Finns det en vettig uppgradering från i7-4790?

Permalänk
Medlem

Finns det en vettig uppgradering från i7-4790?

Jag har en gammal processor i7-4790 3.6 GHz, och har lite tappat tråden för processormarknaden. Eftersom det väl(?) är en gammal socket på ett gammalt moderkort undrar jag om det finns någon vettig uppgradering att göra utan att behöva byta moderkort, minne, installera om Windows etc. Alltså finns det någon passande processor som fortfarande går att köpa, och skulle det göra någon verklig skillnad? Jag spelar MSFS i VR och inser att jag är begränsad av CPU-kraft efter att ha uppgraderat grafikkortet.

Om jag förstår det rätt så är det en LGA 1150 socket, men var kan jag se och jämföra prestandan på processorer som passar till just den?

Permalänk
Medlem

Det finns tyvärr ingen vettig uppgradering till den sockeln, 4790 är redan bland det bästa som finns. En 4790K skulle tekniskt sett vara lite bättre, särskilt om ditt moderkort har stöd för överklockning eftersom den till skillnad från 4790 går att överklocka. 5775C skulle möjligtvis kunna vara lite bättre i just spel, men den är svår att få tag på och lär inte vara värd pengarna om du kan hitta en.

Men om du vill ha något som faktiskt gör en märkbar skillnad så är det nytt moderkort och minnen som gäller, allt som passar till ditt nuvarande moderkort är i bästa fall en marginell uppgradering.

Permalänk
Medlem

Har själv två 4790 riggar som tuffar på. Det finns ingen vettig uppgradering förutom i7-5775C som ger ett visst uppsving med tanke på den extra cachen så i fps-spel så får du en ett litet lyft men i övrigt är det en "död" uppgraderingsväg. Det är nog bättre att sälja rasket och köpa något begagnat som är lite nyare. Det finns Xeon varianter också men har du ett "vanligt" moderkort så ändras ju inte stöd för ECC osv så du vinner inget på det heller.

Jag känner inget inget behov av att uppgradera då jag klarar mig med medium 1080p och där hänger 4790:an med än så länge.

Eller gör något annat av maskinen, sätt upp en server eller nåt :).

Visa signatur

Main: Asus Zpehyrus G14; 6800HS, RX6800s, 48gb ram
Server: B460m, 10600K, 64gb ram, P2000, 2x14TB, 2x1TB NVME

Permalänk
Medlem

Tack för raka och bra svar!

Permalänk
Medlem

Tillägg: Du behöver inte installera om Windows för att du byter processor och moderkort. Det räcker att köra Sysprep numer.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Köp ett B660 moderkort och en 12400f. Vet du vad du har för minnen? B660 stödjer DDR4 så man slipper köpa dyra ddr5..

du kommer få mer än dubbla prestandan och det är nog mer värt i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Köp ett B660 moderkort och en 12400f. Vet du vad du har för minnen? B660 stödjer DDR4 så man slipper köpa dyra ddr5..

du kommer få mer än dubbla prestandan och det är nog mer värt i det långa loppet.

I7 4790 är DDR3.

Permalänk
Medlem

5600 är en riktigt bra uppgradering om du inte vill lägga så mycket. Landar på strax under 3 700 kr med moderkort och 32 GB RAM.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mpat:

Tillägg: Du behöver inte installera om Windows för att du byter processor och moderkort. Det räcker att köra Sysprep numer.

https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufactur...

Fast sysprep är helt fel verktyg att använda

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fast sysprep är helt fel verktyg att använda

Det må vara hänt, men varför inte berätta vilket verktyg du rekommenderar?
Det är för mig märkligt att inte inkludera det i din kommentar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av SCORPIUS:

Det må vara hänt, men varför inte berätta vilket verktyg du rekommenderar?
Det är för mig märkligt att inte inkludera det i din kommentar.

Märkligt på vilket sätt? Du behöver inte använda konstiga verktyg; avinstallera äldre drivrutiner, byt hårdvara och installera nya drivrutiner.

Sysprep används för att förbereda installationer för slutanvändare, System Preparation Tool. Det finns dessutom att maxtak för hur många gånger man kan använda sysprep och vissa funktioner/mjukvara kan sätta stopp för att använda sysprep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Märkligt på vilket sätt? Du behöver inte använda konstiga verktyg; avinstallera äldre drivrutiner, byt hårdvara och installera nya drivrutiner.

Sysprep används för att förbereda installationer för slutanvändare, System Preparation Tool. Det finns dessutom att maxtak för hur många gånger man kan använda sysprep och vissa funktioner/mjukvara kan sätta stopp för att använda sysprep.

Sysprep går att köra 1001 gånger (numer - det brukade vara färre. Se artikeln jag länkade). Byter man moderkort vart femte år (min frekvens), kan man hålla på i 5000 år. Det är inte ett problem i praktiken.

De andra klagomålen har jag inte hört förr, men om du har ett bättre verktyg att rekommendera så lyssnar jag gärna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

@SCORPIUS @tcntad: Ska ni slänga käft mot varandra så gör det på något annat forum.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mpat:

Sysprep går att köra 1001 gånger (numer - det brukade vara färre. Se artikeln jag länkade). Byter man moderkort vart femte år (min frekvens), kan man hålla på i 5000 år. Det är inte ett problem i praktiken.

De andra klagomålen har jag inte hört förr, men om du har ett bättre verktyg att rekommendera så lyssnar jag gärna.

Ah det är mycket högre nu? Då är det ju lugnt
Vissa antivirus kan ställa till det, uppdaterade appar från MS Store "förstör" sysprep och eventuellt vissa uppdateringar (Minns jag väldigt löst i bakhuvudet)

Som sagt behövs inga tredjepartsverktyg, man behöver knappt avinstallera gamla drivrutiner längre men en ren installation rekommenderas fortfarande

Permalänk
Medlem

Så man kan byta moderkort utan att installera om Windows nu för tiden? Mycket intressant. Här har man inte hängt med på några år känner jag.

Frågorna hopar sig, mest om vad som är kompatibelt med vad. Lättast är väl att köpa ett uppgraderingspaket så vet jag att kombinationen moderkort - CPU - RAM lirar. Hur är det med processorfläkt? Kommer min nuvarande att passa på en ny processor? Jag gissar att svaret ofta är ja.

La till lite följdfrågor.
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azodan:

I7 4790 är DDR3.

Så är det, men DDR4 är sinnessjukt billigt idag.
2x16GB kostar nästan ingenting i sammanhanget.