Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Problemet är att det kommer ligga på minst 20-25 för en enkel ac med installation/borrning igenom 40cm vägg. En portabel ac är 6-7 och ingen installationsavgift då jag kan köra ut luften via ventilationshålet (tekniskt inte ok enligt brfen, men jag har inofficiellt "ok" på att göra det).

När det gäller wifi så om woods kör ir kontroll så vore det enkelt att styra den via en home assistant ir sändare. Och att permanent ha den stående vid entren är inga problem.

Vad talar du om för ventilation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tätade lite bättre (blev lite för kallt på natten 😄)

Bytte även bort burkarna med leklera som stöd, ett litet påskägg i förra bilden

Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Version 3

Bättre nu?

Kul att se någon med en ungefär likadan lösning
Jag lär mig lite av hur du regnsäkrar så kanske jag får tipsa om myggnät

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

<Uppladdad bildlänk>

Kul att se någon med en ungefär likadan lösning
Jag lär mig lite av hur du regnsäkrar så kanske jag får tipsa om myggnät

Ditt hål är ju lite mer lagom stort, och dessutom insjunket i väggen, så borde vara lite bättre i grunden

Kul att fler testar!

Min har ganska finmaskigt nät på ingående hålen, men borde nog förbättra ännu mer

Permalänk
Medlem

Köp av AC

Hej!

Jag ska köpa en AC för att kyla ner så mycket som möjligt av en lägenhet om 70 kvadrat (Men viktigast är ett kombinerat vardagsrum och kök samt ett sovrum, motsvarande 35-40 kvm).

Jag har tittat på Andersson ARC 3.9, vilket verkar vara den som ger mest kylkapacitet för pengarna (4700 W/16 000 BTU). Är det någon som har någon erfarenhet av denna? Alternativt förslag på annan AC?

Budget ca 5-6000 kr med viss flexibilitet

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amagaahd:

Hej!

Jag ska köpa en AC för att kyla ner så mycket som möjligt av en lägenhet om 70 kvadrat (Men viktigast är ett kombinerat vardagsrum och kök samt ett sovrum, motsvarande 35-40 kvm).

Jag har tittat på Andersson ARC 3.9, vilket verkar vara den som ger mest kylkapacitet för pengarna (4700 W/16 000 BTU). Är det någon som har någon erfarenhet av denna? Alternativt förslag på annan AC?

Budget ca 5-6000 kr med viss flexibilitet

Tack!

Om man loggar in genom Mecenat/Mecenat Alumni eller Benify kostar denna 5771:
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Samma version fast 14000 BTU kostar 6596 kr.

Har typ samma fast äldre modell utan Wi-Fi. Mycket nöjd, och verkar som nästan alla jag läst är nöjda med sina Electrolux AC. Själv håller jag mig allmänt borta från Andersson grejer så har inte koll på deras AC.

Permalänk

Hej, dum fråga kanske men hittar ingen info för vilken typ av vattenslang som skulle kunna passa Nedis AC 12K? Min erfarenhet är att den fyller upp ganska fort och blev ganska less på att tömma den manuellt förra sommarn.

Snackar alltså om denna:
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AutumnDev:

Hej, dum fråga kanske men hittar ingen info för vilken typ av vattenslang som skulle kunna passa Nedis AC 12K? Min erfarenhet är att den fyller upp ganska fort och blev ganska less på att tömma den manuellt förra sommarn.

Snackar alltså om denna:
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

Alla vanliga portabla enheter ska skicka ut vattnet med varmluften, så det borde inte fyllas upp

Bara i avfuktningsläget ska vattenbehållare fyllas på

Permalänk
Medlem

Vart en electrolux via benify dealen (14000 btu) med fönster kit, tack för all info man fick via tråden för att enklare kunna välja.

Valde mellan chill Pro och Woods cortina/vezina men vart electrolux pga wifi möjlighet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Fortfarande en bekväm temperatur på ovanvåningen så vare sig luftvärmepumpen nere eller den portabla där uppe är igång ännu.
Men supernöjd över extrahålet i väggen som vi borrade upp samtidigt som vi satte in ventiler för bättre självdrag.
Det är en relativt billig Canvac från Elon butikerna. Inte världens bästa men det gör det den ska göra och det fungerar utmärkt att sova med den på om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Nackdelen är att säkringen ligger lite pyrt till då dock, bara 13A. Men går alltid att byta ut till en 16A.

Rätta mig om jag har fel, men alla elektriker jag har pratat med under min tid som fastighetstekniker och servicetekniker på industri har sagt att det är OK att gå från 10A till 13A i säkringar utan större ingrepp.

Men om du ska upp till 16A behövs det 2,5mm² kabelarea istället för 1,5mm² som är standard för 10A och 13A.
Och pratar vi 16A så brukar det vara 3-fasuttag.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Skrivet av medbor:

Alla vanliga portabla enheter ska skicka ut vattnet med varmluften, så det borde inte fyllas upp

Bara i avfuktningsläget ska vattenbehållare fyllas på

Tyvärr fyller den upp för mig. Kanske så går det inte att stänga av avfuktingsläget. Undrar alltså fortfarande lite över vilken typ av vattenslang som skulle passa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Om man loggar in genom Mecenat/Mecenat Alumni eller Benify kostar denna 5771:
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Samma version fast 14000 BTU kostar 6596 kr.

Har typ samma fast äldre modell utan Wi-Fi. Mycket nöjd, och verkar som nästan alla jag läst är nöjda med sina Electrolux AC. Själv håller jag mig allmänt borta från Andersson grejer så har inte koll på deras AC.

Tack snälla! Jag var också lite osäker på Andersson, därav min fråga. Benify hade också samma rabatt, så beställde Electrolux med 14 000 BTU ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Rätta mig om jag har fel, men alla elektriker jag har pratat med under min tid som fastighetstekniker och servicetekniker på industri har sagt att det är OK att gå från 10A till 13A i säkringar utan större ingrepp.

Men om du ska upp till 16A behövs det 2,5mm² kabelarea istället för 1,5mm² som är standard för 10A och 13A.
Och pratar vi 16A så brukar det vara 3-fasuttag.

Både ja och nej, max längd kabel för 13A med 1,5mm2 är max 20m ~ om jag inte minns fel. I lägenhet är det oftast lugnt men i hus lite värre.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag "impulsköpte" också en 14 000 BTU AC

Har en 9000 BTU sedan tidigare men den orkar inte riktigt med vår öppna planlösning. Så hopppas att denna orkar bättre samt att den gamla kan hjälpa till i något annat rum.

Är det förresten fortfarande att föredra med något hembygge som samlar insuget till en slang och ha även denna släng kopplat utåt för att undvika undertryck i lägenheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag "impulsköpte" också en 14 000 BTU AC

Har en 9000 BTU sedan tidigare men den orkar inte riktigt med vår öppna planlösning. Så hopppas att denna orkar bättre samt att den gamla kan hjälpa till i något annat rum.

Är det förresten fortfarande att föredra med något hembygge som samlar insuget till en slang och ha även denna släng kopplat utåt för att undvika undertryck i lägenheten?

Ghettomodda dubbla slangar är optimalt men beroende på modell är det lättare sagt än gjort.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det blev en 14k BTU för mig också. Köpte även Premium Window Kit som inte finns i lager på https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/accessories/windowkit/ewkit5/ men på https://shop.electrolux.se/c/ewkit5-premium-window-kit/p/9009236366 om någon annan letar också.

Permalänk
Medlem

Oj va folk som köper Electroluxen helt plötsligt. Önskar jag hade någon referral kod så jag tjänade en hacka på att länka den

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Vilken modell av chillflex pro har du? Köpte precis en EXP34U338CW (https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/l...) och tänkte printa en sådan. Men verkar ha tagit fel modell och märkte det först efter jag printat halva, (jag tog denna https://www.thingiverse.com/thing:5421906 som är för EXP35U538CW). Om du har EXP35an så kan jag printa andra halvan billigt, så kommer den till nytta.

Skulle nog kunna printa en extra för EXP34an också, men vågar inte lova hur snabbt jag kan få till det. Skulle nog landa på ~300 kr om jag ska printa en helt ny (inkl. material, print-tid och frakt). Annars kan du ju alltid fråga i tråden som tipsades om tidigare.

Har du koll på om där finns någon adapter som passar
EXP26U558HW och EXP40U339CW?

Jag hoppades i min enfald att dessa var OEM chassin som passade oavsett men blev väldigt fundersam nu :/

https://www.thingiverse.com/thing:4519681
https://www.thingiverse.com/thing:5421906

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Oj va folk som köper Electroluxen helt plötsligt. Önskar jag hade någon referral kod så jag tjänade en hacka på att länka den

Electrolux har ju historiskt varit en av de bättre och nu har de släppt en modell där de gått från 3.4kW till 4kW kyleffekt. Det gör en hel del faktiskt men vi får väl se hur de klarar sig i verkligheten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Vad tror ni om denna:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Att det är lock-rea förstår jag ju men ändå, någon som har åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Vad tror ni om denna:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/inomhu...

Att det är lock-rea förstår jag ju men ändå, någon som har åsikt?

Verkar som de flesta andra om vi pratar funktioner. Ljudnivå på 54-60dB så ganska högt "golv" men kanske gör att den inte byter ljudnivå utan låter konstant..
Aldrig hört talas om den och den såg onekligen udda ut.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Verkar som de flesta andra om vi pratar funktioner. Ljudnivå på 54-60dB så ganska högt "golv" men kanske gör att den inte byter ljudnivå utan låter konstant..
Aldrig hört talas om den och den såg onekligen udda ut.

Ja jag funderar på att köpa en för vardagsrummet då jag har en Electrolux i sovrummet och i princip enbart det rum den står i blir kallt. Har inte tvåslang-moddat så antar att varmluft bara kommer in i de andra rummen via undertrycket (har små luftventiler öppna ovanför fönstren) och egentligen värms de andra rummen av att jag kör AC:n i sovrummet? Men får nog bli att flytta min befintliga istället mellan rummen utifrån behov. Jag köpte nedan 2020 för 3900 kr med hemleverans inkluderat, den är väl bara på 9000 BTU men ändå klart andra priser idag, därför jag blev lite lockad av ovan för 3990.

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Jag "impulsköpte" också en 14 000 BTU AC

Har en 9000 BTU sedan tidigare men den orkar inte riktigt med vår öppna planlösning. Så hopppas att denna orkar bättre samt att den gamla kan hjälpa till i något annat rum.

Är det förresten fortfarande att föredra med något hembygge som samlar insuget till en slang och ha även denna släng kopplat utåt för att undvika undertryck i lägenheten?

Teoretiskt sett ja, men i praktiken vet jag inte hur stor skillnad det gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Har du koll på om där finns någon adapter som passar
EXP26U558HW och EXP40U339CW?

Jag hoppades i min enfald att dessa var OEM chassin som passade oavsett men blev väldigt fundersam nu :/

https://www.thingiverse.com/thing:4519681
https://www.thingiverse.com/thing:5421906

Tyvärr inte. Men skulle tro att om du jämför bredden på själva maskinerna från produktsidsn så kanske man kan dra slutsats från det. Det var iaf det som stack ut när jag printade den större varianten av de jag länkade.

Permalänk

Om man är ute efter den absolut tystaste portabla AC:n som går, någon som har tips då?

Köpte en Woods milan 9k förra sommaren då den verkade ha den lägst möjliga dB(A) jag kunde hitta på 52, men den låter alldeles för högt för att kunna ha igång när man ska somna. Hittar en hel del som verkar lovande när man googlar, men hittar fan inga som finns hos svenska återförsäljare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazeTheRuler:

Om man är ute efter den absolut tystaste portabla AC:n som går, någon som har tips då?

Köpte en Woods milan 9k förra sommaren då den verkade ha den lägst möjliga dB(A) jag kunde hitta på 52, men den låter alldeles för högt för att kunna ha igång när man ska somna. Hittar en hel del som verkar lovande när man googlar, men hittar fan inga som finns hos svenska återförsäljare..

Kan ju alltid bygga en låda eller dra en slang från ett annat rum:

Eller som jag satte min så går 80% av kompressorljudet ut utomhus:
#20073205

Och det skulle nog gå ganska lätt att få det ännu tystare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazeTheRuler:

Om man är ute efter den absolut tystaste portabla AC:n som går, någon som har tips då?

Köpte en Woods milan 9k förra sommaren då den verkade ha den lägst möjliga dB(A) jag kunde hitta på 52, men den låter alldeles för högt för att kunna ha igång när man ska somna. Hittar en hel del som verkar lovande när man googlar, men hittar fan inga som finns hos svenska återförsäljare..

Tror inte de finns något som en tyst portabel AC. Den innehåller en kompressor som arbetar rejält samt fläktar. Vill man ha tyst gäller nog fast installerad AC med ytterdel... Du kan ställa ACn i ett annat rum sen försöka fläkta in det. Men blir ju inte lika effektivt.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Det är 2 st delar, båda med en " platt" bredd botten/övredel och där blir vinklat finns vid öppning/stängning, fästs med karrborre (man får mycket lång remsa så lär täcka ditt behov), nedre del har 2 st dragkedjor så visst även om en hade nog räckt, väl bra utifall en skulle fastna haha. Starkt nog så inte så ömtåligt, ska tydligen vara vattentät men väl inget som rekommenderas vid regn.

Då min portabel AC hade alltför kort slang så köpte till en som var kombo av PVC/aluminium, verkar isolera mycket bättre jämnfört med enbart det inkluderande som var bara PVC. Så lägg AC i det rum du är i mest, då effekt kommer inte märkas av lika mycket i närliggande rum. Komplettera med en pelarfläkt som slussar runt kallluften/minifläkt som blåser mot dig, så blir det behagligare.

Har även kikat på solfilm potentiellt då definitivt på dem varmaste dagarna med starksol så märkts det av att AC inte blir tillräckligt, bara sådan åtgärd kan göra det kostnadseffektivt att lägga på istället för att bara ha det på energiräkningen. Lägg till is + vatten i daglig rutinkonsumtion så kommer kännas bättre. Så ta närmaste fönster som är enklast för dig att öppna/stänga vid behov.

Den du länkade till tidigare verkar inte gå att lägga till i varukorgen. Vad sägs om denna? Verkar även vara snäppet större, även om den är mindre än vad jag mätt omkretsen till. Förresten, hur fungerar det med kardborrebanden? Lämnar de spår efter sig om man tar bort dem? Sitter de stabilt en lång tid framåt?

Ingen annan som stött på ett bättre alternativ för enorma pivot-fönster med omkrets runt 600cm? Får AC:n imorgon, så vet ej om jag hinner få ett tätningskit i tid. Antar att det går bra att använda den tillfälligt utan tätning?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk

Nä, kanske inte går att få något speciellt tyst. Jaja, vi behöver ändå en till AC oavsett. Electrolux som är mest populär här verkar det som? Även om jag inte kommer orka bygga om den till någon två-rörs-lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazeTheRuler:

Nä, kanske inte går att få något speciellt tyst. Jaja, vi behöver ändå en till AC oavsett. Electrolux som är mest populär här verkar det som? Även om jag inte kommer orka bygga om den till någon två-rörs-lösning.

Electrolux är bäst i test just nu och har en rea via benify, så verkar som dem är det just nu 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25