Chromecast with Google TV in Sweden

Permalänk

Hej har senaste chromecasten är det någon som fått telenor stream app att fungera på den?

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nalle6killer:

Hej har senaste chromecasten är det någon som fått telenor stream app att fungera på den?

Finns den ens att ladda ner eller har du sideloadat den?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Finns den ens att ladda ner eller har du sideloadat den?

Det va det som va min fråga😉

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Ursäkta bumpen. Vet du om Viaplay fungerar med 4k på den här Chromecasten utan ethernet? Enligt Viaplays egna (inte så uppdaterade som det verkar) krav på 4K så är ett av kraven Chromecast Ultra med nätverkskabel. Men känner de verkligen av nätverkskabeln eller går det lika bra med en bra trådlös signal?

Jag funderar på att köpa en till en tv där jag inte kan dra kabel.

Gammal fråga men det är kanske någon mer som undrar.

Både CC Ultra och CCWGTV klarar 4K fint över wifi, så länge mottagningen håller måttet såklart. Ethernetporten är faktiskt bara på 100 Mbit/s ändå. Fördelen med att köra trådat är dock att man får "garanterad" bandbredd i nätverkskabeln och avlastar wifi-nätet till annat.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nalle6killer:

Det va det som va min fråga😉

Aha, då missuppfattade jag dig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör Cmore på sin CCGTV och där subtitles är supersmå? Installera precis appen och det går knappt se texten.

Permalänk

Någon som kör IPTV på denna? Någon app att rekommendera i så fall?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ni som har Chromecast med Google TV, går det att spola fram och tillbaka i tex. en film med Googles fjärrkontroll?

Tänkte köpa en, men snabbspolningen är en deal breaker för mig. Har letat på nätet avseende detta men hittar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Ni som har Chromecast med Google TV, går det att spola fram och tillbaka i tex. en film med Googles fjärrkontroll?

Tänkte köpa en, men snabbspolningen är en deal breaker för mig. Har letat på nätet avseende detta men hittar ingenting.

Ja det är klart att det gör några appar använder dock 10 sekunder i taget, men spola kan man, åt båda håll till o med

EDIT:
Kollade för säkerhets skull och filmkanalerna (netflix, hbo osv) hoppar 10-15 sek varje gång man trycker i någon riktning. Jag har inte hittat någon funktion för att spela upp på snabbare hastighet, likt man kan med ljudbok. Men vem vill det

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tack KingCobra jag misstänkte det men var inte säker. :-/

Är det den övre runda navigeringsknappen man använder då?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har nu införskaffat en "Chromecast with Google TV" och är imponerad av hur många vanliga appar och streamingtjänster man kan lägga till och hur bra det fungerar.

1) Det går bra att spola fram och tillbaka i materialet man tittar på. Håller man ned spolknappen så snabbspolar man och trycker man en gång så hoppar den ett steg.
2) Det finns en app som heter "Download" och om man installerar den kan man ladda ned appar som Instagram och Facebook och titta på dessa i TV'n
3) Google-assistenten gör det möjligt att direkt spela upp ett program man vill se utan att behöva klicka fram och tillbaka tills man hittar det man vill se. Säg bara tex. "spela aktuellt" så spelas senaste aktuell upp.
4) Upptäckte att Chromecast's automatiska uppdateringar kan orsaka att ljud och bild kommer i osynk. Om detta händer är det bara att dra ut strömkabel och låta pucken vila ett tag. Precis som det också kan hända med vanliga telefoner paddor och datorer.
5) Det går också bra att använda TV'n till att spela musik och radioprogram om man installerar TuneIn tex.
6) osv. osv. många möjligheter öppnas på en gammal härk-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Är det någon som kör Cmore på sin CCGTV och där subtitles är supersmå? Installera precis appen och det går knappt se texten.

För mig är texten normal storlek. Men vi kör 1080p upplösning, kanske är sämre med 4K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

För mig är texten normal storlek. Men vi kör 1080p upplösning, kanske är sämre med 4K?

Jag kör också vanliga 1080-varianten, kanske får göra en reset här då.

Permalänk
Medlem

Finns Tele2s app på Google Tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Finns Tele2s app på Google Tv?

Följande appar finns förinstallerde: Netflix, Youtube/Music, Apple TV, Prime. Har själv en 4K Chromecast Google TV å har själv installerat SVT Play, HBO Max, bara att söka efter appen å installera om den finns.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Följande appar finns förinstallerde: Netflix, Youtube/Music, Apple TV, Prime. Har själv en 4K Chromecast Google TV å har själv installerat SVT Play, HBO Max, bara att söka efter appen å installera om den finns.

Jag har inte Google-Tv-enhet, därav frågan.. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Jag har inte Google-Tv-enhet, därav frågan.. 😀

När jag söker i butiken säger den att den går att installera, så jag antar att den finns. (Tele2 Play alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

När jag söker i butiken säger den att den går att installera, så jag antar att den finns. (Tele2 Play alltså)

Kanon, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.W:

Jag har inte Google-Tv-enhet, därav frågan.. 😀

Mennde att söka på Google. Sökte själv på Google å fick svar att Tele 2 Play app finns för Chromecast (Android). 😷

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

En fördel med Google TV är att det går att sideloada appar.
Så det går att få in nästan allt på den.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Någon som kör kodi på denna ? Hur tycker du det funkar ?

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur mycket ström denna drar? Går det att försörja den via TVns USB-port?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bran:

Nån som vet hur mycket ström denna drar? Går det att försörja den via TVns USB-port?

Den är något krävande så det är ganska tveksamt. Den fungerar på min TV men inte på ett flertal andra jag testat på, då gnäller den bara på att den behöver mer ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Nån som vet hur mycket ström denna drar? Går det att försörja den via TVns USB-port?

Det är meningen att man ska använda den medföljande strömadaptern som sätts i väggen. 5V 1.5A står det. Verkar som att det är ganska spridda resultat för dom som försökt använda TVs eller andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det är meningen att man ska använda den medföljande strömadaptern som sätts i väggen. 5V 1.5A står det. Verkar som att det är ganska spridda resultat för dom som försökt använda TVs eller andra märken.

Hehe jo det förstår jag annars hade dom nog inte skickat med den Jag vill dock ha snygg installation, och närmsta uttag är redan fullt så hade varit så smutt om TVn orkade med. Lite vågat o köpa för att testa bara.. Kanske blir en Fire Stick Max istället.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

buffer problem

Har en CCGTV 4K kan ej streama 4K filmer lokalt från min NAS via plex, har provat via vlc och då funkar det hur fint som helst.
Det som händer är att det buffrar ca var 10:e sek, så jag undrar om det är någon inställning i plex som jag har kan ha missat?

Har heller inga problem att streama till min 4K tv samsung q70 i den plex klienten, så felet verkar ligga i just plex appen för CCGTV, någon mer som har råkat ut för detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har en CCGTV 4K kan ej streama 4K filmer lokalt från min NAS via plex, har provat via vlc och då funkar det hur fint som helst.
Det som händer är att det buffrar ca var 10:e sek, så jag undrar om det är någon inställning i plex som jag har kan ha missat?

Har heller inga problem att streama till min 4K tv samsung q70 i den plex klienten, så felet verkar ligga i just plex appen för CCGTV, någon mer som har råkat ut för detta?

Detta beror oftast på någon form av transcoding görs, antingen av ljudet eller bilden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Detta beror oftast på någon form av transcoding görs, antingen av ljudet eller bilden.

Nu har jag provat fram och tillbaka mellan alla möjliga olika inställningar men det vill ändå inte släppa. Kollar man info under tiden en film spelas upp så transkodas både ljud & bild...ska det göra det när man streamar lokalt?

Som sagt jag vet inte vad men de funkar problemfritt i både kodi och vlc, så får väl köra med nån av dem så länge.

Edit:
Efter noggrannare efterforskningar så verkar det vara filmer i just 4K HDR som får plex att buffra sönder.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Squallie:

När jag söker i butiken säger den att den går att installera, så jag antar att den finns. (Tele2 Play alltså)

Finns Telenor stream att ladda ned? Funderar på införskaffa den senste chromecast nämligen.