tänkte köpa.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Om någon vet vart man kan köpa ett smalt munstycke i utsläppsänden av röret, säg gärna till.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Version 3

Bättre nu?

Med tanke på att det inte är varmt ännu hade du fått liknande effekt med bara fläkt.

Den kommer få jobba hårt när det blir varmt, men nu har du övertryck istället för undertryck

När det väl blir varmt blir nog enslangs mer effektivt då du inte kyler inneluften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Med tanke på att det inte är varmt ännu hade du fått liknande effekt med bara fläkt.

Den kommer få jobba hårt när det blir varmt, men nu har du övertryck istället för undertryck

När det väl blir varmt blir nog enslangs mer effektivt då du inte kyler inneluften.

Så kan det absolut vara, vi får se helt enkelt

Bäst hade varit om insuget för kall-luften inte satt på samma sida som de andra

Annars kan jag ganska enkelt bygga om lite så övre hålet suger inifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så kan det absolut vara, vi får se helt enkelt

Bäst hade varit om insuget för kall-luften inte satt på samma sida som de andra

Annars kan jag ganska enkelt bygga om lite så övre hålet suger inifrån

Min fetning.

Det kan du göra om du märker att den får jobba för hårt, alltså att den går hi princip hela tiden och har svårt att sänka temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur stort är rummet den kyler?

Edit: Nu räknade jag och kom fram till att vårt sovrum är 15 kvadratmeter dvs lite för mycket för 12000 BTU Anslut?

Denna verkar inte ha det enligt bruksanvisningen, vilket är synd då det är den vi tänkte köpa.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Om någon vet vart man kan köpa ett smalt munstycke i utsläppsänden av röret, säg gärna till.

Det verkar faktiskt vara runt.
Men det finns lösa munstycke att köpa.
Du behöver bara mäta slangen.
Brukar vara 140mm och 150mm på slangarna.
Sen gängas bara munstycket fast på slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Min fetning.

Det kan du göra om du märker att den får jobba för hårt, alltså att den går hi princip hela tiden och har svårt att sänka temperaturen.

Hela monteringen är ju ett stort experiment hittils, nästa vecka kommer eldprovet (alla dagar minst 29C enligt yr)

Kommer nog bygga om det ändå, men kom inte på något bra material eller design hittills

Permalänk
Medlem

Monterade fönstertätning på ett fönster idag.
Kan verkligen rekommendera detta.
Fin kvalité på tyget och klistret på kardborren fäster bra. (Rengör ytan med kem. bensin eller T-sprit)
Man behöver inte köpa kit för flera hundra kronor.
Skall beställa ett par till. 135 spänn är en no brainer.

Mitt fönster var ganska exakt 3m på 3 sidor så det passade perfekt.
Finns i 3m och 4m.

https://www.amazon.se/dp/B07SPBBT2M?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det verkar faktiskt vara runt.
Men det finns lösa munstycke att köpa.
Du behöver bara mäta slangen.
Brukar vara 140mm och 150mm på slangarna.
Sen gängas bara munstycket fast på slangen.

Jag antar att jag hittar något sådant på Bauhaus, får ta mig en titt när jag vet hur installationen blir. Det som nu är avgörande är Nedis fönstersats...kommer det gå eller inte, det är frågan. Som tur var länkade någon ett kit från Amazon som såg ut att passa min fönstertyp (öppnas på nedre kortsidan och trycks utåt) ifall Nedis inte funkar.

Hoppas att ACn behöver mindre tid på sig att kyla rummet nu när den är överdimensionerad, ska bli intressant. Men "portabel" är ju lite skrattretande med tanke på den galna vikten. Var en mindre utmaning att få in den i bilens bagageutrymme

Skrivet av SUMITOMO:

Monterade fönstertätning på ett fönster idag.
Kan verkligen rekommendera detta.
Fin kvalité på tyget och klistret på kardborren fäster bra. (Rengör ytan med kem. bensin eller T-sprit)
Man behöver inte köpa kit för flera hundra kronor.
Skall beställa ett par till. 135 spänn är en no brainer.

Mitt fönster var ganska exakt 3m på 3 sidor så det passade perfekt.
Finns i 3m och 4m.

https://www.amazon.se/dp/B07SPBBT2M?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Det var det jag såg tidigare i tråden. Ska se om det även finns något liknande för mindre fönster.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Hur stort är rummet den kyler?

Edit: Nu räknade jag och kom fram till att vårt sovrum är 15 kvadratmeter dvs lite för mycket för 12000 BTU Anslut?

Denna verkar inte ha det enligt bruksanvisningen, vilket är synd då det är den vi tänkte köpa.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/varme-och-ventilati...

Om någon vet vart man kan köpa ett smalt munstycke i utsläppsänden av röret, säg gärna till.

Utseendemässigt är Jula-ac:n närmast identiskt med en Midea 9000 btu som jag har, köpt på K-Rauta. Kommer inte ihåg hur alla extra "anslutningar" såg ut men kollar man på sprängskissen på Julas hemsida så finns det en avsmalnande del (49 for some models). Om den ingår här vet jag inte, men antagligen inte, går ju att ringa och fråga. Lite lustigt med Midean är att i manualen finns det två versioner: A och B, och den senare har två slanganslutningar, alltså tvåslangsmodell. I övrigt ser A och B likadana ut.

Var lite för sen där, såg att du redan har köpt den.

För sen med inägget
Permalänk
Medlem

Jag står mellan valet mellan EXP34U338CW och Woods Cortina Silent 12K WiFi.
Det hade varit trevlig med wifi styrningen på Woods, men fast båda är på 1200BTU, så verkar Eletroluxen klara 50 m^2 istället för 35?

I dagsläget har jag en Innova IGPCX-27-1 som verkligen får kämpa, men klarar att hålla 6c lägre än utomhustemperaturen om den går på 100%.

Bostadsrätten är byggd relativt nydligen, med trippelglas och tjocka väggar. Bra vintertid, men fullkomligt vidrigt varm under sommaren här nere i Skåne 😅 Även med ordentlig solfilm på fönsterna.

Några för eller nackdelar med de två modellerna? Eller bör jag fundera på en ännu kraftigare "portabel" AC, ex Woods Venezia 18K?
Nackdelen är att säkringen ligger lite pyrt till då dock, bara 13A. Men går alltid att byta ut till en 16A.

Permalänk
Medlem

@Xermalk: Nu är tråden portabel ac, men har du frågat föreningen om det är okej att installera en luft/luftvärmepump med utedelen på terrassen? Bättre förutsättningar får du nog inte i en BRF.

Det kommer inte vara någon större skillnad mellan två modeller med samma kyleffekt. Jag skulle tagit med WiFi om det går att ha den monterad när du inte är hemma så den kan köras igång innan man kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Utseendemässigt är Jula-ac:n närmast identiskt med en Midea 9000 btu som jag har, köpt på K-Rauta. Kommer inte ihåg hur alla extra "anslutningar" såg ut men kollar man på sprängskissen på Julas hemsida så finns det en avsmalnande del (49 for some models). Om den ingår här vet jag inte, men antagligen inte, går ju att ringa och fråga. Lite lustigt med Midean är att i manualen finns det två versioner: A och B, och den senare har två slanganslutningar, alltså tvåslangsmodell. I övrigt ser A och B likadana ut.

Var lite för sen där, såg att du redan har köpt den.

Jag frågade en snubbe i affären och han sa att han kände igen att de hade haft något sådant men kunde inte hitta det på lager. Får googla lite, det måste ju finnas. Tog den överdimensionerade till sist då flera nämnt att man ska ha mer än vad man behöver. Trots allt handlade det bara om 500kr skillnad mellan 9000 BTU från Bauhaus och 12000 BTU från Jula.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Hur bra/lätt går det att stänga era fönster med fönstertätning? Jag läser att många kitt står att det går bra men vill gärna höra från er i tråden också!

Saken är den jag bor mycket högt upp där det ofta blåser. Regnar det måste jag stänga för det inte ska regna in så lämnar inte fönster öppna när jag inte är hemma så fönsterkittet får inte göra det svårt för mig.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Hur bra/lätt går det att stänga era fönster med fönstertätning? Jag läser att många kitt står att det går bra men vill gärna höra från er i tråden också!

Saken är den jag bor mycket högt upp där det ofta blåser. Regnar det måste jag stänga för det inte ska regna in så lämnar inte fönster öppna när jag inte är hemma så fönsterkittet får inte göra det svårt för mig.

Inte svårare att stänga än vanligt.
Sätt inte kardborren för nära ytterkanterna på fönstret,
utan en bit in, så är det lättare att stänga fönstret utan att klämma tyget.

Permalänk
Medlem

Någon som hittat en portabel ac med vattenanslutning?

Det finns ju luft-vatten pump som installeras i lägenheter där luft-luft inte är ett alternativ.

Miljövänligt, nej. Men ganska effektivt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Xermalk: Nu är tråden portabel ac, men har du frågat föreningen om det är okej att installera en luft/luftvärmepump med utedelen på terrassen? Bättre förutsättningar får du nog inte i en BRF.

Det kommer inte vara någon större skillnad mellan två modeller med samma kyleffekt. Jag skulle tagit med WiFi om det går att ha den monterad när du inte är hemma så den kan köras igång innan man kommer hem.

Problemet är att det kommer ligga på minst 20-25 för en enkel ac med installation/borrning igenom 40cm vägg. En portabel ac är 6-7 och ingen installationsavgift då jag kan köra ut luften via ventilationshålet (tekniskt inte ok enligt brfen, men jag har inofficiellt "ok" på att göra det).

När det gäller wifi så om woods kör ir kontroll så vore det enkelt att styra den via en home assistant ir sändare. Och att permanent ha den stående vid entren är inga problem.