Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Mystah:

Igår var första gången dom nämnt att dom stryker avgiften, annars hade jag hämtat cykeln för för längesen.

Fast första svaret från Webbhallen nämndes väl detta?

Skrivet av Webhallen:

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.
/Patrik

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Då är ni två (bortsett från att Petterks inlägg är on topic):
Hur som helst går det inte att bemöta varje inlägg där man inte håller med dig i sak med ett "Läs tråden!" eller använda modereringen som bollträ.

Bemöta varje inlägg? Ni har inte läst tråden, då hade ni vart mer pålästa på vad som faktiskt har hänt.
Läs tråden!

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Fast första svaret från Webbhallen nämndes väl detta?

Inget jag fått på mail tyvärr.

Visa signatur

/M

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mystah:

Bemöta varje inlägg? Ni har inte läst tråden, då hade ni vart mer pålästa på vad som faktiskt har hänt.
Läs tråden!

Ingen sa att du ska bemöta varje inlägg, det som sades var att du inte kan komma med "Läs tråden" så fort någon säger något du inte håller med om. Typ exakt det du gjorde i det citerade inlägget ovan.

Detta är oacceptabelt.
Ta ett djupt andetag och börja om. Nu med Kents hänvisning i åtanke.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du har inte haft den för att du har inte hämtat ut den. Webhallen har ju både uppmanat dig till att, och strukit avgiften för att hämta ut den men du har ju valt att inte göra det. Det är det jag menar med att du krånglat i onödan. Hade du hämtat ut den, filmat felet, skickat det till Webhallen och de nekat det ändå hade du kunnat gå vidare till ARN. Worst case samma situation som nu, best case löst för flera månader sedan.

"Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick."
Och det är den ju inte, för den är repad på några ställen. Sen är det ju som sagt ett irrelevant blahajargument från Webhallen som de bad om ursäkt för. Dock ingen lögn.

Det är det här som gör din tråd så spännande nu om jag ska vara ärlig. Webhallen har sagt att de alltid går på ARNs beslut och deras beslut är att du får avslag. Om du nu kan bevisa att felet är kvar, hur agerar Webhallen?
Det blir ju rätt stort allmänintresse i det och jag hoppas du kan tänka dig att hålla tråden öppen efter det ändå.
@Webhallen kanske till och med är sugna på att svara.

Jag är övertygad om att de flesta verkstäder inte ljuger utan att det till 90% handlar om att de är för pressade (För deras tjänster får kosta minimalt med pengar) och 10% att enskilda personer helt enkelt är dåliga. Gäller alla brancher men låglöne-hetsande jobb som reklamationshanteringar i synnerhet.
Jag har jobbat både med att hantera reklamationer själv och sitta och slussa prylar till en extern verkstad som i webhallens fall nu och kan lova att det bästa ärendet är där man får in en pryl, konstaterar att den är trasig, lagar den och skickar tillbaka den. Det går snabbast, är billigast och alla parter blir gladast. Att inte kunna återskapa ett påstått fel är pest och pina för alla. Du kanske tänker att man sparar pengar på att inte åtgärda det, men om felet faktiskt kvarstår så kommer ju samma pryl in igen bara. Mer fraktkostnader, mer administration, mer tid. När en pryl väl är inne på en verkstad så vill de kolla på den och fixa den även om de ibland misslyckas.

Nu börjar du älta väldigt mycket, TS har förklarat varför han gjorde som han gjorde. Han trodde att Webhallen skulle vara ärliga i sitt svar till ARN och erkänna att det var fel på farthållaren (Webhallen påstår att reklamationen inte täcker farthållaren, oklart varför dom är av den åsikten), därav att han aldrig hämtat ut scootern från första början.
TS vill ju självklart inte hämta ut en uppenbarlig felaktig/trasig vara, där butiken dessutom erkänner felet för honom.

En viktig sak som jag tror både TS, verkstaden och Webhallen har missat i det här ärendet, att det finns ny lagstiftning i EU för EL-scootrar där farthållare inte längre är tillåtet.

Så om verkstaden har uppdaterat till senaste firmware, så borde farthållaren inte längre fungera.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Nu börjar du älta väldigt mycket, TS har förklarat varför han gjorde som han gjorde. Han trodde att Webhallen skulle vara ärliga i sitt svar till ARN och erkänna att det var fel på farthållaren (Webhallen påstår att reklamationen inte täcker farthållaren, oklart varför dom är av den åsikten), därav att han aldrig hämtat ut scootern från första början.
TS vill ju självklart inte hämta ut en uppenbarlig felaktig/trasig vara, där butiken dessutom erkänner felet för honom.

Tack!
En som faktiskt har läst tråden och håller sig till topic.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ingen sa att du ska bemöta varje inlägg, det som sades var att du inte kan komma med "Läs tråden" så fort någon säger något du inte håller med om. Typ exakt det du gjorde i det citerade inlägget ovan.

Detta är oacceptabelt.
Ta ett djupt andetag och börja om. Nu med Kents hänvisning i åtanke.

/Mod

Oacceptabelt? Jag skriver vad jag vill antar jag, precis som ni väljer att göra.
Tråden handlar inte längre om topic.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

En viktig sak som jag tror både TS, verkstaden och Webhallen har missat i det här ärendet, att det finns ny lagstiftning i EU för EL-scootrar där farthållare inte längre är tillåtet.

Så om verkstaden har uppdaterat till senaste firmware, så borde farthållaren inte längre fungera.

Detta var det butiken hävdade när jag lämnade in den för felet.
Mitt svar var att lagen fortfarande inte nekar farthållaren och då vill jag att den ska fungera fram tills dess.

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Mystah:

Inget jag fått på mail tyvärr.

Webhallen skrev det till dig i deras första svar här på forumet. Det spelar alltså ingen roll om du fått det på mail eller inte. Flera forumanvändare uppmanade dig i början av tråden att nappa på erbjudandet.

#19802996

Frågan är om det inte är bäst om du återkommer i tråden när du har testat om felet kvarstår och isf dokumenterat det? Som det är just nu verkar du inte mottaglig för annat än 100% medhåll och lyssnar inte ens på moderatorernas uppmaningar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Webhallen skrev det till dig i deras första svar här på forumet. Det spelar alltså ingen roll om du fått det på mail eller inte. Flera forumanvändare uppmanade dig i början av tråden att nappa på erbjudandet.

#19802996

Frågan är om det inte är bäst om du återkommer i tråden när du har testat om felet kvarstår och isf dokumenterat det? Som det är just nu verkar du inte mottaglig för annat än 100% medhåll och lyssnar inte ens på moderatorernas uppmaningar.

Webhallen ringde mig och sa att cykeln är färdig innan min anmälan till Arn, jag åkte 6 mil och kom dit för att betala en avgift på 800 kr och att inga fel har hittats…?
Jag tar inte ett forumsinlägg från ”någon” på Webhallen som ett erbjudande.
Jag har däremot fått ett mail nu och är påväg i skrivande stund.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Detta var det butiken hävdade när jag lämnade in den för felet.
Mitt svar var att lagen fortfarande inte nekar farthållaren och då vill jag att den ska fungera fram tills dess.

Jaha nu hänger jag med, du har alltså uppdaterat firmware till din scooter, och fått farthållaren avslagen. Är det korrekt uppfattat?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av muSashi:

Jaha nu hänger jag med, du har alltså uppdaterat firmware till din scooter, och fått farthållaren avslagen. Är det korrekt uppfattat?

Samma firmware på båda elscooters.
Farthållare fungerar på ena, inte på den andra (som är inlämnad). Det är alltså inte bortplockat ännu i firmware.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Samma firmware på båda elscooters.
Farthållare fungerar på ena, inte på den andra (som är inlämnad). Det är alltså inte bortplockat ännu i firmware.

Tack, stämmer!
En som läst hela tråden.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem

Hämtad, flera tagningar tagna från att jag går in i butik och hämtar tills att jag testar, och farthållaren slutar fungera efter 1 sekund.
Förslag på vart jag kan lägga upp filmen?

Visa signatur

/M

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Mystah:

Hämtad, flera tagningar tagna från att jag går in i butik och hämtar tills att jag testar, och farthållaren slutar fungera efter 1 sekund.
Förslag på vart jag kan lägga upp filmen?

Olistad spellista på Youtube. Döp till "Valfri titel del 1", "Samma titel del 2" osv. och dela spellistan här så kan man följa den löpande när du lägger upp klipp där.

Edit: Testade du den framför/med personal eller gjorde du det på egen hand och tar tvisten med Webhallen vidare via mail?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

När cykeln piper ska farthållaren vara igång.

https://youtube.com/shorts/5IcJzDkJRTY?feature=share

Visa signatur

/M

Permalänk
Skrivet av Mystah:

När cykeln piper ska farthållaren vara igång.

https://youtube.com/shorts/5IcJzDkJRTY?feature=share

Utmärkt, då bör Webhallen ha svårt att neka dig reklamation. Jag skulle tro att de inte har någon egen ond agenda utan helt enkelt bara går på vad deras anlitade serviceverkstad säger. Om det hos verkstaden felar pga illvilja eller inkompetens får vara osagt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Webhallen har ju valt att ljuga till Arn om att detta felet inte har återfunnits, när det i själva verket återfanns i butik vid inlämningen för reklamation.
Kan väl inte bli mer ond agenda?

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Hämtad, flera tagningar tagna från att jag går in i butik och hämtar tills att jag testar, och farthållaren slutar fungera efter 1 sekund.
Förslag på vart jag kan lägga upp filmen?

Vad sa personalen när du visade felet?

Permalänk
Medlem

Webhallen har vetat om felet hela tiden. Hela anmälan till Arn handlar om att Webhallen säger att detta felet inte går på någon garanti.
Därav jag inte trodde att Webhallen skulle ljuga om det väl hos Arn.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Webhallen har vetat om felet hela tiden. Hela anmälan till Arn handlar om att Webhallen säger att detta felet inte går på någon garanti.
Därav jag inte trodde dom skulle ljuga om det väl hos Arn.

Kan du se vilket underlag som lämnats in från Webbhallens sida i ärendet?
Tycker att det är solklart reklamationsärende efter att ha sett videon

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Mystah:

Webhallen har ju valt att ljuga till Arn om att detta felet inte har återfunnits, när det i själva verket återfanns i butik vid inlämningen för reklamation.
Kan väl inte bli mer ond agenda?

När du skriver att Webhallen har vetat om felet hela tiden antar jag att du menar chefen för den lokala butiken där du lämnat in sparkcykeln? För RMA-chefen på Webhallen tycks inte ha vetat om felet iaf #19802996

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Såg något om att man får gilla läget om man köper kinaskit. Skulle väl vilja säga att man får gilla läget om man handlar av Webhallen..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

När du skriver att Webhallen har vetat om felet hela tiden antar jag att du menar chefen för den lokala butiken där du lämnat in sparkcykeln? För RMA-chefen på Webhallen tycks inte ha vetat om felet iaf #19802996

Det stämmer!
Snubben här inne får gärna ändra sin åsikt nu efter bevis.

Visa signatur

/M

Permalänk
Officiell jultomte

Nästa steg nu då? Kan du ta en likadan video med den fungerande elsparkcykeln för att vara riktigt övertydlig på att det inte fungerar på den ena?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Absolut, när jag kommer hem från jobbet igen.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Man kan tycka att det ligger i ert intresse att ha nöjda kunder. Att ni har problem med era leverantörer är knappast något som skall gå ut över kunden - ni bör ta smällen för kunden och lösa sådana här ärenden internt.

Jag bråkade själv i flera månader om ett Playstation som inte bootade. Det var tydligen inte heller något som "verkstaden kunde hitta". Otroligt bra service.

Ännu en tråd där Webhallen verkar bry sig jack shit om att lösa reklamationsärenden för sina kunder. Spännande. Ett tips till er är att göra ett studiebesök hos Inet eller Komplett och observera vad de gör för att faktiskt bry sig om sina kunder (hint: det är inte att vid första bästa tillfälle referera till olika lagar).

Det ligger intresse hos alla företag att ha nöjda kunder, men att sätta ner foten måste dom också göra. TS har anmält ett specifikt fel som ingen kan hitta. Varför ska då webbhallen betala för att laga ett obefintligt fel? Dom erbjuder sig redan att göra mer än vad som krävs igenom att "goodwilla" bort felsökningsavgiften. Nä, fel tycker jag verkligen inte WH har gjort i det här fallet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av HoboCop:

Det ligger intresse hos alla företag att ha nöjda kunder, men att sätta ner foten måste dom också göra. TS har anmält ett specifikt fel som ingen kan hitta. Varför ska då webbhallen betala för att laga ett obefintligt fel? Dom erbjuder sig redan att göra mer än vad som krävs igenom att "goodwilla" bort felsökningsavgiften. Nä, fel tycker jag verkligen inte WH har gjort i det här fallet

Har du missat 5 sidor i tråden? Butikschefen erkände felet som borde ha antecknats direkt vid reklamationen & det finns nu även videobevis på det hela.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Har du missat 5 sidor i tråden? Butikschefen erkände felet som borde ha antecknats direkt vid reklamationen & det finns nu även videobevis på det hela.

Enligt OP så erkände de att felet fanns, men det är inget som vi andra har belägg för.

Jag hade en liknande situation med Elgiganten för ungefär sex år sedan där jag gång på gång fick lämna in en telefon som helt uppenbart var söndrig, men jag blockerade kundtjänstdisken och tvingade personalen att bevittna felet (vilket tog max 1 minut att efterskapa) och underteckna att de hade sett det. Så hade jag den kvittensen när Elgiganten hotade med avgifter för "undersökning". Det var irriterande, men jag hade aldrig fått för mig att annat folk skulle tro på mig bara för att jag säger att de hade bevittnat det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Enligt OP så erkände de att felet fanns, men det är inget som vi andra har belägg för.

Jag hade en liknande situation med Elgiganten för ungefär sex år sedan där jag gång på gång fick lämna in en telefon som helt uppenbart var söndrig, men jag blockerade kundtjänstdisken och tvingade personalen att bevittna felet (vilket tog max 1 minut att efterskapa) och underteckna att de hade sett det. Så hade jag den kvittensen när Elgiganten hotade med avgifter för "undersökning". Det var irriterande, men jag hade aldrig fått för mig att annat folk skulle tro på mig bara för att jag säger att de hade bevittnat det.

Som sagt, hela mitt ärende till Arn handlar om att Webhallen säger att garantin inte täcker felet på farthållaren.
Men när vi väl fick svara Arn, så valde Webhallen att ljuga om att felet inte hade återfunnits, istället för att säga att Webhallen inte täcker det felet(som dom sa till mig), varav att jag svarade Arn att Webhallens svar inte hade med ärendet att göra.
Därav jag inte hade några bevis i förväg, jag var inte beredd på att Webhallen skulle ljuga till Arn.

Visa signatur

/M